Наглядовим радам у комунальних підприємствах Вінниці бути?

Відповідь на це та багато інших питань шукали учасники круглого столу «Наглядова рада як інструмент підвищення ефективності роботи комунальних підприємств», що відбувся 31 травня у приміщенні Галереї ...

Додано:
cpa_result

РИС-5
Наглядовим радам у комунальних підприємствах Вінниці бути?

Відповідь на це та багато інших питань шукали учасники круглого столу «Наглядова рада як інструмент підвищення ефективності роботи комунальних підприємств», що відбувся 31 травня у приміщенні Галереї ХХІ за участі депутатів Вінницької обласної та міської ради, представників виконавчих органів міськради та комунальних підприємств міста та області, громадських активістів, членів Асоціації ОСББ та експертів з Києва та Запоріжжя.

«Станом на сьогодні Вінницька міська рада є засновником 40 комунальних підприємств, обласна рада – 17. Сукупних статутний капітал 40 КП Вінниці, на яких працює близько 5312 осіб, становить не мало, не багато 1 мільярд 156 мільйонів гривен. В 17 «обласних» статутний капітал – 60 млн 560 тисяч гривень.» – говорить Олена Гуменна, координаторка проектів ГО «Центр громадської активності «Результат».

При цьому, підприємства міста працюють у збиток і він значно виріс з 2016 до 2017 року (за даними Вінницької міської ради).

Рисунок11

Однак практика інших країн показує, що такі підприємства можуть і повинні приносити прибуток. Комунальні підприємства – це фактично бізнес громади. Яким же чином їх можна зі збиткових перетворити на прибуткові?

Одним із способів покращити менеджмент КП, який пропонують експерти є створення наглядових рад при комунальних підприємствах. В червні 2016 року вступив в силу Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління об’єктами державної та комунальної власності». Закон визначає порядок створення та функціонування незалежних наглядових рад при комунальних підприємствах, що дозволить підвищити їхню фінансову прозорість та підзвітність. Незалежні наглядові ради, в межах компетенції, формуватимуть стратегію розвитку комунальних підприємств, контролюватимуть та спрямовуватимуть діяльність керівника підприємства, оцінюватимуть його роботу та обиратимуть незалежного аудитора для проведення перевірки. Такі наглядові ради створюються в державних підприємствах, за рішенням органів місцевого самоврядування вони можуть створюватись і в комунальних підприємствах.

«Наприкінці 2017 року ми вже намагались створити наглядові ради при КП області, проте, тоді проект рішення не був підтриманий і знятий з розгляду Президії обласної Ради та відправлений на доопрацювання», – говорить депутат Вінницької обласної Ради Андрій Ковальов.

РИС-2

Голова ГО «Філософія Серця» Юлія Грига презентувала присутнім проект Положення про створення наглядових рад у комунальних підприємствах міста та області. У цьому проекті запропонований можливий варіант процесу створення та принципів роботи наглядових рад в місті. Також визначені критерії щодо того, хто може стати їхнім членом, як вони обираються й розпускаються, у яких підприємствах доцільне створення такого органу.

«Наглядову раду доцільно створювати в КП які займають монопольне становище на ринку, або мають статутний капітал більше 3 млн грн, або річний оббіг коштів більше 10 млн грн.» – зазначає експертка Центру «Ейдос» Гюнель Бабакішієва, яка працювала над розробкою Положення про наглядові ради.

Вінницькій міській раді підпорядковані 18 підприємств зі статутним капіталом більше 3 млн грн і лише два монополіста – КП «Вінницяміськтеплоенерго» та «Аеропорт Вінниця».

Рисунок31

В області є 3 комунальних підприємства зі статутним капіталом, що перевищує 3 млн грн. Це КП «Віноблагроліс», «Вінницяоблводоканал» та «Вінницяоблтеплоенерго». Два останніх займають монопольне становище на ринку.

Присутній на круглому столі директор КП «Вінницька міська аптека» Олексій Боднарчук зауважив, що відповідно до цих критеріїв, його КП теж підпадає під таке, де треба створювати наглядову раду. «Хоча нас і так контролюють з усіх боків, адже ми аптека, ще й у комунальній власності. Навіщо нам ще й наглядова рада?».

На тому ж наголошували і представники вінницьких монополістів – КП «Вінницяоблводоканал» та КП «Вінницяміськтеплоенерго».

«Критерії вибору підприємств для створення наглядових рад затверджуються міською або обласною радою і можуть бути дещо відмінними від наших. Це допоможе міській раді створювати наглядові ради там, де вони дійсно доречні й розпускати де перестали бути актуальними», – наголошує Гюнель Бабакішієва.

«Некоректно говорити про збитковість нашого підприємства лише у контексті поганого менеджменту. Адже більша частина збитку – це заборгованість населення за спожиті послуги. Що ж до контролю, то у нас є державний регулятор, відійти від наказів якого ми не можемо. Він же нас і контролює. Тому яка потреба в створенні наглядової ради на нашому підприємстві?», – запитує Людмила Шатковська, перший заступник генерального директора КП «Вінницяміськтеплоенерго».

За пропозиціями громадських організацій у компетенції наглядової ради будуть такі повноваження: розробка та погодження стратегії розвитку комунального підприємства, контроль за його діяльністю, розробка антикризової та комунікаційної стратегії, визначення відповідності роботи поставленим цілям, погодження кандидатури на посаду керівника комунального підприємства з подальшим затвердженням радою. Наглядова рада буде підзвітна місцевій раді. До складу наглядової ради мають увійти 5 членів: по одному представнику від голови місцевої ради (міського голови у випадку КП міської ради) та депутатського корпусу, а також три незалежні члени, які мають достатній досвід роботи у відповідній галузі.

«Яким чином підбиратимуть професіоналів в наглядову раду, щоб вона дійсно стала дієвою? – запитує заступниця начальника КП «Вінницяоблводоканал» Раїса Півторак – Хто краще нас знає ситуацію на підприємстві і в галузі? З іншого боку, якщо це будуть дійсно професіонали, то їм і заробітну платню треба передбачити, що знову ж ляже на плечі споживачів послуг».

РИС-4

Проте саме ефективна робота наглядової ради може призвести до зменшення збитків підприємтсва, тобто зробить її самоокупною.

Свою готовність приймати участь у створенні наглядової ради та співпрацювати з нею в подальшому виразила директорка КП «Інститут Розвитку Міст» Аліна Дяченко: «Нас не обмежує така кількість регуляторів, ми не маємо стільки технічних нюансів і питань щодо формування тарифів, навпаки, нам дуже необхідна зовнішня думка, свіжий погляд на процеси, що відбуваються в середині підприємства».

РИС-5

Завершився круглий стіл домовленістю учасників детальніше опрацювати Положення про наглядові ради та внести свої пропозиції та зауваження до даного докменту.

Публікація підготовлена та здійснена в рамках проекту «Прозорі комунальні підприємства», що виконується Центром Ейдос за підтримки Посольства Королівства Нідерландів в Україні. Зміст публікації не відображає офіційної позиції Королівства Нідерландів.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Фінансування доріг у громадах: третій випуск онлайн-платформи для місцевого самоврядування «Територія громади: чесно та експертно»

Онлайн-курс "Ресурсоефективне та чисте виробництво"

Про законопроект «Про особливості стимулювання регіонального розвитку» №5649 від 10.06.2021

З якими порушеннями прав найчастіше стикаються представники ключових груп щодо ВІЛ та ТБ: результати впровадження REAct

Чернігівські поліцейські посилюють спроможність вирішувати безпекові проблеми в громадах

Благодійний забіг DobroRun знову пройде в Україні та світі