Підвищення акцизів на тютюн – дієвий інструмент наповнення бюджету та збереження здоров’я
28-го вересня відбувся прес-сніданок, де учасники обговорили сценарій підвищення акцизів на тютюн у 2017 році, запропонований Міністерством фінансів України у законопроекті №5132, та рекомендації ...
Додано:
oksana
28-го вересня відбувся прес-сніданок, де учасники обговорили сценарій підвищення акцизів на тютюн у 2017 році, запропонований Міністерством фінансів України у законопроекті №5132, та рекомендації експертів Світового банку у цьому питанні.
Міністерство фінансів України пропонує підвищити специфічну ставку акцизу на тютюн (на 1000 сигарет) на 30%, а адвалерну з 12% до 15%. За розрахунками експертів, це дозволить отримати доходи на рівні 36-39 млрд грн у Державний бюджет у 2017 році, тоді як у 2016 році доходи від тютюнових акцизів мають скласти 30-32 млрд гривень. Це також дозволить зменшити рівень споживання сигарет приблизно на 10% при зростанні середньої ціни пачки сигарет на 4-5 грн.
«Проект Закону №5132 про внесення змін до Податкового кодексу України вже зареєстровано у Верховній Раді. Він передбачає збільшення акцизного податку на тютюнові вироби. Зазначені зміни були розроблені з урахуванням рекомендацій Світового банку. Світовим банком було запропоновано чотири сценарії, з яких Міністерство фінансів обрало другий варіант, бо вважає його оптимальним. Цей варіант передбачає підвищення специфічного акцизу на 30% та адвалерного – на 3 відсоткові пункти», – пояснив Артем Наврата, заступник начальника Управління податкової політики Міністерства фінансів України.
Політика оподаткування тютюнових виробів у попередні роки підтвердила свою ефективність. Зокрема завдяки підвищенню акцизів на тютюн на 40% у 2016 році, за січень-липень 2016 року до Держбюджету надійшли рекордні 18,8 млрд грн від тютюнових акцизів. Це на 6,8 млрд грн більше, ніж за аналогічний період 2015 року.
«Акциз на тютюн в Україні суттєво занижений, у порівнянні з іншими країнами. Це стосується не лише держав Європи (порівнюючи з ними, ми говоримо про рівень життя та заробітних плат), але також Росії і Білорусі, де ставки акцизів є вищими, ніж в Україні. Тому в нас є величезний потенціал, щоб вирівняти цю різницю, яка сформувалась у цьому питанні», – зазначив Ілля Несходовський, експерт Реанімаційного пакету реформ.
Позитивний досвід попередніх років в Україні доводить актуальність зобов’язань за Рамковою конвенцією ВООЗ із боротьби проти тютюну, яка передбачає щорічне підвищення ставок акцизів вище рівня інфляції. Угода про асоціацію між Україною та ЄС (Стаття 352) також зобов’язує гармонізувати ставки акцизів з мінімальними ставками в ЄС. А спільна робота експертної групи фахівців Світового банку, Міністерства фінансів та Міністерства охорони здоров’я України дозволила розробити декілька сценаріїв підвищення ставок на тютюнові вироби у 2017 році.
«Вперше в історії України підвищення акцизів на тютюн та цін на сигарети обговорюється з фахівцями Міністерства охорони здоров’я, оскільки зменшення цінової доступності сигарет є дієвим інструментом зменшення поширеності куріння та збереження здоров’я. Єдине кому це невигідно – тютюновій індустрії, яка наживається на здоров’ї українців, продаючи та рекламуючи отруту. Сигарети мають коштувати дорого а держава має і може отримувати подвійну користь від щорічного зростання акцизів на тютюн. Це доведено практикою», – наголосив Андрій Скіпальський, керівник Українського центру контролю над тютюном ГО «Життя».
Світовий банк зазначає[1], що вживання тютюну є значною перешкодою для розвитку країн у всьому світі, а хвороби, пов’язані з курінням, створюють важкий економічній тягар і коштують мільярди доларів. За допомогою експертів Світового банку в Україні розроблено кілька сценаріїв підвищення акцизів на тютюн з метою зменшення цінової доступності сигарет та зменшення рівня поширеності куріння. Один із економічних сценаріїв знайшов відображення у законопроекті №5132.
«Можна вважати ініціативу Мінфіну з підвищення тютюнових акцизів компромісним варіантом, оскільки інші сценарії передбачали вище зростання ставок у 2017 році. Запропоновані ставки зменшать частку сигарет на ринку, із яких платяться мінімальний акциз, а це зараз понад 80% ринку, та збільшать середній акциз з пачки сигарет з 8,7 гривень до 12 грн. І навіть якщо реалізація сигарет зменшиться у 2017 році на очікуваних 10% до 65 млрд штук, очікувані надходження до Держбюджету складуть близько 39 млрд грн», - зауважив Костянтин Красовський, завідувач сектором контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України.
«Підвищення податків на тютюн допоможе зменшити поширеність куріння в Україні. Для України великим тягарем є такі неінфекційні захворювання, як серцево-судинні та онкологічні, саме вони спричиняють найбільшу кількість смертей. І куріння є фактором ризику виникнення таких захворювань. Тому якщо ми зможемо змінити стиль життя людей, попередивши всі ці захворювання, то це заощадить значну кількість коштів у сфері охорони здоров’я», – пояснив Фон Зао, керівник програм, сектор людського розвитку, Регіон Європи та Центральної Азії, Група Світового банку.
Довідково: упродовж 2008 – 2016 років середня ставка акцизу на пачку сигарет в Україні зросла в 14 разів, завдяки чому надходження до Держбюджету зросли з 3,5 млрд грн у 2008 році до 22,2 млрд грн у 2015 році при скороченні обсягів продажу тютюну з 125 млрд штук до 73 млрд штук сигарет та зменшенні поширеності куріння в Україні з 25,6% (2008 рік) до 18,4% (2015 рік).
Для контактів: Тотовицька Оксана, медіа-координатор Українського центру контролю над тютюном ГО «Життя», +38(063) 261 74 05, (044) 234 93 20, [email protected].
[1] GLOBAL TOBACCO CONTROL: A DEVELOPMENT PRIORITY FOR THE WORLD BANK GROUP, 2015.