ХОБФ “Об’єднання” проаналізував державні закупівлі на Херсонщині за жовтень 2025 року
Жовтень 2025 року став одним із найактивніших місяців у сфері публічних закупівель на Херсонщині з початку року. У системі Prozorro Фонд “Об'єднання” зафіксував 245 закупівель, які охоплюють як ...
Додано:
SInna
Жовтень 2025 року став одним із найактивніших місяців у сфері публічних закупівель на Херсонщині з початку року. У системі Prozorro Фонд “Об’єднання” зафіксував 245 закупівель, які охоплюють як укладені договори, так і процедури, що не відбулися або ще перебувають на етапі розгляду.
Загальна картина виглядає так:
- 149 процедур відбулися – на суму майже 875 млн грн;
- 81 закупівля не відбулася – на понад 60 млн грн, здебільшого через відсутність пропозицій.
Ці цифри свідчать про зростання фінансування, але водночас – про системні проблеми з конкуренцією та залученням виконавців, особливо у прифронтовому регіоні.
Як і в попередні місяці, основні обсяги фінансування зосереджені в інфраструктурі. Лише три договори на утримання та ремонт доріг у жовтні склали понад 781 млн грн.
Найбільші суми отримали:
- ТОВ «Ростдорстрой» – контракт майже на 467 млн грн;
- ТОВ «Європейська дорожньо-будівельна компанія» – два договори загалом більш як на 314 млн грн.
Обидва підрядники добре відомі на ринку державних закупівель, мають сотні виграних тендерів по всій країні, але також – значну кількість журналістських розслідувань, судових справ і репутаційних ризиків. У Херсонській області це посилює проблему концентрації великих підрядів у руках обмеженого кола компаній.
Одна з ключових тенденцій жовтня – низька конкуренція або її повна відсутність.
Це стосується:
- ремонтів і проєктування теплової інфраструктури;
- послуг для органів влади;
- соціально важливих закупівель для громад.
Наприклад: ремонт службового автомобіля обласної прокуратури на 620 тис. грн виконав підприємець, зареєстрований лише у 2025 році, який майже всі свої тендери виграє без конкурентів; послуги перевезення дітей, переклади для університету, ремонт службових авто Херсонської МВА – часто відбуваються з одним учасником, який і стає переможцем.
Особливо показовою є ситуація з теплопостачанням. Два договори на проєктування реконструкції теплових пунктів у Херсоні відбулися без конкуренції, а в одному з них зниження ціни склало лише 2 000 грн, що фактично нівелює сенс аукціону. В умовах підготовки до зими це створило додаткові ризики для міста.
Не менш тривожна тенденція – зриви закупівель, які напряму впливають на якість життя в громадах.
У жовтні не відбулися, зокрема:
- закупівля ветеринарних послуг для безпритульних тварин у Херсоні;
- послуги з демонтажу небезпечних тимчасових споруд після обстрілів;
- більшість закупівель шкільних автобусів – 6 із 7 процедур зірвалися через відсутність пропозицій.
Це означає, що громади або змушені повторно оголошувати торги, або залишаються без критично важливих послуг – навіть тоді, коли фінансування передбачене.
Попри загальні проблеми, жовтень показав і приклади відповідального використання коштів.
Один із них – закупівля підіймальної платформи для людей з інвалідністю для Херсонського регіонального онкологічного центру. Медзаклад працює в умовах війни, не за основною адресою, у небезпечній зоні, але адміністрація інвестує в безбар’єрність і доступність послуг. Виконавець має чисту репутацію, а сама закупівля демонструє, що навіть у прифронтовому регіоні можливі прозорі й соціально значущі рішення.
Загалом жовтень підтвердив ключову проблему Херсонщини: відновлення різних сфер іде з різною швидкістю. Дороги та великі інфраструктурні об’єкти отримують сотні мільйонів гривень. Освіта, медицина, комунальна сфера й соціальні послуги часто стикаються з браком учасників, низькою конкуренцією або скасуванням закупівель. Окремі підрядники стабільно концентрують великі обсяги коштів, попри репутаційні ризики. Для прифронтових громад це означає не просто управлінську проблему, а реальний вплив на безпеку, доступ до послуг і темпи відновлення.
У таких умовах особливо важливо:
- посилювати прозорість та якість тендерної документації;
- ширше залучати доброчесних постачальників, у тому числі з інших регіонів;
- системно відстежувати підрядників із високими ризиками та інформувати про це громаду, контролюючі органи й донорів.
Наш моніторинг дозволяє вчасно фіксувати як позитивні приклади, так і проблемні кейси, щоб громади Херсонщини могли не лише бачити, куди йдуть бюджетні та донорські кошти, а й вимагати їх ефективного й чесного використання у процесі відновлення.
Детальніше зі звітом можна ознайомитися тут.
Ми також підготували просту, але зрозумілу інструкцію для громадян, яка допомагає кожному долучитися до контролю державних закупівель у своїй громаді. Кроки в ній легко виконати навіть без спеціальних знань, але навіть елементарні знання того, як відстежити закупівлі, впливають на прозорість процесів і підсилюють громадський контроль у прифронтовому регіоні.
Цей матеріал підготовлений за підтримки Європейського фонду за демократію (EED). Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію EED. Інформація та погляди, викладені в цьому матеріалі, є предметом виключної відповідальності автора(ів).

