Соціальне підприємництво та громадська діяльність: корисні поради

Як розпочати своє соціальне підприємство - знайти на це сили та натхнення? Як бути у цьому успішними? На що варто зосередити свою увагу громадським організаціям, які замислюються над тим, щоб ...

титри ін1 (9)

Громадський Простір

Як розпочати своє соціальне підприємство – знайти на це сили та натхнення? Як бути у цьому успішними? На що варто зосередити свою увагу громадським організаціям, які замислюються над тим, щоб забезпечити свою стабільність через соцпідприємство? Про це та інше розповідають експерти та експертки, які готові порадити у цій темі. 

Що радять експерт(к)и ?


  Тетяна Левківська, координаторка проекту «Соціальне підприємництво»

  • Шукайте однодумців. Якщо проглянути по усіх регіонах, то ідеї повторюються. В рамках нашого проекту ми намагаємось об’єднувати подібні або спільні ідеї, обмінюватись контактами. У нас у Львові був хороший приклад, коли учасники з чотирьох регіонів об’єднались в команду і вирішили працювати над спільною ідеєю, у них вже вимальовується франшиза – кафе, в яких будуть працювати люди з інвалідністю.
  • Просто дійте! Ми вже використовуємо слоган проекту: «Почати зміни просто!» – бо їх дійсно просто почати, якщо ти хочеш і готовий щось робити.

  • Діліться досвідом, бо ви дійсно можете бути один одному корисними. Не варто думати, що ти можеш зробити краще за всіх, адже ти маєш змогу знайти когось в команду, і, в принципі, не важливо, чи ця людина з близького оточення, чи з якогось іншого регіону. 
  • Краще об’єднуватись і робити зміни разом, ніж самотужки. Звісно, ти можеш бути одним воїном у полі, але все-таки краще об’єднатись, підсилити власний проект і свою команду. Ми в хакатони запрошували командні проекти, бо одному творити зміни дуже важко.

Світлана Олєйнікова, генеральна директорка  Synergy Development Consulting

  • “Бути голодними”! Найуспішніші бізнесові проекти створюються, коли бізнес потребує ресурсів або ж ГО хоче робити свої чудові справи, але ресурсів не має. Треба просто бути готовими, як і будь-якому підприємству, що потрібно діяти.
  • «Better done than perfect» – починайте робити, а потім свої товари та послуги відточуйте по ходу справи, поспілкувавшись із своєю аудиторією. Коли ви продаватимете послугу чи товар, тоді вже будете вдосконалювати. Щось спробували продати, але не вийшло – так і закриваються бізнеси. Так само ГО: отримали один грант, потім спробували писати ще заявки на гранти, але не виграли – закриваються. Тобто завзятість – це моя наступна рекомендація.
  • Розвивайте бізнесові компетенції: відвідувати навчання, тренінги, багато читати та слухати.
  • Будьте в тому середовищі, яке допомагає вам зростати, шукайте підтримку.
  • Завжди думайте про свою цільову аудиторію. Всі люди, які хочуть займатись соціальним підприємництвом – це ціннісні люди. Розвивайте свою емпатію, цінності, тоді ви будете ближчими до клієнта і ваш бізнес буде у виграші, оскільки підуть до вас, а не до тих, хто просто робить гроші.

*****

Наталія Повтарь, адвокасі-менеджерка проекту USAID «Громадяни в дії»

  • Якщо громадська організація хоче займатись соціальним підприємництвом, то перш за все для того, щоб здійснювати СП через підприємницьку діяльність, потрібно про це зазначити в статуті громадського об’єднання. 
  • Якщо ви на етапі створення, то необхідно одразу передбачити цю норму в статуті. Якщо вже в процесі діяльності у вас виникло бажання займатись підприємництвом, потрібно обов’язково вносити зміни до статуту, вказуючи положення про право здійснення підприємницької діяльності безпосередньо.
  • Рекомендуємо до напрямків діяльності, які обов’язково зазначаються в статуті громадської організації, включати ті специфічні, які стосуються соціального підприємництва. Якщо, наприклад, це надання консультаційних послуг на платній основі іншим юридичним чи фізичним особам, – розглянемо такий варіант, – про це потрібно чітко зазначити в напрямках діяльності ГО.
  • У статуті також мають бути передбачені джерела формування коштів на організацію, тому тут обов’язково зазначаємо надходження від підприємницької діяльності.
  • Рекомендація щодо зазначення КВЕД-відповідників за напрямками діяльності, які ви обираєте для соціального підприємництва. І це найбільш суперечливий момент. Проте ми рекомендуємо це робити, щоб забезпечити собі додатковий запобіжничок. Це те, що стосується питань, пов’язаних із підготовкою до здійснення підприємницької діяльності через громадську організацію.
  • Варто не забувати про комунікацію з податковими органами, хоч цього усі бояться. Ми якраз рекомендуємо цю комунікацію нарощувати, якомога частіше звертатись до податкових органів, адже існує механізм отримання індивідуальних податкових консультацій. Якщо ви чітко визначились, який напрямок діяльності хочете обрати, але у вас виникають сумніви щодо того, чи може ГО здійснювати таку діяльність, завжди можна отримати індивідуальну податкову консультацію в податковій інспекції, конкретно щодо вашої ситуації.

*****

Олександр Равчев, PR менеджер проекту USAID «Громадяни в дії» 

  • Перший блок порад для СП, які здійснюються на базі ФОП – це досить популярний механізм, адже для ФОП звітність мінімальна, легкі умови ведення, низька відсоткова ставка податків. Я б все ж таки радив таким підприємствам переходити на систему роботи на базі громадської організації, тому що податок у 5% – це все одно більше, ніж 0%. Соціальне підприємство на базі громадської організації є набагато стабільнішим, ніж СП на базі ФОП, тому що фізична особа-підприємець – це одна людина, усе підв’язано під неї.

    І якщо у людини щось трапляється або ж просто змінюються життєві пріоритети, вона, до прикладу, кудись переїздить, то фактично СП пропадає, адже процедури переведення майна з цього ФОП дуже складні, не можна просто передати ліцензії, якщо вони були, їх потрібно заново оформляти. Інша справа, коли в команді є декілька людей: навіть якщо ключовий лідер зникає, то хтось інший підхоплює, тому юридична особа є більш стабільною, ніж ФОП.

  • Також це додатковий захист і підвищення прозорості роботи організації, бо, з одного боку, це чиста довіра суспільства, а з іншого – це може розбестити людину, і вона думатиме: «Добре, сьогодні я 30% доходу витрачу на соціальне підприємство, а 10% на себе, бо мені потрібно… а завтра 15%, потім 20%…» – і людина, хоч може бути і хорошою, просто сама не помічає, що її СП працює не на вирішення проблем, а на закривання якихось дірок.

    У ГО це неможливо, адже всі кошти мають бути витрачені на діяльність організації. Також в ГО набагато легше запустити наглядову, експертну раду, адже для ФОП ви не запросите експертів, які будуть радити, як вам краще розвиватись. Інша справа, якщо ви запросите більш досвідчених людей для громадської організації чи то в правління, чи в наглядову раду, котрі будуть раз на декілька місяців збиратись та розглядати, яка у вас ситуація, і давати поради – це набагато ефективніше.

  • Поради для громадських організацій, які ще не займаються соціальним підприємництвом. Перше – включити в свою стратегію розвитку створення СП. Наша організація це зробила: ми зазначили, що по досягненню стратегії мінімум 10% має перекриватись із інших джерел фінансування. Принаймні ми постійно пам’ятаємо про цю проблему.

    Друге – потрібно чітко визначити, що і кому ви можете продавати, тобто знайти свій продукт. Не потрібно боятись, якщо у вас одразу щось не вийде. Є хороший приклад – соціальне підприємництво «Миті», яке працює в Києві. Воно створено в кооперації з київським відділенням Всеукраїнської мережі ЛЖВ. Ця ідея виношувалась керівництвом близько чотирьох років, доки вона стартувала як СП, а зараз його наводять як приклад найбільш успішних кейсів соціального підприємництва благодійної організації.

    Зараз дуже сприятливе середовище: є гранти; пільгові кредити, які надає Western NIS Enterprise Fund; різноманітні можливості для навчання, безліч посібників – зараз СП набагато легше відкрити, ніж 10 років тому, користуйтесь цим!

………………………………………………………..

Робота над текстом: Ірина Гузій
Відео: Віталій Ніщименко


Останні публікації цього розділу:

Діджитал-стратегія з нуля: розгорнуті поради для громадських організацій

5 технік для складання ефективних грантових пропозицій

П’ять шаблонів для створення впливової інфографіки для НУО

Як створювати контент, оптимальний для пошукових систем

SMM для громадського сектору: чому просто вести соцмережі вже недостатньо?

Огляд NGO Technology Report 2019: витрати на технології зросли на 51%

  • Sergii Chystiakov

    И что тут корисного?

  • Sergii Chystiakov

    Может кто-нибудь поделится как регистрация проходит сколько стоит, в чем ошибки. Или хотя бы образец статута даст. Давно хотел заняться