Як розробити цифровий проєкт у сфері туризму: історія успіху Синевирської громади

Цифрова трансформація туристичної галузі стала ключовим інструментом для зацікавлення подорожуючих та підвищення якості послуг. За час проходження акселераційної програми «Громада 4.0» Синевирська ...

Простори_Синевиру

Яніна Шабанова

Цифрова трансформація туристичної галузі стала ключовим інструментом для зацікавлення подорожуючих та підвищення якості послуг. За час проходження акселераційної програми «Громада 4.0» Синевирська територіальна громада розробила концепцію нового для туристичної індустрії диджитал-рішення і сьогодні ділиться своїм досвідом.

Двісті тисяч туристів — стільки відвідувачів нарахував національний парк «Синевир» у 2021 році. Здавалося б, що передова позиція в туристичній галузі очевидна: понад 100 різноманітних атракцій, 120 закладів проживання, 26 закладів харчування, 150 надавачів туристичних послуг, у яких залучено понад 800 місцевих жителів. Однак у одного з найпривабливіших туристичних магнітів України є зона росту — сучасне цифрове рішення.

Озеро Синевир

 

Як зʼявилась ідея

Незважаючи на підтверджені цифрами успіхи, Синевирська громада Закарпатської області стикається з викликами. Брак єдиного інформаційного ресурсу, який би включав у себе всі дані про туристичні заклади, об’єкти та послуги, обмежує туристів у реальному оцінюванні можливостей відпочинку. Ця проблема посилюється незлагодженою співпрацею  власників готелів, ресторанів та надавачів додаткових послуг. Туристи витрачають занадто багато часу й коштів на планування та організацію відпочинку, зважаючи на нестачу зручних інструментів для цього.

«Ідея розробити туристичний сайт із сервісом самостійного планування відпочинку з’явилася ще у 2021 році, — розповідає Мар’яна Місик, проєктна менеджерка Синевирської сільської ради, відповідальна за цифровізацію в Синевирській громаді. — Вона була частково втілена в рамках проєкту «Інтерпретаційна культурно-пізнавальна мандрівка «Синевир.Горяни». Тоді об’єкти культурної спадщини були систематизовані та об’єднані в чотири маршрути. Також деякі елементи, як-то формати та стилі відпочинку, були присутні на сайті «Срібний гід». Повномасштабна війна лише посилила актуальність нового цифрового проєкту: кількість туристів у громаді збільшилась удвічі у зв’язку з небезпечністю відпочинку на півдні України й обмеженим виїздом за кордон. Ми відчули потребу в сервісі з актуальною і якісною туристичною інформацією, можливістю планування подорожей і чи бронювання послуг».

Навесні 2023 року Марʼяна разом з іншими спеціалістами з різних сфер Синевирської громади стали учасниками акселераційної програми «Громада 4.0». На старті команда мала лише ідею цифрового сервісу «Майстер відпочинку», що передбачає створення персональних програм відпочинку для туристів. Протягом наступних місяців задум трансформувався в повноцінну концепцію.

Синевирська громада

 

Візія та планування

На етапі роботи з ідеєю команда вирішила за допомогою цифрових інструментів поєднати сильні сторони індивідуальних подорожей та організованого туризму. Така синергія свободи самостійного відпочинку та комфорту пакетних турів стала візією проєкту. За мету взяли завдання розробити зручний інструмент планування подорожі. «Алгоритм планування відпочинку більшості відомих сервісів розпочинається з вибору туристичного центру й готелів. Ми пропонуємо розпочати планування з ідеї відпочинку, яка виходить із потреб та інтересів туристів», — пояснює Марʼяна.

За задумом авторів «Майстру відпочинку», туристичні об’єкти будуть систематизовані за типами туристичних об’єктів «природа» та «культура», які і самі матимуть підтипи. Також об’єкти та послуги можна буде обрати за видами відпочинку («актив», «релакс», «сімейний відпочинок», «діловий туризм», «хобі тури», «релігійний» «пізнавальний», «розваги»). Схема роботи сервісу виглядатиме таким чином:

  • За допомогою розумних фільтрів турист зможе вибрати із систематизованої бази даних туристичні об’єкти та послуги відповідно до вподобань.
  • Інтерактивна карта відобразить оптимальний маршрут, який з’єднає туристичні атракції.
  • Планувальник відпочинку з інформації про кожний обʼєкт та послугу сформує план відпочинку у вигляді PDF-таблиці.

Крім того, автори проєкту продумали реалізацію платформ для прямих комунікацій із надавачами послуг та обміну враженнями з іншими туристами.

Після того команда розробила покроковий план реалізації проєкту:

  1. Маркетингові дослідження
  2. Формування команди
  3. Розроблення вебсайту із сервісом самостійного планування
  4. Тестування
  5. Просування
  6. Пошук фінансування

Впродовж акселераційної програми спеціалістам вдалося детально пропрацювати кожний етап.

 

Аналіз конкурентів та цільових аудиторій

Команда Синевирської громади власноруч дослідила сайти та мобільні додатки, призначені для відвідування туристичних об’єктів України. Усі вони були поділені на три групи: туристично-інформаційні сайти, сервіси планування, сервіси бронювання та замовлення. У результаті аналізу спеціалісти виявили певні аспекти, які можна було б вдосконалити вже у власному сервісі. Отже, «Майстер відпочинку» не лише включив основний функціонал конкурентів, а й отримав свої переваги, як то актуальність та ексклюзивність туристичної інформації, верифікація надавачів послуг, експертна підтримка та швидкий зворотній зв’язок.

Дослідження цільових аудиторій включало кілька етапів. Спочатку були розписані сегменти та їхні інтереси, які новий цифровий сервіс міг би задовольнити.

Назва

Характеристики

Інтереси

Організовані туристи

Екскурсійні групи, що відвідують озеро Синевир

Зацікавленість у відпочинку на території громади. Можливість легко організувати відпочинок у громаді

Самостійні туристи

Вже відпочивають у громаді або планують приїхати

Можливість легко спланувати та організувати відпочинок у громаді

Туристичні фірми

Туроператори та турагенти

Нові атракції, послуги, туристичні об’єкти та ідеї для організованих групових та індивідуальних екскурсійних турів та програм відпочинку.

Підвищення якості турів.

Працівники креативних індустрій

Художники, фотографи, працівники кіноіндустрії

Нові локації для проєктів.

Власники закладів проживання та харчування

Сільські садиби, мініготелі, готелі, мотелі, шале

Збільшення туристів та кількості ночей, які вони сплачують.

Розширення можливостей для просування послуг.

Надавачі додаткових туристичних послуг

Екскурсоводи, гіди, власники звіринців, пункти прокату, продаж сувенірів та дарів лісу, кінні маршрути, транспортні послуги, народні умільці, музиканти

Збільшення кількості туристів.

Розширення можливостей для просування послуг.

Після цього команда провела дослідження майбутніх користувачів через напівструктуровані інтерв’ю. Результати показали, що можливості сервісу є затребуваними як серед туристів, так і надавачів туристичних послуг.

 

Формування команди

Керівниця проєкту Мар’яна Місик, є водночас авторкою концепції та ідейною натхненницею, яка визначає цінності продукту. Вона відповідає за організацію та планування роботи, розроблення підходів до систематизації туристичних об’єктів та послуг, а також планує маршрути та програми відпочинку. 

Разом з Мар’яною до складу команди увійшли:

  • Марія Лало — голова ГО «Агенція розвитку Синевирської громади» та експертка з культурної спадщини. У своїй ролі проєктної менеджерки Марія відповідає за розробку та підбір локацій для культурно-пізнавального туризму.
  • Мар’яна Куліш — студентка спеціальності «Туризм». Мар’яна займається створенням та наповненням бази даних, систематизацією туристичних об’єктів та послуг, а також розробкою оглядових турів та програм відпочинку.
  • Олександр Коваль та Руслана Кривенкова — експерти туристичної сфери та викладачі факультету туризму та міжнародних комунікацій УжНУ. Вони надають експертну підтримку, допомагають у розробленні та впровадженні проєкту.

Автентичні будівлі краю

Автентичні будівлі краю

 

Робота із сайтом

Основна база туристичних об’єктів, необхідна для створення сайту, була наявна завдяки роботі відділу економічного розвитку, туризму та інвестицій. Команда перейшла до етапу створення архітектури сайту та роботи над Мінімальною Життєздатною Версією (MVP).

Майбутній сайт буде допомагати користувачам:

  • Здійснювати пошук за допомогою розумних фільтрів та ознайомлюватися з локаціями громади на інтерактивній карті
  • Отримувати коротку актуальну інформацію про обрану локацію
  • Бронювати туристичні послуги
  • Планувати подорож та маршрут за допомогою інтерактивного конструктора маршруту

У версії 1.0 інформація про туристичні об’єкти та послуги буде додаватися адміністратором сайту. У майбутніх оновленнях команда планує реалізувати кабінети користувачів для туристів та надавачів туристичних послуг.

 

Просування

Комунікаційна стратегія проєкту націлена на максимально ефективне спілкування з різними сегментами цільової аудиторії. Вона базується на ретельному аналізі і визначенні основних підходів для розповсюдження інформації про сервіс.

Один із головних напрямів цієї стратегії — комунікація з туристами. Для привернення їхньої уваги спеціалісти обрали декілька каналів:

  • Зовнішня реклама має на меті вразити своєю привабливістю і закликати користувачів скористатися сервісом.
  • Друкована реклама, така як флаєри та візитки, спрощує отримання додаткової інформації.
  • Соціальні мережі використовуватимуться для розповсюдження інформації серед потенційної цільової аудиторії, підвищення впізнаваності та довіри до сервісу.
  • Реклама в Google допоможе сервісу піднятися в пошуковому запиті, що важливо для збільшення конверсії.
  • Робота з лідерами думок і ЗМІ дасть змогу підвищити обізнаність про сервіс та показати його можливості.

Комунікація з надавачами послуг теж має свої особливості. Вона передбачає прямі звернення, розсилку електронною поштою, презентації проєкту в центрі підтримки підприємництва.

 

Залучення коштів

Для реалізації проєкту громада планує залучити фінансування з різних джерел. Насамперед команда розглядає можливість отримання грантових коштів від організацій, які спрямовані на підтримку розвитку туризму та інноваційних проєктів. Також громада обговорює виділення коштів із місцевого бюджету на підтримку та розвиток туристичного потенціалу. Це може включати фінансування рекламних заходів, інфраструктурних поліпшень та забезпечення інших потреб проєкту.

Додаткову допомогу та ресурси громада планує залучити через співпрацю з волонтерами, що можуть допомогти в організації та проведенні різних заходів, просуванні проєкту в соціальних мережах та поширенні інформації, та місцевими підприємцями туристичного бізнесу.

 

Акселераційні можливості

Участь у програмі «Громада 4.0» стала важливим етапом у розвитку «Майстру відпочинку». Особливо цінною команда вважає співпрацю з менторкою Ольгою Троян, яка є виконавчою директоркою ImageryWard Startup і продакт-менеджеркою WardMe App. Під її керівництвом команда змогла систематизувати свої знання та навички, отримати мотивацію до активної роботи над продуктом і ретельно пропрацювати кожний етап розроблення сервісу. Професійна експертиза Ольги сприяла розумінню бізнес-аспектів проєкту й дала змогу уникнути багатьох потенційних помилок.

Командна робота з менторкою

Командна робота з менторкою

Окрім цього, програма «Громада 4.0» забезпечила команду можливістю обміну досвідом з іншими громадами, що також розробляють туристичні цифрові продукти. Взаємодія з Гайворонською та Коблівською громадами дала змогу зрозуміти, які підходи працюють найкраще в даному сегменті і як можна вдосконалити власний продукт.

Познайомитися ближче з командою Синевирської громади та «Майстром відпочинку» можна буде на фінальній презентації проєктів програми «Громада 4.0». Захід відбудеться в жовтні 2023 року. Дата й посилання на трансляцію будуть опубліковані на сайті програми.

 

Програма «Акселератор цифрової стійкості Громада 4.0» реалізується міжнародною організацією SocialBoost за підтримки Міністерства цифрової трансформації України та Програми «U-LEAD з Європою».


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Промотувати українську спадщину: які ідеї представили фахівці культурного сектору

«Розширення можливостей жінок у бізнесі»: історія Марії Дворської

Впровадження гендерних підходів на робочому місці дозволяє жінкам впливати на розвиток компанії

Як розвивати громадянське суспільство під час війни

Виклики і можливості розвитку сфери культури та соціальної згуртованості у Тернопільській області

Об’єднання задля відновлення: як ОГС можуть працювати разом для спільного впливу на процеси?