Як за допомогою “гри в кості” запустити соцпідприємництво?

Божевільні ідеї можуть змінити світ. Дуже часто ми відкидаємо ті рандомні та на перший погляд не пов’язані між собою ідеї. Ми навіть не можемо собі уявити, як випадковість може підштовхнути нас до ...

Слайдер ГП(42)

Громадський Простір

Божевільні ідеї можуть змінити світ. Дуже часто ми відкидаємо ті рандомні та на перший погляд не пов’язані між собою ідеї. Ми навіть не можемо собі уявити, як випадковість може підштовхнути нас до створення чогось грандіозного!

 

60764192_450976918811488_8473945199125463040_o

 

Фото: Анна Трач


Метью Манос
, американський підприємець та божевільний геній, про якого ми
розповідали минулого разу і компанія якого половину свого доходу віддає некомерційному сектору – приїхав до Києва в рамках події Pro Bono Club Ukraine, щоб зіграти з нами в гру, яку вигадав сам і яка дуже практична в напрацюванні ідей зі створення соцпідприємництв.

 

60727177_450977098811470_4529048721643536384_o

 


 Про історію Метью Маноса, чому його назвали одним із семи міленіалів, які змінюють наш світ, про те, як він заснував кампанію verynice, яка розробляє неймовірні дизайн-рішення, як йому в голову прийшли такі круті ідеї читайте в нашому попередньому випуску Що таке моделі впливу та як “божевільний геній” Метью Манос віддає половину доходу некомерційним організаціям?”


 


Громадський Простір прийняв цей виклик! Ми зіграли і тепер пропонуємо вам теж спробувати.

Так от, саме принцип випадковості було закладено в основу рольової гри, яка допомагає командам знаходити ідеї соціальних підприємництв.

 61056560_451492712093242_5640533408275759104_o


“Це здається божевіллям, але це дійсно працює. Однією з причин, чому я так сильно це люблю, є те, що цей спосіб змушує вас спробувати поєднати в одне такі речі, які б ви самостійно ніколи не обрали, щоб комбінувати. Це важливо, особливо маючи справу з бізнес-моделями, які бувають доволі незручними. До створення цього способу я дійшов з позиції “творчої людини, яка ненавидить бізнес”. Таким чином, я зробив так, щоб це стало цікаво та весело.”
- ділиться Метью Манос.

Потрібно просто взяти звичайний кубик, мати перед собою пронумеровані списки моделей впливу, моделей бізнесу та “інших факторів”. А далі – експерементувати з ними!

Як? Зараз навчимо!

 

Давайте зіграємо!

 

І. Приготування

 

1. Зберіть команду з 3-6 осіб.

Бажано, щоб кілька з них були для вас “новенькими”.

2. Візьміть кубик, як для гри в кості

Він має бути на 12 граней, або 2 кубики по 6.

 

via GIPHY

 

3. Скачайте, роздрукуйте та покладіть перед собою три списки та один шаблон:

1) Моделі впливу (ТУТ)

2) Моделі доходу (ТУТ

3) Інші фактори (робите власноруч)

4) Шаблон “Моделі впливу” (ТУТ)

Як створювати “Інші фактори” – ми зараз пояснимо.


ІІ. Пройдемось по теорії

 

Learn-invent-program-report (досліджувати-винаходити-програмувати-звітувати) – це процес, який Метью Манос застосовує у практиці з моделями впливу.

Етап “винаходу” – це найвеселіша річ. Це означає, що маючи 3 різні списки перед собою: вплив, дохід, інші фактори – ми беремо кубик (як для гри в кості) та методом випадку поєднуємо моделі з різних списків

 

61132172_451492422093271_886931280862642176_o

 

“Я – асистент декана в одній школі. Ми інтегруємо моделі впливу в нашу навчальну програму для того, щоб навчити студентів соціальному підприємництву, намагаємося замолоду навчити їх того, яким має бути бізнес, чи бути у майбутньому” – розповідає Метью Манос.

Знайомимось з цими списками:

Моделі впливу – це метод, який допомагає некомерційним організаціям, або організаціям, які ціллю своєї діяльності ставлять прибуток, функціонувати стабільно та водночас здійснювати максимальний вплив на спільноту, якій вони служать.

Приклади моделей:

 

Сайт ГП(4)

Детальніше про Моделі впливу – ТУТ


Моделі доходу (або винагород) – це методи, які бізнесові організації викоритовують для того, щоб отримувати прибуток від цільового ринку.  

Приклади моделей:

 

Сайт ГП(2)

Детальніше про Моделі доходу – ТУТ


Щоб підтримувати свій бізнес, у вас має бути
дохід. Разом з тим, дуже важливо, щоб компанія мала якусь місію та могла б робити вплив. В іншому випадку, ви просто обслуговуєте невелику кількість людей і зрештою це надто мотивує. “Віддавати половину” – це модель впливу, а “отримувати половину доходів” – це модель доходу. Це про балансування. Адже якби у нас була лише модель впливу, це звісно приносило б нам відчуття задоволеності, але скоріш за все вас вистачить десь на кілька тижнів. Бо в кінцевому рахунку, вам доведеться платити за оренду і так далі. Так само і з іншою моделлю. Ви можете накопичити непоганий дохід, але в якийсь момент ви можете зіткнутись з таким собі вигоранням, коли відчуєте, що за роботою, яку ви постійно виконуєте, не стоїть ніякої мети.

 

моделі
Слайд з презентації Метью Маноса під час виступу на заході, організованому Pro Bono Club Ukraine


“Я завжди люблю розповідати історію дівчини, яка прийшла працювати до нас
у verynice. Я запитав її: “чому ти хочеш тут працювати?”. Певний час вона працювала в рекламній компанії, яка розкручує популярну сирну компанію. Тож вона сказала: “Тому що я прокинулася вчора і зрозуміла, що все моє життя присвячується продажу сиру”. А вона хотіла більшого.” - розповідає Метью Манос.

Таким чином, балансуючи вплив та дохід, ваше підприємство може підтримувати вас на плаву та наповнювати вас метою. Це те, як може змінитись роль бізнесу.

У цьому взаємоємоз’яку, який розробив Метью, існує третя річ, яку повинна враховувати будь яка модель – це інші фактори

 

3 models

Слайд з презентації Метью Маноса під час виступу на заході, організованому Pro Bono Club Ukraine


Інші фактори
– цей аспект загалом зводиться до ваших персональних інтересів, пристрастей, навичок чи сфери знань, у чому вам комфортно і ви можете бачити краще повну картину проблеми. 

Це те, що входить у сфери ваших зацікавлень, наприклад, прогулянка з собакою, соцмережі, скейтбординг, кава, розмови по телефону. І це можуть бути дуже повсякденні речі.

Наприклад, ми склали свій список “інші фактори”.

 

Сайт ГП(5)

 

А тепер черга вашої команди зробити список! Він точно буде відрізнятись від нашого.

Порада: перед тим, як починати гру, а саме кидати кості – ознайомтесь (достатньо їх перечитати) усією командою з наведеними вище трьома списками: моделі впливу, моделі доходу, інші фактори.

 

60871759_451492222093291_1699137917550592000_o

 

Дохід і вплив є ключовими. Але іноді ваша компанія чи організація може уже мати одну з цих моделей. Наприклад, McDonald’s. Вони мають дуже хорошу модель доходу, тобто знають, як заробляти гроші. Тож можливо модель впливу – це те, чого вони потребують для подальшого розвитку. Таким чином, у цьому випадку, просто потрібно опустити модель доходів. Зіграти лише з моделями впливу та іншими факторами. Для McDonald’s серед інших факторів можуть бути просто гамбургери, фрі, сода, ресторанний простір тощо.

Те ж саме можна робити і  некомерційним організаціям. Ваша організація може робити дійсно великий вплив, але не мати постійного доходу. Тож просто кидайте кубик, скориставшись двома списками: моделями доходів та іншими факторами.

 

ІІІ. Починаємо гру!

 

Отож, є безліч варіантів, як можна почати бізнес з нуля. У цьому вам допоможуть 12 моделей впливу, 12 моделей доходу та 12 інших факторів, з якими ви тільки що ознайомились.

1. Зробіть командою власний список “інші фактори”

Ви вже ознайомились вище, що це та для чого. Тож вперед!

 

60778489_451492815426565_2626164023791452160_o


2. Кидайте “кості” 

 Кубик має містити цифри від 1 до 12-ти.

 

via GIPHY

 

Раунд 1.

Кожен список пронумеровано. Вам необхідно кинути ваш кубик три рази та занотувати результат. Перша цифра – це ваша модель впливу, друга – модель доходу, третя – інші фактори. А тепер дивимось, що вийшло та як це все можна поєднати. 

 

3. Працюйте над ідеєю соцпідприємництва

Час: 15-20 хвилин

Порада: слідкуйте за часом. На кожне обговорення ідеї має йти не більше 15-20 хвилин, щоб ви змогли вистояти до останнього раунду :)

А тепер ми поділимось власним досвідом. Що вийшло у нас в першому раунді?

 

60805322_451346168774563_5085771234478653440_o

 

Перший кидок (модель впливу) – 11 (робочі місця для людей з обмеженими можливостями)

Другий кидок (модель доходу) – 12 (B2C – бізнес клієнтові)

Третій кидок (інші фактори) – 7 (мистецтво)

Ми все це записали. А тепер, наша задача створити таке соціальне підприємництво, де буде бізнесова модель, у якій всі транзакції та продукти/послуги будуть надаватись нашим підприємництвом кінцевому споживачеві. При цьому наше підприємництво вирішує проблему працевлаштування людей з обмеженими можливостями. Тобто робочі місця для тих, хто стикнувся з проблемами зі здоров’ям, має певні обмеження чи обставини у здійсненні професійної діяльності. А наша сфера діяльності – це мистецтво.

Тож це може бути інклюзивний арт майданчик, де будуть проводитись мистецькі фестивалі, освітні події та виставки.

Наша модель B2C (бізнес клієнтові) – це продаж квитків на події в нашому арт майданчику, екскурсії, продаж продуктів творчої діяльності, торгівля продуктами харчування та напоями (солодощі/кава/чай).

Також наш вплив полягатиме в тому, що ми задіюємо людей з інвалідністю та обмеженими можливостями. Це можуть бути надання безпосередніх послуг та менеджмент. Наприклад, вони можуть здійснювати продаж мистецьких продуктів та готувати напої (кава/чай). А також – участь в організації мистецьких подій (менеджерські обов’язки). 

Наш простір продукуватиме толерантне ставлення до людей з інвалідністю та обмеженими можливостями, влаштовуючи події, що розглядають світ з точки зору таких людей. Наприклад, такі концептуальні виставки, де відвідувачі будуть сприймати мистецький твір через 1 чи кілька каналів сприйняття, зрозумівши, як це бачити мистецтво лише через слух, чи зір чи дотики. Власне екскурсії будуть здійснювати люди з інвалідністю, які будуть відрізнятись між собою. Одна кімната – це відчути мистецький твір з закритими очима, де сліпа людина керує процесом та розповідатиме, як потрібно сприймати мистецький твір в цій кімнаті. Друга кімната – це спробувати чути аудіовізуальне мистецтво, заблокувавши на час перебування в кімнаті канал сприйняття, що відповідає за слух. І так далі. 

Певний відсоток робіт нашої колекції – це роботи людей з інвалідністю, які разом з тим зможуть здійснювати безоплатно продаж своїх мистецьких творів. А також безкоштовна аренда приміщень для організацій/ініціатив людей з інвалідністю.

І цю ідею можна продовжувати.

А яка ваша ідея?

Раунд 2 та 3.

Час: 15-20 хвилин на кожен раунд

Піднімаємо рівень складності. 

В другому раунді вам потрібно кинути кості 6 разів. Тобто обираєте з кожного списку по 2. Перші два кидка – це дві моделі впливу. Наприклад, цифра 2 (один за один) та цифра 7 (соціальна обізнаність) у списку. Так само по два кидка для моделей доходу та інших факторів.

 

61380937_451492658759914_4181423131086290944_o

 

І як ви вже здогадались, 3-тій раунд означає, що для кожного списку ви робите 3 кидка, тобто усього 9 разів. А далі все так само – фіксуєте результат та спробуйте усе поєднати. Так, тут уже складніше, але й цікавіше.

4. Оберіть одну з трьох ідей, яку хочете допрацювати

Час: 15-20 хвилин

Ви пройшли 3 раунди і могли зрозуміти, що якась ідея вас зачеапила вас найбільше. Беріть її та опрацьовуйте далі. Тут вам знадобиться Шаблон “Моделі впливу” (ТУТ), який ви уже маєте на етапі приготування. Обговоріть командою, що можна покращити в цій ідеї. Та заповніть табличку. 

 

60707878_451492485426598_7735183357897605120_o


5. Захист ідеї 

Тепер спробуйте за 3-5 хвилин захистити свою ідею соціального підприємництва, опираючись на заповнену вами табличку вище.

Якщо є можливість зробити “захист” перед посторнніми людьми – скористайтесь цим шансом. Та запитайте, чи цікава йому/їй ваша ідея, що сподобалось, а що ні?

 

60942117_451493892093124_5015052678099632128_o

 

6. Відкладіть на тиждень-два ідею та поверніться до неї знову

Варто на деякий час відкласти ідею, щоб поглянути на неї по-новому. Можливо за цей час з’являться ще ідеї, як покращити створену вами модель соцпідприємництва в рамках гри. А можливо щось вам здасться банальним чи нереалістичним.

 

via GIPHY

А головне запитайте себе – чи захопились ви цією ідеєю? Можливо вже незабаром ви зможете її втілити? А можливо варто влаштувати ще кілька разів влаштувати цей воркшоп? Можливо змінити список “інших факторів”? 

 

 

Більше, про досвід Метью Маноса – читайте в нашому попередньому матеріалі: Що таке моделі впливу та як “божевільний геній” Метью Манос віддає половину доходу некомерційним організаціям?

Також ви можете прочитати та скачати безкоштовно книгу Метью Маноса «Як віддавати половину своєї роботи безкоштовно» (“How to give half of your work away for free”), яка знаходиться у відкритому доступі.

 

Фото: Анна Трач, Катерина Водоп’янова

Транскрибування з англійської мови:  Ірина Гузій


Останні публікації цього розділу:

Грантрайтингові практики: спочатку про базис

П'ять порад із цифрового фандрайзингу для невеликих НУО

Ефективні НУО комунікації: вміємо, любимо, практикуємо!

Шість речей, які необхідно врахувати перед запуском своєї НУО

6 вагомих причин практикувати SEO для громадських організацій

Стратегічне планування для НУО: керівництво з основ