Юридичні аспекти для волонтерів/ок: підсвічуємо важливості

Велика війна зумовила в Україні нові виміри і масштаби волонтерства. Нині воно має чимало різних форм, трансформується, відповідно і до потреб країни. До лав волонтерів/ок стає все більше українців, ...

photo_5256142889531071503_y

Громадський Простір

Велика війна зумовила в Україні нові виміри і масштаби волонтерства. Нині воно має чимало різних форм, трансформується, відповідно і до потреб країни. До лав волонтерів/ок стає все більше українців, чимало змін і в законодавстві. Що потрібно знати для тих, хто на початку цього шляху, аби діяти в межах правового поля?  Спеціально для Бази Знань на Громадському Просторі отримали актуальну консультацію в засновниці ЮрШтабу Юлії Соловйової.

Юлія-Соловйова

Після початку повномасштабного вторгнення волонтерство стало невід’ємною частиною життя українців, охопивши різні напрямки: від допомоги ЗСУ до роздачі гуманітарної допомоги цивільним особам. Актуальність волонтерської діяльності не втрачає свого значення і навіть змінюється та розвивається.

Більшість волонтерів у своїй діяльності уже стикались з юридичними питаннями, однак, важливо окремо підсвітити важливі нюанси. 

1. Волонтерство може бути індивідуальним або через організації

Волонтери можуть надавати допомогу самостійно, наприклад, виготовляючи окопні свічки або плетучи маскуючі сітки для передачі на фронт. Або ж приєднатися до неприбуткових організацій (благодійні фонди, громадські організації, комунальні установи та органи місцевого самоврядування).

2. Діяльність волонтерів охоплює різні сфери життя

Закон України “Про волонтерську діяльність” визначає напрями волонтерства, які варто розглядати. Вони різноманітні: від надання допомоги постраждалим від війни до організації культурних заходів. Проте не варто обмежуватись тим, що прописано в законі, бо також можна надавати допомогу за іншими напрямами, які не заборонені законодавством. Також передбачено волонтерство онлайн. 

Проте деякі види волонтерства мають певні обмеження, наприклад, допомога у ліквідації наслідків техногенних або природних катастроф, до якого можуть долучитися лише особи з 18 років, що пройшли інструктаж з техніки безпеки. Також обов’язковою умовою є укладення договору про провадження волонтерської  діяльності (згідно з Постановою КМУ від 5 серпня 2015 р. № 556). 

3. Як отримати посвідчення волонтера/ки?

Посвідчення волонтера видають організації, які залучають волонтерів. Цей документ, що засвідчує вашу особу та вид волонтерської діяльності в межах організації, підтверджує співпрацю з конкретною організацією.

Наприклад, якщо ви волонтерите у благодійному фонді, вам потрібно звернутися за посвідченням до цього фонду.

Проте варто пам’ятати, що посвідчення волонтера НЕ надає додаткових прав чи пільг, наприклад:

  • Перебування на вулиці під час комендантської години
  • Відстрочку від мобілізації
  • Пільги на комунальні послуги та проїзд в громадському транспорті 

4. Реєстр волонтерів — це не волонтерство, а благодійність

Реєстр волонтерів стосується благодійництва, а не волонтерства. Це важливо розуміти, оскільки ці поняття мають різне значення з юридичної точки зору.

Волонтерська допомога — роботи та послуги, що безоплатно виконуються і надаються волонтерами. 

Благодійність — це збір матеріальних та/або фінансових ресурсів на користь інших людей, які її потребують. 

Тобто, коли ви збираєте кошти на свою картку чи банку, з точки зору закону ви є благодійником, а не волонтером. Простіше запам’ятати так: коли про гроші — це благодійність, коли про роботи і послуги — волонтерство. 

Реєстр волонтерів існує в Україні з 2014 року, але саме в 2022 році його актуальність поновилась у зв’язку з тим, що 16 листопада 2022 року Верховна Рада звільнила від оподаткування зібрані і витрачені на ЗСУ кошти. Однак для цього необхідно зареєструватись в реєстрі, яким опікується податкова.

Реєстрація не є обов’язковою. Сам факт відсутності такої реєстрації не є правопорушенням. Основна ціль реєстрації — уникнути потенційних претензій податківців, якщо вони самі прийдуть до волонтера та оподаткування зібраних коштів (19,5%). Однак, важливо, щоб гроші були зібрані на спеціальний рахунок або картку, а витрати на благодійність мали документальне підтвердження. 

5. Як зареєструватись в Реєстрі волонтерів?

Необхідно подати заяву до податкової за місцем реєстрації: особисто чи поштовим відправленням. 

Які документи необхідні?

  • Довідка з банку (банків) форми 4-РВ. 
  • Копії паспорта, витягу про місце реєстрації й ідентифікаційного коду. 
  • Заява за формою 1-РВ

Як звітувати за зібрані кошти?

Необхідно зберігати документи, що стосуються вашої благодійності: чеки, накладні, фотозвіти та вести облік надходжень та видатків. Раз на рік треба подавати декларацію про майновий стан фізичної особи (до 1 травня). Та вказати суму зібраних коштів за рік.

 

Сподіваємось, що ці важливі юридичні нюанси допоможуть вам краще розібратися у своїй діяльності та уникнути можливих правових наслідків.

Якщо у вас виникли питання щодо юридичних аспектів волонтерства, можете звернутися за безкоштовними юридичними консультаціями до Телеграм або Вайбер-ботів ЮрШтабу.  А вже незабаром ЮрШтаб презентує сервіс «Юрист в смартфоні»що дозволить кожному та кожній отримати безплатну юридичну допомогу.

 

 


Останні публікації цього розділу:

Реєстрація змін в громадських та благодійних організаціях: усе не так складно

11 ефективних порад для НУО в Instagram

Посилюємо видимість: ефективні стратегії для НУО у Facebook

Усе, що потрібно знати про бронювання працівників НУО

Як НУО спілкуватись із ШІ: цінні поради для ефективних запитів

10 простих порад для видимості волонтерських ініціатив