Звідки беруться цільові програми підтримки молоді?

Народження цільової програми підтримки молоді – це тривалий і місткий процес, що потребує включеності великої кількості фахівців сфери молодіжної політики і стейкхолдерів, і точно участі зацікавлених ...

Додано:
YouthUp

IMG_3847

YouthUp

Народження цільової програми підтримки молоді – це тривалий і місткий процес, що потребує включеності великої кількості фахівців сфери молодіжної політики і стейкхолдерів, і точно участі зацікавлених сторін, зокрема – самої молоді. 

А для чого нам потрібні такі програми? Хіба не можна просто “придумати якийсь” захід, нафандрейзити грошей і поставити плюсик на питанні молодіжної політики, а ще краще – сто разів відзвітуватися про впроваджену “роботу з молоддю”? 

Ні, не можна! У молодіжній політиці і молодіжній роботі такий процес називається навіть не дилетантством, а взагалі непрофесійністю і некомпетентністю.
Так от, задля систематизації і якості реалізації політик держави на усіх рівнях, існує так званий програмно-цільовий метод планування – це система управління бюджетними коштами, спрямована на досягнення конкретних результатів у середньостроковій перспективі. Вона і передбачає розробку та реалізацію бюджетних програм, орієнтованих на кінцевий результат, з оцінкою ефективності використання коштів на всіх етапах бюджетного процесу. 

Програмно-цільовий метод широко застосовується в бюджетному процесі на рівні держави та місцевих бюджетів, а також у рамках комплексних місцевих цільових програм.

За основу розробки цільових програм підтримки молоді, як орієнтир і дороговказ зазвичай беремо “Національну молодіжну стратегію” та враховуємо засади інших державних цільових програм, що стосуються молоді, як от програма “Молодь України”. Не забуваємо і про регіональні стратегії і стратегії розвитку громад при розробці цільових програм на різних рівнях. 

Розробка і підготовка проєктів програм зазвичай відбувається і має бути зорієнтована на урахування потреб молоді та на основі аналізу існуючих проблем і викликів, базуючись на дослідженнях, зрізах даних і використанням результатів опитувань. 

Національна молодіжна стратегія, як дороговказ і базис – джерело, яке визначає напрямки державної молодіжної політики і слугує основою для розробки цільових програм. Цю стратегію класично розробляє центральний орган виконавчої влади, що відповідає за молодіжну політику – Міністерство молоді та спорту України, який також займається підготовкою і розробкою державної програми підтримки та розвитку молоді. 

На регіональному рівні завдання з розробки та ініціювання цільової програми підтримки молоді може бути покладене на структурні підрозділи обласних рад та обласних адміністрацій, згідно з процедурою, зазначеною у “Порядку розроблення та внесення змін до цільових програм” того чи іншого регіону. 

Рівень громади передбачає розробником програми відповідний профільний структурний підрозділ, відповідальний за реалізацію напрямку молодіжної політики. 

Першоосновою, нормативно-правовою базою для розробки цільових програм підтримки та розвитку молоді на сьогодні визначають: Закон України “Про основні засади молодіжної політики”, він унормовує загальні поняття і дещо регулює загальні питання реалізації молодіжної політики в країні. Також – постанови Кабінету Міністрів України, спрямовані на врегулювання питань реалізації молодіжної політики. Наприклад, які затверджують порядок проведення конкурсів з визначення програм (проєктів, заходів), розроблених громадськими організаціями, для надання фінансової підтримки, а також порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для підтримки молодіжних та дитячих організацій, що стосуються діяльності закладів молодіжної інфраструктури, чи молодіжних консультативно-дорадчих органів. 
Програма підтримки молоді зазвичай складається з кількох ключових блоків, які дозволяють комплексно впливати на розвиток молодої людини та створюють умови для її самореалізації. Основні складові:

Освітній розвиток:

  • доступ до якісної формальної та неформальної освіти;
  • програми підвищення кваліфікації, стажування, менторські проєкти;
  • підтримка інноваційних освітніх ініціатив і цифрової грамотності.

Професійне становлення та зайнятість:

  • сприяння першому робочому місцю;
  • програми підтримки молодіжного підприємництва та стартапів;
  • стажування, практики, кар’єрне консультування;
  • створення системи “м’яких навичок” (soft skills).

Громадянська активність і лідерство:

  • підтримка молодіжних організацій та ініціативних груп;
  • програми волонтерства та молодіжного самоврядування;
  • розвиток культури участі у прийнятті рішень на місцевому рівні.

Здоров’я та безпека:

  • програми формування здорового способу життя;
  • психосоціальна підтримка молоді;
  • профілактика залежностей і ризикованої поведінки;
  • доступ до спортивної інфраструктури.

Культурний і творчий розвиток:

  • підтримка молодих митців, творчих ідей та креативних індустрій;
  • програми міжкультурного обміну;
  • збереження культурної спадщини через участь молоді.

Соціальна підтримка та рівні можливості:

  • підтримка вразливих категорій молоді (з інвалідністю, з тимчасово окупованих територій, із малозабезпечених сімей тощо);
  • програми рівних прав і можливостей для всіх;
  • доступне житло для молоді.

Міжнародна співпраця:

  • молодіжні обміни та програми мобільності;
  • інтеграція в європейські молодіжні програми (Erasmus+, Європейський корпус солідарності);
  • партнерство з міжнародними організаціями.

Механізми реалізації та моніторингу:

  • чіткі цілі та завдання;
  • фінансове забезпечення;
  • система оцінки ефективності та прозорості виконання програми;
  • залучення молоді до планування та контролю.

Нормативно-правові документи, які містять правові підстави розроблення проєкту “Державної цільової соціальної програми підтримки молоді”:

- Закон України “Про основні засади молодіжної політики”;

- укази Президента України: від 30 вересня 20219 року № 722 “Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року”; від 12 березня 2021 року № 94 “Про Національну молодіжну стратегію до 2030 року”; 

- постанови Кабінету Міністрів України: від 31 січня 2007 року № 106 “Про затвердження Порядку розроблення та виконання державних цільових програм”; від 22 лютого 2012 року № 116 “Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів державної 3 молодіжної політики та утвердження української національної та громадянської ідентичності”; від 2 липня 2014 року № 220 “Про затвердження Положення про Міністерство молоді та спорту України”; від 9 грудня 2015 року № 1016 “Про затвердження Угоди між Урядом України та Урядом Литовської Республіки про Раду обмінів молоддю України та Литви”; від 9 грудня 2015 року № 1017 “Про затвердження Договору між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Польща про Українсько-Польську Раду обміну молоддю”; від 25 жовтня 2017 року № 1106 “Про виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони”; від 20 грудня 2017 року № 1014 “Про затвердження типових положень про молодіжний центр та про експертну раду при молодіжному центрі”; від 18 грудня 2018 року № 1198 “Про затвердження типових положень про молодіжні ради”; від 2 червня 2021 року № 579 “Про затвердження Державної цільової соціальної програми “Молодь України” на 2021-2025 роки та внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України”; від 10 вересня 2022 року № 1011 “Про затвердження Порядку формування та діяльності Національної ради з питань молоді та внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України”; від 28 лютого 2023 року № 182 “Деякі питання Українського молодіжного фонду”; розпорядження Кабінету Міністрів України: від 3 жовтня 2018 року № 710 “Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні”; від 14 грудня 2021 року № 366 “Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року”; від 12 серпня 2022 року № 752 “Про схвалення Державної стратегії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року та затвердження операційного плану з її реалізації на 2022-2024 роки”; наказ Міністерства молоді та спорту України від 17 квітня 2019 року № 1905 “Про затвердження Положення про національний конкурс “Молодіжна столиця України””, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10 травня 2019 року за № 482/33453.

 

Матеріали створені в рамках програми “SetUp”, яка впроваджується громадською організацією “YouthUp” спільно з ЮНІСЕФ за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва і розвитку Німеччини (BMZ) через державний банк розвитку KfW.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Як отримати в банку статус захищеної особи для зниклих безвісти за особливих обставин?

Кадри для відбудови та дуальна освіта: як залучити бізнес до навчання учнів?

Як протидіяти дискримінації на ринку праці

Короткі ланцюги постачання продуктів (SFSC): що це таке і для чого? Частина 2

Короткі ланцюги постачання продуктів в Україні. Частина 1