Культурне відновлення Менщини проходить під гаслом: “Вражень вистачить всім “

Повномасштабне вторгнення вплинуло і на культурне життя Менської громади. Сьогодні ми поспілкувалися із заступницею голови ГО "Спілка жінок Менщини", керівницею проектів Вікторією Неруш, яка ...

Менщина
Культурне відновлення Менщини проходить під гаслом: “Вражень вистачить всім “

Повномасштабне вторгнення вплинуло і на культурне життя Менської громади. Сьогодні ми поспілкувалися із заступницею голови ГО “Спілка жінок Менщини”, керівницею проектів Вікторією Неруш, яка розповіла нам про те, як відновлюється культурний та туристичний дух в громаді, який також потрібний для перемоги.

“Громадська організація “Спілка жінок Менщини” була створена у 2017-му році. Загалом, маємо гарний девіз — “Ми рухаємо світ”. Організація має два основні напрямки роботи: підтримка жінок та розвиток туризму у громаді.

Вже шість років нами вдало реалізується проєкт “Менщина туристична”. Варто зауважити, що його реалізація спричинила розвиток велотуризму в громаді та привабила групи столичних туристів в одноденні тури. Маємо чудовий результат: розроблені туристичні велосипедні та автомобільні маршрути. А ще надрукована та розповсюджується сувенірна і рекламна продукція: мапи, туристичний путівник, магніти…

У перші дні повномасштабного вторгнення жінки Менщини об’єдналися і вирішили не стояти осторонь, а своїми діями наближати перемогу. Майже всі члени «Спілки жінок Менщини» стали волонтерами.

В умовах «пасивної» окупації, пустих полиць в магазинах, людської паніки, страху, під завивання сирени ми почали збирати речі, гроші для наших захисників. Найважче було тоді – просити у людей те, чого вони самі не мають або ж мають обмаль” – каже Вікторія Неруш.

Далі в умовах жорсткого дефіциту товарів та продуктів були зорганізовані акції, які носили більш соціальний характер, аби залучити як можна більше людей, що шукали застосування себе під час війни. Так розпочалося в’язання шкарпеток і рукавиць, лущення горіхів, збір банок, кришок, дріжджів, варіння сиру, згущеного молока, виготовлення енергетичних вітамінних цукерок та пакування сумішей, набивання гільз тютюном.

В подальшому у військових виникла нагальна потреба – плетіння маскувальних сіток. Ми і тут не стояли осторонь – нелегкий пошук ниток для плетіння основи, пошук тих, хто вміє плести сітки, пошук відповідної тканини для плетіння. Через деякий час зібралася міцна, креативна команда волонтерів, сітка з під рук яких виходить взірцева. Цим займаємося і до цього часу.

В квітні 2022 року «Спілка жінок Менщини» отримала грант від програми «Добре» на проєкт з підтримки переселенців, з чим ми непогано впоралися – ми запросили їх на наші велоекскурсії, роздавали інформаційні матеріали про те, які послуги можна отримати в громаді, познайомили з місцевими жителями, з культурою нашого краю. Родзинкою були майстер-класи від гончара Олега Луцука.

Всі пам’ятають магічне слово «паляниця», яке з перших днів стало лакмусовим папірцем визначення «наших» і «чужих». Це тому, що мова має значення. І ми вирішили вивчати свою, менську мову – збирати діалектні, застарілі слова, записувати розмовну мову сіл Менщини. Так народилася ідея проєкту «Менські говірки». До збору могли долучитися всі охочі жителі громади, вихідці з Менщини, краєзнавці, старожили, пошуковці… Однією з цільових груп проекту стали внутрішньо переміщені особи. На думку організаторів, у такий спосіб вони швидше навчатимуться місцевої говірки — граючи у гру та краще розумітимуть місцевих.

За три місяці нам вдалося побувати у населених пунктах громади і зробити записи мови у старожилів. Паралельно слова-діалекти збиралися і від користувачів інтернет-ресурсів. Всього вдалося зібрати більше 400 слів. 80 найоригінальніших слів ввійшли до настільної гри.

Наступне, на що ми звернули увагу – це дерев’яна оздоба вікон будинків Менщини. Вона така гарна, але руйнується від часу, від байдужості людей та і ворог не дрімає – на півночі нашої області вже багато пошкоджених та зруйнованих дерев’яних будинків. Отож проєкт «Дерев’яні ОЧІ Менщини» був направлений на привернення уваги до дерев’яного зодчества Полісся. Ми відцифрували більше 120 зразків вікон, розмістили їх на мапі. Найцікавіші зразки використали для виготовлення пазлів, розмальовок, магнітиків. І навіть наносили їх на еко-торби способом вибійки.

А між нашими проєктами ми здійснюємо звичайну для нас діяльність – кличемо у велоподорожі Менщиною земляків, організовуємо автобусні екскурсії Менщиною і сусідніми громадами. Цього літа започаткували історичні вечірки, де наші земляки, історики-краєзнавці розказували нам історію рідного краю. Більшість наших заходів робимо благодійними – пропонуємо задонатити за організовані заходи, а кошти передаємо на всякі корисні речі для ЗСУ.

Попри війну продовжуємо приймати туристів. У цьому напрямку і в інших питаннях охорони культурної спадщини ми тісно співпрацюємо з Менським краєзнавчим музеєм ім. В.Ф. Покотила.

Вважаємо, що Менська громада – це туристично приваблива місцевість, куди після війни їхатимуть туристи звідусіль. Наша громадська організація розробила логотип (бренд) громади під девізом “Вражень вистачить всім”. Отож, обіцяємо забезпечити позитивні враження, емоції, настрій на будь-який смак.”

Матеріал опубліковано в рамках діяльності проекту «Місцева демократія та самоорганізація для сталої інтеграції ВПО», який реалізує ГО «Центр Доброчин» за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України».

Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного фонду «Відродження».


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

У Харкові облаштують школи в протирадіаційних укриттях

Які проблеми є найгострішими для мешканців звільнених територій? Презентовано результати дослідження

Програма USAID «Мріємо та діємо» організовує навчання для дітей, що опинилися в складних життєвих обставинах

Понад 75 тисяч звернень. Юристи-волонтери з Кривого Рогу вже рік консультують ЗСУ, їхні родини та ВПО

Greencubator запускає навчання для майбутніх зелених підприємців

30 українських громад створять комунікаційні стратегії