Дороги без конкуренції: хто освоює мільярди на відновленні Херсонщини

У період з березня по червень 2025 року в Херсонській області уклали контрактів на дорожні роботи на понад 1,7 мільярда гривень. Відновлення інфраструктури в прифронтовому регіоні — завдання ...

Додано:
SInna

businessphoto
Дороги без конкуренції: хто освоює мільярди на відновленні Херсонщини

У період з березня по червень 2025 року в Херсонській області уклали контрактів на дорожні роботи на понад 1,7 мільярда гривень. Відновлення інфраструктури в прифронтовому регіоні — завдання критичне, але аналіз публічних закупівель на Prozorro виявляє не лише масштаб, а й системні ризики: змови, формальні відхилення дешевших пропозицій, відсутність реальної конкуренції.

Найактивнішими замовниками інфраструктурних робіт у цей період були дві установи:

  • Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області уклала договорів на понад 1 330 499 120,68 грн — це капремонти доріг державного значення та роботи в громадах.

UA-2025-05-16-010989-a, UA-2025-03-28-010381-a, UA-2025-03-21-010701-a, UA-2025-03-26-012154-a, UA-2025-03-26-011520-a, UA-2025-03-26-012237-a, UA-2025-03-26-009737-a

  • ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» — ще 364 483 174,24 грн на поточний ремонт і утримання автошляхів місцевого значення.

UA-2025-06-09-010910-a, UA-2025-06-10-011967-a, UA-2025-06-06-009286-a, /UA-2025-06-06-004179-a, UA-2025-04-07-006858-a, UA-2025-04-07-003815-a 

Разом — 1 694 982 294,92 грн. Однак при детальному аналізі закупівель виникає ключове питання: чи всі ці кошти витрачаються ефективно і доброчесно?

 

Учасники ринку: фаворити без боротьби

 

ТОВ “Європейська дорожньо-будівельна компанія” виграла тендерів на 805 581 763 грн. В одному з них вона перемогла, хоча її пропозиція була дорожчою, а дешевшого конкурента відхилили через формальність.

ТОВ “РОСТДОРСТРОЙ” – ще 444 617 800 грн, три перемоги поспіль.

ТОВ “Група компаній «Автострада» брала участь у трьох закупівлях. Її дешевші пропозиції двічі відхилили.

Інші компанії — ТОВ “Автомагістраль-Південь”, ТОВ “ГЛОБАЛ БІЛД ІНЖИНІРИНГ”, ТОВ “АВТОМАГІСТРАЛЬ-ЗАХІД”, ТОВ “ДОРБУД 777″, ТОВ ” ЕНЕРГЕТИЧНО – ДОРОЖНЄ БУДІВНИЦТВО “ — трапляються у фіналі закупівель, але здебільшого без конкурентної боротьби.

 

Формальність замість боротьби

 

Закупівлі на сотні мільйонів — з одним учасником. Наприклад:

У кожному з цих тендерів переможець був єдиним учасником.

Ще гірше — “конкуренція за 1 гривню”. В двох закупівлях:

  • UA-2025-03-26-011520-a,
    ТОВ «ГРУПА КОМПАНІЙ «АВТОСТРАДА» подало цінову пропозицію 139 215 000 грн, але перемогло ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНО-ДОРОЖНЄ БУДІВНИЦТВО», зменшивши суму лише на 1 гривню — до 139 214 999 грн.
  • UA-2025-03-26-009737-a 

У цій закупівлі ТОВ  «ГРУПА КОМПАНІЙ «АВТОСТРАДА» запропонувала 157 600 000 грн, однак перемогла ТОВ «Автомагістраль-Південь» — з цінником на гривню меньшим: 157 599 999 грн.

В обох закупівлях різниця між пропозиціями складала всього 1 гривню. Це класичний маркер змови або імітації конкуренції. Коли між цінами двох учасників така «випадкова» синхронність — це не статистика, це сигнал.

 

Як замовник “відсікає” зайвих

 

Деякі тендери (зокрема UA-2025-03-26-009737-a, UA-2025-03-26-011520-a, UA-2025-03-26-012237-a) містили дискримінаційні вимоги:

  • Досвід — лише капремонт, реконструкція або нове будівництво.

Тобто допускалися компанії, які працювали тільки з великими об’єктами. Якщо ж фірма мала досвід у поточному ремонті (менш масштабному), її пропозицію не допускали — навіть якщо вона мала хорошу репутацію і якісно виконувала роботи. 

  • Сума договорів — не менше 60–67% від очікуваної вартості. 

До участі допускали лише ті компанії, які раніше вже виконували подібні роботи на десятки мільйонів гривень. Наприклад, якщо очікувана вартість тендеру — 100 млн, то потрібно було надати договори для підтвердження своєї спроможності виконувати роботи щонайменше на 60–67 млн. Це автоматично відсікає менші фірми, навіть якщо вони технічно здатні виконати роботи.

  • Поточний ремонт — не враховується.

Компанії, які спеціалізуються на менш масштабних роботах (як-от ямковий ремонт чи відновлення окремих ділянок доріг), не допускались до  участі у тендері — навіть якщо раніше виконували десятки таких проектів успішно.

Потенційні учасники неодноразово подавали звернення: просили зарахувати досвід поточних робіт, знизити фінансовий поріг, врахувати інфляцію. Але замовник відмовляв, посилаючись на методичні рекомендації Мінекономіки.

Результат: конкуренція обмежена, а коло потенційних учасників — звужене до кількох «обраних».

 

Відхилення через дрібниці — виграє дорожча пропозиція

 

Пропозиції з найнижчими цінами у закупівлях відхилені:

Пропозиції були відхилені через формальні помилки. Йдеться про неточності в довідках, форму банківської гарантії або оформлення персоналу. Замовник мав право це зробити — але чи мав сенс?

Відхиляти дешевшу пропозицію — це втрата економії в мільйони, і тут важливо оцінити — чи справді була така необхідність, чи це інструмент для усунення небажаних гравців.

 

Аудит як закономірна формальність

 

ДАСУ в Херсонській області розпочало моніторинг переважної більшості цих  закупівель. Серед них — UA-2025-04-07-003815-a, де були виявлені:

  • відсутність помісячного фінансового плану (порушення постанови КМУ №668), 
  • відмова визнавати досвід поточного ремонту, 
  • вимоги до форм звітних документів (лише КБ-2в і КБ-3). 

Ці, здавалося б, незначні моменти насправді створюють суттєві ризики: без чіткого фінансового графіку важко контролювати витрати, а суворі вимоги до звітності ускладнюють участь деяким компаніям. Хоча це й не є прямим порушенням закону, такі обмеження можна розглядати як маніпуляції із правилами.

 

Сигнали з ринку

 

В системі Prozorro можна знайти не лише тендери, але й запитання від потенційних учасників. І цей розділ відображає певну напругу:

  • UA-2025-03-26-009737-a: учасники вказують, що вимоги до договорів капремонту завищені та дискримінаційні. 
  • UA-2025-04-07-006858-a: учасники просили врахувати акти виконаних робіт у довільній формі. Отримали відмову. 
  • UA-2025-03-26-009737-a: помилка в позначенні ISO. Виправили. 
  • UA-2025-03-26-011520-a: прохання врахувати інфляцію при оцінці досвіду. Проігноровано. 

Це не тільки технічні моменти. Це дзеркало ставлення замовника до відкритості. Там, де відповіді формальні й без гнучкості — там найчастіше закладено ризики.

 

Висновки

 

Відновлення доріг Херсонщини — це масштабна державна задача, але її реалізація під загрозою через домінування вузького кола компаній і низку непрозорих практик. Системні ознаки змов, дискримінаційні вимоги, відсутність реальної конкуренції і непрозорість фінансового планування створюють серйозні корупційні ризики.

Сьогоднішня ситуація з відбудовою доріг демонструє, що мільярдні кошти йдуть фактично «обраним», а не тим, хто здатен працювати ефективно й чесно. Формальні відхилення дешевших пропозицій, «конкуренція за 1 гривню» та дискримінаційні умови свідчать про наявність системної змови і бажання тримати ринок у вузьких рамках. Це — прямий шлях до корупції, марнотратства і втрати довіри з боку суспільства.

Відбудова Херсонщини не може залишатися полем для маніпуляцій та зловживань.

Кожен громадянин має право і можливість долучитися до моніторингу відновлення своїх громад. Для цього ХОБФ “Об’єднання” підготував покрокову інструкцію, де пояснили як проводити такий моніторинг. Активне залучення громадськості сприятиме більшій прозорості та кращому контролю над процесом.

Матеріал був опублікований завдяки підтримці чеської неурядової організації NESEHNUTI в рамках Програми трансформаційного співробітництва Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.

 


Тематика публікації:              

Останні публікації цього розділу:

ОГС закликають народних депутатів 31 липня відновити інституційну незалежність антикорупційних органів

«Моє місто» 10 років розвиває культуру краудфандингу: чого досягли та який майбутній вектор розвитку

Cтарт проєкту для реінтеграції ветеранів та ветеранок через створення освітніх можливостей в Запоріжжі

Знання, що рятують життя: Центру готовності цивільних — 3 роки

Швейцарія продовжує підтримку відновлення житла та інфраструктури в громадах Харківської та Київської областей