Як воєнний стан впливає на доступ до публічної інформації, пояснюють експерти U-LEAD

В дні повномасштабного вторгнення для органів місцевого самоврядування важливим викликом стало питання захисту інформації, особових даних та протидія дезінформуванню жителів громад. Експерти U-LEAD ...

Додано:
Oksana Stelmakh

Data protection
Як воєнний стан впливає на доступ до публічної інформації, пояснюють експерти U-LEAD

В дні повномасштабного вторгнення для органів місцевого самоврядування важливим викликом стало питання захисту інформації, особових даних та протидія дезінформуванню жителів громад. Експерти U-LEAD постійно отримують від фахівців громад питання щодо розміщення інформації на сайті ради і чи можна оприлюднювати публічну інформацію протягом воєнного стану, і яку саме, або ж взагалі закрити доступ до офіційних сайтів з безпекових питань?

Відповіді на ці та інші питання отримали учасники інформаційної сесії «Особливості оприлюднення публічної інформації у період дії воєнного стану для громад Запорізької, Миколаївської та Харківської областей», яка відбулася на базі регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Запорізькій області.

Як зазначила керівниця офісу Тетяна Бордюг, в ході заходу йшлося про публічну інформацію, яка підлягає обов’язковому оприлюдненню, про вимоги щодо її оприлюднення, які обмеження запроваджені, офіційні веб-сайти, роботу з державними веб-порталами. Також учасникам нагадали про основні нормативно-правові акти, які гарантують право на доступ до публічної інформації і розповіли про законодавчі зміни у цій тематиці протягом воєнного стану.

- Ключовим ресурсом з актуальною і достовірною інформацією згідно з законом залишається офіційний веб-сайт місцевої ради. Саме цей ресурс має бути першоджерелом офіційної інформації для мешканців громади, – зазначають у U-LEAD.

Радниця з питань місцевого самоврядування і децентралізації регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Сумській області Тетяна Коробка нагадала, що право громадян на доступ до публічної інформації закріплено в статті 34 Конституції України. А також про те, що ЗУ «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» передбачає обов’язок посадовців ОМС інформувати ЗМІ про свою діяльність, забезпечувати доступ до інформації, забороняє тиск і втручання у робочий процес ЗМІ. А також звернула увагу, що зазначений закон 31.03.2023 втратить чинність, а замість нього будемо користуватися ЗУ «Про медіа».

- Принцип доступу громадян до інформації, розпорядником якої є орган місцевого самоврядування, закріплений в ряді нормативних актів (Законах України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про доступ до публічної інформації, Бюджетному кодексі України). Усі вони говорять про гарантованість права на інформацію; відкритість, доступність інформації, свободу обміну інформацією; достовірність і повноту інформації; свободу вираження поглядів і переконань; правомірність одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації тощо. А Бюджетний кодекс закріплює принцип прозорості бюджетної системи в поєднанні з її публічністю. Всі ці всі принципи закріплюють право на доступ до інформації навіть в умовах воєнного стану, – зазначила експертка.

При цьому законом передбачені випадки можливості обмеження доступу до публічної інформації. Це так званий трискладовий тест, який закріплений в ч.2 ст.6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та деталізований в Постанові Пленуму ВАСУ від 29.09.2016 № 10 «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації».

Обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог:

1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;

2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;

3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.-

- Доступ до інформації може бути обмежено за умови додержання саме сукупності всіх трьох підстав, з урахуванням ситуації, в якій знаходиться громада і її люди. І пам’ятати про те, що від вчасного інформування часто залежить життя і здоров’я людей, – підкреслила Тетяна Коробка.

Також з фахівцями громад працювали Михайло Шелеп, радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Рівненській області, та Світлана Сельдіна, радниця з муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Запорізькій області.

Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає потребам громадян, та розширює можливості громад.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

На Чернігівщині підготували 40 арттерапевтів для роботи з дітьми, які постраждали від наслідків війни

На Закарпатті триває адвокаційний проєкт з підвищення обізнаності прав серед ВПО

В Україні розпочинається програма відновлення і підтримки жінок від ГО «Так Штаб»

Планування розвитку Зазим’я: від соціального захисту до економічного зростання

Молодь України зібралася на Рівненщині для участі у всеукраїнському тренінгу «Лідерська академія»

Абетка саморегуляції 6.0: завершено перший блок курсу з підтримки психічного здоров’я