Інклюзивно-ресурсні центри: що це таке та навіщо вони громадам?
Інклюзивно-ресурсні центри (надалі ІРЦ) утворюють для забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2-х до 18-ти років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти.Серед ...
Додано:
adar
Інклюзивно-ресурсні центри (надалі ІРЦ) утворюють для забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2-х до 18-ти років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти.
Серед функцій ІРЦ:
- проведення комплексної оцінки з метою визначення особливих освітніх потреб дитини, розроблення рекомендацій щодо програми навчання;
- надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами;
- надання консультацій та взаємодія з педагогічними працівниками дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів з питань організації інклюзивного навчання;
- надання консультативно-психологічної допомоги батькам.
Офіс Реформ Херсонської області реалізує проєкт “Зміцнення інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ)”. Проєкт має декілька завдань, що направлені на вирішення низки викликів, з якими стикаються громади, запроваджуючи реформу інклюзивної освіти:
- розробка дорожньої карти зі створення інклюзивно ресурсних центрів;
- розробка експериментальної менторської програми для діючих ІРЦ;
- розробка дорожньої карти існуючих ІРЦ.
Розробка дорожньої карти зі створення інклюзивно ресурсних центрів
Громади, які вирішують відкрити на своїй території власний ІРЦ стикаються з низкою проблем на своєму шляху. Дуже мало консолідованої інформації як відкривати, де шукати матеріали, які норми застосовувати та інше. Головним документом, яким послуговуються громади при створенні та функціонуванні ІРЦ, є постанова кабінету міністрів № 545 від 12 липня 2017 року “Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр”. Але ця постанова не має практичних рекомендацій та не містить посилань на питання, з яким в реаліях стикаються громади, що відкривають ІРЦ.
Тож одне із завдань проєкту – створення чіткої дорожньої карти з покроковими алгоритмами відкриття центру.
Експерти, запрошені до співпраці в робочу групу, напрацювали перелік рекомендацій, корисних посилань, зразки необхідних установчих та інших документів. Мета дорожньої карти – зібрати корисні рекомендації на одному ресурсі, що дозволить новим громадам економити час на пошуки необхідної інформації.
Інформація, необхідна для створення ІРЦ, за посиланням: https://bit.ly/creation_irc
Якщо після ознайомлення з документами у Вас залишаться питання, надсилайте їх на поштову скриньку [email protected]
Розробка експериментальної менторської програми для діючих ІРЦ
Наразі заклади освіти, в яких відкриваються інклюзивні класи або інклюзивні групи, стикаються з викликами повсякчас: низький рівень терпимості в суспільстві, стигматизація та дискримінація різних груп населення дуже явна. На фоні нетолерантного ставлення до людей з певними відмінностями, зокрема до дітей з певними розладами або особливими потребами, навчальні заклади, що відкривають інклюзивні класи, стикаються з безліччу психологічних проблем під час адаптації дітей в своїх навчальних закладах. Проблеми виникають в колективі педагогів, у вигляді відмов виконувати рекомендації щодо тих чи інших дітей, батьки інших дітей часто скаржаться, що діти з інклюзією заважають отримувати знання їхнім дітям, адміністрації часто втрачають контроль над ситуацією або просто “замовчують” такі конфлікти.
Мета експериментальної програми – розробити алгоритм співпраці навчального закладу, де виникла та чи інша проблема з адаптацією дітей з інклюзивної групи, за принципом “кнопки SOS”, зі спеціалістами інклюзивно-ресурсного центру. Відповідно до проблеми, яка виникла в навчальному закладі, спеціаліст (ментор) ІРЦ реагує на запит і включається у вирішення, як стороння людина, що має компетенції та може без упередження оцінювати ситуацію, що потребує вирішення.
Розробкою менторської програми займається команда фахових спеціалістів з різних ІРЦ Херсонської області, представники освіти та місцевого самоврядування.
Розробка дорожньої карти існуючих ІРЦ
Щодо останнього завдання, то необхідність його реалізації виникла через відсутність достатньої інформації про вже існуючі центри, їхню специфіку діяльності та перелік послуг, які надає той чи інший ІРЦ. Тому в межах реалізації проєкту створили мапу існуючих ІРЦ Херсонської області, яка буде розповсюджена серед громад регіону.
Розробка дорожньої карти зі створення ІРЦ, менторської програми та мапи існуючих ІРЦ регіону – є першими кроками на цьому шляху. Офіс реформ продовжує роботу в напрямку пошуку партнерів для втілення подальших заходів, що будуть підтримувати розвиток реформи інклюзивної освіти в регіоні в цілому.