ТОП порад і креативних рішень для просування інструментів участі у громадах

Запроваджені на нормативному рівні інструменти участі не будуть популярними, якщо не популяризувати їх, адже мешканці громади просто не знатимуть про існування таких можливостей для впливу на життя в ...

Хвилі добрих практик Заставка сесії-16
ТОП порад і креативних рішень для просування інструментів участі у громадах

Запроваджені на нормативному рівні інструменти участі не будуть популярними, якщо не популяризувати їх, адже мешканці громади просто не знатимуть про існування таких можливостей для впливу на життя в громаді. Промоція інструментів участі потребує креативу й попередньої підготовки (планування, визначення цільових аудиторій, розробка меседжів), однак після запуску інфокампанії навколо того чи іншого інструменту результат буде видимим.

Для громад-партнерів Програми DOBRE на заваді промоції пріоритетних інструментів участі не став навіть карантин. У хід пішли усі звичні канали комунікації і рішення, до яких раніше громади могли не вдаватися взагалі. Протягом кількох місяців навесні ми спільно шукали ідеї, що могли би привабити зір і слух жителів громади, які через світову пандемію переорієнтували увагу на власні здоров’я і безпеку. У полі нашого з громадами зору – бюджет участі, е-петиція та консультації з громадськістю, які потребували залучення громадян. Протягом літа громади проводили інформаційні кампанії за планами, які ми попередньо сформували, залучаючи партнерів і лідерів думок на місцях. Рішеннями, які подіяли в умовах погіршеного інтернет-покриття в громаді й обмежених можливостей для живих зустрічей, ділюся в цій колонці. 

Додам, що промоцію інструментів участі громади проводили за підтримки проєкту “Голос громади у місцевому самоврядуванні”, що спільно втілюють Спілка “Громадські ініціативи України” та Агенція сталого розвитку “Хмарочос”. За фінансової допомоги Програми DOBRE у рамках проєкту змогли підтримати громади як експертною допомогою у плануванні інфокампаній, так і в створенні креативних продуктів. 

Зазначу одразу, що інфокампанії у більшості громад реалізовувалися не фахівцями з реклами чи комунікацій. У командах ОТГ –  спеціалісти відділів, що відповідають за впровадження і втілення інструментів участі, секретарі рад, подекуди працівники, відповідальні за публікації на офіційних сторінках громади.  

Отож, які креативні формати промоції інструментів участі спрацювали у громадах на Кіровоградщині?

ВІДЕО. Один із найпопулярніших способів пояснити користь і принципи використання будь-якого інструменту участі. Плануючи свої інфокампанії навколо інструментів участі громади-партнери Програми DOBRE теж обирали відео як один із способів просування інформації про користь використання таких механізмів залучення громадян, як електронні петиції та бюджет участі:

Промоційні відео, з допомогою яких можна дізнатися про те, що в громаді діє інструмент участі.

Відео про бюджет участі від Смолінської ОТГ у рамках проєкту Впливай

Монтаж: Frame Studio Кропивницький
Дизайн: Frame Studio Graphic Design

Інструкції - ролики, які покроково пояснюють громадянам, як використовувати інструмент участі

Інструкція про те, як подати електронну петицію від Маловисківської ОТГ

Монтаж: Маловисківська міська рада

Мотиваційні і ролики-заклики – короткі, але надихаючі до дії, використання інструменту участі

▪️Відео із закликом до голосування за проєкти громадського бюджету від Бобринецької ОТГ:


Монтаж: Frame Studio Кропивницький

 КРЕАТИВНІ ДОПИСИ У СОЦМЕРЕЖАХ. Чи не найкращий спосіб у період карантинних обмежень популяризувати будь-що – говорити про це в онлайні. У деяких громадах-партнерах Програми DOBRE це зрозуміли саме завдяки інфокампаніям, що проводили навколо інструментів участі. Найоптимальніше – об’єднувати дописи єдиними стилями, хештегами, креативними мотиваторами. Тоді ваші повідомлення будуть впізнаваними на фоні іншого інформаційного шуму у популярних пабліках громади.

Цитати класиків як заклики. Із допомогою творчості місцевих поетів Максима Брички та Віктора Кононенка, а також відомих цитат українських класиків у Компаніївській ОТГ закликали використовувати е-петиції для вирішення своїх проблем.  Цитати помістили в креативні мотиватори, що розміщували на офіційних сторінках громади поміж інформаційними дописами про користь та можливості е-петицій.

Мотиватор-07 (1)

Дизайн: Frame Studio Graphic Design

Мотиватор-02 (1)

Дизайн: Frame Studio Graphic Design

Мотиватор-09 (1)

Дизайн: Frame Studio Graphic Design

Мотиватор-13 (1)

Дизайн: Frame Studio Graphic Design

 Переглянути дописи громади в рамках інфокампанії можна за хештегом #використовуй_електронну_петицію 

Листівки Мала Виска-35

Дизайн: Frame Studio Graphic Design

Метафори на основі місцевого контексту. Маловисківська ОТГ давно славить свою авіаційну історію і плекає спадщину авіаконструкторів. Літак присутній на логотипі громади, він став алегорією руху і змін, до яких приведе використання е-петицій, що були запущені ОТГ в червні цього року. 

Листівки Мала Виска-22

Дизайн: Frame Studio Graphic Design

Переглянути дописи громади в рамках інфокампанії можна за хештегом #комунікуй_через_петицію

Знайомий символ потяга використала в інфокампанії навколо першого Бюджету участі і Помічнянська ОТГ, в центральній садибі якої проживають самі залізничники. “Твої ідеї – локомотив розвитку Помічнянської громади” – ключове гасло, з допомогою якого закликали громадян подавати проєкти на конкурс Бюджету участі. 

Громадський бюджет Помічнянська громада 2020 4-07

Дизайн: Frame Studio Graphic Design

Цитати сучасників. У кожної епохи і кожного покоління є свої лідери, виступи яких завжди розлітаються на цитати. У Смолінській ОТГ в інфокампанії навколо Бюджету участі вирішили говорити словами всім відомих пісень Скрябіна, які, особливо після загибелі співака, стали крилатими. 

Смоліне. Мотиватор (2) (1)

Дизайн: Frame Studio Graphic Design

Смоліне. Мотиватори 2-04

Дизайн: Frame Studio Graphic Design

Меми.  Навіть про серйозні теми можна говорити з гумором і фаново. У цьому можуть допомогти меми, які ідеально використовувати для промокампаній в онлайні.  Таку тактику обрали в Дмитрівській ОТГ, хоча і зазначають – спочатку люди особливо не реагували на такі дописи.

дмитрівка

Ідея: Дмитрівська сільська рада

117802750_149821060081633_9030441052182963273_o

Ідея: Дмитрівська сільська рада

КРЕАТИВНА ПОЛІГРАФІЯ. Поширення буклетів, флаєрів чи плакатів – вже звичний спосіб популяризувати будь-що. Однак як зробити так, аби флаєр про інструмент участі не став наповнювачем для найближчої сміттярки? Правильно, додавати цінності і креативу до цього продукту. Цікаві рішення вдалося нагенерувати спільно з деякими громадами Кіровоградщини.

Спецвипуск місцевої газети. Не просто написати серію матеріалів про інструмент участі у місцевому інформаційному бюлетні, а присвятити цій темі увесь випуск видання – рішення Компаніївської ОТГ. У спецвипуску Компаніївського вісника розмістили інструкції про те, як подати і підписати петицію, коментарі лідерів думок про цей інструмент участі, порадник як зробити е-петицію дієвою, історію першої втіленої петиції у громаді. Спеціально для спецвипуску було розроблено комікс про петицію та її вплив на життя громади.

Верстка: Наталія Андріянова

Краєзнавчо-інформаційні листівки. Зробити листівку про інструмент участі такою, щоб її не захотілося викинути, вирішили у Маловисківській ОТГ. Для громади розробили серію листівок зі світлинами цікавих місць на території ОТГ та інформаційною пам’яткою про новий інструмент участі – е-петицію. 

Дизайн: Frame Studio Graphic Design

 Паперова конструкція. Банери і пресволи – популярні рішення для позначення активностей у громаді чи розміщення великих обсягів інформації. У Бобринецькій ОТГ цьогоріч банер допоміг оформити пересувні пункти голосування за проєкти Громадського бюджету й привабити людей до процесу обрання переможців. Утім не варто обмежуватися вже звичними оку форматами. У Новоукраїнській ОТГ, до прикладу, аби популяризувати діючі інструменти участі, створено 2-метрову паперову конструкцію, кожен блок якої присвяченою тому чи іншому інструменту. Конструкція стала оформлення однієї з найбільших зал у Новоукраїнській ОТГ, де гуртуються і молодт, і активісти, і представники ОМС. Її також можна використати на будь-якому заході, оскільки конструкція легка і зручна для переміщення. 

IMG_20200921_105210 (1)

Дизайн і верстка: Наталія Андріянова

АКТИВНОСТІ У ГРОМАДІ. Поєднання дозвілля й серйозних тем можливе. І заходи, на яких вдавалося поговорити ще й про Бюджет участі, у громадах на Кіровоградщині показали, що це дає результат, адже так більше людей дізнаються про інструмент участі і більша вірогідність того, що вони долучаться до його використання.

Для прикладу, у Бобринецькій ОТГ для презентації зареєстрованих на цьогорічний конкурс Бюджету участі проєктів використали вже традиційні кіновечори мандрівного кінотеатру “Там, де ти”. Тут і посадовці міської ради неодноразово розповідали про новий інструмент, і самі автори на рівних правах агітували за подані проєкти.

бобринець

Фото ГО “Центр територіального успіху”, Бобринецька ОТГ

 А от у Новопразькій ОТГ одразу починали поширювати інформацію про вперше запущений Бюджет участі через зустрічі із активістами в селах громади. Згодом у селах почали організовувати волонтерські акції “КіноVSСміття”, під час яких жителі сіл збиралися на прибирання засмічених територій, а потім мали можливість подивитися фільм і водночас послухати про можливості нового інструменту участі.

b445bdbfe4d52ab5e4bc5127672d72e2

Фото Новопразької селищної ради

Однак промоція інструментів у багатьох випадках залежить не тільки від креативних рішень, які ви нагенеруєте і створите командою. Успіх інфокампаній напряму залежить від того, як організований процес їх втілення. Тому поряд із креативними рішеннями ділюся ще й низкою практичних порад, які допомогли громадам Кіровоградщини цьогоріч досягти намічених результатів. 

ТОП-10 порад для просування інструментів участі:

  1. У промоції інструментів участі будьте креативними і не відкидайте незвичних ідей. Головне говорити простою і зрозумілою для більшості мовою, а креативна форма завжди привабить.
  2. Передбачайте у місцевому бюджеті гроші на промоцію інструментів участі чи на інфокампанії у громаді загалом. Навіть з копійчаним бюджетом можна провести потужну просвітницьку кампанію, що не тільки привабить увагу, а й може вирішити існуючу проблему.
  3. Плануйте інформаційні кампанії від А до Я. Не починайте промоцію без контент-плану, у якому буде прописано що і коли ви публікуєте в мережі чи ЗМІ, який захід і з ким ви проводите, хто за яку роботу відповідальний. Мапою рухатися легше, ніж навмання.   
  4. Обирайте незвичні поліграфічні рішення для інформування. Люди звикли до буклетів формату А5 і вертикальних єврофлаєрів. Оберіть той формат, який вмістить максимум інформації про інструменти участі, але його не захочеться викинути у смітник.
  5. Використовуйте усі можливі канали комунікації в громаді (ЗМІ, сторінки у соцмережах, сайт, дошки оголошення, живі зустрічі і т.п.), навіть якщо вони не довели свою ефективність раніше. Не обмежуйте свою цільову аудиторію штучно, стукайте навіть до тих, хто завжди ігнорував чи не чув.
  6. Шукайте партнерів серед активних жителів ОТГ (громадських активістів, депутатів, освітян, бібліотекарів, лідерів думок у громаді). Залучайте партнерів там, де гуртуються люди, навіть якщо це вуличний клуб шахістів чи розважальний бар.
  7. Організовуйте події, на яких окрім ключової теми можна було би поговорити про інструменти участі. Такими можуть бути кінопокази, арт-платформи, вуличні майстерні, волонтерські акції, дискусійні клуби і т.п. Колись придумали День відкритих дверей, чого б не почати влаштовувати Дні громадської участі?
  8. Створюйте тематичні групи чи клуби навколо інструментів участі. Для прикладу, спільнота авторів проєктів бюджету участі розширюватиметься, якщо вони спільно навчатимуться, розважатимуться і втілюватимуть нові проєкти, як команда активних однодумців.
  9. Не забувайте про особисті сторінки у соціальних мережах. Алгоритми FaceBook чи Instagram у першу чергу показують особисті сторінки, а вже потім пабліки, сторінки брендів та установ. На вашій сторінці може бути більша активність, ніж на сторінці, що ви спеціально створили під проєкт чи інструмент участі.
  10. Аналізуйте свою роботу. Заповнення короткого опитувальника за результатами промокампанії (що вдалося, а що ні? які дописи були найпопулярнішими? скільки партнерів вдалося залучити? які канали комунікації показали свою ефективність, а які ні? і т.п.) дасть вам можливість зробити роботу над помилками і спланувати наступну кампанію ефективніше. 

Більше про те,  що вдалося досягти громадам завдяки інфокампаніям навколо інструментів участі, можна прочитати у наступних матеріалах:

Перші бюджети участі в ОТГ Кіровоградщини: тенденції, випробування та дієві рішення для промоції інструменту
Що кому болить у перших петиціях громад Кіровоградщини
Запис ефіру “Креативні формати просування інструментів участі” у рамках онлайн/офлайн форуму “Хвилі добрих практик”, що відбувався 19-30 серпня в рамках проєкту “Голос громади в місцевому самоврядуванні”.

Колонка написана в рамках проєкту “Голос громади в місцевому самоврядуванні”, що останні 2,5 роки втілювали Спілка “Громадські ініціативи України” та Агенція сталого розвитку “Хмарочос” за підтримки Програми USAID “Децентралізація приносить кращі результати та ефективність” (DOBRE), що виконується міжнародною організацією Глобал Комьюнітіз (Global Communities) та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

 


Останні публікації цього розділу:

Проблема 21 травня. Легітимний президент чи стан interregnum*?

Напрями безбар’єрності в молодіжній роботі

Що не є форум-театром або культура поваги до авторських методик

Як громадським і благодійним організаціями покращити комунікацію?

Як зупиняти кризи в корені: три рекомендації для донорів

Де і як шукати ідеї для проєктів?