Ефективно благодіяти у часи кризи: алгоритм дій

Кризи, пандемії, катастрофи, конфлікти... У такі моменти чимало людей замислюються над тим, як допомогти постраждалим і зарадити ситуації. Залежно від характеру кризи, на допомогу часто включаються ...

простір-тіпс

Громадський Простір

Кризи, пандемії, катастрофи, конфлікти… У такі моменти чимало людей замислюються над тим, як допомогти постраждалим і зарадити ситуації. Залежно від характеру кризи, на допомогу часто включаються волонтери та громадські організації, які прагнуть допомогти.

Пандемія коронавірусу зумовила появу чималої кількості проєктів та спонтанних ініціатив, які приходять на поміч найбільш вразливим. Про що вони? Про роздачу масок, дезінфекційних засобів, про створення захисних щитків, про гуманітарну допомогу самотнім, літнім і хворим, про підтримку медиків… Але й окрім пандемії у наші часи виникають чимало інших обставин, які викликають хвилю благодійної активності. Існує багато поточних проблем, якими щоденно опікуються громадські організації. 

Як допомагати ефективно?

Вам допоможе такий алгоритм від charitynavigator.org 

Намір має значення

Ваш подарунок чи пожертва, особливо після (чи під час) якогось лиха, має потужне значення. Витратьте кілька хвилин, щоб переконатися, що організація, яку ви плануєте підтримувати, має добру репутацію та дійсно робить все можливе для реагування на певну проблему. До речі, маємо в Базі добрі поради від Українського форуму благодійників Як перевірити прозорість благодійної організації/фонду?

 

Будьте проактивними у своїй благодійності 

Почніть з того, що окресліть проблеми, які болять вам, зрозумійте, на який вплив (вашої пожертви) ви очікуєте. Можливо, хочете  допомагати людям, які хворіють на Х-хворобу. Велика національна організація, до прикладу, може бути ефективною в пошуках стратегій та адвокатуванні певних законів, в інтересах таких хворих. Тоді як інша, громадська організація у вашій громаді, може робити велику адресну роботу, надаючи послуги таким пацієнтам та їхнім сім’ям. Як тільки ви зрозумієте свої благодійницькі пріоритети, зробіть список ініціатив, які відповідають вашим інтересам.

Цікаві цифри. Згідно зі  Звітом «Глобальні тренди в благодійності 2020» (The 2020 Global Trends in Giving Report), серед 10 головних причин для благодійності для європейців називають: діти та молодь — 15%, здоров’я та благополуччя — 13%, голод та безпритульність —  8%, міжнародний розвиток та допомога — 8%, права людини та громадянські права — 7%, соціальні послуги — 7%, тварини та дика природа — 6%, навколишнє середовище та охорона природи — 6%, освіта — 5%, мистецтво та культура — 4%. Примітно, що 60% донейтили НУО у відповідь на пандемію COVID-19.

34% донорів у Європі кажуть, що соціальні медіа є найкращим комунікаційним інструментом, який надихає на благодійність. 44% зробили пожертви через фандрайзингові інструменти Facebook, порівняно з 16% у 2018 році. 12% внесли пожертви через фандрайзингові інструменти в Instagram. Більше читайте у матеріалі: Global Trends in Giving Report. Благодійність 2020 — у цифрах і трендах

 

2_G_t_E-1024x653

 
Давайте те, що найкраще в даній ситуації (підказка – гроші)

У кризовий час у соцмережах ви бачите фотографії чи кадри з різних міст і сіл, де потерпають люди. І ви, напевне, захочете віддати одяг, продукти, а нині – різні засоби захисту.  І це точно потрібні речі. Та насправді часто саме гроші — найефективніша форма порятунку. Це дозволяє організаціям, що працюють на місцях, швидко купувати необхідні товари для задоволення актуальних потреб, які гостро стоять саме тут і зараз.
 
Підтримка вдовгу
 
Жертвувати речі  — вкрай важливо для задоволення негайних потреб, таких як їжа, одяг, притулок, медична допомога тощо. Але подумайте про те, щоб стати партнером організації у довгостроковій перспективі. Якщо ви не маєте багато часу відстежувати новини, пости організації у Фейсбук, сконтактуйте з нею напряму та дізнайтесь, як краще зараз допомогти. А потім через кілька місяців, щоб з’ясувати, як змінилися потреби та як ви можете надалі підтримувати її.
 
Гроші (як пожертва) дають можливість організації більш гнучко реагувати, планувати відповідно до мінливих потреби. Благодійники говорять, щомісячні пожертви — конче необхідні для відчуття стабільності. Регулярність — ось ключ до того, щоб благодійні організації почували себе впевнено в тому, що й наступного місяця вони зможуть допомогти своїм клієнтам. Навіть невеликі, але регулярні надходження створюють це відчуття фінансової безпеки і можливості втілювати проєкти для реальних соціальних змін.
 

Досліджуйте

Часто масштабні кризи та проблеми дозволяють недобрим людям скористатися вашою щедрістю та покласти вашу пожертву до власної кишені. Проведіть дослідження, щоб знайти благодійну організацію, яка має перевірений досвід успіху. Перевірте, чи є організація вже зареєстрованою, яка в неї репутація.

Далі звужуйте свій список благодійних організацій, проводячи деякі основні дослідження. Переконайтеся, що організація, яку ви плануєте підтримати, є добросовісною, має добре ім’я та досвід. Наприклад, що можна вивчити з сайту цієї організації Почитайте річні звіти. Що говорять про неї соціальні мережі? Які є відгуки на цю організацію? Які проєкти вона вже втілила? Хто є партнерами? Хто є донорами? Чи є в медіа сюжети? 

Елементарно — погугліть та знайдіть інформацію про неї в Інтернеті. За можливості, запитайте поради в людей сектору — що вони про неї знають. Чи є вона відкритою книгою, дотримується належних практик управління, займається етичною та відповідальною діяльністю.

Цифри української благодійності. У дослідженні “Довіра до благодійних організацій в Україні” від Zagoriy Foundation, йдеться про те, що ставлення українців до благодійних організацій суперечливе. На шкалі від 1 до 5, рівень довіри громадян розташується на позначці 2,9 (тобто її рівень посередній, з ухилом до «недовіри»). 

З основних стримуючих факторів розвитку благодійності в Україні загалом у дослідженні називаються: недовіра суспільства до благодійників — 49%, відсутність культури благодійності — 47%, відсутність податкових пільг для жертводавців — 43%, нестача фінансових і матеріальних ресурсів —43%, відсутність необхідного законодавства — 34%, недовіра донорів до благодійних організацій — 23%, нерозуміння того кому і як слід допомагти — 21%. Про це та інші читайте у дослідженні

 

інфографіка

 
 
Результати та вплив
 
Здатність благодійної організації забезпечувати системні та змістовні зміни є основною причиною її існування та стимулом для вашої пожертви. Тож, перш ніж робити внесок, ви можете поговорити із представником благодійної організації, щоб дізнатись про досягнення, цілі та виклики організації. Такі розмови дадуть вам уявлення про те, наскільки добре благодійна організація усвідомлює, де вона перебуває нині та куди планує рухатися в майбутньому. Благодійні організації, які уникають відповідей, розмов, уточнень не заслуговують на вашу підтримку.
 
Перевірка кампаній
 
Коли прохання про допомогу ловить вашу увагу у Фейсбук і йдеться про краудфандингову кампанію відомої організації, якій ви довіряєте, або вашого друга, або друга друга, ви, швидше за все, будете мати уявлення, куди йдуть кошти, і можете довіряти. Але загалом варто перевіряти, що і хто стоїть за яскравим віжуалом і влучним меседжем. 
 
Український форум благодійників проводить щорічне рейтингування українських благодійних організацій. Результат такого рейтингування – єдина в Україні Карта благодійності, на якій зібрані усі фонди, що подали річну фінансову звітність та інші документи. Також УФБ адмініструє мапу Covid-19: ініціативи.
 
<span class="theme_color">КАРТА</span> БЛАГОДІЙНОСТІ
 
В Україні, до прикладу, є платформа dobro.ua — перша та найбільша в Україні фандрайзингова платформа онлайн-благодійності, ефективний та сучасний інструмент для залучення коштів на благодійні та сучасні проєкти будь-якого спрямування. Діяльність платформи забезпечує Міжнародний Благодійний Фонд “Українська Біржа Благодійності”. Головна місія  — створення системної благодійності нового зразка, що будується на підзвітності, прозорості, відповідальності та залученості громадян. 
 
Однією з наймасштабніших платформ для збору коштів є “Спільнокошт, що існує з 2012 року. Це перший сайт в Україні, який використав краудфандинговий принцип залучення коштів на реалізацію проєктів. “Спільнокошт – це твій вклад в розвиток сильного і відкритого суспільства, де ти можеш зібрати гроші на проєкт. Знайди стартовий капітал для соціального бізнесу, гроші на розробку винаходу, зйомку фільму та інше. Стань співзасновником добрих справ – підтримай коштами кращі проекти” — закликає сайт. 
 
Відстежуйте
 

Через публічний звіт, пости в мережі або сконтактуйте, щоб з’ясувати, як використовуються ваші гроші. Який прогрес та як рухається справа — щоб ви мали уявлення про те, наскільки вони реагують на вас і чи можуть вони чітко повідомити про свої результати.

Якщо все ок, ви можете стати відданим прихильником, бо благодійність творить вплив!

Якщо ж є сумнів, поверніться до першого кроку та знайдіть команду та організацію, які з вашою допомогою дійсно творитимуть ефективні зміни.

 

Update. Після виходу цієї публікації, буквально через кілька днів,  команда програми Турборанок на Громадському Радіо запросила нас в ефір аби детальніше розповісти слухачам радіо, як ефективно долучатись до благодійності в часи криз, де дізнаватись про ініціативи реагування на кризу — (розповіли зокрема про наш спецпроєкт EUProstir “Долаємо COVID-19″ — історії допомоги в різних куточках України), які є благодійні платформи і яким має бути алгоритм перевірки на доброчесність.

Можна прослухати подкаст: 


Останні публікації цього розділу:

Пандемія і соціальні мережі: що змінилося у 2020-му?

Як відповісти на негативний коментар в соціальних мережах

Global Trends in Giving Report. Благодійність 2020 — у цифрах і трендах

Дієвий онлайн-фандрейзинг: досвід "Клубу Добродіїв"

Аудит соціальних мереж. Що змушує ваших фанів від/підписуватися?