Державна допомога ВПО та біженцям – на що треба звернути увагу
За оцінками ООН, щонайменше 11,7 мільйонів людей покинули свої домівки. Більше 4,6 мільйонів знайшли прихисток в інших країнах. А 7,1 мільйона людей переїхали в регіони в середині країни.Рятуючись ...
Додано:
Громадський Простір
За оцінками ООН, щонайменше 11,7 мільйонів людей покинули свої домівки. Більше 4,6 мільйонів знайшли прихисток в інших країнах. А 7,1 мільйона людей переїхали в регіони в середині країни.
Рятуючись від війни
Більшість наших громадян прийняла Польща – з 24 лютого її кордон перетнули майже 1,8 млн осіб (можливо, певна частина не зупинилась в Польщі, а рушила далі в Європу). Чехія, куди прибуло майже 200 тисяч українців, вже звернулася до ЄС з проханням надати модульні будинки для поселення українців, тому що усі наявні варіанти житла починають закінчуватися. Варшава і Краків повідомили, що фактично вичерпали можливості приймати нових людей.
Водночас багато людей повертається додому. Речник Держприкордонслужби Андрій Демченко 12 квітня повідомив, що з 24 лютого загалом на в’їзд в Україну прослідувало більше 870 тисяч громадян України.
Причини повернення у всіх індивідуальні, одна з них – фінансові складнощі, з якими стикаються громадяни за кордоном, незважаючи на допомогу, яка надається їм і державами Євросоюзу, і волонтерами.
Біженці та переселенці (внутрішньо переміщені особи)
Ці поняття аж ніяк не є тотожними з юридичної точки зору. На що слід звернути увагу?
Внутрішньо переміщеною особою (далі – ВПО) є особа, яку змусили залишити своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру. Таке визначення дає Закон України № 1706-VII від 20.10.2014 року «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».
За змістом цього Закону, питаннями соціального захисту особи, відновленням і забезпеченням інших порушених прав такої особи займається держава Україна в особі державних органів та органів місцевого самоврядування.
Отже, ВПО залишаються в межах власної країни, на відміну від біженців. Юридичне визначення «біженця» може дещо відрізнятися у різних країнах світу, однак його ключовою характеристикою є вимушена міграція за межі своєї країни походження і пошук притулку за кордоном. Зобов’язання держави щодо допомоги біженцям і їх захисту конкретизуються внутрішнім законодавством та випливають, зокрема, із Конвенції ООН 1951 року «Про біженців».
Українці, які виїжджають в Європу, отримують статус тимчасового захисту та, за їх бажанням, офіційний статус біженця. Відповідно до свого національного законодавства кожна окрема країна ЄС надає таким особам прихисток, матеріальну та іншу необхідну допомогу.
Двічі переселенці
З часів початку російської агресії на сході України і тимчасової окупації Криму чимало людей виїхали з окупованої території в більш безпечні регіони України, де намагались облаштуватись та будувати своє подальше життя. Проте російське вторгнення в Україну 2022 року спонукало багатьох з них, рятуючи своє життя, знову їхати подалі від обстрілів та бомбардувань, вчергове стаючи внутрішньо переміщеними особами, вимушеними переселенцями.
З метою надання допомоги на проживання особам, які перемістилися з ТОТ АР Крим та з територій, де проводяться бойові дії, Кабінетом Міністрів України 20.03.2022 року була прийнята постанова № 332, якою введено в дію новий Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі – допомога) – на заміну Порядку, що існував з 01.10.2014 року за Постановою Кабміна України № 505, а також внесені зміни в Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (Постанова Кабміна України № 509 від 01.10.2014 року).
Якщо з процедурою отримання довідки ВПО та оформлення допомоги «новими» переселенцями достатньо зрозуміло, то у деяких переселенців, які знаходились на обліку ВПО ще до початку повномасштабної війни, виникають певні питання, з якими вони звертаються до юристів.
Перш за все слід зазначити, що новим Порядком встановлено лише дві категорії отримувачів допомоги і, відповідно, два розміри допомоги, яку може отримувати ВПО: 3000 грн – особи з інвалідністю і діти та 2000 грн – інші особи (дотепер розмір грошової допомоги був різним для працездатних осіб, пенсіонерів та дітей і студентів, для кожної групи осіб з інвалідністю, існували також певні обмеження загального розміру допомоги на сім’ю).
Допомога за новим Порядком надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування.
Постановою Кабміну України № 505, яка втратила чинність, передбачалось, що особам працездатного віку, яким виплату грошової допомоги було колись припинено відповідно до пункту 7 Порядку (через непрацевлаштування впродовж чотирьох місяців після звільнення з роботи), грошова допомога не призначається. У новому Порядку чотиримісячна перерва в роботі вже не є перепоною для призначення особі допомоги. Тобто, переселенці працездатного віку, які зареєстровані як ВПО в районі проведення бойових дій, теж можуть звертатися за допомогою. Для її призначення, за змістом Порядку, така особа має бути облікована як внутрішньо переміщена особа до 24 лютого 2022 року в регіоні, що включений до переліку, зазначеному в розпорядженні Кабміну України від 06.03.2022 року № 204-р.
Новим Порядком передбачено автоматичне призначення допомоги всім тим переселенцям, хто має довідку ВПО та станом на 1 березня 2022 року отримував щомісячну адресну допомогу, призначену ще за правилами Постанови КМ України № 505. До речі, якщо «новим» переселенцям, які звернулись за допомогою впродовж квітня, вона буде нараховуватись починаючи з березня 2022 року, то переселенцям – отримувачам щомісячної адресної допомоги вона буде виплачуватись у новому розмірі починаючи з квітня (мається на увазі, що затримок з нарахуванням і виплатою з боку територіальних органів соціального захисту населення не було і ВПО щомісячну адресну допомогу отримали у повному обсязі по березень включно). Тобто перерахунок суми адресної допомоги за березень постановою не передбачений.
Таким чином, допомога за новим Порядком у багатьох випадках може призначатися автоматично також і тим внутрішньо переміщеним особам, які з початку повномасштабної війни 2022 року виїхали за кордон – зокрема через відсутність відповідної інформації з бази даних прикордонників.
Як було вже зазначено, при виїзді за межі України особа втрачає статус «внутрішньо переміщена особа», тому має бути виключена з бази даних ВПО з одночасним скасуванням довідки внутрішньо переміщеної особи. Відповідно виплата допомоги такій особі має бути припинена. Інакше кажучи, ті сім’ї, зокрема матері з неповнолітніми дітьми, які виїхали з України, вже не мають більше підстав для отримання щомісячної адресної допомоги ані за старим Порядком, ані за новим. (Хоча слід визнати, що фактично в більшості випадків їхні витрати на проживання за кордоном анітрохи не зменшились, тому зайва копійчина там була б доречною).
Допоки територіальному органу соціального захисту населення не надійде інформація щодо відсутності підстав для виплати особі допомоги (знаходження особи за межами України), кошти щомісячно будуть надходити на картковий рахунок отримувача допомоги.
Врешті-решт отримані особою суми допомоги за весь період знаходження за кордоном будуть вважатися надміру виплаченими коштами, які територіальний орган соціального захисту населення вимагатиме повернути як безпідставно отримані.
Допоки територіальному органу соціального захисту населення не надійде інформація щодо відсутності підстав для виплати особі допомоги (знаходження особи за межами України), кошти щомісячно будуть надходити на картковий рахунок отримувача допомоги.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України від 20.10.2014 року № 1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» ВПО зобов’язана повідомляти про зміну місця проживання структурний підрозділ з питань соціального захисту населення рад за новим місцем проживання протягом 10 днів з дня прибуття до нового місця проживання. Тобто, обов’язок підтримувати в актуальному стані відомості стосовно себе в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб певною мірою законодавством покладений і на саму особу.
Як самостійно припинити виплату допомоги?
Наразі існує можливість дистанційно припинити нарахування та виплату допомоги – на порталі онлайн-сервісу державних послуг «Дія» (в мобільному застосунку такої послуги немає). Для початку роботи на порталі треба авторизуватись там будь-яким зручним для вас способом (за допомогою BankID, файлового ключа або Дія.Підпис) та перейти на сторінку «Припинення грошової допомоги ВПО». До речі, на цій сторінці можна прочитати додаткові роз’яснення щодо процедури припинення допомоги та відповіді на поширені запитання. Подання заяви розбито на три етапи перевірки наявної щодо себе інформації і додавання нових даних. Заповнення відповідних полів само по собі не є складним, труднощі у когось виникнуть, можливо, хіба що на заключному етапі – накладенні на заяву електронного підпису. Проте підпис – необхідний запобіжний крок задля безпеки особистих даних.
Слід пам’ятати, що подавати заяву про припинення допомоги має уповноважений представник сім’ї – такою ще за часів дії Постанови КМ України № 505 вважалася особа, яка подавала заяву про призначення грошової допомоги від імені всіх членів сім’ї. Зазвичай цими питаннями займалися жінки, тож і подавати заяву про припинення допомоги на себе і неповнолітніх дітей доведеться матері. Якщо адресна допомога була раніше призначена і на чоловіка, то, відповідно, виплата буде припинена також і йому. В такому випадку для її поновлення він має особисто звернутися до територіального органу соціального захисту населення за місцем свого фактичного проживання (звісно, якщо він має право на отримання допомоги), надати заяву про взяття його на облік ВПО та оформлення допомоги.
Вже після повернення сім’ї в Україну можна буде знову зайнятися питанням поновлення статусу ВПО на підставі Закону України від 20.10.2014 року № 1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» та звертатися до територіального органу соціального захисту населення з заявою про призначення допомоги ВПО вже за правилами, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 року № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам».
Матеріал підготовлено громадською приймальнею УГСПЛ в м. Суми.
Громадські приймальні УГСПЛ, що допомагають постраждалим від війни, працюють за підтримки Програми USAID Ukraine «Права людини в дії».
У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.
Джерело: УГСПЛ.