Громадські акції, про які напишуть журналісти: вісім ознак

Громадські вуличні акції різняться за кількома параметрами - за змістом, формою, тривалістю, масштабністю тощо. А проте ми пропонуємо декілька порад для того, аби ваша акція привернула увагу не ...

Клімат.акція

Громадський Простір

Громадські вуличні акції різняться за кількома параметрами – за змістом, формою, тривалістю, масштабністю тощо. А проте ми пропонуємо декілька порад для того, аби ваша акція привернула увагу не тільки перехожих, а й медіа. У морі численних флеш-мобів, перформансів, маршів, мітингів, які відбуваються ледь не щодня в Україні та світі, важко виділити найбільш яскраві, тому ми відібрали окремі приклади, які вважаємо успішними (знову ж таки – їх значно-значно більше),  і які дозволять проілюструвати присутність цих важливих ознак. Що ж вирізняє ці різнотематичні акції з-поміж інших та чому вони привернули увагу медіа. Отже:

1. Руйнація шаблонів

Організації, які борються за право на здоров’я наших громадян, часом застосовують для цього радикальні підходи. Ще б пак – питання життя та смерті заслуговують на увагу з боку влади та медіа, тому вона й здобувається способами, які мають змусити чиновників не прогледіти катастрофу та черговий раз не закрити на неї очі.  Тут наочним прикладом можуть послужити незмінно креативні, яскраві та подекуди шокуючі вуличні протести Благодійного Фонду «Пацієнти України» (інформація із сайту організації). 

Акція «Кладовище замість ліків». Пацієнтські організації провели акцію «Кладовище замість ліків», облаштувавши символічне кладовище на схилі навпроти Кабінету Міністрів України. Вони обгородили частину Маріїнського парку та почали огороджувати місця під “ймовірні могили”. Цією акцією ВІЛ-позитивні українці хотіли привернути увагу Прем’єр-міністра України  та Уряду до того, що вже за 3 тижні в Україні закінчаться ліки для 30 тисяч хворих на ВІЛ/СНІД.

Пацієнти України

Фото БФ «Пацієнти України»

“Приречені пацієнти пікетують Кабмін”. Більше сотні пацієнтів з мішками на головах та удавками на шиях вишикувалися сьогодні перед Кабінетом міністрів України. Таким чином вони хотіли наочно продемонструвати Уряду, до чого призведе ухвалення проекту бюджету на ліки-2016: людей зі смертельно-небезпечними хворобами прирікають помирати.

Пацієнти України_1

БФ «Пацієнти України»

2. Креативність

Це незмінний атрибут подій, на які звертають увагу журналісти. Причому, грамотно організована акція, із добрячою дозою креативу – може й не потребувати численних активістів чи матеріальних ресурсів. Достатньо лише ідеї, яка чітко буде виражати ваш меседж та бути актуальною сьогоднішньому дню. 

Ось нещодавній приклад: 

Активісти з поіменними тюремними кружками для депутатів вимагають під Радою арешту Онищенка. 450 тюремних кружок принесли активісти під Верховну Раду, вимагаючи від Парламенту проголосувати за арешт народного депутата Олександра Онищенка та зняти з нього недоторканність за розкрадання коштів під час видобутку та продажу природного газу в рамках договорів про спільну діяльність з ПАТ “Укргазвидобування”. У результаті державі було завдано збитків на суму близько 3 мільярдів гривень. Активісти грюкали “тюремними” чашками під стінами парламенту, нагадуючи депутатам, що покривати своїх корумпованих колег є злочином, і той, хто не голосуватиме за арешт нардепа Онищенка, рано чи пізно сам опиниться за гратами. (Інформація Центру протидії корупції).

ЦПК

Фото Центр протидії корупції

3. Присутність відомих людей

Додатковим бонусом для вас може стати присутність публічних, знакових особистостей зі світу музики, письменництва тощо. Згадка такої людини у вашому анонсі події неодмінно приверне увагу журналістів. Але важливо, щоб вони справді розуміли та поділяли ваші ідеї та могли дати адекватний коментар, у разі потреби. Інакше… трапляються казуси. 

Позитивний приклад: ось на цій креативній акції руху “Не будь байдужим!”  присутні відомі українські співаки та письменники, зокрема Ірена Карпа.

Гарбузи під КСУ. Біля КСУ відбулася акція протесту “Гарбузи для КСУ” щодо рішення суду відмінити необхідність для вчителів говорити українською. (Інформація – news.tochka.net, 2010 рік)

НББ

Фото news.tochka.net

НББ1

Фото news.tochka.net

4. Антураж, який не залишить байдужим

Іноді справді варто докласти трохи більше зусиль і знайти можливість забезпечити якомога більш промовисті декорації, костюми, макіяж, інвентар. Ваші зусилля точно не залишаться марними – не тільки медіа, але й перехожі встигнуть зрозуміти вашу ідею. Крім того, бутафорію після події можна застосовувати і у майбутньому – дещо трансформувавши. 

Ось яскравий приклад: 

Зомбі-акції. Вони з’являються у місцях безкоштовної роздачі газети “Вєсті” у шокуючих і жахаючих нарядах зомбі – таким чином активісти привертаються увагу громадськості до відвертої пропаганди, яка може буквально роз’їсти свідомість та перетворити тих, хто став її жертвою, на справжніх зомбі – без власної позиції та точки зору. Більше

Зомбі-акція

фото: громадянський рух «Відсіч»

5. Чітко вловима головна ідея, думка, меседж

Акція може бути простою чи складною, масовою чи одиничною, із затраченими матеріальним ресурсами чи без них, короткою чи довгостроковою, але вона повинна чітко виражати те, чого ви хочете добитися, що ви прагнете показати. Навіть мовчазна акція може “волати” про свою основну думку, повідомлення. 

Ось приклад: 

Українські активісти провели в Парижі мовчазну акцію-перфоманс «Викопне паливо вбиває». Організатори – Екоцентр і УМКА, 2015. Люди в чорному з написами «Влада», «Банки», «Вугільний барон» та «Нафто-газовий барон» затягнули петлю на шиї людства та всіх живих істот планети Земля. В такий спосіб разом із представниками корінних народів і острівних країн, які найбільше страждають від зміни клімату, українські активісти показали, що не амбіційна позиція урядів країн щодо боротьби зі зміною клімату, лобіювання інтересів енергетичних монополістів та вкладання коштів у розвиток викопної енергетики замість відновлюваної – це те ж саме, що повільно та цілеспрямовано знищувати людство та природу. (Інформація – ecocenter.org.ua).

НЕЦУ

Фото ecocenter.org.ua

6. Динаміка

Ось на цьому фото чітко видно, що подія не статична, за нею не нудно спостерігати, вона йде за цікавим сценарієм, а отже це не просто “голови, які говорять”. Зверніть увагу на кількість телевізійних операторів. До того ж, особливість екологів у тому, що вони майже ніколи не ходять “поодинці” – за такою силою-силенною освіченої,  нестандартно зодягненої, яскравої молоді одразу стає зрозуміло: майбутнє у Планети є. 

Кліматичний Марш 2015 у Києві (Екоцентр)

Клімат.марш

Фото: JCmedia Studio (Віктор)

Фото: JCmedia Studio (Віктор)

Фото: JCmedia Studio (Віктор)

7. Мистецтво – у поміч

Бракує ідей, як виразити вашу думку? Мистецтво у поміч! Елементи театру, інсталяції, перформансу, художнього мистецтва завжди будуть актуальними…

Ось сучасний приклад:

У Києві мексиканська мисткиня Синнтія Ґутьєррес відкрила тимчасову інсталяцію Населяючи тіні (Inhabiting Shadows) на місці поваленого пам’ятника Леніну. Інсталяція Синтії Ґутьєррес  дозволяє кожному піднятися сходами та зайняти порожній простір п’єдесталу на кілька хвилин. Щоб розмірковувати про минуле, потрібно «оселитися» в його тінях, самим стати новими рухливими статуями і таким чином відкрити новий горизонт. Тимчасовий пам’ятник, вбудований у залишки старого монументу, апелює не стільки до зведеної конструкції, скільки до людей, які його створюють своїми рухами, своєю присутністю, ідеями. Більше

Ленін

Фото Громадський Простір

8. Родзинка

Будь-яку подію – чи вона відбувається під стінами якогось міністерства, чи у приміщенні прес-центру може прикрасити і освіжити якась креативна деталь. І для цього не потрібно великих грошей чи супер-концепції, а просто трохи вигадливості. Це стане подарунком для фотографів та операторів. А ще – не забуваймо про гумор!

Ось приклад: 

Правозахисники роздали будяки українським антигероям. У Міжнародний день прав людини Українська Гельсінська спілка з прав людини нагородила справжніми будяками найбільших порушників прав людини в країні – лауреатів Антипремії «Будяк року». Перелік “антигероїв” правозахисники оголосили під час прес-конференції в інформаційному агентстві УНІАН (2015).

Ми бачимо, що будяк дійсно на щось впливає, – зазначила колишня PR-менеджерка УГСПЛ Марина Говорухіна, – Дійсно, посадовцям не дуже приємно його отримувати, тим більше, знаючи про історію походження будяка і що стається з людьми, які його отримують. Насправді, ми провели моніторинг і виявили, що всі переможці “Будяка”… щось у них постійно трапляється із кар’єрним зростанням, тобто – вони або втрачають посаду, або їх садять. У нас був єдиний лауреат “Будяка”, який отримав безпосередньо будяк в руки – це Юрій Луценко, і за буквально декілька тижнів  його посадили. Будяк має таку темну легенду за собою – можливо, тому що є місце, звідки його беруть правозахисники. Ви бачите – це справжній будяк, справжній засушений будяк. Звідки ми його беремо? Ми сходимо на гору, яка називається “Поминальна”, там хрести стоять, дуже багато хрестів, і саме там, в п’ятницю, 13-го числа, збирається цей будяк – для того, аби порушники прав людини подумали, що краще цього робити не треба. Тому що насправді на порушників прав людини ця аура негативна так само впливає – як і публічний осуд, так і негативна аура“.

будяк-року

Фото Громадський Простір

Підготувала Любов Єремічева


Останні публікації цього розділу:

Бути в тренді: як НУО створювати Reels для Instagram та Facebook

10 порад для ГО, які хочуть розробити civic tech-рішення

Реєстрація змін в громадських та благодійних організаціях: усе не так складно

11 ефективних порад для НУО в Instagram

Посилюємо видимість: ефективні стратегії для НУО у Facebook

Усе, що потрібно знати про бронювання працівників НУО