Моніторинг, вплив, результат: три поради для НУО під час війни

Сьогодні громадські організації в Україні працюють у винятково складних умовах. Війна виснажує ресурси — людські, фінансові, організаційні. Щодня доводиться балансувати між нагальними потребами ...

slider_CS_2025_10_25_vac (4)

Громадський Простір

Сьогодні громадські організації в Україні працюють у винятково складних умовах. Війна виснажує ресурси — людські, фінансові, організаційні. Щодня доводиться балансувати між нагальними потребами громад і стратегічними завданнями розвитку. А ще паралельно — волонтерити, бо всі ми сьогодні волонтери. 

Як сьогодні громадським організаціям залишатися ефективними і не вигоріти? Чому потрібно вимірювати свій вплив? Як зберегти мотивацію команди? Та чому так важливо вчасно зупинитися? Порадами для ОГС спеціально для Бази знань ділиться Олексій Коваленко, доктор філософії, голова ГО «Форум розвитку громадянського суспільства», член координаційної ради ініціативи Партнерство Відкритий уряд та міжнародний експерт Ради Європи.

 

ТОП-3 поради для ОГС 

 

Зміцнення організаційної спроможності, наявність різних політик та стратегії розвитку — це все важливі й очевидні речі для ОГС, однак сьогодні також:

 

  1. Концентруйтеся на очікуваних результатах

 

Сконцентруйтеся на очікуваних результатах. Відійдіть від постійного руху-процесу до конкретних результатів, яких ви досягаєте.  

Наприклад, якщо ви вирішили встановити лавочку, то не варто розповідати всім про те, як правильно ви встановлюєте цю лавочку. Просто встановіть цю лавочку, і скажіть, що ви це зробили. Все. Результат має зараз під час війни дуже важливий ефект.

 

  1. Вчіться вираховувати свій вплив

 

Вираховуйте вплив. Наприклад, ви працюєте в громаді, але те, що ви робите в громаді спільно з владою, має вплив на рівні регіону і країни. Чи знаєте ви, як порахувати цей вплив? Ви навіть не усвідомлюєте, які добрі речі ви робите і як це опосередковано впливає на розвиток регіону і країни. 

Навчайтесь вираховувати свій вплив. І в цьому контексті ознайомтеся, що таке багаторівневе врядування і багаторівневе стратегічне планування. Ця тема зараз абсолютно нова. Якщо ви не знаєте, то ви будете як білка в колесі — працювати і працювати. А коли ж ви зупинитесь?  

Ви маєте знайти відповідь на питання — коли треба зупинитися і де є та точка, коли ви скажете: “О, я зробив/ла все, що міг”. 

Наведу свій приклад в шкільному громадському бюджеті. У цьому році у грудні я скажу: “Я зробив все, що міг”, і відпущу цей механізм. Чому? Бо положення передається з рук в руки, навчання також, курси записуються… Користуйтесь.  

Моя порада кожній організації — знайти ту точку, коли ви скажете: “Я зробив все, що міг”, і переключитися на щось інше. 

 

  1. Впроваджуйте моніторинг й оцінку своєї діяльності

 

Впроваджуйте моніторинг і оцінку своєї діяльності, бо результати, вплив, проєкти, щоденна рутинна праця мають бути вимірювані.  

Пам’ятаю, як вже всі втомилися на другий місяць повномасштабного вторгнення, коли ми займалися волонтерством. 590 тонн відвантажено, 10 автівок завезено. Але я вів моніторинг, і почав розповідати волонтерам не про тонни, а про те, що ми забезпечили комфорт для 1200 літніх людей, зокрема з інвалідністю на районі, що ми нагодували підрозділ, який Харківську область звільняв. І у команди загорілися очі. Мотивація з’явилася працювати далі.  

Моніторинг і оцінка — це ваша кульмінація діяльності, яка скаже вам, що “я досяг/ла цієї точки” і назве ті вимірювані результати, яких ви досягли. 

Бажаю вам обов’язково працювати в учасницький спосіб, впроваджувати, в першу чергу, в собі стандарти громадської участі Європейського Союзу, і здобувати кращих вимірюваних результатів в діяльності своєї організації. Бо ж нарешті, може, ми колись її закриємо, бо тоді не буде з чим працювати. Бо тоді Україна буде розвинутою.

 

Читайте також: 

Як громадським організаціям долати виклики та посилювати вплив в часи турбулентності

 

 


Останні публікації цього розділу:

Топ-5 інструментів фандрейзингу для громадських організацій: що працює сьогодні

Як взяти свідчення про сексуальне насильство під час війни: поради для медіа та ОГС

Як зробити свій бренд впізнаваним: брендбук для громадських організацій

Соціальні послуги без ПДВ: які зміни приніс новий закон для ГО та БО

9 важливих елементів брендингу для НУО