Прозорість державних витрат – міжнародний стандарт, що подолає українську корупцію

11 лютого минув рівно рік з моменту прийняття абсолютно революційного для України закону «Про відкритість використання публічних коштів». Закону, завдяки якому відтепер кожен громадянин нашої держави ...

edata
Прозорість державних витрат – міжнародний стандарт, що подолає українську корупцію

11 лютого минув рівно рік з моменту прийняття абсолютно революційного для України закону «Про відкритість використання публічних коштів». Закону, завдяки якому відтепер кожен громадянин нашої держави може прослідкувати куди витрачають гроші, які він сплатив у вигляді податків до державного бюджету.

Закон розроблявся і адвокатувався експертами Центру політичних студій та аналітики. На стадії реалізації та імплементації закону до них приєдналася нова команда Міністерства фінансів України. Головним втіленням Закону став новостворений і запущений у вересні 2015 року сайт “E-data: офіційний портал публічних фінансів України” (http://spending.gov.ua/) . На ньому публікуються абсолютно усі витрати, які проводяться з використанням бюджетних коштів. Міністерства, обласні та районні адміністрації, державні та комунальні підприємства та інші користувачі публічних коштів тепер вимушені публікувати свою звітність на порталі.

Умовно роботу E-data можна поділити на дві частини: “Пошук за трансакціями” та “Пошук по розпорядникам”. Уже активно працює перша частина “Пошук за трансакціями”. Сюди щоночі із Державного казначейства України вивантажується близько 150 тисяч трансакцій. Ввівши код ЄДРПОУ платника, або одержувача, вибравши певний період часу та регіон, будь-хто тепер може бачити скільки, куди і на що витрачалися кошти із бюджету.

1

Однак із другою частиною є проблеми. Адже вкладка “Пошук за розпорядниками” передбачає, що вони самі мають зареєструватися на порталі, створивши свій кабінет, та підвантажувати необхідні звітні документи у систему. На жаль, досі не всі розпорядники зрозуміли, що сьогодні громадськість вимагає публічності, прозорості і підзвітності від влади. Тому всілякими способами намагаються приховати свої витрати і не долучатися до роботи порталу.

Так, за останніми даними Мінфіну свій електронний кабінет зареєструвало всього 30% від загальної кількості розпорядників в Україні. Активно користуються кабінетами лише 81% із зареєстрованих. Найбільший відсоток реєстрацій у Тернопільській області. Там зареєстровано більше половини загальної кількості розпорядників – 52%. У всіх інших областях цей показник не долає 50-відсотковий бар’єр. Найменша кількість реєстрантів у Донецькій, Закарпатській, Сумській та Луганській областях – менше 20% у кожній з них.

2

Цікавим і, безперечно, одним із головних є факт того, що сайтом активно користуються. З кожним днем на нього заходить все більше людей. Інколи цей показник складає >50 тисяч відвідувачів на день. Це підтверджує необхідність і ефективність цієї реформи.

Для підвищення громадського інтересу до користування порталом Центром політичних студій та аналітики було проведено конкурс журналістських розслідувань (http://www.cpsa.org.ua/novyny/rezultaty-konkursu-zhurnalistskyh-rozsliduvan-z-vykorystannyam-portalu-e-data/). Лише за один місяць розслідувачами було виявлено фактів розкрадання грошей із держбюджету на кілька десятків мільйонів гривень.

3

Прозорість процесу витрачання державних коштів, яку нам дає портал, мінімізує корупційні ризики. Відкритий бюджет наближає Україну до стандартів європейського урядування. Запровадження Закону “Про відкритість публічних даних” ще раз показало, що змінювати країну можна і треба. Тож побачимося на порталі e-data.gov.ua.


Останні публікації цього розділу:

Проблема 21 травня. Легітимний президент чи стан interregnum*?

Напрями безбар’єрності в молодіжній роботі

Що не є форум-театром або культура поваги до авторських методик

Як громадським і благодійним організаціями покращити комунікацію?

Як зупиняти кризи в корені: три рекомендації для донорів

Де і як шукати ідеї для проєктів?