Як громадські організації можуть вплинути на локальну кліматичну політику

Екологічні громадські організації, що працюють на місцевому рівні, отримали багато додаткових стимулів для співпраці з місцевою владою завдяки децентралізації. Понад 200 громад України стали ...

Додано:
Євген Бриж

klim-merezhuvannia001
Як громадські організації можуть вплинути на локальну кліматичну політику

klim-merezhuvannia001

Екологічні громадські організації, що працюють на місцевому рівні, отримали багато додаткових стимулів для співпраці з місцевою владою завдяки децентралізації. Понад 200 громад України стали підписантами Угоди мерів, а значить, зобов’язалися добровільно скорочувати викиди парникових газів і покращувати енергетичну безпеку свого населеного пункту. Головний план дій для цього – План Сталого Енергетичного Розвитку та Клімату (ПДСЕРК), у розробці якого може взяти участь громадськість.

Протягом 2021 року Екодія разом із 6 громадськими організаціями (далі — ГО) з Української Кліматичної Мережі взялись аналізувати вже наявні плани дій і допомагати громадам створити новий, покращений ПДСЕРК. Коростенська міська територіальна громада, одна з громад проєкту, перед самим Новим роком прийняла оновлений план дій, який вони створили разом з ГО «Екоклуб». У цьому матеріалі ми хочемо поділитись уроками, які організації винесли з цієї співпраці, щоб якісного спілкування між владою, населенням, експертами та ГО було ще більше.

Принципи співпраці:

1. Консультації заздалегідь з усіма. Побудова довіри

Якщо ви громадська організація, влада точно є однією із зацікавлених сторін, з якою ви співпрацюєте. Та наскільки часто ви консультуєтеся з представниками влади щодо того, який напрям в роботі обрати? Консультації та живе спілкування сприяють прозорості. Влада та громадськість історично можуть мати маленький кредит довіри одне до одного — і в ваших силах це змінити.

Якщо ви працюєте на місцевому рівні, ви, скоріш за все, особисто знаєте людей, що відповідальні за впровадження змін, за які ваша організація виступає. Важливо пам’ятати, що по обидві сторони столу перемовин сидять справжні люди, які роблять свою роботу. Привідкрийте завісу своїх планів і спробуйте зрозуміти реальні потреби людини, з якою ви прийшли на зустріч. Це непросто. Успіх таких відносин дуже залежить від конкретної громади, складу влади, впливу бізнесу тощо. Проте, може виявитися, що ви здатні частково покрити потреби одні одного та разом швидше досягти цілей.

Наприклад, представники влади можуть сказати, що й самі не проти оновити свій ПДСЕРК, проте не знають, де знайти на це відповідні кошти або як ефективно опитати громадськість. Ваша ГО зможе стати союзницею в цій співпраці. Головне — пам’ятати про власні принципи, а у випадку складної комунікації не забувати, що у вас із владою мають бути чітко розподілені зони відповідальності, а не бажання покласти одне на одного якомога більше очікувань і завдань.

2. Зрозумійте свою ціль і межі можливостей (якщо треба, просіть допомоги або делегуйте)

Ви завжди маєте тримати у фокусі свою стратегічну ціль і розуміти межі власного впливу. Як громадська організація ви можете мати безліч сильних сторін, але варто розуміти основні 2-3. Ви потужно комунікуєте з населенням і вам довіряють жителі громади? Можливо, ви маєте гарні контакти зі ЗМІ, привабливі та актуальні онлайн платформи? Або ваша сила – це аналітика, збір даних, які окрім вас ніхто не проаналізує? Можливо, ви сильні в адвокації, можете бити постійно в одну точку, спрямовувати різні ресурси на досягнення законодавчих змін? Зрозумійте, в чому ваша унікальність, і одразу подумайте: в яких форматах роботи вам потрібна допомога для того, аби досягти успіху?

В Україні є величезна кількість громадських організацій та експертів, які можуть посилити вашу роботу. Ви не одні. Спробуйте залучити до співпраці членів Української кліматичної мережі, інші ГО з вашої громади або експертів із великих ГО. Якщо ваша ціль чітка та результат від допомоги зрозумілий партнерам, шанс на те, що співпраця складеться, значно зростає.

Якщо в середині року ви розумієте, що збиваєтеся з траєкторії та навряд чи досягнете цілі, вчасно зупиніться та оцініть, чи не час залучити підтримку? Іноді навіть 30 хвилин розмови з людиною, що мала схожий досвід, може значно полегшити ваш процес досягнення цілі.

3. Скажіть «ні» відносинам на відстані

За останні два роки ми добре опанували формат онлайн-зустрічей. У них однозначно є свої плюси: можна запросити тих, хто інакше не зміг би приїхати, а також суттєво зекономити бюджет на організацію події. Попри це, в роботі з місцевою владою обов’язково заплануйте зустрічі офлайн.

Робота на локальному рівні дає вам перевагу у порівнянні з адвокацією національних чи міжнародних питань – ви фізично ближче до місця прийняття рішень і до важливих зацікавлених сторін. Якщо раніше вся влада була сконцентрована у столиці, то тепер, завдяки децентралізації, на місцевому рівні влада розв’язує багато ключових питань.

Які саме формати зустрічі будуть найбільш ефективними – залежить від вашої цілі. Особисті зустрічі або зустрічі з командою вашої організації – хороший початок, якщо ви лише починаєте роботу в цій громаді або темі. Ви також можете брати участь у робочих групах щодо конкретних питань і в громадських слуханнях. Це ваше право. Якщо раптом ваша організація розташована в іншому населеному пункті, заплануйте декілька зустрічей офлайн, будьте готові до відряджень протягом року й обов’язково продовжуйте комунікацію між зустрічами.

Якщо у вас є можливість самим організувати подію, використайте цей шанс, щоб зібрати людей разом. Наприклад, у вересні 2021 року ми зібрали учасників проєкту з аналізу та створення нових ПДСЕРК разом у Запоріжжі. Важливою умовою було не лише запросити ГО, які працювали над спільною темою, а й познайомити представників місцевої влади одне з одним. Для органів місцевого самоврядування, які безпосередньо відповідають за плани дій у своїх громадах, було дуже корисно зустрітись зі своїми колегами з інших громад і поділитися викликами та рішеннями не в форматі онлайн-конференції, а в живому спілкуванні.

klim-merezhuvannia002

4. Налаштуйтеся на довгострокову співпрацю

Плануючи роботу на конкретний рік, варто замислитися: чи стане у вас ресурсу моніторити зміни через рік або продовжити підтримувати стосунки з місцевою владою? Якщо ваша відповідь – так, шанси на успіх вашої адвокаційної кампанії сильно зростають. Громадська діяльність – це довгостроковий процес, у якому найважливішу роль грають люди. Дуже мало питань можливо розв’язати за декілька місяців. Тому одразу подумайте, чи готові ви зануритися у цей процес хоча б на 2-3 роки?

Один із викликів роботи з людьми полягає в тому, що люди змінюються. Саме тому важливо будувати довготермінові стосунки з декількома зацікавленими сторонами одразу. Якщо людина, що йде з посади, була з вами у хороших відносинах, розуміла важливість вашої справи – вона радо погодиться познайомити вас зі своїм наступником. Те ж саме стосується вашої організації. Подумайте, чи ваші колеги знають, із ким важливо підтримувати зв’язок, чи знають когось із ваших колег представники місцевої влади? Якщо всі зацікавлені сторони знайомі лише з вами, це також не дуже стала модель співпраці. Врешті-решт, ваше життя також може змінитись, але спільна справа може продовжувати жити.

Повертаючись до першого пункту про побудову довіри, ви побачите, наскільки багато дверей, що здавались зачиненими, можна привідкрити, якщо стратегічно поставитися до побудови власної комунікації з партнерами.

Якщо ви шукаєте більше конкретних порад для роботи з місцевою владою, запрошуємо переглянути подію «Адаптовані та щасливі. Як громадам створити дієві кліматичні плани», а також переглянути Каталог природоорієнтованих рішень, які можна впроваджувати у ваших громадах уже цього року!

Ми щиро дякуємо нашим партнерам з Української Кліматичної Мережі: ГО «Екоклуб», ГО «Еколтава», ГО «Екосенс», ГО «Центр міжнародного співробітництва та впровадження проектів», ГО «Хмельницький енергетичний кластер» та ГО «Чорноморський жіночий клуб» за уроки співпраці з місцевою владою. Завдяки вашому досвіду ми дуже багато чому навчилися. Нехай він стане корисним для інших громадських об’єднань.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Бізнес під час війни: як залучати кошти, нових клієнтів та адаптуватися до нових реалій

Благодійний фонд "Імпульс.ЮА" допомагає жінкам-переселенкам та їхнім дітям долати негативні наслідки війни

Росіяни намагаються нас зламати фейками: як з цим боротися?

Завершилася VIII Всеукраїнська школа волонтерів

"Не додавай роботи": в Україні стартувала всеукраїнська інформаційна кампанія на підтримку поліції, медиків і рятувальників

eHealth в Україні: що це і як працює?