Німецький досвід для розвитку української профтехосвіти – неоціненний

Про можливості, які дає обмін досвідом з іноземними колегами для розвитку дуальної професійно-технічної освіти в Україні та про потреби українських училищ говоритимемо з координатором з українського ...

Додано:
Юрій

pexels-photo-5324973

Юрій

Про можливості, які дає обмін досвідом з іноземними колегами для розвитку дуальної професійно-технічної освіти в Україні та про потреби українських училищ говоритимемо з координатором з українського боку німецько-українського проєкту «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні» Андрієм ЯНІВИМ.

Пане Андрію, проєкт, який координуєте… чия ініціатива?

Німецько-український проєкт «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні», що охоплює своєю діяльністю три західноукраїнські області (Львівську, Волинську та Івано-Франківську), реалізується Освітнім центром баварської економіки (bbw) gGmbH. Ця ініціатива здійснюється за підтримки німецького Федерального міністерства економічної співпраці та розвитку BMZ та з управлінською участю організації «sequa», яка відповідальна за координацію програми «Янів ОКОсвітньо-професійні партнерства» (BBP). Проєкт розпочався у вересні 2020 року та триватиме до серпня 2023 року.

Це – новий проєкт. Хоча досвід в Україні у цій ділянці роботи bbw уже має, коли реалізовував схожі ініціативи раніше. І не лише в Україні. На сьогодні Група bbw, що заснована у 1969 році великими баварськими об’єднаннями роботодавців, об’єднує 17 навчальних та консультаційних центрів та здійснює свою освітню-кваліфікаційну діяльність як у самій Німеччині, так і в міжнародних проектах розвитку більш як 30 країн світу. 

Що Ви б окреслили як «успіх проєкту»?

Я б говорив спочатку про мету – це збільшення шансів на працевлаштування в Україні для випускників професійно-технічних навчальних закладів трьох вищезгаданих областей через покращення освітньо-професійної підготовки, що тісніше спрямована на кваліфікаційні потребами місцевих підприємств. А відтак стратегічна діяльність проєкту полягає у зменшенні структурних причин вимушеної трудової міграції з України. Проєкт покликаний допомогти у запровадженні елементів дуальної освіти в українських навчальних професійних закладах. То ж успіхом буде і передача німецького досвіду, і пряма допомога українським навчальним закладам, задіяним у цій ініціативі, і підвищення кваліфікації викладачів, і нетворкінг, налагодження контактів з новими підприємствами. Перелік можна продовжувати. Якщо коротко – то все, що стане в пригоді для розвитку конкретних закладів професійно-технічної освіти; а таких у проєкті є шість.

Важливо також, що німецькі партнери діляться досвідом не лише щодо самої дуальної освіти, а роблять акцент на сучасні виклики: цифровізацію, віртуальну реальність, онлайн-підготовку (де це можливо), менеджмент навчального закладу та інше. І не лише акцентують, а й показують, як це зробити на практиці. 

Як здійснювався пошук та відбір училищ?

Він відбувався у тісній співпраці з обласними департаментами освіти. Фактично частина училищ “залишилися” з минулого проєкту, ми вже працювали з ними раніше у 2019 році. Знаємо їх потреби і можливості. Це навчальні заклади з Волині (Луцьк, Володимир-Волинський) та Львівщини (Львів, Новий Розділ, Добротвір). А ще ми географічно розширили свою присутність – додалося Вище професійне училище №21 м. Івано-Франківська. Ще одним важливим фактором відбору була підготовка фахівців за металообробним та електротехнічним спрямуванням – саме у тих напрямках, які є провідними у проєкті. Головне – маємо надійних партнерів. Однодумців.

Як задіяно підприємства?

Вони є повноправними учасниками проєкту і партнерами навчальних закладів. Без них було б неможливо впроваджувати елементи дуальної освіти. Учасниками проєкту стали як великі компанії – СП ТОВ “Модерн-Експо” (Луцьк), ТзОВ «ODW-Elektrik» (Новий Розділ), ДМЗ «Карпати» (Новий Розділ), так і представники малого та середнього бізнесу – офіційні дилери Audi (ТзОВ “НІКО Захід Преміум”, Львів) та Porsche (ТзОВ “Лемберг Авто”, Львів), ТзОВ СП “Дана Метал Україна” (Івано-Франківськ), ТзОВ “Енергомонтажвентиляція” (Кам’янка-Бузька), ПрАТ НВК „Мікроклімат” (Володимир-Волинський), ТзОВ “Дейтор” (Львів) та ФОП Славінський (Лопатин). Підприємства – різні за розмірами та потужностями, однак усіх їх об’єднує активна бізнес-позиція з розумінням важливості тісного соціального партнерства з закладами професійної (професійно-технічної) освіти.

Відповідно до проєктного спрямування, профілю підприємств та потреб ринку праці були затверджені наступні професії: Електрогазозварник, Електрозварник ручного зварювання, Зварник, Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, Слюсар-електрик з ремонту електроустаткування (на автомобільному транспорті), Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування.

В рамках проєктної співпраці підприємства-партнери не лише активно беруть участь у впровадженні елементів дуальної освіти (де, серед іншого, навчальні програми та плани адаптовуються до їх потреб), а, що не менш важливо, дієво підтримують навчальні заклади як і через забезпечення матеріалами, так і передачею якісного практичного досвіду та специфічних технічних знань зі сфери свого виробництва. В свою чергу проєкт сприяє підвищенню рівня обізнаності працівників компаній у таких питаннях як дидактика, комунікація, якість навчальних процесів у профтехосвіті, конфліктний менеджмент, а також працює над розвитком інституту наставництва. Відтак така форма співпраці відображає потужне партнерство не лише у часових рамках проєкту, а націлена на продовження самостійної тісної кооперації між підприємствами та училищами у майбутньому.

Що вже вдалося зробити у 2021 році?

Відразу скажу, що даний проєкт є м’яким, спрямованим передовсім на освітній компонент та передачу німецького досвіду, ноу-хау. Він не є настільки об’ємним як, скажімо, інфраструктурні. Проте ми використовуємо усі можливості й для того, аби підтримати навчальні заклади. Так, цього року проєкт закупив комп’ютери та офісну техніку: обладнано комп’ютерні класи, придбано принтери, сканери, мультимедійні засоби для навчання. На черзі – покращення матеріально-технічної бази майстерень училищ. Списки обладнання та матеріалів, що використовуються для освоєння проєктних професій, формуються за запитами навчальних закладів; ці пропозиції аналізуються німецькими експертами, після чого, враховуючи можливості проєкту, будуть проводитись закупівлі. 

У навчальних закладах і на підприємствах-партнерах працюють координатори проєкту.  До початку навчального року 2021/2022 велася активна підготовка до освітнього процесу: проведення аналізу потреб регіонального ринку праці, вибір професій, опрацювання навчальних планів з урахуванням запитів підприємств. Звісно, свої корективи вносить пандемія, але намагаємось діяти згідно попередньо напрацьованого з партнерами проєкту плану. Так, від осені 2020 року ми провели більше 40-ка заходів. Більшість семінарів, міжнародна конференція „Цифрові рішення в освіті: кращі практики & майбутні тренди“ (спільний захід з Німецько-Українською промислово-торговельною палатою (AHK Ukraine)) проходили в онлайн-форматі. Але також нам вже вдалося провести декілька навчань для викладачів з безпосереднім виїздом експертів проєкту на місця, в училища, аби уникнути одночасного перебування партнерів на одній локації з огляду на санітарно-епідеміологічні обмеження. Взагалі пряма дія проєкту не спрямована безпосередньо на учнів: ми працюємо з керівництвом партнерів-учасників, викладачами, майстрами виробничого навчання, наставниками на підприємствах, які потім поширюють здобуті навички у своїх роботі. Заплановано цілий ряд технічних тренінгів для майстрів/наставників, в тому числі 1-2 однотижневих тренінги у Німеччині – на жаль, через карантинні обставини наразі нам не вдалося цього зреалізувати.    

Важливим елементом була потужна допомога у проведенні цьогорічних вступних кампаній навчальних закладів, що також допомогло сформувати та розпочати навчання 7 проєктних класів. Так, в рамках PR-підтримки було проведено ряд тематичних семінарів, надруковано багато рекламної продукції (флаєри, плакати, ролапи, стікери), виготовлені виставкові палатки, рюкзаки, кепки, робочу форму для проєктних класів. У червні-липні протягом двох тижнів транслювалась реклама на 12-ти FM-радіостанціях західного регіону України. З цією метою для кожного училища були підготовлені аудіоролики, де важливий акцент робився саме на співпраці з підприємствами-партнерами. Окрім цього, ми спробували опрацювати кожне училище як бренд: оновили логотипи, створили брендбуки, підготували концепції з брендингу.

Наскільки успішною є співпраця з обласними управліннями освіти?

Маємо тісну, і, хочу підкреслити, успішну співпрацю з регіональними департаментами освіти. Також контактуємо з регіональними навчально-методичними центрами, які є у кожній області.

Рівно ж ведемо мову і про те, щоб навчальні заклади, з якими була співпраця раніше (впродовж 2016-2019 років), стали своєрідними менторами для училищ, з якими працюємо зараз. З цією метою заплановано конференцію, де можна буде обмінятись досвідом. Акцент: робота з викладачами.

Також плануємо розвивати центри кар’єри (повинен бути в структурі кожного училища) – місце діалогу та фахової допомоги для учнів, абітурієнтів та випускників. Для працівників центрів проводяться семінари з визначення компетенцій у молоді, схильності до конкретних напрямків роботи, їх зацікавлень. Центри також будуть допомагати і з пошуком роботи. Свої пропозиції щодо організації роботи таких центрів нададуть експерти проєкту.

Головне – спільними зусиллями долучаємося до творення нового привабливого іміджу професійної (професійно-технічної) освіти України.  

Дякую,

Тарас Дзюбанський 

бабяк ОКУ планах співпраці за проєктом – проведення семінарів-тренінгів для майстрів виробничого навчання, обмін досвідом, вдосконалення знань та вмінь, впровадження інноваційних методик роботи в умовах дуальної форми навчання, які в подальшому вони зможуть використати в своїй роботі.

Це дуже цінний досвід і ми раді, що таку нагоду маємо. Впровадження дуальної форми здобуття освіти забезпечує якісну підготовку фахівців з урахуванням вимог роботодавців. Наші випускники будуть більш конкурентоздатними на ринку праці, матимуть кращу кваліфікацію, кращі професійні навички. А колеги мають чудову нагоду перейняти європейський досвід.

 

Михайло БАБЯК,

директор Вищого професійного училища №21 м. Івано-Франківська

 

пукало ОКНімецько-український проєкт «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні» – справді надзвичайно корисний. Власне після першого року його роботи МНЦ ім.св.І.Боско перейшов повністю на дуальну освіту, що вже приносить хороші результати.

Проєкт посприяв тісній співпраці закладу та підприємствами автомобільного ринку, дав змогу наблизити бізнес та освіту. Щодо дуальної освіти, то вже здійснено кореляцію навчальних годин і змісту програми навчання.

 

Марія ПУКАЛО,

заступниця директора з навчальної частини

ПЗ “Молодіжного навчального центру імені святого Івана Боско”

 

 


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Що таке систематичне розкриття інформації?

Чим досвід Японії в управлінні відходами актуальний для України

Промотувати українську спадщину: які ідеї представили фахівці культурного сектору

«Розширення можливостей жінок у бізнесі»: історія Марії Дворської

Впровадження гендерних підходів на робочому місці дозволяє жінкам впливати на розвиток компанії

Як розвивати громадянське суспільство під час війни