Молодіжні ради у міських громадах Харківщині як інструмент громадської участі

З початку повномасштабного вторгнення молодь Харківщини відіграє активну роль у протистоянні російській агресії в регіоні: вона зайнята значною волонтерською діяльністю та поповнює лави Збройних Сил ...

Додано:
OD

13.03.2024. І2
Молодіжні ради у міських громадах Харківщині як інструмент громадської участі

З початку повномасштабного вторгнення молодь Харківщини відіграє активну роль у протистоянні російській агресії в регіоні: вона зайнята значною волонтерською діяльністю та поповнює лави Збройних Сил України. Але якою є її роль у виробленні та реалізації місцевих політик? Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив, чи працюють молодіжні ради у міських громадах Харківської області як консультативно-дорадчі органи і чи сформувалися вони як дієвий інструмент громадської участі молоді у місцевому самоврядуванні під час війни. 

Як мають функціонувати молодіжні ради: українське законодавство і європейський досвід 

Створення молодіжних рад в Україні мало на меті, передусім, залучення молодих людей до реалізації місцевої молодіжної політики. Діяльність молодіжних рад регулюється Законом України «Про основні засади молодіжної політики» та Постановою КМУ №1198 «Про затвердження типових положень про молодіжні ради» від 18.12.2018 р. 

Відповідна законодавча база була прийнята після 2017 року, а до цього молодіжні ради несистемно функціонували при різних інститутах влади. Державні адміністрації та органи місцевого самоврядування створювали їх без належного нормативного забезпечення їхньої діяльності та самостійно регламентували їхню роботу. 

Наразі в Україні утворено понад 430 молодіжних рад різного рівня: деякі функціонують при сільських, селищних або міських радах, деякі мають регіональний вплив і створені при обласних державних адміністраціях. Також є молодіжна рада, створена при Міністерстві Закордонних справ, та рада з молодіжних питань при Президентові України. Проте успішний досвід функціонування молодіжних рад в Україні як консультативно-дорадчих інституцій трапляється доволі рідко. 

У країнах Європи місцеві молодіжні ради мають відмінний характер від українських і є більш ефективними через системну молодіжну політику, до розроблення якої, власне, й долучені молоді люди. Одним із найуспішніших прикладів на пострадянському просторі є Естонія, чия територія лише в півтора рази більша за Харківську область. Впроваджена у 90-х роках минулого століття успішна молодіжна політика дала свій результат, і вже у 2010-х роках до громадського життя було долучено понад 25% молоді, й цей відсоток зростає щорічно (у той час, коли в Україні членами громадських організацій є менш ніж 1% молоді). 

Національна молодіжна рада Естонії  (Eesti Noorteühenduste Liit – ENL) постійно долучена до зміни законодавства та стало працює з владою за допомогою різних інструментів. Наприклад, публічних звернень (останнє було опубліковане 22 січня 2024 року і стосувалося підтримки вчителів та молодіжних працівників), а також пропозицій (12 грудня 2023 року опубліковано пропозицію щодо реформи екологічної освіти в регіонах). Завдяки адвокаційній кампанії ENL, віковий ценз виборців було знижено з 18-ти до 16-ти років, чому присвячено окремий розділ на їх сайті. І на перших місцевих виборах із зниженим цензом 59% естонців віком від 16-ти до 18-ти років скористались наданим правом голосу.

13.03.2024. І1Джерело: офіційний сайт Естонської Національної молодіжної ради 

Яскравим проєктним кейсом ENL є «Osaluskohvikud» (укр. «кав’ярні участі»), які слугують платформою діалогу між місцевими політиками, державними службовцями та молоддю зі шкіл, університетів і громадських організацій. У 2023 році у «кав’ярнях участі» під час прямої дискусії між молодими людьми та управлінцями обговорювалися питання середньої освіти в кожному муніципалітеті, вплив соціальних мереж на ментальне здоров’я, субсидії для молоді тощо. Висновки, до яких спільно дійшли місцеві політики та молодь, потім використовуються у розробці політичних рішень, про що йдеться у статті на сайті Національної молодіжної ради Естонії

Отже, молодіжні ради мають функціонувати як майданчики комунікації між молоддю та владою, що передбачено вітчизняним законодавством і про що свідчить європейський досвід. 

Молодіжні ради у міських громадах Харківщині 

Лише у 7-ми з 17-ти міських громад Харківщини під час воєнного стану існують молодіжні ради (Балаклійська, Богодухівська, Валківська, Мереф’янська, Харківська, Чугуївська, Первомайська). Окрім цього, у Красноградській громаді розпорядженням голови був ініційований процес формування нового складу молодіжної ради на 2024 рік. А у Люботинській громаді наприкінці 2023 року був запущений процес з організації молодіжної ради, але нічим, окрім оголошення на сайті, він поки що не закінчився. 

Проте сам факт створення молодіжної ради не свідчить про її функціонування як  консультативно-дорадчого органу. Замість розробки та розвитку місцевої молодіжної політики часто можна спостерігати, як молодь займається, здебільшого, організацією розважальних чи суто освітніх заходів, що не сприяє побудові діалогу між молоддю та владою. 

У відповідному розділі на сайті Балаклійської міської ради зазначено, що установчі збори Молодіжної ради відбулися ще у 2021 році, після чого є лише одна новина (від 14.12.2023 р.) і стосується вона не молодіжної ради, а річного звіту місцевого молодіжного хабу. Більш інформативною є сторінка Балаклійської Молодіжної ради у Facebook. Хоча, здебільшого, новини мають тематику, що не стосується молодіжної політики (наприклад, майстер-клас з плетіння маскувальних сіток або кіновечір у молодіжному центрі). Хоча, деякі проєкти були присвячені профільним темам молодіжного консультативно-дорадчого органу – тренінг «Деокупація молодіжної політики 2.0» або стратегічна сесія «Участь молоді у громаді». Також з FB-сторінки можна дізнатись, що за 2023 рік було проведено 2 засідання молодіжної ради (у 2024-му, станом на середину березня, поки жодного не відбулося). 

На офіційному сайті Богодухівської міської ради також є окремий розділ, присвячений Молодіжній раді, де розміщене відповідне Положення 2020 року, посилання на сторінку у Facebook та контактну електрону адресу. У вкладці «Документи» є протоколи та план роботи, які були актуальними 3 роки тому. А у «Поточній діяльності» зазначено про одноденне таборування молодих, активних та ініціативних, але відсутня дата проведення (проте в Instagram Молодіжної ради можна знайти, що це було у 2021 році). На Facebook-сторінці Молодіжної ради є звітність щодо проведення кількох благодійних акцій для захисників, але відсутні оголошення про установчі збори чи засідання. 

На сайті Валківської міської ради відсутній розділ, присвяченій роботі Молодіжної ради, проте є повідомлення про грантовий проєкт, який реалізується Молодіжною радою «за сприяння Валківської міської ради». На Facebook-сторінці Молодіжної ради і на відповідній сторінці в Instagram можна знайти лише розклади заходів цього проєкту для дітей та молоді, анонси пошуків волонтерів та привітання зі святами. 

У Мереф’янській міській раді склалася доволі дивна ситуація з Молодіжною радою. На офіційному сайті громади та у соціальних мережах є інформація про існування Молодіжної ради Мереф’янської громади, але ніде не зазначено, що вона утворена при міській раді. Згідно законодавства, молодіжний консультативно-дорадчий орган має існувати саме при місцевій раді, а не при громаді. Щодо діяльності, то у звіті за 2023 рік згадано про комунікацію молодіжної ради з місцевою владою: відвідування засідань сесій (хоча власних засідань у Молодіжної ради не було), співпраця з депутатами (що саме мається на увазі – не уточнюється), надання пропозицій до Комплексної програми сприяння становленню і розвитку молоді на 2024-2025 роки. Про жодну зі згаданих дій Молодіжної ради детально не було прокомуніковано у соціальних мережах, проте є анонси різноманітних заходів. Також можна знайти публікацію про Установчі збори, де обрали III скликання молодіжної ради, але на сайті громади є лише інформація про попередні скликання. 

Сайт Чугуївської міської ради, станом на середину березня, не працює, проте у Молодіжної ради є окрема Facebook-сторінка, яка активно оновлюється. Ситуація з назвою подібна до Мереф’янської громади – «Молодіжна рада Чугуївської територіальної громади», а не «при Чугуївській міській раді». На відміну від Мерефи, тут це може пояснюватися утворенням військової адміністрації, яка перебрала повноваження міськради. Серед численних вітань з усіма свята, зокрема, й днем народження заступниці голови міської ради, на сторінці молодіжної ради можна знайти анонси заходів, які дійсно дотичні до консультативно-дорадчої функції. Це діалогова платформа «Відновлюємо громаду разом» та панельна дискусія з представниками місцевої влади щодо ролі молоді в громаді. Також на сторінці є допис, присвяченій «продуктивній зустрічі» з заступницею міської голови (яку потім вітали з днем народження). Зазначено, що головною темою зустрічі була «реалізація молодіжної політики», під чим розуміють підготовку до відзначення 385-ї річниці з дня заснування міста та святкування дня народження Іллі Рєпіна. Це свідчить про те, що міськрада закриває потреби громади в організації заходів до визначних дат залученням молодіжної ради, при цьому, не зазнаючи, навіть, у назві органу приналежності Молодіжної ради до міської. 

У Первомайській громаді Молодіжна рада також інформує про свою діяльність на сторінці у Facebook. Зокрема, там була висвітлена зустріч із мером, де обговорювали питання закриття професійного ліцею і функціонування відділу у справах молоді та спорту виконавчого комітету міськради. Проте ця зустріч не була оголошена публічно й не була відкрита для громадськості, тож, вважатися «громадською консультацією» не може. 

Харківська молодіжна рада при міському голові: івент-агенція з 9-річним стажем 

Окремої уваги заслуговує ситуація з молодіжною радою у Харкові, оскільки саме обласний центр задає тренд усьому регіону. Харківська молодіжна рада при міському голові створена ще у 2015 році, і це єдина громада області, де Молодіжна рада існує не при міській раді, а підпорядкована безпосередньо меру (хоча це й суперечить відповідній Постанові КМУ про утворення молодіжних рад при виконавчих органах влади). 

У своїй роботі Молодіжна рада керується Положенням ще 2017 року та не має окремого інформаційного розділу на сайті міської ради. У соціальних мережах Харківської молодіжної ради відсутні протоколи засідань чи оголошення про збори, натомість, наявні анонси різноманітних розважальних та освітніх подій. 

За своє майже 10-річне існування Молодіжна рада була долучена до процесів місцевого самоврядування лише номінально й тоді, коли це було потрібно міській раді. Зокрема, Молодіжна рада при Харківському міському голові була зазначена розробником Міської цільової програми «Громадський бюджет (бюджет участі) міста Харкова» на 2018-2021 роки. При цьому, проєкти Молодіжної ради подавалися на громадське бюджетування та отримували його (як от у 2018 році). Така ситуація має ознаки конфлікту інтересів, тоді як до функцій молодіжної ради належить не подання проєктів, а надання рекомендацій щодо того, як реалізовувати бюджетні кошти для виконання місцевих програм, які стосуються молоді (підпункт 7 пункту 6 Постанови КМУ). 

Крім того, якщо участь у розробці цільової програми громадського бюджетування Молодіжної ради при міському голові була фактичною, а не лише номінальною, то чому вона не була долучена до написання профільної «Міської програми «Молодь Харкова» на 2022-2026 роки»? Ця програма фінансується коштом міського бюджету вже третій рік, у додатку 7 Бюджету Харківської громади на цю програму у 2024 році виділено понад 37 мільйонів гривень, а Молодіжна рада на своїх сторінках жодним чином не прокомунікувала про наявність цієї програми та не надала рекомендацій до її реалізації, що є функцією консультативно-дорадчого органу. 

Натомість, Молодіжна рада стабільно організовує різноманітні івенти, про що звітує у власних соціальних мережах. Також на її сторінках можна знайти звіти про гуманітарну допомогу пенсіонерам, що, в цілому, є корисним для міста в розрізі повномасштабного вторгнення, але ніяк не належить до консультативно-дорадчих функцій. А ще Молодіжна рада активно займається прихованою рекламою міського голови, організовуючи, наприклад «Каву з мером» – захід для спілкування громадськості з мером, на яку громадськість не запрошують. «Кава з мером» не є відкритою для відвідування, але проводиться для створення враження про відкритість міського голови. І загалом, цей «консультативно-дорадчий орган», який діє з 2015 року, набагато більше уваги приділяє прихованій рекламі мера, ніж відстоюванню інтересів харківської молоді.

13.03.2024. І2Джерело: інфографіку складено на підґрунті даних Facebook-сторінки Молодіжної ради при Харківському міському голові 

Висновки 

Основна мета функціонування молодіжних рад полягає в представництві молоді та її залученні до розробки і реалізації молодіжної політики. Натомість, у міських радах Харківщини спостерігаються лише фасадно-декоративні молодіжні консультативно-дорадчі органи, за якими приховані безкоштовні івент-агенції для мерій. 

Жодна з молодіжних рад, діючих у 7-ми міських громадах Харківської області (Балаклійська, Богодухівська, Валківська, Мереф’янська, Харківська, Чугуївська, Первомайська), за час воєнного стану не застосувала громадських слухань, консультацій чи інших інструментів прямої дії для розвитку місцевої молодіжної політики. Молодь лише реалізовує грантові чи волонтерські проєкти та отримує за це дипломи від місцевих рад. 

Окремо варто відзначити ситуацію з Харківською молодіжною радою при міському голові. За 9-річну історію існування Молодіжна рада так не стала дійсно консультативно-дорадчим органом. Проте вона організувала безліч масштабних заходів, зокрема, тих, що рекламують діяльність міського голови, а з початком повномасштабного вторгнення долучилася до гуманітарної допомоги містянам, що не мало б бути її безпосередніми функціями. 

Доволі показово можна порівняти два популярних проєкти Молодіжної ради при Харківському міському голові та Національної молодіжної ради Естонії – «кава з мером» та «кав’ярні участі». Естонські «кав’ярні» – це відкритий простір для комунікації між молоддю та представниками влади, а харківська «кава з мером» більше схожа на виставу із запрошеними гостями, узгодженими питаннями і мером в головній акторській ролі. «Кав’ярні участі» в Естонії створені, в першу чергу, для того, щоб молодь була почутою при формуванні політичних рішень, а «кава з мером» в Харкові – лише для формування позитивного відкритого образу міського голови. 

Проведений аналіз свідчить про несамостійність молодіжних рад в громадах Харківщини та інерцію взаємодії місцевої влади з консультативно-дорадчою інституцією не як із фаховими радниками, а, виключно, як із підпорядкованими асистентами. Наразі цей інструмент участі молоді у міських радах є, швидше, імітацією, аніж реальною взаємодією. Це стає все більш очевідніше для широкої громадськості. Тому має бути переформатоване на впровадження фактично, а не лише формально, функціонуючих молодіжних рад, що дозволить залучати молодь не лише заради спільних фото, а й до прийняття спільних рішень. 

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». 

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Citizen Oversight and Engagement in Local Political Processes», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».


Тематика публікації:              

Останні публікації цього розділу:

У Житомирі обговорили Рік дії Закону «Про медіа»

Захоплююча подорож до внутрішнього ресурсу: підсумок майстер-класів від Центру АХАЛАР

Інклюзивне відновлення та відбудова: конференція та рекомендації від експертів

В Україні запустили онлайн-курси англійської для працівників ДСНС

Українські благодійники отримали високу оцінку від моніторингової місії Americares

Перспективи міжнародної STEM-стандартизації закладів освіти України у 2024 році