Артем Берман: “Головне надбання ІТ-компанії – це люди”

Успішний бізнес країни - це великий крок в її розвитку. Тому сьогодні в своєму записі я хочу поділитися інтерв'ю з Артемом Берманом - представником українського бізнесу, який вже понад шести років ...

Успішний бізнес країни – це великий крок в її розвитку. Тому сьогодні в своєму записі я хочу поділитися інтерв’ю з Артемом Берманом – представником українського бізнесу, який вже понад шести років існує та розвивається. В матеріалі – про початок, рух, труднощі, уроки, особливості управління персоналом та поради. Особливо буде цікаво тим, хто розпочинає стартап, вже має бізнес або планує, але не наважується почати.

Над цим інтерв’ю ми працювали разом з Тетяною Оселедько, автором проекту “Пошуршимо”

 

^F83F273F36B14921B07F4014EC894597ABB81F2BF891397F39^pimgpsh_fullsize_distr1

АРТЕМЕ, РОЗКАЖІТЬ ПРО ВАШ БІЗНЕС

Компанія StarWind Software займається розробкою програмного забезпечення. Вона є продуктовою, тобто самостійно створює продукт, забезпечуючи повний цикл його виробництва.

Той вигляд, який компанія має сьогодні, вона отримала у 2009 році, на даний час нам 6 років. Проте багато в чому ми й досі – стартап. У сфері IT поняття стартап -дуже розмите. Багато компаній успішно здійснюють «стратегічний вихід» (strategic exit), залишаючись стартапом. Насправді, нестартап – це компанія з доходом, що налічує сотні мільйонів доларів. Тож поки Ви не досягли цього рівня – Ви все ще стартап.

ЩО НАДИХНУЛО ВАС РОЗПОЧАТИ БІЗНЕС?

Спочатку ми займались аутсорсингом, розробкою рішень для операцій з оптичними носіями, тобто CD/DVD, пізніше Blu-Ray; готували комплекти інструментів (toolkits) та додатки (applications) для роботи з даними дисками. Одночасно з цим продовжували активно займатись аутсорсингом. Одного разу клієнт замовив розробку рішення iSCSI стек. Грошей у нього було небагато, тому ми домовились, що виконаємо його замовлення за відносно невеликий кошт, залишаючи при цьому собі право на сирцевий код.

На той час усі продуктові та технологічні рішення ухвалювались моїм партнером, Антоном Коломєйцевим. У нас з самого початку був розподіл повноважень: я займався бізнесом, Антон – продуктовими питаннями. На сьогоднішній день Антон великою мірою мігрує в сторону бізнесу.Тим не менш, кожен з нас має свою окрему зону відповідальності.

ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ МАЄ ПІДБІР ПЕРСОНАЛУ У ВАШОМУ БІЗНЕСІ?

IT компанія – це організація, у якої майже немає основних засобів, тобто у неї немає нічого, що можна помацати: немає землі, верстатів, заводів. Головне надбання IT компанії – це люди, їх інтелект та ноу-хау в області розробки, маркетингу,продажів і так далі. Персонал – це основа IT бізнесу. Коли інвестують в IT компанію – це інвестиція в людей. Тому неможливо переоцінити команду та її значення. Особливістю даної сфери є наявність великої концентрації творчих особистостей, а також доволі специфічний менеджмент і специфічне поняття про дисципліну. Підбір персоналу в IT – сам по собі дуже творчий процес, тому працювати в такій команді дуже цікаво.

ОПИШІТЬ ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ, ТІМБІЛДІНГУ ТА ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТУ ВАШОЇ КОМПАНІЇ

Ми намагаємось бути “в тренді”, відстежуючи популярні на заході, а саме на просторах Кремнієвої долини, методи та підходи менеджменту команди. Щиро кажучи, перш за все нас цікавить менеджмент програмного забезпечення, оскільки дані вміння в IT компанії найважливіші. Наступними, на мою думку, йдуть комунікативні здібності менеджера – здатність чітко поставити завдання, чітко його сформулювати, отримати згоду і прихильність більшої частини співробітників. Зазвичай співробітник з більшою ініціативою береться до справи, якщо він погоджується і приймає рішення керівника. Якщо ж говорити про мене, то мій стиль управління – доволі демократичний. Я намагаюсь приймати колегіальні рішення, відкривати і використовувати найкращі сторони співробітників. Антон, на мою думку, – менеджер зі своїм унікальним баченням, більш рішучий, готовий брати на себе відповідальність, приймати вольові рішення. Напевно, саме завдяки цим разючим відмінностям у підходах до управління у нас і вийшов такий успішний тандем.

ЯК ВАМ ВДАЛОСЯ УСПІШНО СТАРТУВАТИ?

Компанія з самого початку (з 2003 року) була прибутковою. В той час ми щомісяця генерували продажів на 20-50 тисяч доларів, витратна частина відповідно дорівнювала 10-15 тисяч доларів на місяць. Таким чином, компанія завжди була прибутковою і ми мали достатньо коштів для реінвестування. Отже, команду і компанію ми фондували за свій власний кошт, а інші витрати – за гроші, які генерував наш бізнес, тим самим забезпечуючи компанії органічне зростання. Після того, як в 2009-му році ми залучили перший раунд венчурного капіталу, ми перетворилися на VC-backedкомпанію, що оперує за рахунок капіталу венчурних фондів. Нині ми сповідуємо філософію і йдемо по стандартному шляху розвитку венчурних компаній. Отриманий черговий раунд фінансування зазвичай спрямовується або на пошук моделі, або на її ескалацію – компанія спочатку «йде донизу», тобто витрачає кошти, за рахунок чого забезпечує агресивний ріст, а в подальшому – різко «йде вгору». Як тільки бізнес-модель знайдена – венчурний капітал використовується для її ескалації. Існує багато різних варіантів для використання коштів: від «посилення» команди до активної лідогенерації, включаючи відкриття нових офісів та освоєння нових регіонів. Скажімо так, зростання компанії – багатовекторне, воно може означати вихід нового продукта на новий або старий ринок, розширення продуктової лінійки, і так далі.

untitled-graphic-16

ОПИШІТЬ ТРУДНОЩІ, З ЯКИМИ ВИ ЗУСТРІЧАЛИСЯ ПРИ ВЕДЕННІ БІЗНЕСУ ТА ШЛЯХИ ЇХ ПОДОЛАННЯ

Ведення бізнесу – суцільні труднощі. Але ж в цьому і полягає суть бізнесу: кожен день нове завдання, нове випробування, нові ситуації – тому це і цікаво. Труднощі бувають абсолютно різними. Потрібно невпинно шукати баланс між агресивним зростанням і грошима на рахунку у компанії, тобто слідкувати, щоб компанія не залишилась без коштів; знаходити «золоту середину» між інноваційними задумами та неможливістю імплементації всіх ідей. Більше того, нам потрібно мотивувати свою команду, а також долати труднощі в умовах реалій, якими «балує» нас наша країна (включаючи військову загрозу). Але ми вже навчилися долати їх і поступово зростати: отримуємо додаткову освіту (я отримав MBAв Единбурзькій бізнес школі); Антон багато працює над собою, читаємо книги, спілкуємось. Нам в цьому також активно допомагають венчури та команда однодумців.

НАЗВІТЬ 5 ПРИЧИН ПИШАТИСЯ ВАШОЮ СПРАВОЮ

  • По-перше: ми спромоглися побудувати в Україні один з небагатьох успішних прикладів міжнародного бізнесу.
  • По-друге: компанія зростає та має агресивні плани.
  • Третя причина: ми створили команду однодумців. 
  • Четверта – подолання труднощів завжди включало подолання самого себе, що завжди приємно.
  • І остання, але найголовніша причина: ми отримали результат, а результат – це основний критерій істини.

УРОКИ, ЯКИМ ВИ НАВЧИЛИСЯ В ПРОЦЕСІ ВЕДЕННЯ БІЗНЕСУ.

  • Ніколи не зупинятись на досягнутому, завжди розвиватись і працювати над собою.
  • Не ухвалювати поспішних рішень.
  • У разі труднощів – завчасно не впадати в депресію.
  • Навчитися життю у стані хронічного стресу та долати цей стрес.
  • Рухатись дуже швидко, щоб хоча б залишатись на одному місці, і ще швидше – щоб рухатись вперед.
  • Дуже важливо мати команду однодумців та підтримку людей, що тебе оточують.
  • Іноді приймати рішення, які йдуть на противагу тому, що радять старші і досвідченіші товариші, навіть представники венчурних фондів та інвестори. А іноді – до них прислуховуватись, тобто мати інтуїцію, але при цьому раціонально підходити до вирішення питань.

ЩО ВИ МОЖЕТЕ ПОРАДИТИ ІНШИМ ПІДПРИЄМЦЯМ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ УСПІХУ

П’ять уроків наведені вище це і є порада іншим підприємцям: не зупинятися, працювати, пробиватися крізь тернії, підвищувати свій рівень знань; робити все вчасно: наймати працівників, звільняти, вчасно підіймати венчурні раунди, вчасно випускати версії, вчасно змінювати стратегію розвитку компанії; виховувати в собі інтуїцію і чуття, але при цьому не забувати про раціональність.

 

Не бійтеся починати!

 


Останні публікації цього розділу:

Про гранти з Варшави

Чому стратегії розвитку громад “лежать в столах”?

Стратегічний фандрейзинг за мотивами курсу Fundraising Strategies by Philantropy University

Якості, необхідні для консультанта, експерта з розвитку громади

"Абетка реформ": просто про важливе, з любов'ю про дражливе

Гонитва за модою у грантових проектах