Як здійснюється контроль за наданням допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам?

Внутрішньо переміщені особи (ВПО) можуть отримати 2 220 грн на проживання. Наприкінці 2022 року введено контроль за дотриманням вимог законодавства щодо надання такого виду допомоги. Практикуюча ...

Додано:
legal_dev_network

1661423307_a4b3ca5421b6db1a2bb1_large
Як здійснюється контроль за наданням допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам?

Внутрішньо переміщені особи (ВПО) можуть отримати 2 220 грн на проживання. Наприкінці 2022 року введено контроль за дотриманням вимог законодавства щодо надання такого виду допомоги. 

Практикуюча юристка, тренерка Ольга Семенюк розповіла учасниками та учасницями проєкту «Розвиток спроможності місцевих ОГС надавачів правової допомоги в Україні», який впроваджує Мережа правового розвитку за підтримки Програми розвитку ООН (ПРООН) в Україні та Уряду Канади, про особливості здійснення контролю, до чого варто бути готовими та коли потрібно звертатися до суду щодо відновлення своїх прав. 

Ольга Семенюк

Практикуюча юристка, тренерка Ольга Семенюк. Фото з архіву Ольги Семенюк

Контроль здійснюється територіальними органами національної соціальної служби. У вибірковому порядку вони відвідують фактичне місця проживання чи перебування внутрішньо переміщеної особи. За результатами відвідування складають акт за встановленою формою протягом одного робочого дня і передають його до органу соціального захисту населення за місцем перебування та обліку ВПО. 

Вибіркова перевірка проводиться за рішенням керівника або заступника керівника територіального органу національної соціальної служби з використанням єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб. Чіткого механізму того, як переселенці потраплятимуть до переліку перевірки законодавцем, не визначено. 

Якщо внутрішній переселенець відсутній під час проведення вибіркової перевірки фактичного місця проживання, посадова особа соціальної служби робить відповідний запис в акті. Крім того, вона залишає ВПО повідомлення про необхідність протягом 10 календарних днів, зокрема з урахуванням і вихідних, прибути до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем перебування на обліку для проходження ідентифікації. 

«Отримання цього письмового повідомлення є найбільшою проблемою, оскільки часто воно губиться або внутрішньо переміщені особи знаходять його запізно. Наприклад, якщо таке повідомлення залишили в поштовій скриньці, а ми звикли її перевіряти через кілька тижнів, в основному, з прив’язкою до отримання квитанцій за комунальні платежі, повідомлення знаходять пізніше, аніж в 10-денний термін. Або ж, у разі відсутності скриньки, його просовують у паркан, між двері, передають через треті руки тощо», говорить Ольга Семенюк.

Адвокатка пояснює, що якщо особа не звернулася протягом цього часу, орган соціального захисту населення приймає рішення про припинення надання допомоги на проживання з наступного місяця. Окрім того, переселенець може не відразу зрозуміти, що причина у відсутності ідентифікації, адже допомогу часто виплачують із кількамісячною затримкою. Тож, у такому випадку варто звертатися щодо захисту прав людини до суду для визнання дій цією національною соціальною службою протиправними, адже особа не була належним чином повідомлена по необхідності проходження такої ідентифікації.

«Із практики я передбачаю, що ми матимемо щодо цього багато звернень до суду. В Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам не зазначено, яким чином людина має бути повідомлена про рішення зупинення виплат. Тому особі дуже складно дізнатися про нього і якщо потім звернутися до органів соціальної політики, вони скажуть: “а ніде не передбачено про додаткові дії для повідомлення особи”», розповідає Ольга Семенюк

Нововведення щодо припинення виплат

11 липня 2023 року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову  «Деякі питання підтримки внутрішньо переміщених осіб». У ній зазначено, що виплату буде припинено тим ВПО, які від моменту ухвалення цієї постанови:

  • придбали новий транспортний засіб (з року випуску якого минуло менше 5 років), крім авто, які були придбані волонтерами та передані на потреби оборони країни;
  • придбали на суму більше 100 тис. грн земельну ділянку, квартиру, будинок (крім житла, отриманого за рахунок державного чи місцевого бюджету);
  • мають на депозитному банківському рахунку кошти загальною сумою більше 100 тис. грн;
  • придбали іноземну валюту (крім валюти, отриманої від благодійних організацій або придбаної для оплати медичних, соціальних, освітніх послуг), а також банківських металів загальною сумою більше 100 тис. грн;
  • мають у власності житло, що розташоване на інших територіях ніж тих, де ведуться активні (можливі) бойові дії або які є окупованими, якщо таке житло має площу понад 13,65 кв. м на одного члена сім’ї.

Нормативна база

Для довідки

Ініціативу  «Розвиток спроможності місцевих ОГС — надавачів правової допомоги в Україні» впроваджує Мережа правового розвитку за сприяння Програми розвитку Організації Обʼєднаних Націй  (ПРООН) в Україні за фінансової підтримки Уряду Канади, наданої в  у межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру. 

Програму ООН із відновлення та розбудови миру (UN RPP) реалізують чотири агентства ООН: Програма розвитку ООН (ПРООН), Структура ООН із питань гендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок (ООН Жінки), Фонд ООН у галузі народонаселення (UNFPA) і Продовольча та сільськогосподарська організація ООН (ФАО).

Програму підтримують одинадцять  міжнародних партнерів: Європейський Союз (ЄС), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Посольство США в Україні, а також уряди Канади, Данії, Німеччини, Японії, Нідерландів, Польщі, Швеції і Швейцарії.

Авторка: Галина Колесник, комунікаційна менеджерка Мережі правового розвитку


Тематика публікації:            

Останні публікації цього розділу:

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку

Зимноводівська громада: спільний пошук рішень для розвитку

Будувати спільноту в часи війни: як партисипативний театр змінює громади в Україні