Розширення 2004: політика згуртованості через 20 років

Протягом 20 років після одного з найважливіших розширень ЄС політика згуртованості підтримувала розвиток інфраструктури та публічних послуг, сприяла розвитку інновацій, освіти та навичок.1 травня ...

Додано:
powerreform

Третяк_23072024

powerreform

Протягом 20 років після одного з найважливіших розширень ЄС політика згуртованості підтримувала розвиток інфраструктури та публічних послуг, сприяла розвитку інновацій, освіти та навичок.

1 травня Європейський Союз відзначив 20-ту річницю найбільшого розширення з моменту свого заснування, коли до нього увійшли Кіпр, Чехія, Естонія, Угорщина, Латвія, Литва, Мальта, Польща, Словаччина та Словенія.

Серед прав і обов’язків, які з’явилися з повноправним членством, країни А10, як їх почали називати, також активно інтегрували механізми політики згуртованості. Ця політика стимулювала економічний і соціальний прогрес, сприяючи конвергенції між новими членами та рештою країн ЄС.

Відповідно до місії, закріпленої в Римському договорі 1957 року, політика згуртованості відіграла важливу роль у зменшенні «диспропорцій, які існують між різними регіонами, і відсталості менш розвинутих регіонів».

Особливо це стосується 10 країн, які приєдналися до ЄС у 2004 році: їхній середній ВВП на момент вступу становив 60% від середнього по ЄС, порівняно з 80% сьогодні. Подібне покращення було зафіксовано щодо рівня безробіття, який знизився з 14,4% у 2004 році до 3,6% у 2023 році.

Цьому вражаючому процесу зменшення розриву сприяли такі чинники, як пряма підтримка інвестицій у рамках політики згуртованості. Це стало ключем до успішної інтеграції в Єдиний ринок ЄС.

Європейський комісар з питань згуртованості та реформ Еліза Феррейра озвучила ці досягнення з нагоди оприлюднення 9-го звіту про згуртованість, коли заявила: «За останні 20 років політика згуртованості досягла успіху у своїй місії сприяти економічній, соціальній та територіальній згуртованості між регіонами. Для громадян держав-членів після розширення 2004 року політика згуртованості означала нові можливості, нове процвітання та кращу якість життя».

Впродовж 2014-2020 рр. щорічна фінансова підтримка, надана політикою згуртованості, становила в середньому для ЄС-27 0,4 % національного ВВП. Для деяких бенефіціарів, включаючи країни, які приєдналися в 2004 році, вона сягнула понад 2% ВВП.

 

Зменшення диспропорцій

Політика згуртованості, разом з іншими інструментами фінансування ЄС, є необхідною для успішної інтеграції в Єдиний ринок. Вона зменшила диспропорції як на рівні ЄС, так і всередині держав-членів. Завдяки програмам фінансування на 2014-2020 рр. регіональні диспропорції в ЄС скоротилися приблизно на 3,5 %, тоді як диспропорції між країнами зменшилися на 2 %.

Вплив був найбільшим у країнах Східної Європи та менш розвинених регіонах. У 2023 році ВВП у менш розвинутих регіонах був на 2,4% вищим, ніж би він був без підтримки політики згуртованості. Для Латвії та Литви ці показники становили 4 % та 3 % відповідно.

Справжня природа висхідної конвергенції, якій сприяє політика згуртованості, проявляється в тому факті, що не лише менш розвинуті регіони отримують вигоду від фондів ЄС. Насправді політика згуртованості також приносить користь державам-членам, які є чистими платниками політики. Це тому, що інвестиції стимулюють попит на їх товари та послуги в короткостроковій перспективі. У довгостроковій перспективі більш розвинені країни виграють від збільшення імпорту з менш розвинених регіонів. Комісар Феррейра сказала на 9-му форумі згуртованості, що не йшлося про «естетичний перерозподіл доходів», а про сприяння збалансованому зростанню та розвитку.

 

Як це виглядає на практиці?

Політика згуртованості сприяла суттєвому вдосконаленню інфраструктури та покращенню публічних послуг, розвитку людського капіталу, інновацій та управлінської спроможності. Ці зміни підвищили конкурентоспроможність і якість життя в 10 державах-членах.

Існує незліченна кількість проектів, які фінансуються через політику згуртованості, у різних сферах – від охорони здоров’я до транспорту та енергетики. Багато з цих проектів, що фінансуються ЄС, спрямовані не лише на тривале та стабільне зростання в менш розвинутих регіонах, а й на сприяння їх сталому розвитку.  Це стосується Литви, де в домогосподарствах по всій країні було встановлено понад 5600 систем освітлення на сонячних панелях. Маючи близько 45 мегават встановленої потужності, литовці щороку скорочують викиди парникових газів на близько 27 000 тон.

Іншим відомим прикладом є геотермальна система Сегед в Угорщині. Завдяки політиці згуртованості Угорщина може похвалитися найбільшою в Європі геотермальною мережею міського теплопостачання. Вона складається з 27 свердловин, 16 теплових станцій і 250 км труб, які забезпечують постачання 27 000 домогосподарств і понад 400 громадських будівель, скорочує 434 000 тон викидів парникових газів на рік.

Але підтримка політики згуртованості також має вирішальне значення для того, щоб громади по всій Європі мали доступ до якісних публічних послуг, незалежно від того, чи це найсучасніші системи громадського транспорту, як-от нова лінія 2 варшавського метро, яку кошти ЄС підтримали у придбанні 17 нових потягів; або послуги охорони здоров’я, як-от 41 мільйон євро, які політика згуртованості внесла в розвиток онкологічного центру Ентоні Мамо на Мальті, де тепер пацієнти можуть отримати доступ до пропозицій передової діагностики та лікування раку.

Віддана своїй місії сприяти розвитку інновацій політика згуртованості підтримала створення Біотехнологічного центру в Словенії, який має найсучасніші засоби для передових наукових досліджень у таких галузях, як медична біотехнологія та сільське господарство.

Іншим прикладом фінансованого ЄС проєкту є підтримка політикою згуртованості компонентів е-Естонії. У найбільш цифровій демократії в Європі ця інфраструктура ІКТ дозволяє громадянам і підприємствам мати доступ до безлічі цифрових рішень для доступу до послуг, включаючи охорону здоров’я, сплату податків і голосування, що є мрією інтроверта.

 

Залучення прикордонних регіонів в Interreg

За останні 20 років політика згуртованості значною мірою сприяла усуненню диспропорцій між прикордонними регіонами та їх інтеграції в ЄС через європейську територіальну співпрацю завдяки програмі Interreg.

Сотні спільних проектів співробітництва та партнерства допомогли подолати спадщину минулого та зміцнити довіру та солідарність через кордони. Це можна спостерігати в підтримці Interreg прикордонних міст-побратимів, таких як Горіція-Нова Горіца (Італія-Словенія), Слубіце-Франкфурт-на-Одері (Польща-Німеччина) і Цешин-Чеський Тешін (Польща-Чехія). Це також можна побачити в розвитку Європейського зеленого поясу вздовж лінії колишньої залізної завіси.

Країни, які приєдналися до ЄС, отримали вигоду від транснаціональних ініціатив Interreg, таких, як програми Балтійського моря, Центральної Європи або Дунайського регіону. Вони допомогли покращити соціально-економічний розвиток і конкурентоспроможність, надаючи доступ до навчальних мереж і партнерства.

У Східній Європі продуктивність (вимірювана як ВВП на зайняту особу) зростала приблизно втричі швидше, ніж середній показник по ЄС за останні два десятиліття. Це є свідченням посилення конкурентоспроможності та покращення ділового середовища у східних регіонах після їх вступу до ЄС.

 

Що далі?

Прогрес, досягнутий країнами A10 за останні 20 років, яскраво свідчить про результативність політики згуртованості. Виступаючи під час оприлюднення звіту групи високого рівня щодо майбутнього політики згуртованості, комісар Феррейра сказала, що Європа не зможе досягти успіху в усе більш конкурентоспроможній глобальній економіці за рахунок лише кількох регіонів. Європа також не змогла б реалізувати своє прагнення стати першим у світі вуглецево-нейтральним континентом, якби деякі країни не здійснили перехід.

Щоб залишатися ефективною, політика мала адаптуватися. Це уже частково зроблено, як видно зі стратегічного переходу від фінансування базової інфраструктури до фінансування інновацій, зелених інвестицій та підвищення якості в інституціях. Це дозволило швидко зреагувати та пом’якшити вплив таких криз, як Covid-19, російське вторгнення в Україну та, як наслідок, дефіцит енергії.

Комісар Феррейра неодноразово нагадувала, що політика все ще має простір для зростання, модернізації, спрощення та прискорення, проте, відзначаючи 20-річчя з часу останнього великого розширення, досягнення політики згуртованості є численними, і, як красномовно сказала Феррейра, у своєму виступі на відкритті 9-го форуму згуртованості – “Політика згуртованості перетворила надію на дії”, і, ймовірно, продовжуватиме це робити і з майбутніми розширеннями.

 

Джерело


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Перше місце за доброту або чим вразила команда «Пряна Казка»

Роль соціального підприємництва у розвитку громад: приклад Solar Hope як соціальне підприємництво може трансформувати громади

STEM-освіта у Нововолинську. Як ГО «Молодіжні вітрила» створює можливості для молоді у сфері науки

Цифрова модель розвитку громади через платформу CLS

Історія успіху ai baby tales або інновації для найменших

Місцева ініціатива для глобальних змін