Дієвий онлайн-фандрейзинг: досвід “Клубу Добродіїв”

Фандрейзинг у світі вже давно став звичним явищем, а в Україні тільки набирає обертів. У широкому розумінні — це залучення грошей та інших ресурсів для реалізації соціально важливих проєктів. У ...

NEW_slider_ГП(7)

Громадський Простір

Фандрейзинг у світі вже давно став звичним явищем, а в Україні тільки набирає обертів. У широкому розумінні — це залучення грошей та інших ресурсів для реалізації соціально важливих проєктів. У практиці для Бази Знань НУО на Громадському Просторі — про ідеї для фандрейзингу, які можна втілювати онлайн та про досвід того, як “Клубу Добродіїв” вдається збирати кошти, залучати волонтерську допомогу для дітей-сиріт та дітей з родин, які знаходяться у складних життєвих обставинах. Ця інформація стане у нагоді благодійникам, громадським активістам, стартаперам.

Коли йдеться про пошуки фінансування для суспільно значущих проєктів, на думку, перш за все, спадає грантова підтримка. Проте, якщо грант ви поки не отримали, а уже прагнете діяти, існує й інший шлях — благодійні внески від аудиторії, яка розділяє цінності організації та проєкту, що реалізується, і хоче в такий спосіб долучитися до добрих справ.

Отже, успіх фандрейзингових активностей напряму залежить від того, скільки однодумців має проєкт, як ведеться комунікація з ними, і наскільки прозорою та надійною є діяльність організації. Люди допомагають тим, кому довіряють. У “Клубі Добродіїв” пересвідчувалися у цьому неодноразово.

 На основі практик “Клубу Добродіїв” цей тексті із корисностями підготувала волонтерка Клубу Оксана Куянцева: 

people_int(8)

  1. Email-розсилка

    варто подумати над стратегією спілкування

Листування зі своєю аудиторією — потужний інструмент, який, на жаль, не всі компанії використовують дієво. Щоб розсилка не перетворилася на спам, який захаращує поштову скриньку та дратує адресатів, варто подумати над стратегією спілкування.

По-справжньому дієвим форматом листування для нас виявився сторітелінг. На листи з історіями про родини, у яких виховуються підопічні клубу, а також розповіді про долі дітей, які мешкають у дитячих будинках, дитячих будинках сімейного типу та в родинах у складних життєвих обставинах, охоче відгукуються наші добродії.

Для того, щоб отримати такі результати, ми багато працюємо: складаємо контент-план, готуємо тексти, уважно їх редагуємо, зважаємо на оформлення, додаємо ілюстрації, щоб максимально персоналізувати розповідь, використовуємо звичне для наших волонтерів звертання “добродій”, яке нагадує, що кожен наш читач — частина великої спільноти, яка робить добро.

В кінці листа обов’язково додаємо кнопку із закликом до дії і завершуємо словами, що маленької допомоги не буває. Адже важливо, щоб кожен волонтер почувався впевнено, незалежно від розміру внеску. Головне у благодійності емпатія та готовність зробити щось для іншої людини безкорисно. Ці цінності ми транслюємо своєю діяльністю.

Окремо звернемо увагу на те, як формулюємо тему листа і його основну ідею.

Наприклад, декілька днів тому ми розіслали повідомлення із темою: “Казкова історія родини Басараб”. У кожному герої, про якого пишемо, намагаємося віднайти і підкреслити риси, якими можна захоплюватися. За роки роботи ми пересвідчилися, що симпатія до родини чи дитини мотивує допомагати значно більше, ніж жалість. А ті, хто підписані на розсилку точно знають, що з кожним листом отримують порцію натхнення, а не привід для суму.

Приклад листа з розсилки Клубу Добродіїв.

              2. Збори коштів волонтерами та однодумцями клубу

приводом для збору коштів може бути свято

Це один з найцікавіших способів фандрейзингу, оскільки для нього може бути використано безліч ідей. Найчастіше друзі “Клубу Добродіїв” святкують свої дні народження разом із нами: на сторінках клубу у фейсбуці та інстаграмі ми публікуємо дописи із закликом привітати іменинника чи іменинницю перерахунком комфортної суми на один з поточних проєктів. Приводом для збору коштів може бути не тільки день народження, а й весілля чи будь-яке інше значуще свято.

Організаціям радимо проводити подібні збори коштів ще й тому, що про вас у такий спосіб дізнається нова аудиторія — та, яка підтримує фандрейзера особисто. Алгоритм працює таким чином: якщо я довіряю другові, а друг довіряє благодійному фонду (адже впевнений у його порядності), значить, я автоматично теж довіряю цим благодійникам і, ймовірно, поцікавлюсь їхніми проєктами, а згодом, можливо, долучусь до їхньої діяльності у якості волонтера чи підтримаю грошима.

Ще одна ідея збору коштів — колаборація з людьми, які можуть провести онлайн-захід і спрямувати кошти на потреби організації. За період дії карантинних обмежень ми організували десятки добрих ефірів з топовими спікерами й підіймали різноманітні теми: як боротися з тривогою і говорити з дітьми про важливі життєві уроки; як взаємодіяти з дітьми під час карантину і не зійти з розуму; як доглядати за сукулентами; як розвивати лідерство під час глобальних викликів. Як бачите, говорили про все на світі, адже наша аудиторія і її інтереси — абсолютно різні, тому дали можливість кожному добродію знайти цікаву для себе подію. Вартість “вхідного квитка” не визначали, кожен, хто долучився, зміг віддячити спікерам сумою, яка посильна для нього у кризовий період.

Організовуючи такі події, запрошуйте спікерів, у професійності яких не маєте сумнівів. Якщо це добре знаний галузевий спеціаліст, медійна особа чи, наприклад, лідер думок, популярність спікера допоможе зібрати більшу аудиторію (спрацює ефект впізнаваності).

Обирайте платформу, на якій буде комфортно провести захід: у спікера будуть усі можливості для виступу та взаємодії з аудиторією, а у слухачів — якісна картинка і гарний звук.

Зробіть процес реєстрації для учасників зручним, розішліть нагадування перед подією, пересвідчіться, що кожен зацікавлений учасник отримав посилання на трансляцію та зрозумів, як взяти участь.

Одним словом, піклуйтеся про комфорт і спікера, і аудиторії, модеруйте зустріч, приділяйте увагу комунікації — тоді навіть випадкові глядачі, яких спочатку зацікавила виключно тема ефіру, стануть вашими однодумцями.

        3. Краудфандинг

Це спосіб збору грошей з використанням спеціальних платформ. В Україні працюють такі надійні платформи, як Спільнокошт та Українська Біржа Благодійності. Люди охоче перераховують кошти саме через них, оскільки термін збору і сума чітко визначені, доступна інформація про перебіг збору.

“Клуб Добродіїв” веде збір коштів на власній платформі фандрейзингу. Більшість проєктів, які ми запускаємо, успішні. Добродії перераховують гроші через наш сайт, можуть побачити інформацію про зарахування коштів, поточну статистику і звіт про реалізацію ініціативи, коли уся необхідна сума зібрана.

Обираючи, де запускати краудфандингову кампанію, зважайте на популярність платформи: чим більше охоплення аудиторії, тим вища ймовірність, що кошти будуть зібрані оперативно. Наприклад, на сайті “Клубу Добродіїв” під час пандемії вдалося провести успішний збір на закупівлю продуктових наборів для 200 родин — це 125 тис. грн для реалізації проєку “Врятуй дітей і їх родини”. У іншому випадку спільними зусиллями з UAnimals всього за два дні вдалося зібрати 200 тис. грн (що на 200% перевищило заплановану суму) на порятунок собачого притулку у Калуші, який затопило і суттєво зруйнувало повінню.

Пробуйте колаборації з іншими проєктами, цінності яких ви розділяєте, адже партнерство дійсно йде на користь. UAnimals активно висвітлює наші спільні кампанії, в результаті, активісти цієї організації, знайомлячись з нашою платформою, дізнаються більше і про ініціативи “Клубу Добродіїв”, а значить, зростає і наша аудиторія, і обізнаність про нас як бренд. Крім того, доєднуючись до активностей UAnimals, ми намагаємось прививати маленьким підопічним “Клубу Добродіїв” гуманне ставлення до тварин, навчаємо їх піклуватися про усе живе, співчувати та ставитися з добром до оточуючого світу.

Щоб запустити успішну краудфандингову кампанію, варто підготувати вичерпну інформацію про те, на які потреби збираються кошти та у який термін розв’язання проблеми є актуальним. Важливо доповнити опис реальними фотографіями, щоб підвищити довіру потенційного добродія.

Як тільки кампанія буде запущена, потрібно підтримати її інформаційно дописами у соцмережах організації та в email-розсилці. Можливо звернутися з проханням про репост до блогерів та лідерів думок, розіслати пресанонси про старт кампанії у ЗМІ. Чим активніше ви станете висвітлювати перебіг збору коштів, тим імовірніше зможете залучити аудиторію та виконати амбітну місію.

Інструментів досягнення цілей багато, але щоб об’єднувати людей і діяти разом заради добра одних інструментів недостатньо. Важливо бути чесними з людьми, правильно пояснювати свою місію, давати рішення, і тоді ви обов’язково знайдете своїх однодумців і станете з ними однією командою.


Останні публікації цього розділу:

Пандемія і соціальні мережі: що змінилося у 2020-му?

Ефективно благодіяти у часи кризи: алгоритм дій

Як відповісти на негативний коментар в соціальних мережах

Global Trends in Giving Report. Благодійність 2020 — у цифрах і трендах

Аудит соціальних мереж. Що змушує ваших фанів від/підписуватися?