Як через створення соціального підприємства організаціям сформувати фінансовий резерв для волонтерської діяльності?

Залучення коштів на діяльність громадських організацій та благодійних фондів - один із найбільших викликів громадських об'єднань в Україні. Ще складніше це робити, коли організація обирає ...

ефір корнецького обк_Mesa de trabajo 1

Світлана Дубина-Литвиненко

Залучення коштів на діяльність громадських організацій та благодійних фондів – один із найбільших викликів громадських об’єднань в Україні. Ще складніше це робити, коли організація обирає волонтерство і допомогу іншим за свій стратегічний напрям. Створення соціального підприємства на базі своєї організації – одне з рішень, що допоможе сформувати запасне джерело ресурсів для волонтерської діяльності. Тим паче, що громадські та благодійні організації можуть продавати продукти, товари чи послуги заради досягнення поставлених цілей. Які можливості відкриває створення соціального підприємства (СП) для громадського об’єднання, яку форму можна обрати і з чого почати активістам, якщо в голові з’явилася ідея для підприємництва? Про це говорили в етері онлайн-розмови “Як організаціям сформувати запасне джерело залучення ресурсів для волонтерської діяльності?” із Артемом Корнецьким, співзасновником та керівником School of ME: Школи усвідомленого підприємництва, бізнес-тренером та ментором для соціальних підприємців. Публікуємо найцікавіше з розмови у цьому матеріалі.

Простими словами, пояснює Артем Корнецький, соціальне підприємство – це бізнесова діяльність, яка в першу чергу існує заради досягнення певної соціальної мети. В Україні не закріплене поняття СП у чинному законодавстві, відповідно організації можуть використовувати будь-яку організаційно-правову форму, яка дозволяє продавати товари чи послуги.

Є 3 базових критерії, за якими підприємство може відноситися до категорії соціального:

  1. Profit Distribution – частину чистого прибутку СП скеровує на реалізацію соціальної цілі
  2. Work Integratin – СП створює робочі місця для вразливих категорій населення, список яких врегульовано українським законодавством, серед яких, наприклад, особи з інвалідністю, особи похилого віку, матері-одиначки, учасники бойових дій та їх родини і т.д. Практика в Україні – половина працевлаштованих мають належати до вразливих категорій населення
  3. Product Innovation – СП продає унікальний продукт, товар або послугу, який вирішує конкретну соціальну проблему. Сюди часто відносять так звані «зелені підприємства» або компанії, що розробляють товари для людей з інвалідністю.

До слова, критерії можна змішувати, не обовʼязково брати в роботу лише один із них.

Так склалося в Україні, що більшість СП починають займатися підприємницькою діяльністю внаслідок громадської діяльності. Тобто ГО/БФ  шукають можливості, щоб посилити свою фінансову спроможність вести громадську діяльність або бути більш фінансово сталими, диверсифікувати свої надходження. Для цього організації йдуть двома шляхами:

  1. Починають продавати свої продукти/товари/послуги самі (у такому разі ГО/БФ мають прописати можливість ведення підприємницької діяльності у статуті, рекомендації тут)
  2. Або створрюють ТОВ (якщо засновників кілька) чи ФОП та унормовують надходження прибутку з їхньої діяльності на діяльність неприбуткової організації. Практика в Україні- направляти хоча б 20 % чистого прибутку, головне, аби це було регулярне відрахування. При чому ФОП може бути створений кимось із команди ГО чи БФ, які запускають соціальне підприємство. Формування ендавменту (фінансовий резерв організації) якраз і формується із надходжень, про які йде мова.

Як унормувати стосунки між ГО/БФ та СП?

Якщо ГО/БФ створюють власну комерційну юридичну особу – ТОВ, то вони є співзасновниками, формування ендавменту прописується при заснуванні та оформленні юрособи. Це найпрозоріший спосіб діяльності СП, його прибутки легко перевірити і проконтролювати. Якщо ж організація обирає продавати через ФОП, тоді домовленості про формування ендавменту можуть закріплюватися меморандумом/договором, але вони не є більше добровільними, а сам ФОП перераховуватиме на рахунок ГО частину свого прибутку у формі благодійного внеску.

Хочу заснувати СП – з чого почати?

Будь-який соціальний бізнес починається із соціальної мети. Тому важливо одразу відповісти на питання “Яку проблему ви хочете вирішити?” Далі брейнштормінг ідей та відсіювання того, що вже є на ринку. Обрані концепції варто протестувати (наприклад, створити прототип та отримати зворотній зв’язок, провести фокус-групи), і вже тоді розробити бізнес-модель товару чи послуги, що продаватиметься. При створенні СП важливо також напрацювати бізнес-план з фінансовими розрахунками, прогнозами та описом команди й продукту. Кожне СП має також сформулювати візію та місію – це такі ж важливі стандарти, як для неурядової організації.

В Україні соціальні підприємства можуть залучати як грантову підтримку, так і інвестиції. Сталі програми підтримки СП розроблять School of Me: Школа усвідомленого підприємництва та Український соціальний венчурний фонд, окремі грантові програми пропонують сьогодні і міжнародні організації за тематичними напрямками діяльності. Кожен соціальний підприємець може також отримати безкоштовні консультації з питань розвитку соціального бізнесу в Дії.

Публікацію створено в межах Програми підтримки волонтерських центрів Кіровоградщини,   що втілює КОО ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» у проєкті  «Волонтерський крафт» за фінансування National Endowment for Democracy (NED).

 


 

Останні публікації цього розділу:

Що таке систематичне розкриття інформації?

Чим досвід Японії в управлінні відходами актуальний для України

Промотувати українську спадщину: які ідеї представили фахівці культурного сектору

«Розширення можливостей жінок у бізнесі»: історія Марії Дворської

Впровадження гендерних підходів на робочому місці дозволяє жінкам впливати на розвиток компанії

Як розвивати громадянське суспільство під час війни