Нові (старі) правила фінансового моніторингу для PEP і тих, хто поряд: як це вплине на ОГС

В Україну знову повернувся довічний моніторинг для політично значущих осіб (більше відомих нам за з англійською абревіатурою PEP). Адже у жовтні Верховна Рада ухвалила законопроєкт №3419-IX. Таке ...

coins-948603_1280

Центр демократії та верховенства права

В Україну знову повернувся довічний моніторинг для політично значущих осіб (більше відомих нам за з англійською абревіатурою PEP). Адже у жовтні Верховна Рада ухвалила законопроєкт №3419-IX. Таке рішення було однією з вимог Європейського Союзу та Міжнародного валютного фонду.

У своїй давнішій публікації ЦЕДЕМ вказував, що МВФ приділяє значну увагу протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (ПВК/ФТ). Це відобразилося і на програмі фінансування України та вимогах для нас.

Тож українцям вчергове нагадали про потребу дотримуватися стандартів FATF, які держава зобов’язалася впровадити, ратифікувавши Конвенцію Ради Європи про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, та про фінансування тероризму у 2010 році.

І якраз відновлення посилених заходів належної перевірки РЕР відповідно до ризик-орієнтованого підходу було однією зі структурних віх цієї програми – Україна мала зробити це до вересня.

 

Хто такий PEP

За Законом №361 РЕР’и – це фізичні особи, які є (1) національними або (2) іноземними публічними діячами та (3) діячами, які виконують публічні функції в міжнародних організаціях (п. 48 ч. 1 ст. 1). 

Інакше кажучи, це люди, які виконують або виконували в Україні чи в іноземних державах (відповідно) визначні публічні функції. 

Їхній перелік достатньо широкий і включає глав держав, уряду, міністрів (заступників), членів парламенту, голів і членів правлінь центральних банків, суддів Верховного, Конституційного судів, надзвичайних та повноважних послів, керівників адміністративних, управлінських чи наглядових органів державних підприємств, членів керівних органів політичних партій тощо (із повним переліком ви можете ознайомитись у п. 28 і п. 37 ч. 1 ст. 1 Закону “Про запобігання та протидію легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом…”).

А от діячі, які виконують публічні функції в міжнародних організаціях – це посадові особи міжнародних організацій, які обіймають або обіймали посаду керівника/заступника в них, або виконують чи виконували будь-які інші керівні (визначні публічні) функції на найвищому рівні, в тому числі в міжнародних міждержавних організаціях, члени міжнародних парламентських асамблей, судді та керівні посадові особи міжнародних судів (пп. 20 ч. 1 ст. 1 Закону №361).

 

Верховна Рада відновила довічний моніторинг для PEP відповідно до ризик-орієнтованого підходу

Закон №3419-ІХ набув чинності 29 жовтня 2023 року.

Він скасував норму, яка визнавала особу РЕР на обмежений період: під час виконання визначних публічних функцій та три роки з дня припинення повноважень.  

Тобто статус РЕР людина матиме не три роки, а пожиттєво. “Правило трьох років” з’явилося в українському законодавстві про ПВК/ФТ лише у 2022 році. Втім, воно не протрималося і року, бо суперечило міжнародним зобов’язанням України на шляху інтеграції до Європейського союзу.

Важливо, що статус PEP у розумінні Закону №361 має також людина, яка «виконувала» функції діячів відповідної категорії. Тобто це і народні депутати попередніх скликань, і колишні члени керівних органів політичних партій, і колишні судді та багато інших.

 

А що як банк захоче відмовитися?

Такий пожиттєвий фінмоніторинг викликав чимало публічної критики – люди вказували, що банки надзвичайно прискіпливі до PEP’ів та навіть їхніх родичів. У них вимагають багато документів, а часто й просто відмовляються обслуговувати (аби не займатися моніторингом)

Справді, закон №3419-ІХ встановлює драконівські штрафи для всіх суб’єктів первинного фінансового моніторингу (СПФМ). Тому страховики, кредитні спілки, ломбарди, оператори платіжних систем, аудитори, бухгалтери, адвокати, нотаріуси та інші ризикують заплатити до 1,7 млн грн за порушення вимог щодо виявлення належності клієнтів та інших осіб до РЕР, членів їхніх сімей, осіб, пов’язаних з ними, у випадках, передбачених законодавством. 

До банків же застосовують інший розмір штрафу – до 10 млн грн відповідно до нормативно-правових актів НБУ.

Тобто у разі, якщо банк у ході так званої належної перевірки клієнта не з’ясує, що останній належить до категорії РЕР (або ж є членом сім’ї РЕР, особою, пов’язаною з ним, чи кінцевим бенефіціарним власником клієнта – юридичної особи є РЕР), Нацбанк оштрафує його на значну суму. Зауважимо, що у 2023 році НБУ регулярно накладає великі штрафи на банки за порушення законодавства у сфері ПВК/ФТ. 

(Довідково: належна перевірка клієнта включає його ідентифікацію (верифікацію), встановлення КБВ клієнта (його відсутності), встановлення (розуміння) мети та характеру майбутніх ділових відносин або проведення фінансової операції, постійний моніторинг ділових відносин та фінансових операцій, актуалізація інформації.)

Тож у банків лишається два варіанти: вжити всіх можливих заходів задля належної ідентифікації РЕР відповідно до вимог законодавства – або відмовитись від ділових відносин (операцій) з таким клієнтом.

Втім, другий варіант – теж не дуже перспективний. Адже у ВРУ передбачили таку реакцію банків, і встановили ті ж високі штрафи за безпідставну відмову від встановлення (підтримання) ділових відносин та/або проведення фінансової операції. 

До речі, ситуація, коли СПФМ відмовляє у встановленні (підтриманні) ділових відносин з клієнтами, аби уникнути ризиків, а не управляти ними, має назву “де-рискінг” (людською мовою – усунення ризиків). 

Де-рискінг – досить поширена проблема у взаєминах банків та ОГС. Про неї регулярно говорить Європейський орган банківського нагляду, але подолати проблему не вдається.

Крім того, якщо СПФМ відмовляє клієнту, який (КБВ якого) є PEP, членом сім’ї, особою, пов’язаною з РЕР, від встановлення (підтримання) ділових відносин та/або проведення фінансової операції – він зобов’язаний протягом 5 робочих днів надати такому клієнту пояснення з обґрунтуванням причини відмови у письмовій формі. Це означає, що людина зможе оскаржити відмову у НБУ – і банк знову-таки ризикує отримати штраф.

Тому у фінустанов залишиться єдиний безпрограшний варіант – дотримуватися всіх вимог належної перевірки клієнта, а не займатися “де-рискінгом”.

 

Як встановити, що ОГС пов’язана із PEP

Аби визначити належність клієнта або КБВ клієнта до РЕР, членів їхніх сімей або пов’язаних з ними осіб, СПФМ використовує декілька надійних джерел інформації та вживає заходів для перевірки отриманої інформації (абзац 4 ч. 8 ст. 11 Закону №361).

Тобто якщо йдеться про ОГС зі статусом юридичної особи, то щоб виконати вимоги законодавства, банк має встановини КБВ такого клієнта (що і без того є елементом належної перевірки).

Лише після цього банк може з’ясовувати чи належить така фізична особа (КБВ) до:

  • РЕР’ів;
  • членів їхніх сімей;
  • осіб, пов’язаних із PEP.

Довідково зауважимо, що членами сім’ї Закон №361 вважає чоловіка/дружину або прирівняних до них осіб, сина, дочку, пасинка, падчерку, усиновлену особу, особу, яка перебуває під опікою або піклуванням, зятя та невістку і прирівняних до них осіб, батька, матір, вітчима, мачуху, усиновлювачів, опікунів чи піклувальників.

Особи, пов’язані з РЕР – фізичні особи, які відповідають хоча б одному з таких критеріїв:

  • відомо, що такі особи мають спільне з РЕР бенефіціарне володіння юридичною особою, трастом або іншим подібним правовим утворенням або: 

– мають будь-які інші тісні ділові зв’язки з PEP;

– є КБВ юридичної особи, трасту або іншого подібного правового утворення, про які відомо, що вони де-факто були утворені для вигоди РЕР (пункт 42 частини першої статті 1 Закону №361).

В будь-якому випадку, на нашу думку, застосування до ОГС посилених заходів фінансового моніторингу, спричинених “пов’язаністю” із PEP, є допустимим лише у разі одночасної (1) наявності у такої ОГС КБВ і (2) належності такого КБВ до наведеного вище переліку осіб.

 

Додаткові заходи фінансового моніторингу щодо PEP

Закон №361 встановлює загальне правило, відповідно до якого під час належної перевірки клієнтів (КБВ яких), які є PEP або “пов’язаними” із ними СПФМ зобов’язаний додатково здійснювати такі заходи:

  • одержувати дозвіл керівника для (1) встановлення (продовження) ділових відносин, (2) проведення (без встановлення ділових відносин) фінансових операцій на суму, що дорівнює чи перевищує 400 тисяч грн (одноразових чи як кілька фінансових операцій, що можуть бути пов’язані між собою);
  • вживати достатніх заходів з метою встановлення джерела статків (багатства) та джерел коштів, з якими пов’язані ділові відносини чи операції;
  • здійснювати на постійній основі поглиблений моніторинг ділових відносин (ч. 14 ст. 11 Закону №361).

Такі додаткові заходи СПФМ зобов’язаний вживати також протягом 12 місяців з дня припинення виконання РЕР визначних публічних функцій, враховуючи її триваючі ризики, аж поки не переконається в тому, що такі ризики відсутні.

Своєю чергою Закон №3419-ІХ запроваджує певне послаблення для тих РЕР, з дня припинення виконання якими визначних публічних функцій минуло більше 12 місяців

За умов, що фінансові операції такої особи протягом цього часу становили низький ризик, а СПФМ не виявлено властивих РЕР ознак ризиковості ділових відносин з такою особою, такий СПФМ не вживає (припиняє вживати) посилених заходів фінансового моніторингу (наведені вище).

Отже, клієнти-ОГС, які так чи інакше пов’язані з РЕР, отримують складнішу процедуру відкриття банківських рахунків та їх регулярну актуалізацію (адже це потребує дозволу керівника банку), а також перебувають під постійним прискіпливим моніторингом всіх операцій, зокрема в частині джерел походження коштів – а значить, і їх документального підтвердження.

Резюмуємо:  банки можуть застосовувати посилені заходи фінмоніторингу до ОГС лише за наслідками (1) належної перевірки такого клієнта на підставі достовірної і обґрунтованої інформації, а також (2) за обов’язкової умови наявності в структурі власності такої організації кінцевого бенефіціарного власника, який є PEP, членом його сім’ї або пов’язаною особою. 

 

Довідково

Через численні запитання, які виникли у зв’язку із змінами до Закону №361 стосовно запровадження безстрокового статусу PEP та обов’язку застосовувати щодо них ризик-орієнтований підхід під час встановлення з ними ділових відносин/обслуговування НБУ запровадив окремий функціонал чат-бота, що працює у месенджерах Viber, Telegram та Web chat, для надання швидких відповідей на питання PEP. 

З інструкцією можна ознайомитись на офіційному сайті НБУ за посиланням.

Крім того, у Контактному центрі НБУ почала працювати окрема телефонна лінія, скористатися якою можна, зателефонувавши за номером 0 800 505 240 та натиснувши кнопку “1”.

Цей сервіс дає змогу отримати відповідь на питання, які можуть виникнули під час взаємодії РЕР з банками та небанківськими установами, зокрема щодо відмови в наданні послуг, вимоги від установ надати додаткову інформацію або документи тощо. 


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Які потреби та виклики у спеціалістів/ок допомагаючих професій, які надають допомогу потерпілим від війни?

Як стати на облік та отримати житло для тимчасового проживання?

Для медиків України презентували посібник з етичної комунікації із ветеранами

Правила перетину кордону України з дитиною у 2024 році

Умови для оформлення малозабезпеченої родини – що змінилось з 1 квітня 2024 року?

“Завдання суспільства – максимально підтримувати ветеранів так, щоб вони відчували себе потрібними”, – ветеран Ігор Мосін про реінтеграцію ветеранів/-ок