Бюджети міських громад Харківщини на 2023 рік: як змінилися заплановані показники за повномасштабної війни

Згідно із Бюджетним кодексом, до 25 грудня 2022 року мали бути прийняті місцеві бюджети усіх рівнів – громад, районів та областей. За інформацією Міністерства розвитку громад, територій та ...

Додано:
OD

logo-g6e654280b_640
Бюджети міських громад Харківщини на 2023 рік: як змінилися заплановані показники за повномасштабної війни

Згідно із Бюджетним кодексом, до 25 грудня 2022 року мали бути прийняті місцеві бюджети усіх рівнів – громад, районів та областей. За інформацією Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України та Міністерства фінансів України, на Харківщині було ухвалено майже всі з них (62 з 64-ох). Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив, як повномасштабна війна кількісно та якісно вплинула на формування бюджетів міських громад Харківської області, а також – на їх висвітлення в офіційних джерелах. 

Контрольоване падіння? 

Війна загострила проблему балансу між прозорістю влади, як необхідної умови функціонування демократії, та інтересами безпеки. Точаться дискусії, зокрема, і щодо необхідності публікації бюджетної документації органами місцевого самоврядування. Станом на середину січня, з 17-ти міських громад, лише 5 не оприлюднили на власних сайтах інформації про прийнятий на 2023 рік кошторис. В усіх цих 5-ти громадах (Вовчанська, Дергачівська, Ізюмська, Куп’янська та Чугуївська) діють міські військові адміністрації. Для них процедура ухвалення бюджету є спрощеною. Замість голосування на сесії міської ради, необхідним є лише розпорядження голови військової адміністрації. Решта міських громад, зокрема, і Балаклійська (на її території теж функціонує міська військова адміністрація), відповідні документи опублікувала. Нижче наведено статистику, як в абсолютних та відносних величинах змінилися заплановані бюджети громад в порівнянні із 2022-м роком. Звісно, виконання минулорічного бюджету є далеким від показників, закладених до повномасштабного вторгнення, й порівнянню піддаємо саме першочергові варіанти бюджетів 2022-го і 2023-го років.

2023-01-24_030601

Джерело: сайти територіальних громад. 

Важливо зауважити, що в більшості оприлюднених громадами бюджетів (9 з 12-ти), не враховано освітню субвенцію з державного бюджету. А вона складає від 15% (Харківська) до 30% (Барвінківська, Південна) запланованих доходів та видатків бюджету. Ще 10-го січня Міністерство освіти і науки України оприлюднило листа «Фінальні розрахунки обсягів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на 2023 рік». Задля забезпечення репрезентативності даних опубліковані МОН дані були додані до показників ухвалених «базових» бюджетів. Відповідні громади в таблиці позначені «*». 

Порівняно із груднем 2022 року, за даними Держстату, гривня знецінилася на 26,6%. Але й без того, більша частина міських громад Харківщини з тих, що оприлюднили цьогорічний бюджет (10 з 12-ти), суттєво втратили в доходах та видатках порівняно з минулим роком. Найбільший регрес спостерігається у деокупованій Балаклійській громаді – втрачено майже 29% від доходів, закладених на 2022 р., у Барвінківській, що була прифронтовою аж до вересня 2022-го – замалим 26%. Зростання ж показників бюджету спостерігається лише в двох громадах – Красноградській та Богодухівській, чиї заплановані надходження збільшилися на 3,01% та 4,26% відповідно. 

Аналізуючи доходи міських бюджетів, слід звернути увагу на тенденцію, що притаманна усім громадам, чиї кошториси на 2023 рік було опубліковано, за виключенням Харківської та Лозівської. У зв’язку зі шкодою, яку нанесла повномасштабна війна (прямою та опосередкованою), зросла необхідність у додатковому фінансуванні. Саме тому, в бюджетах щонайменше 10-ти громад з’явився або збільшився розмір «базової дотації». 

Найбільш залежною від цієї статті доходів, з великим відривом, є Балаклійська громада. Її бюджет складений із врахуванням допомоги з державного бюджету в розмірі більше 100 мільйонів гривень (31,23% його цьогорічних надходжень). Порівняно із 2022 роком «базова дотація» для Балаклійської громади збільшилась увосьмеро, торік вона дорівнювала 12,81 мільйонам. У Валківській «базова дотація» зросла вчетверо, з 9,59 до 38,02 мільйонів. В кошторисі Первомайської громади на 2023 рік вона очікується в обсязі більше 10 мільйонів гривень, в той час як в планах на 2022-ий цей тип надходження був повністю відсутнім. 

Що стосується Харківської та Лозівської міських громад, то цьогорічним бюджетом першої отримання «базової дотації» взагалі не передбачено, а у другої її розмір дорівнює минулорічному

Також, спільним для усіх громад є зниження суми освітньої субвенції. Відповідно до листа МОН від 20 січня 2023 року, загальний обсяг коштів, виділених на освітню субвенцію з державного бюджету, зменшено на 20%, порівняно з 2022 бюджетним роком. Найбільше від урізання постраждали громади, чиє місцезнаходження (безпосередня близькість до лінії фронту та пов’язані із цим обстріли) не дозволяє проводити навчальний процес – Куп’янська та Вовчанська. Освітня субвенція для них на 2023 рік взагалі не передбачена. Зменшення фінансування інших громад коливається від 13,7% (Південна) до 33,6% (Балаклійська та Ізюмська).

Висновки 

Відповідно до Бюджетного кодексу України (ст.28, ч.4, п.3), органи місцевого самоврядування мають забезпечити публікацію інформації щодо рішення про місцевий бюджет не пізніше ніж через десять днів з дня його прийняття. Але, згідно за Законом України «Про правовий режим воєнного стану», на військові адміністрації населених пунктів не покладено обов’язків з публікації бюджетної документації. А відповідно до Постанови №693, яку Уряд ухвалив 17 червня: «Виконавчі комітети місцевих рад, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації, або військові адміністрації здійснюють управління коштами місцевих бюджетів без оприлюднення нормативно-правових актів та інших документів, які застосовуються під час бюджетного процесу»

З 17-ти міських громад Харківської області жодних відомостей про ухвалення бюджету на 2023 рік не опублікували лише 4 громади – Вовчанська, Дергачівська, Ізюмська та Куп’янська. Чугуївська міська рада опублікувала лише новинний допис у фейсбук, із частковою інформацію про показники прийнятого місцевого кошторису. Адміністрація Південної громади оприлюднила бюджет без додатків до нього, що позбавляє можливості ознайомитись із джерелами запланованих надходжень та видатків на 2023 рік. Решта 11 міських рад вчасно прийняли та опублікували бюджетну документацію у повному обсязі. 

Міські територіальні громади Харківщини входять в 2023 рік зі скороченими запланованими показниками бюджету. В 10 громадах з 12-ти міські ради Харківської області прийняли кошториси, в яких доходи і видатки, у порівнянні із довоєнним планом на 2022 рік, є меншими, і це при здешевленні національної валюти на чверть. 

Компенсувати недоотримання власних надходжень місцевих бюджетів в 2023 році має базова дотація з державного бюджету. 10 з 12-ти громад Харківщини (окрім Харківської та Валківської) отримали збільшення цього трансферту, яке призвело до зростання його частки в бюджетах громад. Окрім цього, важливим джерелом доходу на 2023 рік для деяких громад, зокрема, Богодухівської, Зміївської, Лозівської, Харківської, Чугуївської, стає податок з доходів військовослужбовців. 

«Охорона здоров’я» у відносних показниках отримала найбільше збільшення фінансування. Майже половина міських громад (6 з 11-ти), чиї додатки до рішення про бюджет опубліковано повністю, виділили на неї грошей більше (перш за все – на первинну та загальну стаціонарну), аніж в 2022-ому. Майже в усіх громадах під скорочення витрат потрапили спорт та культура, а зменшення видатків на адміністративний апарат керівництву громад дається досить складно – в переважній кількості громад (10 з 11-ти) заплановані на 2022 рік розміри збережено й на 2023 рік, або навіть збільшено. 

З повним текстом дослідження можна ознайомитися за посиланням

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». 

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду в підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Інклюзивне відновлення та відбудова: конференція та рекомендації від експертів

В Україні запустили безкоштовні онлайн-курси англійської для працівників ДСНС

Українські благодійники отримали високу оцінку від моніторингової місії Americares

Перспективи міжнародної STEM-стандартизації закладів освіти України у 2024 році

Відкриваємо шлях до майбутнього за допомогою "НАВІГАТОРА МАЙБУТНЬОГО"

Що думаєте про тему деінституціалізації?