Додаткове звітування для НУО? – запис дискусії

21 липня в Українському кризовому медіа-центрі відбулась дискусія про законодавчу ініціативу оновити процес звітування для ГО – «Держава і громадянське суспільство: правила гри», повний запис якої Громадський Простір пропонує переглянути усім зацікавленим.

Чому саме зараз ?

Жарку дискусію посеред літа спричинили законопроекти №6674 та №6675, зареєстровані в парламенті Президентом Петром Порошенком, які запроваджують досить жорсткі правила звітування для ГО. У соціальних мережах законопроекти вже жваво обговорюються, здебільшого зазнають критики з боку громадських інституцій, правозахисників/ць та експертів/ок з громадського законодавства, оскільки мають дискримінаційні норми та не відповідають демократичним стандартам.

1

Учасники дискусії висловили свою позицію стосовно двох законопроектів:

1) №6674 Про внесення змін до деяких законодавчих актівщодо забезпечення відкритості для суспільства інформації про фінансування діяльності громадських об’єднань та використання міжнародної допомоги”,

2) № 6675 “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення відкритості для суспільства інформації про фінансування діяльності громадських об’єднань та використання міжнародної допомоги”.

“Цими законопроектами вводиться обов’язок для громадських об’єднань, річний дохід яких перевищує 300 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, подавати додатково річні фінансові звіти до Державної фіскальної служби, яка має оприлюднювати ці звіти на своєму офіційному веб-порталі. Звіти повинні містити інформацію не тільки про громадське об’єднання (ГО), але й про всіх фізичних осіб-підприємців (ФОПів), з якими ГО мало договірні відносини, якщо річний дохід ФОПа перевищує 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Ці вимоги покладають на ГО та ФОПів додатковий тягар та є вочевидь дискримінаційними: до інших юридичних осіб публічного та приватного права такі вимоги не висуваються. До того ж оприлюднення невизначених законопроектами відомостей про фізичних осіб (законопроекти тільки вказують, що форму звіту та подання для оприлюднення затверджується Урядом) та мета обробки цих персональних даних порушують Закон України «Про захист персональних даних».

При цьому усі дані, які необхідно включити до річного звіту, ГО та ФОПи вже передали раніше до органів Державної фіскальної служби відповідно до Податкового кодексу. Натомість відсутність подання цих дублюючих відомостей ГО та ФОПами має наслідком застосування до них відповідних санкцій.

За законопроектами ці жорсткі санкції щодо ГО – виключення з Реєстру неприбуткових установ та організацій і нарахування податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені відповідно до норм Податкового кодексу – тягнуть за собою для ГО значний фінансовий тягар по сплаті податків.

Особливо вражаючим є те, що накладаються санкції за рішенням зацікавленого органу – Державної фіскальної служби – без рішення суду, без складання протоколу про адміністративне правопорушення. Це суперечить п.9 «Фундаментальних принципів щодо статусу неурядових організацій в Європі», згідно з яким будь-яка дія чи бездіяльність з боку органу державної влади по відношенню до неурядових організацій має бути розглянута в адміністративному порядку, а також в незалежному, неупередженому та наділеному повною юрисдикцією суді.

На нашу думку, вимоги, які вводяться цими законопроектами, порушують міжнародні стандарти свободи об’єднань і є дискримінаційними в порівнянні з іншими суб’єктами господарювання. Ми вітаємо добровільне оприлюднення річних звітів ГО про свою діяльність і про її фінансові результати як добрий засіб інформування суспільства та забезпечення прозорості. Тому що тільки суспільство має право визначати ефективність діяльності громадських організацій, а держава має лише сприяти реалізації свободи об’єднань“, – йдеться у Спільній заяві Уповноваженого з прав людини, Української Гельсінської спілки з прав людини та Харківської правозахисної групи щодо законопроектів №6674 та №6675

 ???????????????????????????????

Учасники/ці дискусії:

– Наталія Лігачова, голова ГО “Детектор медіа”, шеф-редакторка порталу “Детектор медіа”
– Олександр Лємєнов, головний експерт Антикорупційної групи Реанімаційного пакету реформ
– Ольга Айвазовська, координаторка виборчих та парламентських програм громадянської мережі “ОПОРА”
– Олександра Дворецька, голова правління ГО “Восток SOS”
– Таміла Ташева, координаторка ініціативи “Крим SOS”
– Марія Гур’єва, спеціалістка з медіа-комунікації, Amnesty International в Україні
– Марія Гелетій, заступник директора Проекту USAID «Громадяни в дії»
– Олександр Сушко, голова Правління МБФ “Відродження”, член Ради Реанімаційного пакету реформ
– Світлана Заліщук, народний депутат України (фракція «Блок Петра Порошенка»)
– Мустафа Найєм, народний депутат
– Єгор Соболєв, народний депутат, голова комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції
– Дар’я Сидоренко, адвокасі-менеджер з питань оподаткування громадських об’єднань, проект USAID “Громадяни в дії”

 

Громадський Простір триматиме надалі у фокусі це питання.


Останні публікації цього розділу:

Як зберігати власну ресурсність та вибудовувати психологічну стійкість команди у час війни

Україна перебуває в ейфоричній фазі (за схемою Тимчасові фази катастрофи)

Іван Науменко: сталася толока в масштабах цілої країни

Олеся Островська-Люта: головним проектом всіх українських творців культури була демократія

Ігор Бураковський: відбудова України — це безпрецедентне історичне завдання

Ігор Козловський: росія не врахувала, що в нас суб'єктне громадянське суспільство