ХОБФ “Об’єднання” проаналізував державні закупівлі на Херсонщині за жовтень 2025 року

Жовтень 2025 року став одним із найактивніших місяців у сфері публічних закупівель на Херсонщині з початку року. У системі Prozorro Фонд “Об'єднання” зафіксував 245 закупівель, які охоплюють як ...

Додано:
SInna

business
ХОБФ “Об’єднання” проаналізував державні закупівлі на Херсонщині за жовтень 2025 року

Жовтень 2025 року став одним із найактивніших місяців у сфері публічних закупівель на Херсонщині з початку року. У системі Prozorro Фонд “Об’єднання” зафіксував 245 закупівель, які охоплюють як укладені договори, так і процедури, що не відбулися або ще перебувають на етапі розгляду.

Загальна картина виглядає так:

  • 149 процедур відбулися – на суму майже 875 млн грн;
  • 81 закупівля не відбулася – на понад 60 млн грн, здебільшого через відсутність пропозицій.

Ці цифри свідчать про зростання фінансування, але водночас – про системні проблеми з конкуренцією та залученням виконавців, особливо у прифронтовому регіоні.

Як і в попередні місяці, основні обсяги фінансування зосереджені в інфраструктурі. Лише три договори на утримання та ремонт доріг у жовтні склали понад 781 млн грн.

Найбільші суми отримали:

  • ТОВ «Ростдорстрой» – контракт майже на 467 млн грн;
  • ТОВ «Європейська дорожньо-будівельна компанія» – два договори загалом більш як на 314 млн грн.

Обидва підрядники добре відомі на ринку державних закупівель, мають сотні виграних тендерів по всій країні, але також – значну кількість журналістських розслідувань, судових справ і репутаційних ризиків. У Херсонській області це посилює проблему концентрації великих підрядів у руках обмеженого кола компаній.

Одна з ключових тенденцій жовтня – низька конкуренція або її повна відсутність.

Це стосується:

  • ремонтів і проєктування теплової інфраструктури;
  • послуг для органів влади;
  • соціально важливих закупівель для громад.

Наприклад: ремонт службового автомобіля обласної прокуратури на 620 тис. грн виконав підприємець, зареєстрований лише у 2025 році, який майже всі свої тендери виграє без конкурентів; послуги перевезення дітейпереклади для університетуремонт службових авто Херсонської МВА – часто відбуваються з одним учасником, який і стає переможцем.

Особливо показовою є ситуація з теплопостачанням. Два договори на проєктування реконструкції теплових пунктів у Херсоні відбулися без конкуренції, а в одному з них зниження ціни склало лише 2 000 грн, що фактично нівелює сенс аукціону. В умовах підготовки до зими це створило додаткові ризики для міста.

Не менш тривожна тенденція – зриви закупівель, які напряму впливають на якість життя в громадах.

У жовтні не відбулися, зокрема:

Це означає, що громади або змушені повторно оголошувати торги, або залишаються без критично важливих послуг – навіть тоді, коли фінансування передбачене.

Попри загальні проблеми, жовтень показав і приклади відповідального використання коштів.

Один із них – закупівля підіймальної платформи для людей з інвалідністю для Херсонського регіонального онкологічного центру. Медзаклад працює в умовах війни, не за основною адресою, у небезпечній зоні, але адміністрація інвестує в безбар’єрність і доступність послуг. Виконавець має чисту репутацію, а сама закупівля демонструє, що навіть у прифронтовому регіоні можливі прозорі й соціально значущі рішення.

Загалом жовтень підтвердив ключову проблему Херсонщини: відновлення різних сфер іде з різною швидкістю. Дороги та великі інфраструктурні об’єкти отримують сотні мільйонів гривень. Освіта, медицина, комунальна сфера й соціальні послуги часто стикаються з браком учасників, низькою конкуренцією або скасуванням закупівель. Окремі підрядники стабільно концентрують великі обсяги коштів, попри репутаційні ризики. Для прифронтових громад це означає не просто управлінську проблему, а реальний вплив на безпеку, доступ до послуг і темпи відновлення.

У таких умовах особливо важливо:

  • посилювати прозорість та якість тендерної документації;
  • ширше залучати доброчесних постачальників, у тому числі з інших регіонів;
  • системно відстежувати підрядників із високими ризиками та інформувати про це громаду, контролюючі органи й донорів.

Наш моніторинг дозволяє вчасно фіксувати як позитивні приклади, так і проблемні кейси, щоб громади Херсонщини могли не лише бачити, куди йдуть бюджетні та донорські кошти, а й вимагати їх ефективного й чесного використання у процесі відновлення.

Детальніше зі звітом можна ознайомитися тут.

Ми також підготували просту, але зрозумілу інструкцію для громадян, яка допомагає кожному долучитися до контролю державних закупівель у своїй громаді. Кроки в ній легко виконати навіть без спеціальних знань, але навіть елементарні знання того, як відстежити закупівлі, впливають на прозорість процесів і підсилюють громадський контроль у прифронтовому регіоні.

Цей матеріал підготовлений за підтримки Європейського фонду за демократію (EED). Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію EED. Інформація та погляди, викладені в цьому матеріалі, є предметом виключної відповідальності автора(ів).

 


Тематика публікації:              

Останні публікації цього розділу:

Від ідей до сценаріїв: практичне застосування AI у навчанні та медіа

МГО “Дитина з майбутнім” представила європейським ГО гайд на випадок російського вторгнення

Чому проєктний менеджмент не працює у малих громадах: результати інтерв’ю з 30 учасниками Школи активістів

В Україні вперше презентували методологію скринінгу місцевої політики за стандартами ЄС

Мережа правового розвитку координує WASH кластер у Миколаївській області