Місія (не)здійсненна: Як не “потонути” у стратегіях відбудови і справді впливати?
Що спільного в найефективніших організаціях світу – від глобальних корпорацій до урядових платформ, від технологічних стартапів до міжнародних благодійних фондів? Масштабність світогляду та ...
Додано:
Антоніна Бондаренко

Що спільного в найефективніших організаціях світу – від глобальних корпорацій до урядових платформ, від технологічних стартапів до міжнародних благодійних фондів? Масштабність світогляду та стратегічне бачення з урахуванням гнучкості, інновацій, центрованості на бенефіціарах, адаптації до системних змін та активного управління ризиками в процесі реалізації стратегії розвитку.
В Україні стратегії формують та впроваджують – влада, бізнес, громадський сектор. Папір виконує тонни амбітних планів. Чи всі вони “працюють”? Чи не стоять наші з вами стратегії черговим витвором поліграфічного мистецтва, що збирає пил на полицях замість реальних змін у житті суспільства? Якщо так, то навіщо ж було стільки зусиль, чи не так?
Організації, команди, експерти докладають колосальних зусиль, проводять стратегічні сесії, пишуть roadmap’и, а потім… частина з них розчиняється у безкрайньому морі “операційки”, або ж просто губиться серед інших, не менш амбітних, але таких же нереалізованих ідей. McKinsey визнає: лише 21 % стратегій проходять тест на якість і вплив. Це означає, що лише кожна п’ята стратегія має необхідну глибину та якість, щоб справді впливати на запланований результат.
Чому стратегії залишаються “на папері”?
- Широко замахнулися, мало зрозуміли: Стратегія надто загальна в певній мірі амбітна, але не має чітких, вимірних кроків. Схоже на спробу збудувати місто без архітекторів, креслень, розрахунків – красива ідея, але як її втілювати та до чого бути готовим?
- Ми тут подумали за вас: Відсутність залучення команди до розробки. Ви запропонуйте нам ідеї та інструменти, а ми далі будемо впроваджувати. Якщо команда не “прожила” стратегію, вона її не прийме і не реалізує. Оркестр не заграє симфонію, якщо диригент просто роздав ноти і зник.
- Відпустили і забули: Немає відповідальності, інтеграції в щоденні процеси, моніторингу та перегляду. Стратегія – це живий організм всередині організації. Вона потребує постійного включення та коригувань, особливо в часи турбулентності. Враховуючи і антикризові кампанії (навіть якщо ви вважаєте, що кризових тем/ситуацій у вас немає).
- Красиво, але незрозуміло: Надто складна мова, змістовні на перший погляд, але складні у сприйнятті терміни – місія, сенси та цінності. Стратегія має бути кристально зрозумілою для кожного, хто до неї причетний. На запитання: якою є ваша організація? Кожен її представник дає відповідь, але не завчені фрази, а справді відчуте та зрозуміле. Візія, місія, цінності – інколи відлякують команди, але це важливий тандем презентації на зовні для партнерів та колег.
- Стратегія – це формальність: Є написаний документ, який набуває інституційної ваги десь на полиці або в папці google диску. Далі відсутній розвиток життя та адаптації у операційні плани підрозділів, проєктів та напрямів. Часто команди бояться занадто “бюрократизованої роботи”. Але, маючи тактичні плани та задачі – зʼявляється вільний час та потенційні можливості розвитку.
Як зробити стратегію “працюючою” і впливовою?
- Стратегія – це компас. Вона має бути чіткою, гнучкою і давати напрямок. Визначте 2-3 ключові пріоритети, які відповідають вашій місії та актуальним викликам. Не намагайтесь охопити все одразу.
- Залучення – наштовхує на дію. Проводьте стратегічні сесії так, щоб кожен член команди відчув себе частиною “творчого процесу”, а не слухачем, якому потім розкажуть, як буде. Дайте можливість “прожити” стратегію: генерувати ідеї, не критикувати, а діяти через питання: “А що якщо так?”. Це формує відчуття відповідальності та причетності до творення змін.
- Гнучкість та адаптація до реальних викликів. Адаптація стратегій до контексту війни та кризових ситуацій, періоду відновлення в Україні допомагає оперативно реагувати на виклики, підтримувати уразливі групи населення, враховувати змінне зовнішнє середовище для ефективного управління проєктами.
- Вимірюйте та інтегруйте. Встановіть чіткі, реалістичні індикатори успіху. Регулярно переглядайте прогрес, будьте готові коригувати та адаптувати. Світ змінюється швидко, і ваша стратегія має бути в ритмі разом з ним.
- Комунікація – понад усе. Розмовляйте про вашу стратегію. Виносьте питання на щотижневі зустрічі, ставте нагадування, інтегруйте в концепції майбутніх проєктів, розповідайте у медійному просторі та на своїх комунікаційних ресурсах. Пояснюйте, чому саме ці пріоритети, які результати ви транслюєте і що означає успіх для кожного члена команди та для України в цілому.
Пам’ятайте: Стратегія без дії — це мрія. Дія без стратегії — шлях в нікуди. А дія без усвідомленої репутації – це шлях у невідомість. Не дозволяйте вашим амбітним планам припадати пилом. Перетворюйте їх на рушійну силу відбудови та реальних змін.