Крок вперед – стрибок назад від ефективного і прозорого бюджету міста Миколаєва

Або дивні танці органів місцевого самоврядування м. Миколаєва (Реліз моніторингу бюджетного процесу м. Миколаєва в 2016 р. від ФРММ). Так рухається в 2016 році миколаївський міська рада, мер і ...

Додано:
frgn

Фонд розвитку міста Миколаєва ФРГН ФРММ
Крок вперед – стрибок назад від ефективного і прозорого бюджету міста Миколаєва

Або дивні танці органів місцевого самоврядування м. Миколаєва (Реліз моніторингу бюджетного процесу м. Миколаєва в 2016 р. від ФРММ).

Так рухається в 2016 році миколаївський міська рада, мер і його чиновники на шляху до ефективного і прозорого бюджетного процесу за висновками моніторингового дослідження Фонду розвитку міста Миколаєва (ФРММ) – учасника всеукраїнського «Партнерства за прозорі місцеві бюджети». Наслідком виконання п. 3 січневого рішення міської ради №2 / 26 «Про затвердження бюджету м. Миколаєва на 2016р» стала неможливість городянам побачити до грудня поточного року, на скільки ефективно / неефективно реалізуються міські бюджетні програми, зробивши бюджет міста закритим від городян.

Експерти ФРММ при проведенні в 2016 році свого чергового дослідження поставили завдання дізнатися як відредагувала миколаївська міськрада, мер і його чиновники на висновки торішніх громадських моніторингів ФРММ і його грантерів, а також рекомендації Державної фінансової інспекції в Миколаївській області за результатами державного фінансового аудиту бюджетних програм у сфері благоустрою м. Миколаїв за 2013-14 роки і 9 місяців 2015 року. Детальніше http://www.frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2016/01/otvet%20dfi11012016.pdf.

Держаудитори прийшли до висновку, що кошти місцевого бюджету, спрямовані на благоустрій міста, використовуються недостатньо ефективно. Виявилося, що визначені паспортами бюджетних програм з благоустрою результативні показники не відповідають Приблизному переліку результативних показників бюджетних програм, затвердженим наказом Мінфіну №945 від 27.07.2011. Є розбіжності між даними паспортів програм і даними бюджетної звітності департаменту житлово-комунального господарства. Відсутня достовірна інформація про об’єкти благоустрою, що не дозволяє визначити обґрунтованість витрат. З 98 об’єктів зелених насаджень, закріплених за департаментом ЖКГ, паспорта складені тільки на 38. Аналогічна ситуація з інвентаризацією об’єктів зовнішнього освітлення, відсутня детальна інформація про пляжах і кладовищах.

Результатом зазначених недоліків стало неефективне використання бюджетних коштів. Тільки по одній бюджетній програмі (а всього в місті майже 200 бюджетних програм) за неповних три роки на благоустрій було неефективно витрачено понад 5 млн. грн.

За підсумками держаудиту ДФІ в Миколаївській області розробила пропозиції щодо підвищення ефективності виконання бюджетних програм, які направила на початку січня 2016 р. в департаменти ЖКГ і фінансів міськради.

Щодо подальших дій місцевого самоврядування склалося враження, що новий мер і міська рада лише стали на шлях відкритості та ефективності місцевого бюджету, і стоять як укопані і зачаровані своєю величчю, замість того, щоб йти цим шляхом.

28.01.2016 р. сесія миколаївської міської ради приймає рішення № 2/26 «Про міський бюджет міста Миколаєва на 2016 рік, в яке вносить рідкісну за своєю абсурдністю норму (п.3 текстової частини), що за фактом фактично скасовує програмно-цільовий метод у бюджетному процесі Миколаєва.

Короткий екскурс в історію

Впровадження програмно-цільового методу (ПЦМ) в місцевому бюджеті міста Миколаєва почалося з 2013 р. з прийняттям рішення міської ради від 20.12.2012 № 23/10 “Про міський бюджет міста Миколаєва на 2013 рік”. Дане рішення відповідало ст. 20 БКУ і політиці реформування бюджетних відносин, затвердженої Розпорядженням КМУ від 23 травня 2007 N 308-р «Про схвалення Концепції реформування місцевих бюджетів». Аналогічні рішення приймалися при затвердженні бюджетів на 2014-2015 рр.

Отже три роки поспіль в місцевому бюджеті м. Миколаєва йшов процес впровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів. Це відбувалося з ініціативи та при політичній волі миколаївських міських голів періоду 2012-2015 рр. – В. Д. Чайки, В.І. Коренюгіна, Ю. Гранатурова.

Саме з введенням ПЦМ в міському бюджеті Миколаєва стало підставою для появи таких документів бюджетної звітності як паспорт бюджетної програми та звіт про виконання паспорта бюджетної програми. В обох цих документах присутні планові (розрахункові) і фактичні результативні показники, на підставі яких можна оцінити наскільки ефективно витрачаються наші з вами податки – бюджет міста:

– Показники витрат – скільки бюджетних коштів було заплановано і фактично профінансовано за відповідною програмою / завданню за відповідний рік;

– Показники продукту – скільки товарів, робіт, послуг було заплановано і фактично отримано за бюджетні кошти за відповідний рік;

– Показники ефективності – скільки коштує одиниця товарів, робіт, послуг, які були профінансовані з бюджету міста за відповідний рік;

– Показники якості – наскільки покращилась / погіршилася ситуація в певній сфері.

Ситуація яка склалася на сьогодні в бюджетному процесі Миколаєва така що становить загрозу процесу реформування бюджетних відносин. Орган місцевого самоврядування Миколаєва фактично зупинив впровадження програмно-цільового методу в бюджетному процесі Миколаєва. Хоча застосування ПЦМ є і однією з вимог для країн – членів ЄС і вимогою елементарної логіки (досить планувати витрати, потрібно планувати результат). З огляду на актуальність євроінтеграційних процесів в Україні, застосування ПЦМ на місцевому рівні є одним з необхідних кроків в цьому напрямку.

Департамент фінансів, директор якого є ідеологічним противником ПЦМ в бюджетному процесі м. Миколаєва та України взагалі http://nikvesti.com/news/politics/82111, і миколаївська міська рада прийнявши п.3 рішення 2/26 від 28.01.2016 всупереч законодавству Україна в бюджетній сфері (порушення наказів МФУ № 945 від 27.07.11, № 836 від 26.08.2014 та № 44 від 24.01.2012) зробив практично неможливим процес моніторингу ефективності витрачання бюджетних коштів, і оцінки ефективності роботи і головних розпорядників, а також зробили процес впровадження ПЦМ фейковий. Таке рішення міськради є дивним, враховуючи ще й те, що застосування ПЦМ на рівні всіх місцевих бюджетів, які мають прямі відносини з державним бюджетом (таким є бюджет Миколаєва) в обов’язковому порядку застосовується вже при складанні проекту бюджету на 2017 рік, хоче того департамент фінансів чи ні. А складання проекту місцевого бюджету на 2017 рік та прогнозу на 2 роки, наступні за плановим фактично починається у вересні – жовтні цього року.

Ухвалення вищевказаної норми разом з трирічним ігноруванням виконавчими органами Миколаївської міської ради вимог Бюджетного кодексу України (п. 5 ст.28) призвів до того, що бюджет міста став ще більш закритим і непрозорим.

Рекомендації ДФІ дотримуватися Наказ МФУ від 27.07.2011 № 945 та інші при складанні паспортів бюджетних програм, в тому числі з благоустрою, і введення звітності про виконання програми благоустрою усіма виконавцями не виконані і фактично заблоковані.

Висновок і рекомендації експертів

Як кажуть висновки і рекомендації дослідження ФРММ, якщо ми не будемо вимагати від Олександра Сенкевича та депутатів на найближчій сесії міськради внести зміни до згаданого пункт січневого рішення, то значить – нам залишається лише співати: «Все добре прекрасная маркиза…» І сподіватися, що витрати міських фінансів на одиницю будь-якої муніципальної послуги не повторять «подвиг попередників» і не будуть в рази дорожче ніж, наприклад в м. Києві та інших міста України.

 

Прес-служба ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва»

________________________________________________________________________

Дослідження на тему: «Виклики реформування місцевого бюджету м. Миколаєва (виконання бюджетного законодавства виконавчими органами Миколаївської міської ради в частині реалізації державної стратегії реформування місцевих бюджетів)» проведено в рамках проекту «За добропорядний, прозорий бюджет м. Миколаєва».

Проект реалізується ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» та газетою «Вечірній Миколаїв» в рамках ініціативи «Громадянське суспільство і ЗМІ – за прозорі місцеві бюджети». Він реалізується в рамках ініціативи Одеської обласної організації «Комітет виборців України», Фондом «Відкрите суспільство» та громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» За фінансової підтримки Європейського союзу і Посольства Фінляндії в Україні.

Метою проекту є: впровадження в бюджетний процес м. Миколаєва принципів доброчесності та прозорості шляхом створення і просування механізмів / інструментів, що забезпечують в місті вимог чинного законодавства та інноваційну дієву практику громадської участі та контролю дотриманням згаданих принципів.

«Фонд розвитку міста Миколаєва» та газета «Вечірній Миколаєва» є учасниками всеукраїнського «Партнерства за прозорі місцеві бюджети».


 

Останні публікації цього розділу:

Як побудувати ефективний діалог та стати інклюзивними радниками?

Влітку стартує п’ятий набір на курс “Навігатор Майбутнього”

Працевлаштування людей з інвалідністю в Україні: можливості, реалії та досвід

Про гендерну рівність, важливість комунікації та її вплив розповіли під час форуму «Світ без обмежень»

Новий документальний відеоролик, присвячений жіночому лідерству в інклюзивному громадському активізму

На форумі «Світ без обмежень» обговорили надання соціальних і реабілітаційних послуг