Як згуртовувати громаду у часи кризи: тренінг для громад Півдня України
ГО "Громадський центр “Нова генерація” провела тренінг “Як згуртовувати громаду у часи кризи”, який зібрав представників та представниць органів влади і громадських організацій громад Херсонської, ...
Додано:
Анна Кучерак-Зоря

ГО “Громадський центр “Нова генерація” провела тренінг “Як згуртовувати громаду у часи кризи”, який зібрав представників та представниць органів влади і громадських організацій громад Херсонської, Миколаївської та Запорізької областей. Захід відбувся у межах проєкту “Дорадницький підхід для відновлення суспільного діалогу у південних громадах України”. Його мета — дати громадам практичні інструменти, які допомагають чути голос людей, будувати діалог між владою та громадянами і гуртуватися перед новими викликами війни.
Чого навчалися учасниці
Протягом дводенного онлайн-тренінгу учасниці:
- дізналися, чому важливими є консультації з громадськістю та дорадницький підхід у часи кризи;
- ознайомилися з різними інструментами залучення громадян і соціального згуртування, які вже використовуються в громадах і допомагають почути голос громади та вибудовувати діалог між різними сторонами;
- розглянули різні формати проведення дорадчих заходів, зокрема: світове кафе, дослідницька прогулянка, бюджет для громадян, публічні консультації, моделювання, дружня бесіда, фокус-група, стратегічні сесії та ін.;
- дізналися, як підготувати громадське обговорення;
- обговорили роль фасилітатора (ки) у процесі згуртування громади.
Під час навчання учасники отримали інструменти для організації діалогу у своїх громадах. Зокрема, йшлося про те, як збирати і почути думку людей, як створювати простір довіри для обговорення проблем та пошуку рішень.
«Дуже важливо сьогодні навчитися не лише слухати, а й чути. Тоді громада стає сильнішою і згуртованішою», — зазначила одна з учасниць.
Досвід та експертиза
Тренінг провела тренерка ГО “Громадський центр “Нова генерація” Ольга Жукова — експертка із залучення громадян, організаційного розвитку та експертка з гендерної політики, фасилітаторка та тренерка організації. Вона поділилася багаторічним досвідом роботи з громадами. Учасниці/ки мали змогу почути реальні кейси, які організація застосовувала як до війни, так і в умовах сьогоднішніх викликів, зокрема — у деокупованих громадах. Ці приклади підтвердили, що інструменти залучення громадян дійсно працюють навіть у найскладніших ситуаціях.
“Процес не менш важливий, ніж результат. У роботі з людьми часто зосереджується увага на результат. Ми ніколи не знаємо, що саме відгукнеться людям, і який це дасть результат. Також важливо правильно сформулювати запит до фасилітатора чи фасилітаторки. Тоді це допоможе підібрати того, хто допоможе його закрити та підібрати ефективний формат задучення громадян”, — зауважила Ольга Жукова.
Чому це важливо під час війни
Сьогодні громади на Півдні України щодня стикаються з викликами: обстрілами, втратами, переселенням людей. У цих умовах особливо важливо гуртувати зусилля і чути одне одного. Тому особливу увагу приділили використанню інструментів дорадчої демократії в умовах війни. Вони допомагають громадам не лише приймати більш виважені рішення, а й підвищують рівень довіри, створюють відчуття єдності та спільної відповідальності.
“Наш проєкт побудований на тому, що ми прагнемо допомогти громадам знайти ті формати, які би дозволяли згуртовувати громаду та залучити громадян до прийняття рішень в умовах довготривалої повномасштабної війни. Крім того, таким чином, ми ще й відновлюємо соціальні зв’язки у деокупованих і прифронтових громадах”, — пояснила виконавча директорка ГО “Громадський центр “Нова генерація” Оксана Глєбушкіна.
Новий досвід і знання для подолання сучасних викликів
Учасники поділилися, що отримали новий досвід і вже бачать, як зможуть використати його у своїх громадах. Вони активно долучалися до вправ і обговорень, ділилися власним досвідом взаємодії з жителями громад, які виїхали з окупованих територій та стали внутрішньо переміщеними особами. Важливою темою було проведення заходів згуртування для тих, хто вимушено перебуває в інших громадах. Обговорювалися виклики для територіальних громад, розташованих біля лінії бойового зіткнення, які мали досвід окупації чи залишаються під обстрілами.
Учасники та учасниці тренінгу відзначили, що нові знання та практичні вправи допоможуть їм краще організовувати діалог у громадах, будувати довіру та посилювати згуртованість, яка є надзвичайно важливою для розвитку громад у часи війни.
Відгуки та висновки від учасниць:
“Дякую. Дізналась, як правильно підготувати громадське обговорення, щоб воно стало не формальністю, а реальною подією, де кожен голос важливий. Особливо надихнула тема про роль фасилітатора — того, хто створює простір для діалогу, допомагає почути одне одного та гуртує громаду навколо спільної мети”.
“Під час тренінгу для себе я зробила кілька важливих висновків: обговорення та діалог у громаді є не менш важливими, ніж формальні рішення — саме вони допомагають знайти спільну мету та об’єднати людей. Роль фасилітатора — надзвичайно цінна: він допомагає учасникам висловити думки, почути один одного та прийти до консенсусу. Неформалізовані методи залучення громадян, навіть маленькі зустрічі чи опитування, реально впливають на якість рішень. Найбільше запам’яталося те, як ефективне обговорення може змінити ставлення людей та об’єднати громаду навколо спільної ідеї”.
“Почути думку громади можна навіть у дуже простих, неформальних умовах”.
“Діалоги між владою та громадою дають можливість вирішувати проблеми та будувати довіру”.
“Треба брати ініціативу, але ретельно продумувати підготовку”.
Ми переконані, що чим більше громад володітимуть такими інструментами – тим сильнішою буде спроможність суспільства протистояти викликам та відновлюватися.
Разом робимо громади сильнішими. Кожен подібний захід — це ще один крок до відновлення довіри, єдності та сили наших громад.
Анна Кучерак-Зоря
Проєкт організований ГО “Громадський центр “Нова генерація” у рамках проєкту “Єднання для громади”, що реалізується ІСАР Єднання за фінансової підтримки Європейського Союзу.