Кризові комунікації в часи пандемії: ресурси, інструменти та інсайти

Як через комунікації громадські організації можуть допомогти пережити кризу та пом'якшити її наслідки? В чому особливість комунікацій у соцмережах в складні періоди? Які знання необхідно ...

128783003_405276820521959_8354568543774669973_n

Громадський Простір

Як через комунікації громадські організації можуть допомогти пережити кризу та пом’якшити її наслідки? В чому особливість комунікацій у соцмережах в складні періоди? Які знання необхідно засвоїти, щоб спробувати підготуватися до майбутніх криз? Про це читайте у практичному матеріалі від EUProstir, що був презентований під час майстерні Форуму «Життя на межі миру. Громадські ініціативи змінюють життя українських громад». 

 

Готовність

 

122875204_371075120680459_4931376062975796689_n

Зображення із соцмереж

 

До кризи, яка постукала в наші двері 8 місяців тому, ніхто не був готовий. Громадські організації теж ніяк не могли передбачити такий розвиток подій і підготуватися до роботи в умовах пандемії, до довготривалої невизначеності. Всім нам довелося адаптовуватися, вчитися “на ходу”. І зараз, коли ситуація не менш складна, ми розуміємо, що звикаємо, починаємо враховувати реалії сьогодення. Ми сприймаємо ситуацію, вчимось гнучко реагувати і прокачуємо свої кризові комунікації, намагаємось робити мінімально можливе планування, але вчимось бути більш стійкими і ефективними в цей період турбулентності.  

Предбачити, що буде далі, ми не можемо, однак маємо розуміти — кризи ще будуть, і треба спробувати бути напоготові.

Якщо згадати, як все розгорталося не тільки в Україні, але й у світі, то бачимо що антикризові комунікації “кульгали” по всьому світі. До чого призвів такий “комунікаційний фейл” можуть нагадати мемчики. Вони якнайкраще розкажуть, що нам довелося пережити.

 

2f8b627ec0d3cce4c5e6942cd7affbae-wide-big_5e6b41e5beac4

Зображення із соцмереж

 

76400f466c7a041abe3f4f6b52ca190536955587

Зображення із соцмереж

Таких мемів у соцмережах про наше життя у кризовий 2020 рік можна знайти сотні на різні теми. І це свідчення того, які проблеми виникали загалом у комунікаціях.  Тому так, до криз складно підготуватися, але треба хоча б спробувати.

 

ТОП-5 інсайтів Європейського Простору про кризові комунікації

 

мем-this-is-fine

 Зображення із соцмереж

Інсайт 1. Ваша “вогонь” команда не має вигоріти в час кризи

 

В кризовий період важливо, аби в громадській організації обов’язки були розподілені  швидко та правильно. Комунікація має бути 24/7, однак нею має займатися не одна людина. Якщо криза триває багато місяців як, наприклад, зараз, то підхід має бути іншим.  У березні-квітні ми спостерігали, що є багато вигорань, особливо, коли комунікація відбувається цілодобово, коли розмиті межі між роботою та відпочинком, робочими днями та вихідними. Важливо зберігати баланс. 

В часи кризи будь-яка дія робиться лише якщо вона дійсно необхідна, аби вона не стала додатковим навантаженням для команди. Не обов’язково все вирішувати у форматі відеозв’язку, інколи достатньо чату чи простого листа.  

А ще важливо, щоб були створені можливості для гнучкості якщо комусь краще дистанційно  то ок, комусь в офісі теж ок.

 

Інсайт 2. Надайте вашій аудиторії відчуття сили

 

Пандемія, нестабільна політична ситуація породжують страхи та паніку. Сучасна людина відчуває безсилля та розчарування. Часто люди стають байдужими, оскільки у них немає відчуття, що вони особисто можуть на щось вплинути, щось зробити.  

Тому, громадським організаціям, які ще цього не роблять, варто ЗАВЖДИ давати людям розуміння того, що особисто вони можуть зробити. Наприклад, прийти і особисто допомогти зібрати ці захисні щитки для медиків, допомогти розвести волонтерів, перекинути 100 гривень на якусь добру справу тощо. 

Звісно, треба доносити правду про проблеми, але також треба запропонувати ще й дію — вихід із ситуації. Наприклад, у своїх матеріалах чи постах у соцмережах громадські організації можуть зазначати: “Ви також можете допомогти… (волонтерство, фінансова підтримка тощо).

 

Інсайт 3. Соцмережі в час кризи — все так само, але інакше

 

Криза чи не криза, але соціальні платформи — це найкращий (найшвидший) із способів для інформування вашої аудиторії. 

Кілька порад для комунікації в соцмережах під час кризи чи надзвичайних ситуацій: 

Коли стається якась криза, то потрібно одразу ж переглянути все, що було заплановано для публікацій  варто переглянути весь контент-план. Наприклад, коли сталася пандемія, і всі про це говорять, коли це тема №1, то ви не можете на фейсбук-сторінці своєї організації комунікувати зі своєю аудиторією виключно на тему, якою ви займається (без прив’язки до кризи).  

⇒ У вас має бути в наявності політика щодо соціальних мереж. Має бути найелементарніше: 

  1. Актуальний список контактів у випадку надзвичайних ситуацій: контакти керівників, контакти тих, хто займається соцмедіа, контакти юриста чи юридичних консультантів. 
  2. Доступи до даних: облікових записів в соцмережах та інших супутніх сервісів.  
  3. План внутрішніх комунікацій для команди на такі випадки.

 Не треба зникати, якщо стається якась криза. Тобто, якщо ви займаєтеся темою, яка зараз через кризу перестала бути актуальною, або ж у вас все стало дуже погано (наприклад, всі події скасовані), то не варто пропадати із соцмереж. Ваша аудиторія таке точно помітить, і це вплине на вашу репутацію. Краще комунікуйте щиро та відверто. Також не треба “розкручувати” кризу ваша аудиторія “зчитає”, коли у ваших меседжах буде щось “на показ”.

 

Інсайт 4. Ми змінилися? Так

 

Тут варто самих себе запитати як я змінився чи змінилася? Як змінилася організація? І дати правдиву відповідь. Ось кілька досліджень про зміни, на які громадським організаціям варто звернути: 

За спостереженнями Facebook, у користувачів цієї мережі відбувся зсув у сторону саморозвитку та здорового способу життя свідчать завантаження додатків для медитації, уроків та всякого різного.  

Зросли пожертви. За перші місяці 2020 року люди у всьому світі пожертвували понад 100 мільйонів доларів через Facebook та Instagram на різні фандрейзингові ініціативи, пов’язані із COVID-19. 

Пандемія сильно вплинула на покоління Z , а вони це 41% населення світу, тобто майбтунє. Громадським організаціям не варто про них забувати. Покоління Z завжди мало сильні цінності, і пандемія посилила це. А 54% зміненого покоління Z у Європі кажуть, що через пандемію вони стали більш зацікавлені в активізмі та соціальних питаннях (за даними YouGov). Для них стали важливими всі ті активності, які виникли під час пандемії — від використання онлайн-платформ для навчання до витрачання більше часу на хобі та розваги.

 

Інсайт 5. Позитив, щоб там не було

 

egltj43nuix21 Зображення із соцмереж

 

Зараз дійсно багато “зради” та “негативу”, спричинених пандемією та перманентними політичними кризами. Тому без фокусу на позитиві нам не вибратися із проблем. А громадські організації на те й існують, щоб творити зміни на краще. 

 

Онлайн курс “Кризові комунікації” на платформі EUProstir

 

Наприкінці березня 2020, в час карантину, на платформі Європейського Простору за підтримки ЄС стартував онлайн курс “Кризові комунікації”. Мета курсу допомогти громадським організаціям налагодити ефективні комунікації в кризових ситуаціях. Курс пройшов в інтерактивному режимі з щотижневими вебінарами, відео, практичними порадами та готовими шаблони. 

 

774155e0-71db-11ea-9eec-5254a2021b2b

Пройти курс https://euprostir.org.ua/courses/149183

 

Кураторка курсу Анастасія Нуржинська, спеціалістка з комунікацій для соціальних та поведінкових змін. 

Що ви можете дізнатися із курсу: 

Як комунікувати складну тему (зокрема про коронавірус) 

Як ефективно збирати фінансову допомогу; залучати волонтерів та інформаційну підтримку. Поради від Марії Артеменко, спеціалістки з комунікацій. 

Як розробити кризову стратегію? Як управляти кризовими комунікаціями? Досвідом ділиться Валерія Сало керівниця відділу комунікацій Центру громадського здоров’я України. 

Як ефективно комунікувати всередині організації в час кризи? Які є інструменти для онлайн взаємодії команди? Досвідом ділиться Алла Прунь, виконавча директорка ІАЦ “Громадський Простір”. 

Курс має велику базу ресурсів з кризових комунікацій (статті, шаблони, інструменти, добірку різних онлайн курсів на тему комунікацій), а також Практичний гід із кризових комунікацій для зміни поведінки, який розробили Анастасія Нуржинська, експертка з комунікацій для соціальних і поведінкових змін, та Марія Фронощук, співзасновниця інтернет-журналу Platfor.ma

У березні створено спеціальну Facebook-групу Кризові комунікації, до якої уже приєдналося понад 2 тис. учасників. В групі обговорюються актуальні питання та практики на тему комунікацій. 

 

Ресурси та інструменти для спокійних та неспокійних часів 

 

Практики (психічне здоров’я, кризові комунікації, як ГО адаптуватися до нових умов, поведінкова наука) https://euprostir.org.ua/practices

Практичний гід із кризових комунікацій для зміни поведінки https://cc.euprostir.org.ua/

Шаблони та презентація: що таке комунікаційна стратегія та як її створити https://euprostir.org.ua/practices/151848

Залишаюся Вдома: Добірка інструментів для ефективної комунікації онлайн (Відеочати, онлайн конференції та лайви) https://euprostir.org.ua/practices/149086

100 корисних інструментів та ресурсів для громадських організацій (для роботи у соцмережах, для дизайну) https://euprostir.org.ua/practices/148190

Безкоштовні інструменти Google for Nonprofits https://euprostir.org.ua/practices/152391

ТОП-5 корисних сервісів, що стали безкоштовними на час карантину https://euprostir.org.ua/practices/151367

Добріка онлайн курсів з комунікацій: 

Курс “Кризові комунікації” 

Курс з інформаційних кампаній 

Курс з написання текстів 

Курс з копірайтингу 

Курс з дизайну 

Відео та резюме виступів з Форуму з комунікацій для соціальних та поведінкових змін 

Курс з комунікацій для соціальних змін

Курс зі стратегічних комунікацій 

Курс з пітчингу журналістів 

Курс з маркетингу 

Курс з адвокації 

Курс з комунікацій 

Курс з діджітал комунікацій 

Курс з презентацій 

Курс з креативності в навчанні 

 

 125185088_427174728274402_1715039402491138856_nЗображення із соцмереж


Останні публікації цього розділу:

Бути в тренді: як НУО створювати Reels для Instagram та Facebook

10 порад для ГО, які хочуть розробити civic tech-рішення

Реєстрація змін в громадських та благодійних організаціях: усе не так складно

11 ефективних порад для НУО в Instagram

Посилюємо видимість: ефективні стратегії для НУО у Facebook

Усе, що потрібно знати про бронювання працівників НУО