15 слушних порад для тренерів

Спеціально для Бази Знань Громадського Простору Інститут соціокультурного менеджменту, який не один рік працює у сфері навчання громадських активістів, а також реалізовує освітні проекти на ...

1

Громадський Простір

Спеціально для Бази Знань Громадського Простору Інститут соціокультурного менеджменту, який не один рік працює у сфері навчання громадських активістів, а також реалізовує освітні проекти на удосконалення тренерської майстерності, підготував корисні поради тренерам-початківцям. На наш погляд, окремі рекомендації варто взяти до уваги і досвідченим тренерам.   

1Тренінг повинен проходити по стандартам

Секрет успішного тренінгу простий і складний одночасно. Якщо все узагальнити, секрет успішного тренінгу полягає у стандартах, за умов дотримання яких – тренінг завжди буде успішним та результативним. Ці стандарти є загальновідомими, але, на жаль, деякі тренери не завжди їх дотримуються.

Одним з найважливіших стандартів – відповідність приміщення, тобто тренінг повинен проходити у приміщенні з дотриманням вимог площі, гарного освітлення, комфортних умов для учасників.

В нашій організації «Інститут соціокультурного менеджменту» ми завжди дотримуємося такого стандарту – як правило, ми проводимо тренінг в одній будівлі, де є наявність відповідного приміщення для проведення тренінгу, заклади харчування та номери для проживання учасників заходу. Це має бути більш-менш віддалене місце у великому місті, до якого учасникам тренінгу легко доїхати з різних куточків України, але водночас достатньо ізольоване. Раніше ми проводили такі тренінги в Криму, Києві, зараз зазвичай проводимо в Кіровограді або у Львові-Брюховичі.

 2.Тренер має бути компетентним з теми свого тренінгу

Перш ніж приступати до тренерського ремесла, людина має бути спеціалістом і практиком у певній сфері діяльності (управління проектами, фандрейзинг і тому подібне). Дуже важко навчати людей тому, в чому сам не компетентний.

3.Тренер має володіти методиками проведення тренінгу

Тренер повинен володіти основними методиками проведення тренінгу. Задля цього громадський активіст, який бажає стати тренером, має пройти «Тренінг для тренерів» (ТОТ) або «Школу тренерів для громадських активістів».

 4.Важливо відвідувати інші тренінги

Дуже важливо відвідувати інші тренінги – аналізувати їх, бачити вдалі і невдалі моменти тренінгу, записувати собі у блокнот – що вдалося, а що ні, переймати нові техніки взаємодії з учасниками та подачі матеріалу тренінгу. Необхідно брати до уваги не лише позитивні моменти, а й негативні, оскільки невдалий досвід проведення тренінгу не менш цінний за позитивний, він спонукає до переосмислення майбутніх дій вже на власному тренінгу. Критерієм професіоналізму тренера є те, що він ніколи не буде критикувати чужий тренінг, досвідчений тренер вчиться на будь-якому тренінгу.

 5. Практикуючі тренери мають проводити спільні зустрічі з обміну досвідом

Задля підвищення рівня тренерської компетенції, практикуючим тренерам варто збиратися разом та проводити обговорення власних тренінгів, ділитися секретами тренерської майстерності. Мистецтво проведення тренінгу має декілька рівнів: на першому рівні вчаться проводити тренінг, на другому – розробляти тренінг, на третьому рівні відбувається процес оволодіння різними техніками проведення з детальним розглядом окремих аспектів тренінгу.

6. Тренер має володіти знаннями у психології

Коли я вивчав основи тренерської діяльності, Ресурсні центри України за підтримки Фонду ім. Ч.С. Мотта та Фонду «Євразія» окрім класичного проведення «Тренінгу для тренерів» (ТОТ) та «Школи тренерів для громадських активістів», запрошували представників трьох психологічних шкіл – гештальт, психоаналіз та психодрама, які вчили яким чином урізноманітнити та емоційно наповнити тренінг.

7. Тренер має володіти навичками роботи з різними технічними, мультимедійними засобами

Наочність допомагає кращому засвоєнню матеріалу тренінгу, тому доречно готувати презентацію до виступу, використовувати проектор для її показу.

 8. Кожен може стати тренером, проте не кожен може стати гарним тренером

Я хочу навести яскравий приклад першої української «Школи тренерів для громадських активістів», яку проводив Творчий центр ТЦК за фінансової підтримки Фонду ім. Ч.С.Мотта в 1999 році. Конкурсний набір учасників здійснювався по всій Україні,з поміж декількох сотень претендентів відібрали всього 12 учасників. З цих дванадцяти учасників не всі закінчили навчання, деяких було відраховано з причин неспроможності засвоїти та відтворити навчальний матеріал. Але ті, хто завершив повний курс навчання, стали успішними громадськими, бізнес тренерами. Коли є конкурс, тоді людина усвідомлює, що її можуть відрахувати за порушення професійних стандартів чи певних невідповідностей, вона починає докладати максимум зусиль у своє навчання і з неї може вийти гарний тренер. Можливість стати гарним тренером – шанс, який дається не кожному, але якщо ви його отримали – не змарнуйте його.

 9. Тренінг повинен мати чітко розроблений план (гайд) проведення

Основою проведення тренінгу є його план (гайд, мануал), який повинен бути детально розробленим і постійно доповнюватися, удосконалюватися.

10. Тренінг проводиться для того, щоб відбулися зміни в людині

Секрет успішного тренінгу полягає в психологічному аспекті – тренінг проводиться для того, щоб відбулися зміни в людині, її знаннях, навичках, поведінці, переконаннях, ставленні до світу. На тренінг приходять дорослі люди, які мають свою точку зору. Для того щоб відбулися зміни – потрібно вивести людину із зони рівноваги її переконань, досягти цього можна завдяки «провокації». «Психологічна провокація» дає шанс на удосконалення людини, вийти на новий рівень усвідомлення себе, своїх знань та діяльності.

11. Кожен тренер повинен мати «Валізу тренера»

Зазвичай, тренери багато подорожують, проводять тренінги в різних містах і селах, з різним рівнем підготовки організаторів до тренінгу. Трапляються випадки, коли на тренінгу немає необхідної липкої стрічки чи маркера – і тренер починає на місці вигадувати альтернативні варіанти допоміжних матеріалів. Щоб не стати заручником подібної ситуації, кожен тренер повинен мати «Валізу тренера», яка повинна вміщувати декілька маркерів різних кольорів, паперовий скотч, липкі різнокольорові стікери, декілька аркушів білого та кольорового паперу. Досвідчений тренер завжди має декілька варіантів перебігу тренінгу, він завжди здатний сказати більше залежно від потреб та рівня аудиторії, виходячи за межі відведеного часу на тренінг.

 12. Зовнішній вигляд тренера має бути діловим та охайним

Тренінги бувають різними, якщо це бізнес-тренінг – зовнішній вигляд має бути офіційним, більш демократичний вигляд тренера переважає на тренінгах громадського сектору. Але потрібно дотримуватися наступного принципу: якщо тренінг одноденний, зовнішній вигляд має бути офіційно-діловим, але якщо тренінг триває декілька днів – з кожним днем тренінгу тренер може одягатися менш офіційно. У перший день тренінгу тренер обов’язково повинен бути одягнений офіційно, оскільки він повинен продемонструвати те, що буде говорити про розумні речі, про гроші, успіх і тому подібне, і цей успіх, принаймні має відображатися в його одязі/вигляді.

 13. Тренер повинен володіти різними техніками успішної взаємодії з учасниками

Краще всього проводити тренінги в парах і рекомендовано, щоб пара була різностатева – чоловік та жінка. Оскільки від одного тренера аудиторія психологічно втомлюється, особливо коли тренінг триває декілька днів. Якщо тренер працює самостійно, він опрацьовує різні техніки взаємодії з аудиторією, зокрема: особливості зорового контролю аудиторії – тренер повинен бачити кожного учасника; вибирає правильну позицію на тренінгу; готує приміщення (розташування меблів), яке дозволить покращити взаємодію з учасниками. Спілкування між тренером та учасником має базуватися за принципом «рівний рівному».

 14. Якщо тренінг має низький рівень групової динаміки, – врятує провокація

Під час тренінгу необхідно звертати увагу на такі аспекти як знайомство учасників між собою та розвиток групової динаміки. Якщо група учасників мало знайома між собою чи недосвідчена з певних питань, ефект результату навчання досягається вже аж на другий день, де вже помітна взаємодія учасників між собою та орієнтування у матеріалах тренінгу. Для подібної групи ми намагаємося проводити триденний тренінг, оскільки одноденний буде мало ефективним. Якщо ж тренінг триває один день, тренер має продумати декілька варіантів розвитку подій, мати заготовки у вигляді імпровізації, які передбачають провокацію.

Наприклад, на одному з наших тренінгів ми помітили відсутність групової динаміки, тому задля порятунку ситуації ми організували між учасниками таку форму роботи як дебати. Коли учасники почали дискутувати між собою, вони вийшли із зони психологічної рівноваги, емоції прокинулися – і далі з ними вже можна було працювати.

 15. Потрібно підтримувати контакт з учасниками після тренінгу

Потрібно розуміти те, що тренінг виходить за рамки відведеного часового проміжку його організаторами. Після тренінгу здійснюється аналіз анкет учасників щодо тренінгу. Тренер повинен підтримувати психологічний та інформаційний контакт з учасниками тренінгу, наприклад, через декілька днів надіслати фотографії з тренінгу, або повідомити джерело, де їх можна завантажити.

Проводиться моніторинг впровадження учасниками отриманих знань на практиці.

Коли в рамках проекту Інституту соціокультурного менеджменту «Школа громадської участі-3» було проведено «Тренінг для тренерів», ми слідкували хто з учасників тренінгу почав проводити власні тренінги. Учасники охоче ділилися з нами своїми враженнями та відчуттями у ролі тренерів, надсилали нам прес-релізи з проведених заходів. Успіх тренінгу оцінюється тим, чи відбулися зміни в учасників. Якщо зміни відбулися в їхній соціальній поведінці, якщо вони втілюють знання у своїй діяльності – тренінг пройшов успішно.

 

абрамовПідготував: Лев  Абрамов, директор ГО«Інститут соціокультурного менеджменту». Громадською діяльністю почав займатися з 1998 року, професійно працюючи в громадській організації. У 1999 році закінчив першу українську  «Школу тренерів для громадських активістів» (ТЦК за фінансової підтримки Фонду ім.. Ч.С. Мотта). Проходив удосконалення тренерської майстерності в українських, польських та російських комерційних та не комерційних організаціях. Провів більше 130 тренінгів для громадських активістів, держслужбовців, журналістів та інших категорій.

 

  Упорядкувала: Анастасія Шевченко, асистентка проектів Інституту соціокультурного менеджменту

 

 


Останні публікації цього розділу:

6 вагомих причин практикувати SEO для громадських організацій

Ефективний реліз. Мати продовження, достойне яскравого задуму

Стратегічне планування для НУО: керівництво з основ

Як за допомогою "гри в кості" запустити соцпідприємництво? Розказуємо інтерактивно

Державні сайти по-новому. Або як громаді знайти шлях до серця інвестора?

Найпоширеніші помилки грантрайтингу. Аналізує «Креативна Європа»