А ваша НУО має велику мрію? Визначаємось з візією та місією

Енджі Ріді у статті What a Mission and Vision Statement Can Do for Your Nonprofit пропонує пройти швидкий тест і сходу відповісти: яка місія та візія вашої громадської організації? Дійсно, чи багато ...

База-місія

Громадський Простір

Енджі Ріді у статті What a Mission and Vision Statement Can Do for Your Nonprofit пропонує пройти швидкий тест і сходу відповісти: яка місія та візія вашої громадської організації? Дійсно, чи багато ми знаємо українських і не тільки ГО, які дійсно чітко уявляють масштабну картину, заради якої працюють і можуть її сформулювати одним реченням… 

Якщо ви на шляху створення своєї організації, вам ще трішки заскладно з цим, або ви б хотіли своїм молодшим колегам або волонтерам дати ключ до розуміння — то цей пост стане в нагоді. Ми згадаємо, що таке візія і місія, чим вони відрізняються і чому важливо, щоб вони були у вашій організації.

Тут ви також знайдете кілька практичних ідей про те, як почати роботу над формуванням місії та візії вашої організації. Традиційно, ми додали посилань на інші дотичні корисності. 

Що таке візія? 

pexels-skitterphoto-63901

Простіше кажучи, візійна заява – це мрія вашої організації. Це погляд у майбутнє на те, ким сподівається стати ваша організація. Коли вашу візію вірно розуміють і використовують, вона спрямовує саме призначення вашої діяльності. Як правило, візія (бачення) пишеться короткими фразами, що запам’ятовуються, і є легко зрозумілою для всіх членів вашої спільноти. Нижче наведено короткий перелік характеристик, які притаманні ефективним візійним заявам, натхненний інструментами Community Tool Box Університету Канзасу:

1. Легко зрозуміти та поділяються всіма зацікавленими сторонами.
2. Включає різноманіття поглядів.
3. Надихає та наснажує всіх причетних.
4. Легкість застосування в комунікації (думайте досить коротко, щоб умовно можна було нанести на футболку).
5. З викликом, але досяжно.

Тепер, коли ви зрозуміли, що таке візійна заява, давайте подивимося на кілька прикладів, які відповідають цим критеріям. Ось кілька чудових прикладів:

- Майбутнє, в якому тютюн залишився в минулому. (Truth Initiative)

- Світ без хвороби Альцгеймера. (Alzheimer’s Association)

- Гуманне суспільство. (The Humane Society)

- Світ, де кожен має гідне місце проживання. (Habitat for Humanity)

- Одного дня всі діти матимуть можливість здобути чудову освіту. (Teach for America)

А українські згадаймо? Маємо кілька прикладів:

- Горизонтальні самозарадні спільноти, які використовують потенціал різноманіття для розвитку. Ці спільноти здатні трансформувати та трансформуватися в комплексному світі. (ГО “Інша освіта”)

- Творимо суспільство вільних людей. (Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA)

- Візія Фонду — модерна країна, приваблива для людей і світу майбутнього. (Фонд Східна Європа). 

- БФ “Право на захист” є лідером розвитку та платформою об’єднання зусиль громадянського суспільства задля безпечного та гідного життя бенефіціарів та всіх, хто цього потребує. (БФ “Право на захист”)

 ГС є одним із провідних акторів в Україні, який впливає на формування громадської думки та державної політики, підтримує розвиток громадянського активізму, а також бере активну участь у міжнародних мережах та солідарних діях з просування прав людини в регіоні ОБСЄ. (Центр Громадянських Свобод)

 Що таке місія?

Mission Teamwork Spirit Target Goals Concept

Візія зосереджена на майбутньому, натомість у місії викладено, що ваша організація буде робити сьогодні. Заява про місію важлива тим, що вона практично щоденно формує культуру вашої організації. Це ядро вашої ГО і в широкому сенсі воно буде керувати вашими повсякденними рішеннями. Якщо б хтось поцікавився, чому існує ваша інституція — ваша місія повинна бути написана так, щоб ставала належною відповіддю на це запитання. Часто місії надихаючі. Це природно, оскільки вони написані як обнадійливий результат, для досягнення якого ваша організація існує.

У двох основних категоріях місія повинна містити наступне:

Освічувати. Кожен, хто цікавиться, чому існує ваша організація, має дізнатися, що, як і чому діє ваша організація через заяву про місію.

Заряджати енергією. Ваша місія — це те, чому ваша комада працює з вами, чому ваші донори жертвують і чому волонтери дарують свій час та знання.

Знову ж таки, корисно подивитися на приклади ефективних заяв про місію:

- Наша місія – подолати хворобу Альцгеймера шляхом просування наукових досліджень; надавати та покращувати догляд та підтримку тим, хто має хворобу; і знизити ризик розвитку деменції шляхом промоції підтримки здоров’я мозку. (Alzheimer’s Association)

- Сприяння здоров’ю та розвитку громади шляхом єднання людей, ідей та ресурсів. (Community Tool Box)

А  ось і кілька українських прикладів:

Місія фонду – створювати умови для якісної медичної, психологічної допомоги та повноцінного життя онкохворих дітей та їхніх родин в Україні під час та після лікування. (Благодійний Фонд “Таблеточки”).

-  Український форум благодійників сприяє формуванню відповідальної, прозорої, підзвітної спільноти благодійників та розвиткові ефективності сектору. (Український форум благодійників)

Становлення прав людини, демократії та солідарності в Україні та регіоні ОБСЄ задля утвердження людської гідності. (Центр Громадянських Свобод)

- Ми змінюємо правила гри між “системою” та людиною заради безпеки та людської гідності. (БФ “Право на захист”)

Візуалізація відповідає на основні питання: чого організація прагне досягти в майбутньому, як це повинно виглядати, який образ повинен будуватися у свідомості потенційних клієнтів та хто повинен бути цим потенційним клієнтом. В цілому, візуалізація дає футуристичне зображення актуального образу та становища організації. Більше корисностей у статті: Стратегічне планування для НУО: керівництво з основ

Чому важливо мати місію та візію?

 

pexels-vlada-karpovich-7903156

Тепер, коли ми розуміємо, що таке візія та місія, легко помітити, що вони як два крила. Або пара рукавиць. Після того, як у вас є ваша майбутня мрія (візія), наступний крок — скласти плани щодо того, як це здійснити (місія). Мрія сама по собі залишається мрією, тоді як дії — не об’єднані спільною парасолькою, а є лише добрими справами, зробленими окремими людьми. Візія та місія служать  для творення рамки, що задає напрямок вашій організації, і для розвитку цілісного шляху.

Ваша місія потужна та надихаюча, але чи вловлюють її прихильники, щойно зайшовши на ваш сайт? Переконайтеся, що відвідувачів зустрічає чітке, стисле та незабутнє висловлення місії, яке миттєво повідомляє їм, за що стоїть ваша організація та чому це важливо. Варто також перевірити, чи добре описують вашу місію мета-описи (кілька рядків, які відображаються в результатах пошукової системи). Запитайте себе: якщо хтось натрапив на вашу організацію в Google, нічого про вас до цього не знаючи — чи це резюме сторінки спонукатиме таки клікнути на неї, щоб дізнатись більше, чи він (вона) просто гортатиме далі? Більше у статті: З випадкових відвідувачів/ок — у прихильники/ці: як зробити сайт НУО привабливим?

До ідей!  

pexels-fauxels-3184325

коли всі зрозуміють мету, над якою ви працюєте, вам буде легше її досягти

Тепер, коли ваша організація розуміє цінність візії та місії, згодяться кілька ідей, які допоможуть уточнити або розпочати процес розвитку. Ви можете задатися питанням: що краще розробити спочатку — місію або візію? На це не існує правильної чи неправильної відповіді, але частіше сенс вбачають в тому, аби спершу визначити свою місію. Після того, як ви визначите, “що” ваша організація має намір робити і як ви збираєтесь це робити, ви зможете перейти до ширшої картинки: питання “чому” ви робите те, що робите. Подумайте про місію як інструмент, який допоможе сформувати бажаний внесок у кращий світ.

Незалежно від того, з чого ви починаєте, одним із найважливіших ключів до процесу є збір інформації від усіх ваших зацікавлених сторін. Це означає проведення зустрічей, співбесід, неформальних дискусій тощо з усією командою, від керівників до новачків. Необхідно поспілкуватися з усіма, тому що найуспішніші організації затямили, що заяви про місію та візійне бачення, створені в закритих залах засідань, одноосібно керівництвом — не такі ефективні, як ті, що створені за участі всіх рівнів організації.

Звичайно, керівництву потрібно буде підтримувати загальний напрямок прийняття важливих рішень, але ваші люди в команді та волонтери, які працюють “в полях”, будуть тими, хто практично реалізовує місію та візію. Коли всі зрозуміють мету, над якою ви працюєте, вам буде легше її досягати. 

Місія можлива!

 

pexels-christina-morillo-1181533

розумно переглядати і, можливо, періодично оновлювати свою місію

Під час зустрічей з командою та стейкхолдерами обов’язково ставте вдумливі та навіть абстрактні запитання. Для того, щоб у підсумку скласти добре написану місію, Кріс Барт, професор зі стратегії та управління Університету ім. Макмастера, пропонує вам три компоненти:

- Ключовий ринок, на якому знаходиться ваша організація
- Зроблений внесок, “що” (що ви пропонуєте і як це покращує суспільство?)
- Відмінні фактори між вашими рішеннями та тими, хто робить подібні речі (чому варто обирати вас).

 Якщо ви не знаєте цих відповідей або не маєте згоди у всій організації — перед тим, як йти далі, обов’язково поставте ключові запитання, щоб зрозуміти ці відповіді.

Під час написання місії для вашої організації пам’ятайте, що ви створюєте щось, що має сенс для вашої сьогоднішньої роботи, а також буде застосовано наступного року. Важко передбачати, на чому ви будете зосереджені у майбутньому, але намагайтеся придумати широкі та унікальні формулювання. У той же час, коли ви будуєте плани на майбутнє, не зв’язуйте себе острахом бути “одруженими” із цим твердженням до скону. Цілком розумно переглядати і, можливо, періодично оновлювати свою місію.

Зрештою, місія повинна чітко вказувати на зв’язок між що і чому (робить) ваша організація. Вона також повинна бути лаконічною: найкраще 25 слів або менше. 

Поряд із вашим логотипом, слоганом та іншими складовими бренду, назва вирізняє вас з-поміж великої кількості організацій та повідомляє людям про вашу місію. Влучна та відповідна назва може допомогти в розширенні спільноти прихильників. Більше у статті: Вдалий неймінг: незайві поради для громадських ініціатив

 

Наша візія

pexels-julia-avamotive-1236678

Створюючи візійну заяву, подумайте про свої прагнення.

  • Що є фундаментальною причиною існування вашої організації?
  • Якщо ви вже створили місію, використайте її та уявіть, як би виглядав світ у найближчі 5-10 років, якби ваша місія була виконана? 

Business News Daily процитував Шеннона ДеДжонга, власника бренд-агентства House of Who, в контексті візійної заяви. “Візійна заява має продемонструвати, наскільки світ буде іншим — відтепер, коли у ньому є ви”. Подумайте не тільки про те, що ви зробите, але й про те, який аспект досягнення цього бачення виділяє вашу організацію. Обов’язково не забудьте про свою пристрасть.

З практичної точки зору складіть лаконічне речення, використовуючи чітку мову в теперішньому часі. Будьте натхненними, водночас залишаючись узгодженими з цілями вашої організації.

Поставте для себе та НУО чіткі та досяжні цілі. Знайдіть свою нішу і сформуйте добре розроблений план, який є реалістичним і якого можна досягти. Не беріться одразу і за все. Змінювати світ варто простими, вимірюваними кроками, які можна протестувати на корисність через певний (теж вимірюваний) час. Більше у статті: Шість речей, які необхідно врахувати перед запуском своєї НУО.

Як дізнатися, чи прийшов час оновлення 

Depositphotos_469900624_L

У статичному світі ваша організація може працювати, зосереджуючись на конкретній місії та візії роками. Однак насправді все змінюється. Від змін у культурі до потреб, що розвиваються, до переспрямування пристрастей та інтересів лідерів. Важлива робота вашої команди як мінімум потребує регулярної переоцінки на актуальність. Насправді, якщо ваша організація досвідчує дискомунікацію, низьку мотивацію або відсутність сфокусованості — можливо, час зупинитись і перегрупуватись у більш масштабній картині.

Перш за все, пам’ятайте, що ваші заяви не увіковічнені у мармурі. Незважаючи на те, що вони важливі для забезпечення напрямків діяльності вашої організації, світ розвивається, і ваша НУО досягне найбільшого успіху, якщо ви готові змінюватися, коли ви побачите знаки про те, що настав правильний час.

 


Останні публікації цього розділу:

Бренд НУО: якщо ви його не формуєте – це роблять за вас

Twitter стратегія — про активність, контент та швидку взаємодію

Три прості способи для НУО бути адаптивними у мінливих обставинах

З випадкових відвідувачів/ок — у прихильники/ці: як зробити сайт НУО привабливим?

Facebook та його алгоритми: як НУО не пасти задніх