Як залучити жителів ОТГ до бюджетного процесу: кращі практики інформаційних кампаній

У рамках діяльності Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» з 2015 року в об’єднаних громадах організовуються креативні масові вуличні акції «Впливай на бюджет свої громади». Під час ...

місцевий бюджет
Як залучити жителів ОТГ до бюджетного процесу: кращі практики інформаційних кампаній

У рамках діяльності Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» з 2015 року в об’єднаних громадах організовуються креативні масові вуличні акції «Впливай на бюджет свої громади». Під час цих заходів жителі громади не тільки отримують корисну інформацію про те, як формується та використовується бюджет їх громади, а ще й мають можливість поспілкуватись з управлінцями та подати свої пропозиції до бюджету на наступний рік. Як це відбувається та які кращі практики вже напрацювали ОТГ, – розповідає експертка Партнерства Тетяна Романова.

Вуличні акції

За останні роки понад 200 громад та міст організували низку креативних та цікавих акцій, під час яких відбуваються різноманітні «бюджетні» квести, ігри, частування, які мають асоціації з бюджетом, тощо. 

Зазвичай, громади планують подібні вуличні акції про бюджет на день села чи інше свято, коли люди налаштовані на відпочинок та приходять на захід.

Наприклад, минулого року Дмитрівська ОТГ «варила» бюджетний борщ, в якому кожен інгредієнт символізував певну сферу в бюджеті громади.

А в Новопразькій ОТГ жителі спробували самостійно розподілити бюджет їх громади на різні сфери так, як вони вважають за потрібне. 

Разом з експертами в усіх активностях охоче беруть участь керівники громад та посадовці. Наприклад, у Вознесенській ОТГ міській голова Віталій Луков особисто провів для громадян креативну презентацію про «мудру бюджетну корову».

У рамках кампанії «Впливай на бюджет своєї громади!» проводились зустрічі  зі школярами, щоб ознайомити їх з бюджетом громади. Під час таких заходів експерти Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» разом з керівниками громади розповідали про сімейний бюджет; з’ясували, як бюджет громади впливає на бюджет сім’ї і навпаки; дізнались про інструменти участі мешканців у вирішенні місцевих питань, зокрема, і питань бюджету громади; читали буклети про «Бюджет для громадян».

Наприклад, у Музиківській ОТГ для старшокласників Східненської школи провели гру «Місцевий бюджет». Молодь із цікавістю «платила податки» і потім їх «розподіляла». А старшокласники Григорівської школи в Лановецькій ОТГ долучились до уроку бюджетної грамотності. 

Як спланувати вуличну акцію, аби вона вийшла вдалою?

1) Організувати інформаційну кампанію, а також завчасно та неодноразово повідомити людей про день та час зустрічі, під час якої буде організований збір пропозицій до бюджету громади на наступний рік;

2) Скласти детальний план щодо видів, зон активностей, а також відповідальних за кожен напрямок заходу. 

3) За день до заходу протестувати всю необхідну апаратуру, перевірити наявність всього необхідного для успішного проведення акції. 

4) Роздрукувати бланк для збору пропозицій громадян до бюджету на наступний рік. 

5) За результатами проведення публічного заходу варто підготувати інформаційний матеріал та поширити його в локальних ЗМІ та на сайті громади.

Онлайн збір пропозицій

Окрім вуличних акцій, паралельно може відбуватись онлайн опитування або онлайн збір пропозицій від громадян до бюджету на наступний рік. 

Для цього необхідно на сайті громади створити спеціальний розділ на головній сторінці сайту зі зрозумілою формою для внесення пропозицій до бюджету та зручної відправки адміністраторам на опрацювання інформації. Тобто варто створити можливість для громадян висловити свої думки щодо бюджету громади ще й в дистанційний спосіб.

Наприклад, у Доманівській ОТГ створили та поширили серед жителів громади спеціальну онлайн анкету, за допомогою якої зібрали пропозиції до бюджету. 

Як і в першому, так і в другому варіанті найважливішою частиною всіх заходів є зворотній зв’язок. А це значить, що всі зібрані пропозиції від громадян необхідно не тільки опрацювати, а ще й надати відповідь жителям громади та аргументовано пояснити, які з пропозицій були враховані, а які – ні і чому. Тільки за умови дотримання цього пункту буде зростати довіра громадян до влади.

До речі, Іванівська ОТГ минулого року зібрала 305 пропозицій від 196 громадян, в Лановецькій ОТГ зібрали більше 500 пропозицій, а в Шумській громаді – більше 1000 пропозицій. Всі пропозиції в громадах були успішно опрацьовані та результати опубліковані на сайті громади. Окрім того, деякі з них вже успішно реалізовуються на місцях. 

Детальна інформація про успішні кейси реалізації зібраних пропозицій є у матеріалі експертів Партнерства Миколи Орлова та Марії Орлової “Як пройти шлях від ідеї до її реалізації: історії успіху українських громад”.

Залучення багатосторонніх груп до процесу розробки бюджету 

Також проєкт бюджету на наступний рік може обговорюватись на різних профільних робочих групах, які є відкритими для відвідування. Наприклад, формат залучення багатосторонніх груп до процесу розробки бюджету успішно використовується в громадах. Суть цього формату полягає в тому, що до обговорення проєкту бюджету залучаються представники з різних сфер життя громади: підприємці, представники культурної сфери, історики, громадські організації тощо. Відповідно при такому розмаїтті учасників з різних сфер народжуються слушні ідеї та пропозиції.  

Бюджетні слухання 

Окрім цього, консультації щодо проєкту рішення про бюджет можуть відбуватись у форматі бюджетних слухань. Громадські бюджетні слухання – це організований спосіб збору органами влади думок, пропозицій, зауважень від фізичних та юридичних осіб, пов’язаних із бюджетною тематикою, аби забезпечити участь громадськості в управлінні місцевими справами.

Наприклад, минулого року в Білоберізькій ОТГ Івано-Франківської області відбулися бюджетні слухання. Жителям розповіли про те, як наповнюється бюджет громади, та яким чином ним розпоряджаються. Окрім презентації проєкту бюджету, розглянули пропозиції мешканців до бюджету, зібрані під час акцій «Впливай на бюджет своєї громади». Значна їх частина була врахована в бюджет на наступний рік.  

***

Виходячи з представлених вище форматів взаємодії з жителями громади, можна максимально ефективно спланувати інформаційну кампанію зі збором пропозицій до бюджету громади на наступний рік, аби жителі не лишалися осторонь бюджетного процесу.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Всеукраїнський фестиваль соціальної реклами об'єднує наймолодших

Виборчий кодекс у смартфоні. ОПОРА розробила мобільний додаток «Вибори 2020»

ENGin допомагає молоді покращувати розмовну англійську

Стартував курс "Грантовий менеджмент від УКФ"

Презентували мобільний додаток #PrisonersVoice

На Контрактовій площі в Києві відкрилася виставка про репресованих археологів