ОПОРА: Повторне голосування у Маріуполі та Красноармійську – під великим сумнівом

Як повідомили сьогодні експерти Громадської мережі "ОПОРА", місцеві вибори в Україні відбулися з порушенням низки міжнародних стандартів та належної практики організації і проведення виборчого ...

ОПОРА

Галина Жовтко

Як повідомили сьогодні експерти Громадської мережі “ОПОРА”, місцеві вибори в Україні відбулися з порушенням низки міжнародних стандартів та належної практики організації і проведення виборчого процесу. Основні відхилення стосувалися нестабільності, невизначеності  виборчого законодавства щодо окремих важливих процедур. Проте загалом, порушення в день голосування мали несистемний характер та переважно не впливали на результат виборів. 

“Створення штучних умов, політично вмотивованих умов, а не правових підстав щодо непроведення виборів в Маріуполі та Красноармійську ми можемо розцінювати як, в тому числі, форму організаційно технічного перешкоджання виборчого права колосальній кількості громадян. На ці факти ми не можемо не реагувати.  В цій частині порушено право громадян на місцеве самоврядування. Ці факти повинні бути оцінені  і належним чином у незаангажований спосіб розслідувані як правоохоронними органами України, так і ЦВК. Якщо говорити про загальні висновки, то нестабільність виборчого законодавства й неінклюзивний спосіб його підготовки привів до тих нормативно-правових і організаційно-правових проблем, які мали місце у виборчому процесі. Так звані декларативні норми законодавства, на жаль, стосувалися не тільки питання гендерних квот, а й  неоднакової практики застосування закону, починаючи з реєстрації  кандидатів партій чи суб’єктів виборчого процесу і закінчуючи друком виборчих бюлетенів“, – заявила  Ольга Айвазовська, координатор парламентських і виборчих програм ОПОРИ.

На поточний момент законодавство України про місцеві вибори не передбачає такого механізму, такої підстави як оголошення повторних виборів у зв’язку із тим, що  виборчі бюлетені не були передані на виборчі дільниці і не була забезпечена можливість голосування громадян. Такої підстави просто не існує. Коли політики говорять про повторні вибори в контексті Маріуполя та Красноармійська, то вони все ж таки мають пам’ятати, що вони цей закон  приймали, і такі нетипові ситуації в цьому законі врегульовані не були . Підставою для оголошення повторних виборів в певних територіальних громадах зараз, по закону, є: перше, якщо один кандидат був включений до виборчого бюлетеню і він не набрав більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні, і тоді оголошуються повторні вибори, і якщо у багатомандатному виборчому окрузі  обрано менше ніж дві третини депутатів відповідної місцевої ради, то тоді теж оголошуються повторні вибори. Тому тут треба шукати якусь нестандартну правову форму”, – розповів Олександр Клюжев, аналітик Громадянської мережі ОПОРА, щодо заяв про можливість повторних виборів у Маріуполі та Красноармійську Донецької області .

Навіть при наявності спеціального закону, відповідно до Конституції,  закон зворотньої дії не має. Тому, якщо ми встановлюємо нові юридичні формули, підстави для проведення повторного голосування  в ході тих ситуацій, які мали місце, як практика, в Маріуполі та Красноармійську, то ці норми не повинні поширюватися на ті дії, які були до моменту прийняття цього закону. Інакше ми потрапляємо в ситуацію правової колізії. Тобто, оголошення повторного голосування, з правової точки зору, практично неможливо. … Політики повинні бути відповідальні за свої дії, слова. У жодні терміни, часові, ці юридичні формули не можуть бути сконструйовані, Парламент не може їх підтримати та прийняти. І повторне голосування, організоване 15 чи навіть 30 листопада  – під великим сумнівом.

Всі ті обставини, які довго вербалізувалися неурядовими організаціями, експертами обговорювалися та дискутувалися як проблемні – сьогодні стали реальністю. Тому це буде використано або як практика негативна, але з точки зору майбутнього – позитивна, яка повинна бути врахована під час підготовки  Закону Про вибори народних депутатів, виборчого кодексу, тощо, або ми будемо танцювати на цих граблях від виборів до виборів, потім заявляючи, що в когось забрали можливість отримати чесний результат, або немає  довіри до виборчих бюлетенів, а насправді законодавець створив такі умови, коли це було абсолютно прогнозовано. Після цих виборів потрібно винести дисциплінарні, моральні висновки  Верховній Раді України щодо процесу підготовки таких складних законодавчих актів як Закон про вибори”, –  зазначила Ольга Айвазовська, координатор парламентських і виборчих програм ОПОРИ.

В цілому  явка на місцевих виборах станом на 20.00 склала 46,5%, що лише на 2,2% менше за середню явку на місцевих виборах 2010 р.

 Найтиповішими порушеннями дня голосування були: 

- спроба видачі (отримання) бюлетенів без документа, що посвідчує особу: інциденти були зафіксовані на 17,7% виборчих дільниць в межах усієї України

- порушення таємниці голосування: порушення таємниці голосування – на 7,5% виборчих дільниць в межах України

- факти фотографування бюлетенів були зафіксовані лише на 1,9% виборчих дільниць, але значно частіше в Одесі (на 13,5% виборчих дільниць) та Дніпропетровську (11,9%)».

- спроби вкидання бюлетенів пачками зафіксовано на 1,5% виборчих дільницях в межах України.

Вибори порушення

явка виборців

 

ЗАЯВА ОПОРИ щодо проміжних результатів спостереження за черговими місцевими виборами 2015 року


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Марина Говорухіна: ефективна комунікація наближає нас до перемоги

Марія Келій: команда "СТАНу" розробила план дій на випадок трьох сценаріїв війни

Що потрібно знати активістам і волонтерам у контексті захисту персональних даних

Вікторія Солоніцина: дбайте про себе, щоб мати змогу піклуватися про інших

Українська Волонтерська Служба: кожна наша дія важлива, вона наближає нас до перемоги

Карл-Отто Центел: рівень організації громадянського суспільства в Україні вражає