Бюджет участі: суть та особливості використання цього інструменту участі

Цей інструмент локальної демократії дозволяє активізувати та залучити мешканців та мешканок громади до процесу розподілу бюджетних коштів, посилює рівень довіри до влади та дозволяє врахувати запити ...

Додано:
doo.cvu

131229432_3613459775441247_1709818329897810024_o

doo.cvu

Цей інструмент локальної демократії дозволяє активізувати та залучити мешканців та мешканок громади до процесу розподілу бюджетних коштів, посилює рівень довіри до влади та дозволяє врахувати запити людей в процесі розвитку того чи іншого населеного пункту, де він впроваджується.

Бюджет участі – механізм взаємодії органів місцевого самоврядування з громадськістю, спрямований на залучення громадян до участі в бюджетному процесі, зокрема шляхом прямої демократії, через визначення пріоритетів бюджетних витрат чи подання проєктів, об’єднання в проєктні команди, голосування за такі проєкти, здійснення контролю за їх реалізацією.

Бюджет участі або громадський бюджет?

Це один і той самий інструмент. Ці словосполучення, наче синоніми, в найкращий спосіб передають суть відповідного механізму прямого впливу жителів на розподіл частини коштів місцевого бюджету через подання проєктів та голосування за них. Проєкти подають мешканці, зацікавлені у змінах, активні та готові брати відповідальність за ті процеси, що відбуваються в громаді. В свою чергу, за проєкти голосують люди, а влада – створює всі умови, необхідні до реалізації цього інструменту.

Ключові етапи

Ініціювання бюджету участі

Розробка положення про Бюджет участі

Інформаційно-освітня кампанія

Навчання авторів та подання проєктів

Перевірка проєктів

Голосування за проєкти

Визначення переможців

Моніторинг реалізації проєктів

Оцінка успішності процесу бюджету участі

Програму та положення конкурсу розробляють співробітники місцевої влади. Прекрасно, якщо це відбувається у співпраці та супроводі громадських діячів та кваліфікованих експертів. У такий спосіб, громада зможе уникнути складнощів та проблем в процесі подальшої реалізації Бюджету участі. Враховуючи пріоритети та потреби в плані розвитку громади, положення про Бюджет участі може передбачати подання соціальних, культурних, освітніх проєктів у сфері екології, транспорту, інклюзії тощо. У разі необхідності, також може передбачатися подання великих та малих проєктів відповідно до передбаченого фінансування. Водночас, також може вводитись квота для закладів освіти та інших комунальних установ, аби ці структури не монополізували та не створювали не природньої конкуренції саме в процесі голосування за проєкти.

Бюджет участі відбувається щорічно згідно з затвердженим планом: період консультацій, подання проєктів, розгляд ідей, голосування, обрання переможців, реалізація та подальше звітування щодо втілених ініціатив.

Тонкощі голосування

Голосування за проєкти, залежно від положення кожної окремої громади, може передбачати як онлайн, так і офлайн голосування. Все, як-то кажуть, носить індивідуальний характер: громада сама визначається як в найкращий спосіб залучити мешканців та мешканок до голосування, враховуючи найбільш ефективний метод, кількість населення та вік людей. Бо використовуючи лише один інструмент, ми зменшуємо вірогідність участі якомога ширшого кола учасників в процесі голосування. Наприклад, якщо ми пропонуємо людям голосувати виключно в онлайні, в таких умовах люди поважного віку та не активні користувачі мережі інтернет з меншою ймовірністю долучаться до голосування. В той же час, якщо буде обрано голосування лише в офлайні, через пункти голосування, то в таких обставинах молодь з меншим інтересом візьме участь у виборі своїх проєктів-фаворитів, бо молодь традиційно надає перевагу онлайн методам голосування.

В підсумку, вже після оголошення проєктів-переможців, за реалізацію цих ініціатив відповідає влада. В період дії карантинних обмежень, подача проєктів може бути забезпечена через електронну пошту, стаціонарну скриньку для звернень, форми для електронних звернень чи зворотного зв’язку на сайті громади. Засідання комісії може бути проведено через онлайн-трансляцію, а голосування – онлайн через сайт, портал чи за допомогою скриньок/прийому у центрах надання адміністративних послуг із дотриманням безпекових вимог.

Бюджет участі дієвий інструмент взаємодії влади та громади. Його впровадження потребує політичної волі та зацікавленості людей використовувати цей інструмент локальної демократії, аби він служив інтересам громади.

Також пропонуємо вашій увазі інфографіку щодо підходів інформування мешканців та мешканок громади про діяльність місцевої ради в умовах карантину.

 

Проєкт впроваджується Мережа хабів України у рамках проекту ПРООН «Громадянське суспільство задля розвитку демократії та прав людини в Україні», що реалізовується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Моніторинговий звіт УНП: Поступ України у виконанні двадцяти досягнень Східного партнерства до 2020 року

Що робити, якщо строк для прийняття спадщини пропущено?

Соціальний проєкт «Скажи «Так!» життю після збройного конфлікту»

Дорожня карта рішень для кордону Україна-Шенген

Кордон 777. Сучасні проблеми кордону Україна-Шенген

Про порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки