Інтерактивні бюджети шкіл – невід’ємний елемент освітньої реформи та децентралізації

Запущена онлайн-платформа інтерактивних бюджетів шкіл дає змогу кожному мешканцю порівняти витрати на освітні заклади, після чого виникають думки про більш ефективний розподіл наявних коштів, ...

Додано:
Mykola Malukha

ілюстрація бюджет школи
Інтерактивні бюджети шкіл – невід’ємний елемент освітньої реформи та децентралізації

Запущена онлайн-платформа інтерактивних бюджетів шкіл дає змогу кожному мешканцю порівняти витрати на освітні заклади, після чого виникають думки про більш ефективний розподіл наявних коштів, виділених на шкільну освіту.

У серпні 2020 року завдяки проєкту Global Communities “Децентралізація приносить прозорість та ефективність в медицині та освіті”(ДІЄМО) на сайті «Ціна держави» з’явились інтерактивні бюджети шкіл та онлайн-платформа. Після запуску інтерактивних бюджетів шкіл у пілотних об’єднаних територіальних громадах (ОТГ) вже є перші відгуки та оцінки користі цього інструменту.

Експерти Центру соціально-економічних досліджень CASE Україна поспілкувалися з представниками двох ОТГ, які першими запустили інтерактивні бюджети – Коблівської (Миколаївська обл.) і Троїцької (Луганська обл.).

У Троїцькій ОТГ батьки дітей, що 1 вересня йшли до школи, щороку запитували інформацію про розміри коштів на кожен заклад. «Раніше щоразу на початку навчального року до нас у відділ заходили батьки і питали інформацію про бюджет їхньої школи, статті витрат, – розповідає Світлана Білущенко, провідний спеціаліст фінансового відділу Троїцької ОТГ. – Відтепер всю інформацію ми викладаємо в електронному вигляді та зручному для сприйняття форматі».

Такий самий інтерес мешканців спостерігався і в Коблівській ОТГ. «Завдяки інтерактивним бюджетам тепер можна у спрощеному вигляді викласти складні бухгалтерські числа, – ділиться враженням Олена Ільїчова, начальник відділу економічного розвитку Коблівської ОТГ. – Доступна демонстрація фінансових ресурсів кожної школи – те, чого ми раніше були позбавлені».

На її думку, інтерес мешканців громади до бюджетів шкіл пояснюється тим, що майже в усіх закладах здійснюються батьківські фінансові збори. Тому вони хочуть знати, наскільки ефективно витрачаються їхні кошти. «Для нас в інтерактивних бюджетах важливою функцією є демонстрація розміру бюджету», – пояснює О. Ільїчова.

Мешканців ОТГ також цікавлять не лише загальні суми бюджетів, а й деталізовані статті витрат. «Наші батьки хочуть знати, скільки цього року виділено коштів на меблі, а скільки на ремонт і закупівлю комп’ютерної техніки», – ділиться Світлана Білущенко.

У Коблівській ОТГ ще до запуску інтерактивних бюджетів батьки проявляли активність і пропонували свої проєкти, які стосувалися поліпшення матеріальної бази школи, позанавчальних заходів, спортивних змагань. Відтепер вони отримали зручний інструмент для подання своїх ідей з розвитку навчальних закладів.

лантарівський

Для багатьох батьків, зі слів представників ОТГ, було великим відкриттям, що близько 80% бюджету шкіл становить фонд оплати праці персоналу, 10% – комунальні послуги і лише решта – на технічне забезпечення та ремонт.

Завдяки зручній візуалізації мешканці порівнюють між собою заклади і починають задумуватися над проблемою ефективності витрат і перерозподілу коштів. Наприклад, у Троїцькому ліцеї (однойменної ОТГ) 29 вчителів навчають 370 дітей. 2020 року бюджет закладу становив 10.25 млн грн, тобто по 27.7 тис. грн на одного учня. Водночас у сусідніх Воєводській та Арапівській гімназіях на одного учня припадає 80.6 та 83.1 тис. грн відповідно. Хоча це не означає, що якість освіти у цих закладах суттєво відрізняється від ліцею. Просто там сім вчителів навчають 26–27 учнів.

троїцька отг школи

На загальнодержавному рівні ніколи не можна розв’язати проблему утримання «дорогих» шкіл і створення на їхній базі опорних для кількох населених пунктів, де діти отримуватимуть якісну освіту, оскільки це поле для політичних маніпуляцій, особливо напередодні виборів. Суть децентралізації і полягає у тому, щоб подібні дискусійні рішення приймали на рівні громади залежно від її інтересів. Зі слів Світлани Білущенко, онлайн-платформа інтерактивних бюджетів шкіл дає змогу кожному мешканцю порівняти витрати на освітні заклади, після чого виникають думки про більш ефективний розподіл наявних коштів, виділених на шкільну освіту.

Керівництво Коблівської та Троїцької громад переконано, що позитивний досвід використання онлайн-платформи інтерактивних шкіл належно оцінять сусідні ОТГ, оскільки між ними є комунікація, обмін ідеями й прикладами застосування сучасних управлінських практик. Вони очікують, що у найближчому майбутньому цей онлайн-інструмент із залучення мешканців до підвищення якості освіти та ефективності коштів платників податків запровадять у багатьох ОТГ.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Відчуття безпеки та інструменти впливу на його поліпшення: результати апробації у трьох громадах

Впровадження принципів сталого розвитку в Україні поки на початковій стадії, але головне – це залучати громади

На Хмельниччині провели дослідження розвитку соціального підприємництва у регіоні

Молодь Ріпкинської, Городнянської та Менської громад вчились впливати на життя своїх громад

Опитування громадських організацій від Представництва ЄС в Україні

У Городнянській громаді визначали сильні сторони та можливості для розвитку