1 новий фахівець приходить до управління лікарнею внаслідок проведення 10 конкурсів, – дані моніторингу

1 новий головний лікар на 10 конкурсів (11%) - такий середній показник оновлення керівного складу медзакладів у результаті конкурсів, що проводяться по Україні. Ці дані озвучили експерти під час ...

Додано:
Oksana Kriachko

моніторинг
1 новий фахівець приходить до управління лікарнею внаслідок проведення 10 конкурсів, – дані моніторингу

1 новий головний лікар на 10 конкурсів (11%) – такий середній показник оновлення керівного складу медзакладів у результаті конкурсів, що проводяться по Україні. Ці дані озвучили експерти під час презентації підсумків моніторингу 7 березня в Українському кризовому медіа-центрі.

Моніторинг проводився на платформі ГО “Разом проти корупції” спільно з Мережею людей що живуть з ВІЛ/СНІД, в рамках проекту IWPR за підтримки МЗС Норвегії.

Експерти зібрали дані з міста Київ та 7 областей: Львівська, Житомирська, Полтавська, Кіровоградська, Черкаська, Рівненська та Харківська. Разом – 475 закладів охорони здоров’я (обласних центрів та лікарень, органами управління яких є обласні ради). Конкурси пройшли у 66 закладах. У 59 перемогли діючі керівники або в.о. керівників, у 7 – нові люди, які раніше не працювали у цих закладах. 

як_обирають-1

 “11% – це непоганий початок, прокоментувала Світлана Мусіяка, завідувачка сектору оцінки та усунення корупційних ризиків МОЗ України. – Якщо порівнювати з тим, що до запровадження процедури конкурсів ця цифра у більшості випадків була близькою до 0%. Тому що раніше кулуарно призначались ті люди, які задовольняли орган управління. Про ніякий відкритий конкурс тоді не йшлося. Це було суто призначення.Одна з найбільших наших перемог на цьому етапі, те, що у нас запрацювала конкурсна процедура. Ми вивели її на світло. І я завжди повторюю, що світло – одне з найкращих ліків проти корупції”.

За словами Світлани Мусіяки, у міністерстві мріють про те, що ця цифра буде більшою і що прийдуть кризові менеджери, які зможуть побудувати правильну систему управління у тому чи іншому медичному закладі. Вона закликала громаду на місцях приєднуватись до змін. “Як воно запрацює далі – це залежить не стільки від МОЗу, скільки від активної громадськості на місцях – наскільки вони готові брати відповідальність на себе і брати управління своїм закладом у свої руки”.

Робити глобальні висновки з підсумків моніторингу не варто, враховуючи, що процедура працює лише рік, – зазначила Олеся Ткачук, керівник проекту моніторингу конкурсів, менеджерка проектів ГО «Разом проти корупції». Втім, моніторинг допоміг виявити наступні проблеми:

  • Низьку залученість кандидатів
  • Погану поінформованість потенційних кандидатів про конкурси
  • Недовіру до конкурсів
  • Політичний тиск на кандидатів та членів конкурсних комісій у випадках, коли міські депутати лобіюють своїх кандидатів

Експерт порадила обласним, міським радам більш відповідально ставитись до поширення інформації про конкурси у ЗМІ. Зробити її доступною та збирати на одній платформі. Також порадила більше говорити про успішні кейси і публічно озвучувати наявність політичного тиску, якщо він є.

Серед позитивних прикладів Олеся Ткачук назвала випадки, коли люди переїздили у інші міста заради нової посади. Також навела приклад залучення антикорупційної громадськості: ГО «Харківський антикорупційний центр» взяло на себе зобов’язання аналізувати декларації, які подають кандидати та які є у публічному доступі. 

Леся Литвинова, голова Громадської ради при МОЗ України розповіла про ще один позитивний кейс:

 “Наприклад, Григорій Іщенко – новий керівник центральної стоматологічної поліклініки. Це молодий, активний, успішний фахівець, який побудував успішну комерційну клініку у Вінниці. Єдине питання, яке у нас було до нього: навіщо? Навіщо вам це потрібно? Маючи повний пакет для життя і навіть трохи більше, взяти на себе напіврозвалене, корумповане корито, яке потрібно перетворювати на щось притомне і за гроші, які насправді грошима не є. Він відповів: я зрозумів, що саме я можу зробити в комерції, я все це зробив, мені не цікаво. Я хочу попробувати перебудувати цю установу. От, ми тепер періодично будемо спостерігати, наскільки у нього це виходить. Я думаю, що у нього все вийде.”

Серед головних проблем експерт назвала неконкурентні зарплати керівників медзакладів, а також відсутність конкуренції під час конкурсів у дрібних медзакладах.

“У регіонах ми стикаємось з тим, що подається один кандидат, або ж не подається ніхто. У таких випадках конкурс переоголошується. У нас в одному закладі проводиться вже 4-тий конкурс і ми все ще сподіваємось, що виберемо хоча б когось. Є такі заклади, в яких хочеться впасти на коліна перед кандидатом і сказати: дякуємо, що ви до нас дійшли. Оскільки це однозначно самогубство – приймати господарство у такому стані, в якому воно є”.

На думку Лесі Литвинової, великою перевагою є те, що у конкурсних комісіях є представники не лише трудового колективу, але й представники громадськості. Адже практика показує, що погляд зі сторони справді допомагає.

***

Нагадаємо, з січня 2018 року в усіх регіонах України відбуваються конкурси з обрання керівників медичних закладів. Раніше керівників лікарень призначав орган управління. Зараз керівників обирає конкурсна комісія, до складу якої входять в т.ч. представники громадськості – третина у складі комісії. Така зміна дає шанс забезпечити прихід управлінців нової генерації і таким чином зменшити рівень корупції та зловживань у медичній сфері.

Контакт: Оксана Крячко, 0935996668, [email protected]

 


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

У Житомирі обговорили Рік дії Закону «Про медіа»

Захоплююча подорож до внутрішнього ресурсу: підсумок майстер-класів від Центру АХАЛАР

Інклюзивне відновлення та відбудова: конференція та рекомендації від експертів

В Україні запустили онлайн-курси англійської для працівників ДСНС

Українські благодійники отримали високу оцінку від моніторингової місії Americares

Перспективи міжнародної STEM-стандартизації закладів освіти України у 2024 році