Чому Україна пасе задніх у протидії тютюновому лобізму?

30-го листопада в «Укрінформ» відбулась презентація другого Глобального індексу втручання тютюнової індустрії в політику охорони здоров'я. Україна посіла 27 місце із 34 місць в рейтингу за цим ...

Додано:
smokefreeukraine

Чому Україна пасе задніх у протидії тютюновому лобізму_
Чому Україна пасе задніх у протидії тютюновому лобізму?

30-го листопада в «Укрінформ» відбулась презентація другого Глобального індексу втручання тютюнової індустрії в політику охорони здоров’я. Україна посіла 27 місце із 34 місць в рейтингу за цим індексом, отримавши 68 бал. Такий показник є гіршим у порівнянні з попереднім звітом, який охоплював 2017-2018 рр., коли результатом був 61 бал. За методологією дослідження, що вищий бал, то сильнішим є втручання тютюнової індустрії. Найвищі бали і відповідно найгірша ситуація із втручанням тютюнової індустрії виявилися в Японії (88 балів), Індонезії (82 бали), Замбії (78 балів), а найнижчі бали отримали Держава Бруней Даруссалам (14 балів), Франція (27 балів), Велика Британія (32 бали), де уряди ефективніше протидіють тютюновим компаніям.

Другий Глобальний індекс втручання тютюнової індустрії охопив 57 країн та охоплює період 2018-2019 рр. Дослідження ілюструє рівень впливу тютюнових компаній на прийняття державних рішень та те, наскільки ефективно уряди цих 57 держав протидіють цьому втручанню. Звіт виявив випадки очевидного тиску тютюнової промисловості на формування політики в охороні здоров’я, а також недотримання Керівних принципів Статті 5.3 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну.

“Серед основних викликів ефективної реалізації антитютюнової політики в Україні – втручання тютюнової індустрії. Інструментами такого втручання виступають, передусім, народні депутати та урядовці. Наше завдання – висвітлювати такі випадки, відповідно до міжнародних договорів, та голосно говорити про неприпустимість такої практики серед тих, хто дав присягу служити народу України, а не корпораціям” – зазначив Андрій Скіпальський, голова правління громадської організації Центру громадянського представництва «Життя».

IMG_20201130_103150

Звісно, позитивні зміни все ж відбулися – нещодавно парламент ухвалив Закон № 466-IX, норми якого передбачають запровадження з 01 січня 2021 року підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби для електричного нагрівання та сигарили, а також оподаткування рідин для електронних сигарет. Проте цих змін недостатньо, аби припинити свавілля тютюнових компаній в Україні раз і назавжди.

“Законодавство у сфері тютюну має бути більш жорстким, має посилитися також і контроль за його виконанням. Адже неприпустимо, коли під час світової кризи, викликаної пандемією COVID-19, тютюнова індустрія намагається впливати на державну політику, надаючи благодійні пожертви для боротьби з коронавірусом. Україна взяла на себе міжнародні зобов’язання ратифікувавши Рамкову конвенцію ВООЗ та має відповідний Закон, який забороняє такі прояви тютюнового лобізму”, — наголосив Владислав Збанацький, заступник генерального директора ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України.

IMG_20201130_103520

«Для протидії тютюновому лобізму потрібно моніторити, виявляти та інформувати суспільство про випадки, коли урядовці, народні обранці чи держслужбовці діють на користь тютюнової індустрії та всупереч державній політиці, яка націлена на зменшення споживання тютюну, а не на збагачення тютюнових компаній. Крім того, згідно  з чинним законодавством усім представникам тютюнової промисловості заборонено брати участь у формуванні політики з контролю над тютюном», – розповів Сергій Миткалик, виконавчий директор ГО «Антикорупційний штаб».

У звіті наведено дієві інструменти, як захистити політику громадського здоров’я. Серед рекомендацій:

  • заборонити спонсорство тютюнової промисловості, що відбувається під прикриттям соціальної відповідальності бізнесу;
  • запровадити прозору процедуру взаємодії з тютюновою промисловістю і зробити публічною всю документацію щодо зустрічей та комунікацій з тютюновою промисловістю;
  • усунути будь-які привілеї для тютюнової промисловості;
  • вимагати звітування від тютюнової промисловості про витрати на маркетинг та лобіювання;
  • прийняти Кодекс поведінки про взаємодію з тютюновою промисловістю для посадових осіб.

Посилання на звіт: тут    

Довідково: Глобальний індекс втручання тютюнової індустрії був вперше запроваджений Альянсом Південно-Східній Азії з боротьби проти тютюну (South-East Asia Tobacco Control Alliance) як регіональний звіт за підтримки проєкту «Зупинимо тютюнові організації та вироби» Благодійного Фонду Блумберга та є частиною глобальної публікації Всесвітнього центру ефективного управління контролем над тютюном (Global Centre for Good Governance in Tobacco Control) у Школі глобальних досліджень Університету Таммасат.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Як відкриті державні дані можуть допомогти підприємцям України – дослідження Мінцифри

Яким чином забезпечується доступ до правосуддя?

Окремі питання управління комерційними комунальними унітарними підприємствами, засновниками яких є рада громади: відеоурок

Україна зробила вагомий поступ у 4 з 20 очікуваних досягнень Східного Партнерства за останній рік

Про спроби саботувати міжнародні зобов’язання України. Підсумки великих комітетських слухань щодо НПСВ

Правовий кіноклуб, що породив чудову синергію