Врятувати, не можна забути #3: Рік культурної спадщини

2018 рік у Європейському Союзі оголошено Роком культурної спадщини. Україна не залишилася осторонь від процесів – 18 жовтня 2017 року Кабінет Міністрів України підтримав проект Указу Президенту ...

ЄС
Врятувати, не можна забути #3: Рік культурної спадщини

2018 рік у Європейському Союзі оголошено Роком культурної спадщини. Україна не залишилася осторонь від процесів – 18 жовтня 2017 року Кабінет Міністрів України підтримав проект Указу Президенту України про оголошення 2018 року Роком охорони культурної спадщини.

Перейнявши Європейські тенденції Міністерство культури України ініціює проект «Малі міста – великі враження», що передбачає впровадження пілотних культурних стартапів. Влада на міському та державному рівні зобов’язана розгорнути широку акцію, що включатиме медійну активність, контроль вимог законодавства, проведення реставраційних робіт, метою якої буде покращення існуючої ситуації у сфері охорони пам’яток.

Питанням реалізація державної політики у сфері культури в місті Києві займається Департамент культури, що входить до структури КМДА. У підпорядкуванні вказаного Департаменту знаходиться управління збереження історичного середовища та охорони об’єктів культурної спадщини. Обов’язком управління є забезпечення реалізації державної політики в сфері охорони культурної спадщини міста Києва з метою її збереження, використання об’єктів культурної спадщини у суспільному житті. Також виявлення, наукове вивчення, класифікація, захист, збереження, належне утримання і відповідне використання об’єктів культурної спадщини, дослідження, консервація, реставрація, реабілітація, музеєфікація, ремонт, пристосування об’єктів культурної спадщини.

Результати роботи відповідних органів у галузі охорони культурної спадщини зможемо оцінити наприкінці року, а в цій публікації пропоную проаналізувати 2017 рік на місцевому рівні, тобто в Києві. З метою проведення аналізу роботи Департаменту культури та управління я звернувся до вказаних інстанцій з офіційним запитом та отримав наступну інформацію.

Згідно офіційної інформації, що опублікована на сайті управління в Києві нараховано 3545 об’єктів культурної спадщини, однак 82 з приміткою «знесений, з обліку не знятий». Сенс перебування їх у переліку незрозумілий, хіба що для кількості.

 

Кількість об’єктів культурної спадщини станом на 01.05.2017

Голосіївський

853

7

Подільський

396

13

Дарницький

13

0

Святошинський

134

1

Деснянський

2

0

Солом’янський

69

2

Дніпровський

47

8

Шевченківський

1371

36

Оболонський

23

1

ВСЬОГО

3545

82

Печерський

637

14

 

Роботи більш ніж достатньо, проте за 2017 рік працівниками проведено понад 200 інспекційних виїздів для здійснення оглядів об’єктів культурної спадщини або їх частин та винесено 8!!! постанов про накладання фінансових санкцій на загальну суму 687 200,00 грн. Для порівняння в 2016 р. таких постанов було видано 31, на загальну суму 1 067 000  грн. В минулому році Департаментом укладено 253 охоронних договорів, проте крім укладання важливим є контроль їх виконання. Здавалося б, можливо крім штрафів вживалися більш радикальні заходи? Та ні, подання позовів на скасування прав на володіння пам’ятками м. Києва, у зв’язку із недотриманням чинного законодавства у сфері охорони культурної спадщини, Департаментом не ініціювалось. Крім контрольних функцій на 2018 рік Департаментом культури заплановано проведення ремонтно-реставраційних робіт, їх перелік дивіться внизу публікації.

Недостатньо уваги приділяється проблемі надання статусу об’єктів культурної спадщини. За 2017 рік занесено до переліку пам’ятник митрополиту Володимиру (Сабодану Віктору Маркіяновичу) на вул. Маршала Конєва, 3-А, прибудову господарського призначення до башти № 5 Київської фортеці ж вул. Рибальській, 22 та будинок Другого відділення Київського інтендантського речового складу на вул. Панаса Мирного, 28.

Адресний перелік об’єктів культурної спадщини м. Києва, які перебувають у незадовільному або аварійному стані та потребують проведення консерваційних, реабілітаційних та ремонтно-реставраційних робіт, а також перелік об’єктів культурної спадщини, що втратили свій охоронний статус не ведуться і законодавством у сфері охорони культурної спадщини не передбачені. Впровадження такого моніторингу виглядає досить доречним, тому що наразі управлінням не проводяться превентивні заходи, що сприятимуть запобіганню руйнації на початковому етапі.

Дуже не хотілося, щоб моє чергове дослідження містило в собі масу «ЗРАДИ», а відкриваючи лист з відповіддю на запит очікував побачити якісні зміни у проблемі. Проте цього не відбулося. Контроль зменшено, законодавство не змінюється, темпи та кількість запланованих робіт по реставрації залишають бажати кращого. Сподіваємося, що звіт за 2018 рік буде більш оптимісичний

***

Адресний перелік ремонтно-реставраційних робіт на 2018 рік 

  1. ремонтно-реставраційні роботи на даху та фасадах будинку на бульварі Т. Шевченка, 3 (проекти та будівельні роботи);
  2. ремонтно-реставраційні роботи зовнішньої поверхні корабля-пам’ятки монітора «Железняков» на вул. Електриків, 26 у Подільському районі м. Києва (проектні роботи та будівельні роботи);
  3. реставрація будівлі Музею видатних діячів української культури Лесі Українки, Миколи Лисенка, Панаса Саксаганського, Михайла Старицького з пристосуванням під експозицію музею «Іван Франко і Київ» на вул. Саксаганського, 93 Б (проектні роботи, будівельні роботи );
  4. ремонтно-реставраційні роботи із заміни вікон (проектні роботи, будівельні роботи) комунального закладу «Театрально-видовищний заклад культури «Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва», вул. Межигірська, 2;
  5. ремонтно-реставраційні роботи обеліску на честь міста-героя Києва (пам’ятка історії місцевого значення) на площі Перемоги в Шевченківському районі м. Києва;
  6. ремонтно-реставраційні роботи фасадів та пошкоджених приміщень, ремонт електромережі, житлового будинку ювеліра Захара Брезгунова Андріївський узвіз 5/31;
  7. ремонтно-реставраційні роботи фасаду та пошкоджені покрівлі, улаштування блискавкозахисту приватного будинку Апштейна на вул. Спаській 12;
  8. ремонтно-реставраційні роботи фасаду, гідроізоляції фундаментів та підвальних приміщень житлового будинку Биковського («Будинок Петра І») Костянтинівська вул. 6/8;
  9. реставрація та реконструкція флігеля з пристосуванням його та дворового простору під сучасні потреби (проектні роботи) Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, вул. Терещенківська, 15;
  10. реставрація корпусу настоятеля та проскурні Братського монастиря, вул. Г. Сковороди 2 (етап – розробка науково-проектної документації);
  11. реставрація корпусу № 16 келії Флорівського монастиря (будинок Артинова) вул. Фролівська, 6/8 (етап – розробка науково-проектної документації);
  12. реставрація адміністративної будівлі за адресою: вул. Борисоглібська, 6; ремонтно-реставраційні роботи приміщень (колишній ПК заводу «Більшовик») на просп. Перемоги, 38, літ. А (проектні роботи);
  13. ремонтно-реставраційні роботи будівлі Караїмської кенаси, вул. Ярославів вал, 7 (проектні роботи);
  14. реставрація та пристосування будинку № 5 на вул. Дегтярівській Шевченківського району під комунальний заклад «Театрально-видовищний заклад культури мала опера» (проектні роботи);
  15. реставрація капоніру 1-го полігону госпітального укріплення (проектні роботи) Національно архітектурного музею «Київська фортеця», пров. Лабораторний, 24;
  16. ремонтно-реставраційні роботи будинку філії Національного музею «Київська картинна галерея» «Мистецький центр «Шоколадний будинок» на вул. Шовковичній, 17/2 (проектні роботи).


Останні публікації цього розділу:

Фінансовий план чи фандрейзингова стратегія: що важливіше для неприбуткової організації?

Навчальні візити підсилюють мережування громад переселенців. Ось чому

Проектний відділ (гранти) в громаді - це технолог всього процесу, чи багаторукий різноробочий?

План влади для громадянського суспільства: перші консультації

Деякі рефлексії щодо законопроекту №5512 про місцевий референдум

Форум оргрозвитку: про цінність процедур, а не людей?