Релокація бізнесу в умовах війни: варіанти та покрокова інструкція

Аналізуємо варіанти релокації бізнесу, які наразі існують в Україні, і подаємо покрокову інструкцію, як перевезти свій бізнес із найменшими втратами. Інна Колесник, юристка ГО «Трикутник» (м. ...

Додано:
legal_dev_network

imgonline-com-ua-Resize-hz6PDwhuhtxj
Релокація бізнесу в умовах війни: варіанти та покрокова інструкція

Аналізуємо варіанти релокації бізнесу, які наразі існують в Україні, і подаємо покрокову інструкцію, як перевезти свій бізнес із найменшими втратами.

Інна Колесник, юристка ГО «Трикутник» (м. Коломия)

Інна Колесник, юристка ГО «Трикутник» (м. Коломия)

Безліч людей в Україні втратили через бойові дії агресора не лише власну домівку, а й бізнес, який будували роками. Мільйонні капіталовкладення може зруйнувати одна лише ракета за лічені хвилини. Тисячі людей втрачають роботу та дохід за мить. Збитки від повномасштабної війни страшно навіть уявити. Проте рахувати їх таки потрібно, бо, як говорив цар Соломон ще до нашої ери, все мине і це також…

Фіксація воєнних злочинів, фіксація руйнувань ведеться спеціалістами в партнерстві з усіма належними міжнародними інституціями ледь не з перших днів березня. Настане день, коли кожна копійка, в тому числі і втрачена вигода підприємств, буде компенсована українцям.

Щоб втрапити «в перші вагони» і не зупиняти потужності виробництва та бізнес-процеси, потрібно кожному бізнесу – від малого до найбільшого – якнайшвидше адаптуватися. Що мається на увазі під адаптацією? Вже стало чітко зрозуміло і самим громадянам України і всьому світові, що ми – незламні. Творячи нашу перемогу, ми не лише воюємо, а й невтомно працюємо, підтримуючи економіку.

Державна підтримка процесу переміщення (релокації) бізнесу, яка працює в країні, для багатьох досі є невідомою чи незрозумілою. Міністерство економіки України з перших тижнів війни реалізує програму з релокації українських підприємств, що перебувають на території бойових дій. Для цифровізації процесу релокації ДП «Прозорро.Продажі» за ініціативи Мінекономіки, за підтримки Мінцифри й національного проєкту Дія.Бізнес запустили платформу цифрової взаємодії для допомоги в релокації.

Нижче надаємо покрокову інструкцію, як перевезти свій бізнес з місця на місце з найменшими втратами, скориставшись варіантами релокації бізнесу, які наразі існують.

Міністерство економіки активно сприяє релокації бізнесу із районів, які постраждали від активних бойових дій в більш безпечні райони. Наразі здійснюється переміщення підприємств в один з 9 регіонів країни: Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Чернівецька, Вінницька, Волинська та Рівненська області.

Отже, уявімо цілком типову ситуацію. Ви – ФОП чи ТОВ, і з сім’єю поїхали на Захід України, змушені були залишити своє підприємство чи організацію. Там залишилося обладнання (меблі, станки, сировина, готова продукція, оргтехніка, документація тощо) Ви зрозуміли, що можете і на новому місці робити свою роботу, налагодити процеси і заробляти кошти та сплачувати податки. Певний час простою пережили – і рухаємось далі. Але як перевезти це все? Де взяти кошти та машини для завантаження гігантського устаткування, чи просто робочі руки для такого процесу? Як перевезти і куди розселити ключових працівників?

На сьогодні існують 2 шляхи релокації бізнесу:

  • власним коштом,
  • скориставшись урядовою програмою.

Варіант 1. Власним коштом

За можливості готуйтеся до релокації заздалегідь:

  1. Оформіть внутрішній наказ про переміщення (релокацію).
  2. Проведіть інвентаризацію з зазначенням майна, яке перевозите на нове місце виробництва чи діяльності.
  3. Підготуйте Акти приймання-передачі майна чи виробничих потужностей.
  4. Підготуйте накази про переведення працівника/-ів в іншу місцевість.
  5. Розгляньте необхідність зміни юридичної адреси чи адреси ведення господарської діяльності (податкової). Для цього ознайомтеся із правилами ведення вашого типу бізнесу в новій місцевості. До прикладу, є території на Заході України, де існують технологічні чи промислові парки або окремі кластери, які мають пільги для ведення бізнесу, пільги з оренди, тощо. Є регіони, в яких знижені податкові ставки на певні види діяльності, оскільки є пріоритетними. Тому, можливо, вашому бухгалтеру потрібно буде підготуватися до зміни системи оподаткування чи ведення звітності.
  6. Можливо, вам потрібно буде подавати заявку на отримання ліцензій для продовження діяльності на іншій території (припустимо ви були регіональною компанією)

Крім того, в деяких областях (наприклад, у Львівській) передбачені програми з наданням фінансової допомоги для релокованих підприємств. В інших областях існують окремі програми по ОТГ, є відповідальні працівники ОМС за релокацію, а також багато громадських ініціатив допомагають із супроводом бізнесу в новій громаді.

З усіма цими питаннями можна розібратися, як до процесу подання заявки на релокацію, так і після.

Варто розуміти, що в переміщенні бізнесу з регіону в регіон зацікавлена не лише постраждала від воєнних дій сторона, а й ті бізнеси чи приватні особи, які знаходяться в приймаючих громадах. Адже надання приміщень в оренду, співпраця суміжних субʼєктів господарювання, логістика та інші підсилення один одного можуть стати новим витком для бізнесу з безпечних регіонів.

Якщо ж ви маєте обладнання, приміщення, транспорт чи можете надавати послуги, які допоможуть великим і маленьким підприємствам продовжували працювати, надайте про них інформацію в обласну військову адміністрацію чи розмістіть їх в системі Прозорро.Продажі. На цьому ресурсі ви також знайдете за фільтром «релокація» нерухомість чи інші ресурси, які пропонуються для використання як на платній так і на безоплатній основі.

Варіант 2. Через державну програму

Щоб релокуватися через офіційну державну програму від Мінекономіки, підприємство повинно заповнити відповідну заяву, вказавши свою спеціалізацію, можливості виробництва, потреби у виробничому приміщенні, сировині, кількість працівників, а також необхідність поселення  співробітників за новою локацією, а також зазначити спосіб транспортування.

Підтримка з релокації працює для будь-якої категорії бізнесу. Жодних підстав у відмові щодо переміщення немає. Але, як заявило саме міністерствое та як показує практика, першочерговість розгляду заявки залежить від можливості самостійно демонтувати та довезти вантаж до найближчої залізничної станції, наявності локації з необхідними  умовами для роботи в регіонах, що приймають, та черговість перевезення. Передусім розглядаються заявки підприємств оборонного комплексу та тих, які забезпечують першочергові потреби населення. Але є сотні малих підприємств, як-от дитячий садок, швейне підприємство, виробництво іграшок і т.п., які успішно пройшли цю процедуру.

Саму ж заявку на переміщення найзручніше можна подати через нижче вказані майданчики системи  «Прозорро.Продажі».  Менеджер майданчика допоможе з організаційними питаннями. Відстежувати статус розгляду заявки можна через особистий кабінет на електронному майданчику.

Національна електронна біржа

Smart tender 

 e-tender

Після розгляду заявки та прийняття позитивного рішення з вами звʼяжеться відповідальна особа та узгодить поточні нюанси реалізації процесу. Безкоштовне перевезення здійснюються силами АТ «Укрзалізниця» та АТ «Укрпошта», також залучаються в якості субпідрядників інші перевізники – в залежності від потреб підприємства.

Крім того, урядова програма допомагає з підбором місця розташування для потужностей підприємства, забезпечує сприяння в розселенні працівників та пошуку нових співробітників;

На практиці це працює так:

  • ви вказуєте регіон чи конкретний населений пункт, куди хочете переїхати;
  • Мінекономіки зв’язується з місцевою обласною військовою адміністрацією;
  • обласна військова адміністрація попередньо збирає актуальну інформацію для розміщення про вільні комерційні, комунальні, державні та житлові приміщення із територіальних громад, аналізує всі можливості, ризики та виклики і ухвалює рішення;
  • пропонує рішення вам.

Звісно, якщо кількість співробітників вашого підприємства сягає приміром, понад 50, то, відповідно підшукується така локація, яка має гуртожитки чи щось подібне для забезпечення житлом людей. Якщо такого варіанту немає, вам запропонують лише приміщення для цехів, складів чи виробництва, офісу, а розселяти працівників доведеться самостійно.

Підтримка у відновленні логістики, закупівлі сировини та пошуку ринків збуту здійснюється вже на місцях. ОМС, маючи базу та контакти, радо поділяться з вами та сприятимуть співпраці, адже тепер це їхній прямий обов’язок.

Довідково

За даними сайту Міністерства економіки, станом на 25.10.2022р.  за програмою релокації в більш безпечні регіони переміщено 761 підприємство, 80% з них вже відновили роботу на новому місці. Про це повідомила заступниця Міністра економіки України Тетяна Бережна в ефірі Національного телемарафону.

«На сьогодні 761 підприємство перевезло свої виробничі потужності з регіонів активних бойових дій в більш безпечні, 588 з них вже працюють на новому місці. Ще для 274 підприємств зараз здійснюється пошук підходящої локації або способу транспортування. В рамках програми релокації держава надає підтримку кожному бізнесу, який прагне переїхати з небезпечних територій та повноцінно працювати на перемогу. Таким чином ми не лише зберігаємо виробничий потенціал країни, але й тисячі робочих місць», – зазначила Бережна.

Наразі реалізація урядової програми з допомоги релокації бізнесу здійснюється на основі таких нормативно-правових актів:

  • Постанова Уряду №305 від 17.03.2022, яка регламентує безоплатне перевезення майна вітчизняних підприємств, установ та організацій згідно з переліком, який формується Міністерством економіки і передається до Міністерства інфраструктури;
  • Розпорядженням Уряду №245-р від 25.03.2022: передбачає план невідкладних заходів з переміщення у разі потреби виробничих потужностей суб’єктів господарювання з територій, де ведуться бойові дії та/або є загроза бойових дій, на безпечну територію.

На сайті Міністерства економіки у розділі «Воєнний стан: громадянам та бізнесу»   розміщено роз’яснення та корисні посилання, які стосуються процедури релокації бізнесу. 

Отримати консультації для малого і середнього бізнесу з юридичних питань та питань оподаткування можна:

  • телефоном 096-032-35-38
  • електронною поштою: [email protected]

Консультантка на зв’язку з понеділка по п’ятницю, з 11:00 до 13:00.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Відчуття безпеки та інструменти впливу на його поліпшення: результати апробації у трьох громадах

Впровадження принципів сталого розвитку в Україні поки на початковій стадії, але головне – це залучати громади

На Хмельниччині провели дослідження розвитку соціального підприємництва у регіоні

Молодь Ріпкинської, Городнянської та Менської громад вчились впливати на життя своїх громад

Опитування громадських організацій від Представництва ЄС в Україні

У Городнянській громаді визначали сильні сторони та можливості для розвитку