Збір донатів на персональну картку волонтера: відповіді на найпоширеніші питання

Розгортання повномасштабної агресії росії проти України спричинило ріст волонтерського руху. Багато українців, які не займалися благодійництвом раніше, почали збирати донати на потреби знайомих ...

Білий Ресторан Розпродаж Публікація для Facebook (2)

Світлана Дубина-Литвиненко

Розгортання повномасштабної агресії росії проти України спричинило ріст волонтерського руху. Багато українців, які не займалися благодійництвом раніше, почали збирати донати на потреби знайомих військових. Однак більшість видів надходжень на картку мають оподатковуватися податком на доходи фізичних осіб та військовим збором. Цього вимагає Податковий Кодекс України, який водночас і створює умови, за яких можна скористатися можливістю не платити податки за зібрані благодійні пожертви. У цьому матеріалі – роз’яснення для волонтерів та волонтерок, які збирають благодійну допомогу на власні банківські рахунки, про те, як скористатися законною можливістю зменшити власні податкові витрати. Відповіді на найбільш поширені запитання дає Юлія Панура, кандидатка економічних наук, консультантка з питань оподаткування ОГС та благодійної діяльності Українського незалежного центру політичних досліджень.

*** Цей матеріал створено Кіровоградською обласною організацією ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» за результатами онлайн-розмови «Збір донатів на персональні картки волонтерів: вимоги і ризики», що проводила організація в рамках Програми підтримки волонтерських центрів Кіровоградщини. Програма втілюється в межах проєкту «Соціальне замовлення Кіровоградщини», який реалізує КОО ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» завдяки фінансуванню National Endowment for Democracy.

Яким законодавством регламентується можливість звільнення від оподаткування?

Законом України №2747-IX від 16.11.2022 “Про внесення змін до пункту 165.1.54 статті 165 Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування певних видів благодійної допомоги, зібраної волонтерами”. Згідно документу – благодійники, фізичні особи можуть не сплачувати ПДФО за зібрані кошти у разі включення їх до Реєстру волонтерів АТО та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації

Що таке Реєстр волонтерів АТО?

Це база даних, яка містить інформацію про фізичних осіб – благодійників, які провадять волонтерську діяльність на добровільній та безоплатній основі. Реєстр волонтерів АТО веде Державна податкова служба України для контролю за оподаткуванням благодійної допомоги, отриманої благодійниками — фізичними особами на їх банківські рахунки. Він діє із 2014 року.

Усі, хто збирає благодійні пожертви і не зареєстрований у Реєстрі волонтерів АТО, мають платити вже згадані податки.

Інструкцію, розроблену КОО ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» про те, як внести свої дані до Реєстру волонтерів АТО, можна знайти тут.

Як перевірити чи внесені мої дані до Реєстру волонтерів АТО?

Якщо ви не маєте підтверджуючого документу про включення до Реєстру волонтерів АТО, зверніться до органу ДПС за місцем обліку (особисто або поштою). Дані цього Реєстру не оприлюднюються.

Як правильно волонтеру збирати кошти?

  • на банківські рахунки, відкриті на ім’я волонтера
  • рахунки призначені для здійснення благодійної діяльності
  • кількість рахунків не обмежується

Важливо! Навіть якщо усі надходження на картку зафіксовані у призначені як «Благодійна допомога/пожертва», а волонтер не внесений до Реєстру волонтерів АТО, ці кошти підлягають оподаткуванню.

На які цілі можна витратити кошти з персональної картки? Що на них можна купити?

Законодавство встановлює чіткий перелік товарів та послуг, на які можуть бути витрачені зібрані таким чином кошти. Цей перелік наступний:

  • спеціальні засоби індивідуального захисту
  • технічні засоби спостереження
  • лікарські засоби, засоби особистої гігієни
  • продукти харчування, предмети речового забезпечення

Також цими коштами можна оплатити:

  • вартість лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, засобів реабілітації
  • послуги лікування, медичної реабілітації

Зібрані донати можна спрямувати й на надання матеріальної допомоги. Перелік осіб, які можуть отримати таку допомогу від волонтерів, теж встановлений Податковим кодексом України:

  • учасники бойових дій або члени їх сімей
  • фізичні особи, які мешкають (мешкали) на території бойових дій/ВПО
  • працівники підприємств сил цивільного захисту або члени їх сімей

Важливо! Кошти можуть бути спрямовані безпосередньо вищевказаному переліку осіб, або через рахунки Міноборони, ГУ Нацгвардії, СБУ, СЗР, МВС, Нацполіцію, УДО тощо. Тобто, якщо волонтер хоче допомогти зібраними коштами, наприклад, громадські організації, яка надає послуги психологічної реабілітації військових, то це вважатиметься нецільовим використанням коштів, адже громадських організацій немає у визначеному переліку осіб.

Кому із членів сімей учасників бойових дій можна допомагати? Тільки дружина/чоловік/діти?

Цей перелік осіб визначає п.п. 165.1.54 Податкового Кодексу України:

  • батьки (якщо вони до досягнення особою повноліття не були позбавлені стосовно неї батьківських прав)
  • дід та баба (якщо батьки померли)
  • інший із подружжя (якщо він (вона) не одружилися вдруге)
  • малолітні та/або неповнолітні діти
  • повнолітні діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення ними закладів освіти, але не більше ніж до досягнення 23 років
  • повнолітні діти, які не мають своїх сімей
  • повнолітні діти, які мають свої сім’ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття
  • утриманці загиблого (померлого), яким у зв’язку з цим виплачується пенсія

А як щодо витрат волонтера? Чи зібрані благодійні пожертви можна спрямовувати лише на закриття потреб тих, кому допомагаємо?

Ні, волонтер може витрачати зібрані кошти для надання благодійної допомоги та відшкодувати витрати, пов’язані з наданням благодійної допомоги, за умови їх документального підтвердження. До прикладу, волонтер може використати зібрану благодійну допомогу на продуктові набори і на витрати пального чи оренду автомобіля, щоб роздати ці продуктові набори. Однак усі витрати повинні мати документальне підтвердження.

Яким чином волонтер має підтверджувати витрати зібраної благодійної допомоги?

Законодавство не визначає чіткий перелік документів, якими мають бути підтверджені витрати. Це можуть бути чеки, квитанції, сплачені інвойси, накладні, акти приймання-передачі, тобто всі первинні документи, які підтверджують здійснені фінансові операції.

Діюче законодавство дозволяє не здійснювати документальне підтвердження витрат, які були здійснені у період з 24 лютого 2022 року по 1 травня 2022 року.

А якщо волонтер зареєструвався у Реєстрі волонтерів АТО влітку і почав вести облік документів про всі витрати? Документи про витрати за період з травня до моменту реєстрації не збиралися.

Зібрані кошти підлягатимуть оподаткуванню 18% податком на доходи фізичних осіб та 1,5% військовим збором до тих пір, поки ви не були включені до Реєстру волонтерів АТО. За вийнятком періоду з 24 лютого 2022 року по 1 травня 2022 року.

Перед ким і як волонтер має звітувати про зібрану благодійну допомогу?

Для цього щороку волонтером має подаватися декларація про майновий стан та доходи.

Що буде, якщо волонтер продовжуватиме збирати донати і не буде зареєстрований у Реєстрі волонтерів АТО?

Реєстрація у Реєстрі волонтерів АТО не є обов’язковою, вона лише дає право фізичній особі, що здійснювала публічний збір благодійних пожертв, не оподатковувати отримані кошти. У разі прийняття рішення не реєструватись, фізична особа-благодійник повинна розуміти, що зібрані кошти підлягають оподаткуванню 18% ПДФО та 1,5 % військовим збором. Тобто, волонтер має визначити суму податків, які підлягають сплаті та перерахувати їх до бюджету. Якщо у разі проведення податкової перевірки буде з’ясовано, що така фізична особа порушила вимоги законодавства до неї можуть бути застосовані фінансові санкції.

Як податкова дізнається про діяльність волонтера, якщо він не внесений до Реєстру волонтерів АТО? На підставі чого органи ДПС можуть розпочати перевірку щодо волонтера та його діяльності?

Органи ДПС мають чітко регламентовані процедури, за якими розпочинається і здійснюється перевірка. Це не може відбуватися на основі побаченого у соціальних мережах податковим інспектором оголошення про відкриття збору. Існує також банківська таємниця, відповідно до якої банки не мають права передавати дані щодо надходжень і витрат на рахунках фізичних осіб. Водночас податківці можуть розпочати перевірку після отримання звернення громадянина України про чиюсь незаконну діяльність.

Варто пам’ятати, що декларація про майновий стан і доходи може підлягати камеральній перевірці органами ДПС. Це означає, що всі показники, які відображаються у декларації повинні бути ретельно вивірені волонтером.


 

Останні публікації цього розділу:

Як мешканці громад бачать планування процесів відновлення за участі громадськості?

Шкільні коворкінги у Пирятинській громаді

Розбудова ланцюжків доданої вартості в економіці Пирятинської громади

Аналітичний звіт: "Насильницькі зникнення: національна практика v. міжнародні стандарти"

Посилення ролі жінок в секторі енергетики: кейс НЕК «Укренерго»

Гуманітарна та благодійна допомога, яка отримується ОМС або КП: оформлення та оподаткування