Звіроферма на Волині і найкоротше громадське слухання про оцінку впливу на довкілля

Нещодавно в мережі YouTube з’явилося відео громадських слухань щодо реконструкції приміщень під звіроферму (розведення норки) в с. Підгірне Рожищенського району, Волинської області. Як видно з відео ...

Додано:
Nataliya Kuts

слухання
Звіроферма на Волині і найкоротше громадське слухання про оцінку впливу на довкілля

Нещодавно в мережі YouTube з’явилося відео громадських слухань щодо реконструкції приміщень під звіроферму (розведення норки) в с. Підгірне Рожищенського району, Волинської області. Як видно з відео вся процедура проведення громадських слухань зайняла менше 4-ох хвилин. Це чи не найкоротші громадські слухання за весь період дії Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» (далі – Закон).

Таке нетривале обговорення насправді має своє пояснення – це формальний підхід до цієї процедури, який добре простежується на відео.

Варто відзначити, що закон надає всім зацікавленим особам можливість взяти участь в громадському обговоренні планованої діяльності двома способами:

  • надання письмових (у тому числі в електронному вигляді) зауважень і пропозицій до звіту з оцінки впливу на довкілля;
  • участь у громадських слуханнях.

Мета цих двох форм одна – виявити, зібрати та врахувати зауваження громадськості до планованої діяльності. При цьому громадськістю вважається будь-хто, хто бажає подати такі пропозиції і зауваження, незалежно від місця проживання, громадянства, професії тощо. Однак (хоча це ніде в Законі не написано) додаткова мета власне громадських слухань – це донести інформацію і зібрати зауваження від тих людей, які проживають найближче до території, де буде здійснюватися планована діяльність. Тобто від осіб, які мали б бути найбільш зацікавленими, адже саме їм жити в майбутньому з таким сусідом, і зазнавати негативного екологічного впливу, в разі якщо сусід виявиться недобросовісним. А з тваринницькими фермами таке трапляється доволі часто.

Таким чином найбільш правильно було б проводити громадські слухання за місцем здійснення планованої діяльності. Хоча законодавство дозволяє проводити громадські слухання, як за місцем провадження планованої діяльності, так і в адміністративному центрі адміністративно-територіальної одиниці, яка може зазнати впливу планованої діяльності.

слухання1

Повертаючись до конкретного випадку щодо реконструкції приміщень під звіроферму (розведення норки), та ознайомившись із звітом про громадське обговорення, ми бачимо, що громадські слухання відбулися в приміщенні Копачівської сільської ради с. Копачівка, тобто в адміністративному центрі адмінодиниці, яка може зазнати впливу, а не за фактичним місцем здійснення діяльності в с. Підгірне.

Оголошення про проведення слухань було розміщено також лише в приміщенні цієї сільської ради, і не розміщувалося в інших населених пунктах цієї адмінодиниці. Як видно на відео, на громадські слухання прийшло 13 осіб, двоє з яких покинули засідання, не дочекавшись виступу представника підприємства, у решти осіб не виникло ані жодних запитань, ані зауважень щодо будівництва такої звіроферми, що свідчить про їхню формальну участь та відсутність справжньої зацікавленості в даному питанні, незважаючи на те, що 8 учасників під час реєстрації вказали с. Підгірне як своє місце проживання.

Про формальність свідчить і доповідь представниці підприємства, яка дуже коротко розповіла про плановану діяльність, вклавшись в 1 хв, 23 с., а питанню екологічного впливу присвятила аж 14 секунд, мабуть, щоб не забирати час «зацікавленої» громадськості, яку очевидно самі ж організатори попросили прийти для красоти картинки, адже громадські слухання вважаються такими, що відбулися, навіть якщо на них присутні лише організатор і суб’єкт господарювання.

Навряд чи б ситуація була такою ж, якби громадські слухання проводилися за місцем провадження діяльності в с. Підгірне, куди б могли прийти більше і дійсно зацікавлених мешканців. Адже між Підгірним і Копачівкою 15-20 км, що може бути суттєвою перешкодою у можливості взяти участь в слуханнях.

 слухання 2

Враховуючи вищенаведене, хочеться звернутися до всіх організаторів громадських слухань в рамках ОВД з проханням не лише формально дотримувалися Порядку проведення громадських слухань, а й забезпечували максимальне досягнення мети, з якою вони проводиться – забезпечення участі та інформування найбільш територіально зацікавленої громадськості.

Громадськість в свою чергу закликаємо бути більш активними, адже екологічні проблеми та негативний вплив на довкілля і здоров’я людей легше попередити, аніж усувати їхні наслідки.

Цей матеріал був підготовлений МБО «Екологія-Право-Людина» за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження» в рамках грантового компоненту проекту «Громадська синергія» під егідою Української сторони Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС та Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства. Зміст матеріалу є виключною відповідальністю ЕПЛ і необов’язково відображає точку зору Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження».

 

Наші контакти:

Тел. +380 32 225 76 82 е-mail: [email protected]

Марта Панькевич, [email protected]


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку

Зимноводівська громада: спільний пошук рішень для розвитку

Будувати спільноту в часи війни: як партисипативний театр змінює громади в Україні

Молодіжні ради отримали компʼютерну техніку та оснащення для роботи

ProjectPro: підтримка Європейського Союзу для українського бізнесу