Як зареєструвати громадську організацію в умовах війни

Сьогодні великий громадянський фронт діє в Україні, закриває життєво важливі запити, допомагає людям, яким вдалось евакуюватись, і які залишаються в зонах бойових дій, забезпечує для них гуманітарну, ...

281862497_491602822762900_3952460048659616936_n

Громадський Простір

Сьогодні великий громадянський фронт діє в Україні, закриває життєво важливі запити, допомагає людям, яким вдалось евакуюватись, і які залишаються в зонах бойових дій, забезпечує для них гуманітарну, правову та психологічну підтримку. Ініціатив небайдужих більшає, розуміння, що роботу можна і потрібно робити більш ефективно, мотивує активістів реєструвати свої громадські організації.

Як наразі виглядає цей процес, які ключові перешкоди в реєстрації ГО в умовах воєнного стану для EUProstir поділились представники команди УНЦПД, зокрема, Дмитро Мазурок, координатор проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства”, та Юлія Панура, консультантка з питань оподаткування ОГС та благодійної діяльності. 

 

Покроково що потрібно зробити, щоб зареєструвати ГО:

  1. Підготувати Статут організації
  2. Провести установчі збори засновників
  3. Підготувати пакет документів:
    • заяву про державну реєстрацію (Форма 4); 
    • протокол установчих зборів засновників та реєстр осіб, які брали участь у таких зборах (у додатку разом з протоколом); 
    • відомості про керівні органи і уповноважену особу для здійснення реєстраційних дії; 
    • статут;

Варто звернути увагу на те, що документи підписуються із використанням електронного цифрового підпису.

  1. Надіслати державному реєстратору (посадовій особі Мінʼюсту) електронною поштою (або за допомогою інших засобів зв’язку) документи в електронній формі;
  2. Отримати відповідь. У разі виникнення необхідності у отриманні витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань необхідно звернутись до державного реєстратора із відповідним запитом через кабінет електронних сервісів, або центр надання адміністративних послуг. 

На період дії воєнного стану в Україні, доступ до ресурсу https://usr.minjust.gov.ua/ тимчасово припинено.

Отримати витяг з ЄДР можна, скориставшись одним із сервісів, які мають доступ до АРІ ЄДР: Oпендатабот, YouControl.

 

Реєстрація благодійної організації

Державна реєстрація благодійних організацій відбувається за аналогічною процедурою. З тією різницею, що заявник може звернутись не тільки до державних реєстраторів-посадових осіб Міністерства юстиції, а й до Центрів надання адміністративних послуг.

Так, Мінцифри створило онлайн мапу, що показує працюючі ЦНАПи. На мапі можна знайти найближчий відкритий центр, дізнатися графік його роботи та контактний номер. Для цього на смартфоні або комп’ютері потрібно перейти за посиланням,  обрати на мапі свою область та зі списку потрібний населений пункт.

 

Особливості процесу реєстрації

Посадова особа Мінʼюсту проводить перевірку електронного цифрового підпису через офіційний веб-сайт центрального засвідчувального органу Мінцифри та завантажує результати такої перевірки до реєстру. Сама державна реєстрація проводиться після отримання у повному обсязі документів для державної реєстрації. Документи, які подані не у повному обсязі або не відповідають законодавству, не розглядаються. У такому випадку протягом трьох робочих днів заявника повідомляють електронною поштою про документи, яких не вистачає та про вимоги законодавства, які повинні бути дотримані.

Державна реєстрація громадських об’єднань та благодійних організацій є безкоштовною. П.п.6 п.1 Постанови КМУ №209 від 06.03.2022 підкреслює, що адміністративний збір не справляється за державну реєстрацію громадських об’єднань та благодійних організацій, предметом діяльності яких є надання допомоги:

  • Збройним Силам України;
  • іншим військовим формуванням;
  • правоохоронним (спеціальним) органам;
  • органам цивільного захисту;
  • добровольчим формуванням територіальних громад;
  • іншим особам, які забезпечують національну безпеку і оборону, відсіч і стримування збройної агресії РФ;
  • а також особам, які постраждали чи можуть постраждати від такої збройної агресії.

В інших випадках (отримання витягу з ЄДР, внесення змін до установчих документів) сплата адміністративного збору підтверджується електронною копією (скрін-копією) відповідного платіжного документа.

 

 Де отримати консультацію?

Нагадуємо, діє Гаряча лінія правової допомоги для громадських об’єднань та благодійних організацій функціонує у рамках проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України“, який з 2019 року реалізується консорціумом ОГС — Isar Ednannia, Український незалежний центр політичних досліджень, Центр демократії та верховенства права.

Гаряча лінія надає юридичні консультації та підтримує організації громадянського суспільства в таких питаннях:

  • Підготовка документів для заснування ОГС/БО та допомога в процесі реєстрації.
  • Отримання ознаки неприбутковості.
  • Оподаткування ОГС і благодійної діяльності.
  • Звітування ОГС/БО.
  • Ввезення гуманітарної допомоги.
  • Механізми взаємодії з органами влади.

Звертатись з питаннями на гарячу лінію можна телефоном: +380632347440, електронною поштою [email protected] або через сторінку у Facebook. Також корисні поради можна знайти в Довіднику громадського активіста, який містить покрокові інструкції з питань реєстрації ОГС/БО, зразки документів та приклади їхнього заповнення.

Як виглядає практика реєстрації ОГС/БО під час війни, які найбільші проблеми називають активісти та ініціативні групи, що здійснювали реєстрацію організації громадянського суспільства та благодійної організації — про це детальніше можна дізнатись в огляді EUProstir .


Останні публікації цього розділу:

Як зберігати чутливі дані та на що слід звернути увагу?

Коли ідеї не народжуються... Як цікаво інформувати про НУО важливе

Як НУО створити план кризових комунікацій

Робота до душі: як креативно оголошувати НУО вакансії

Зроблена "домашка", знання своїх сильних сторін і нових трендів — подарують НУО успіх в новому році