Неформальна освіта в Україні: пропозиція велика, але люди часто вибирають не вчитися

Як змінюється неформальна освіта в Україні? Які нові форми, платформи та ресурси з’являються? Чи дійсно в Україні активно користуються таким ефективним інструментом розвитку як навчання впродовж ...

Слайдер ГП (5)

Громадський Простір

Як змінюється неформальна освіта в Україні? Які нові форми, платформи та ресурси з’являються? Чи дійсно в Україні активно користуються таким ефективним інструментом розвитку як навчання впродовж життя? 

Своїм досвідом та порадами під час панельної дискусії “E-learning, активні методи навчання, самоосвіта: яким є майбутнє громадянської освіти?” на форумі “Місцеві ініціативи змінюють життя українських громад-2019” поділилися Наталія Кертичак, Фонд “Освіта для демократії” (Варшава), Ольга Жукова, Громадський центр “Нова генерація”, та Галина Жовтко, Європейський Простір. Модерувала дискусію Тетяна Дурнєва, Громадський холдинг “Група впливу”.

 

Не тільки люди, але й організації мають вчитися впродовж життя


 

75105718_10157621939509294_6467899174984613888_o (1)

Наталія Кертичак, Фонд “Освіта для демократії” (Fundacja Edukacja dla Demokracji)

 


Фонд “Освіта для демократії” (FED) — незалежна, неприбуткова громадська організація з Варшави (Польща), заснована 1989 року. Фонд працює близько з 30-ма країнами, зокрема з Україною.

Нашому Фонду вже 30 років, і це показує, що не тільки люди, але й організації мають вчитися впродовж життя. Якщо організації хочуть бути сильними, хочуть розвиватися, хочуть, аби до них приходили нові люди, то це означає, що треба вчитися. Ми багато працювали з громадянською освітою, використовуючи активні методи, але у якийсь момент зрозуміли, що світ змінюється і що з’являються нові можливості — і нам теж потрібно навчитися, як можна їх використовувати.  

Дистанційне навчання, з одного боку, має дуже багато можливостей, але з другого боку, є певні виклики та загрози. Зараз в інтернеті для нас доступне море знань, кількість різних навчальних ресурсів така велика, що навіть інколи важко розібратися в тому, які є пропозиції. Перший виклик — це про те, щоб взагалі зробити вибір. Що ми хочемо дізнатися? Скільки часу ми хочемо на це витратити? Буде це реально чи ні? Другий виклик — триматися цього вибору. Довести цю нашу спробу до кінця — це також інколи буває викликом.  Однак попри це, онлайн навчання дає можливості доносити інформацію до тих груп, з якими ми б не змогли працювати оффлайн.  

Вже декілька років ми працюємо з місцевими громадами в Україні. У нас було декілька навчальних програм з класичними тренінгами для громад, однак ми розуміли, що географія проєкту обмежена. Фактично, ми можемо працювати лише у декількох областях, але водночас нам дуже хотілося поділитися цими знаннями, які ми напрацювали в рамках цих тренінгів. Ми розробили ряд нових онлайн курсів, конкретно направлених на громади, на представників локальних громад в Україні, з такою думкою, що зараз географія нас не буде обмежувати і ми зможемо запропонувати це всім, кому буде цікаво. Зараз маємо розроблені вже два онлайн курси та завершуємо роботу над третім.  

Робота над онлайн курсом — це дуже складно. З одного боку, маємо напрацювання, тренерські матеріали, але перевести це все у формат онлайн курсу складно. Навіть якщо здається, що вже все готово, то потім допрацювати різні дрібнички, щоб це був матеріал, яким можна поділитися, це дійсно виклик. 

Серед тем, які ми обрали, є локальний аналіз. Мова йде про вивчення потреб громад, використання цікавих та активних методів комунікації з представниками громад для того, щоб зрозуміти їхні потреби, їхню думку і те, як вони бачать свій розвиток. Це практичні знання, і таку інформацію складно передавати у форматі онлайн. Але є і свої переваги. Наприклад, ми можемо систематизувати таку інформацію та представити опис конкретних методів, які потім громади можуть використовувати. Інший аспект того, що ми намагаємося використовувати в онлайн курсах — це те, що крім цієї теоретичної частини додавати також практичну.  

Питання гендерної рівності — тема нашого другого онлайн курсу. Взагалі, питання, пов’язані з гендерною рівністю є певною мірою викликом для громад. Ми часто зустрічаємося з цим терміном, але не завжди розуміємо, чому це важливо для громад. Наш третій курс про соціальну згуртованість та про зниження конфліктності в громадах присвячений тому, щоб вказати на інструменти, які можна освоїти та використати у своїх громадах для того, щоб якось справлятися з такою складною темою.  

Як завершити онлайн курс? Основне — це прийняти рішення, що цей курс є для вас важливим. По-друге, виділити для себе якийсь час. Якщо ми знаємо, що кожний новий модуль відкривається через кожні два тижні, то виділити час, коли ми будемо працювати над цим курсом. На початку курсу ми завжди пишемо, скільки часу треба, щоб ознайомитися з цим матеріалом. А ще — ми нагадуємо про себе тим, хто зареєструвався на курс. Важливим компонентом, який допомагає втримати інтерес до курсу, є форум, де учасниці та учасники курсу можуть обмінятися думками. 

 

Люди часто вибирають не вчитися. Що з цим робити? 


 

74234782_10157621941744294_2018853882905493504_o (1)

Ольга Жукова, консультантка громадської організації Громадський центр “Нова генерація”

 


 ГЦ “Нова генерація” із Херсона має вже 26 років досвіду. Організація є однією з найкращих надавачів послуг з розвитку для громадських організацій.

Погоджуюся, що освіта має бути впродовж нашого життя. За 26 років ми побачили для себе певні моменти — життя змінюється і, відповідно, нам самим треба змінюватися. Те, що працювало на початку 90-тих та початку 2000-них, навряд чи буде працювати на початку 2020-тих. З одного боку, нам доводиться, використовуючи формат “олдскул” (наші традиційні тренінги, консультації, майстер-класи), все ж таки запроваджувати нові формати, і кожного разу думати, що ми можемо зробити по-іншому, проводячи той самий тренінг.  

Працюючи вже досить давно у цій сфері, ми стикнулися з такими двома викликами. Перший — “хвилі” у навчанні. Тобто, є якась модна тема тренінгу, і вона дається всіма та відразу, а потім йде провал на декілька років. Ти ніби і хочеш повчитися стратегічному плануванню, але не видно, хто б провів такі тренінги. Або ж тренінги з написання проєктів — є ілюзія, що ніби вже всі навчилися писати проєкти і цю тему можна не давати. Другий виклик — це коли є класна тема, тренери, а люди не записуються, групи не набираються. Ми довго думали, чому так. Є велика пропозиція освітніх заходів в різних форматах, і дійсно можна  вибирати на будь-який смак, але часто люди вибирають не вчитися. Хоча ця концепція освіти впродовж життя вже багато років в Україні, але люди часто вибирають не вчитися. Що з цим робити? Ми довго думали та досі апробовуємо різні формати. 

 

5 секретів від Громадського центру “Нова генерація”

 

Перший дуже важливий момент, який ми для себе відкрили та зрозуміли, та за яким працюємо — важливо самим сповідувати та вірити у те, про що ви будете говорити. Якщо наша організація спеціалізується на організаційному розвитку ГО, тобто ми йдемо в аудиторію та вчимо, як розробляти стратегічний план, як формувати план оргрозвитку, то, відповідно, у нашій організації ці документи не є формальністю. Ми не просто їх написали та поклали на поличку, ми за ними живемо. Якщо я йду в аудиторію і чомусь вчу людей, то я маю сама жити за тими принципами.  

Другий секрет — це ціннісний підхід. Є ілюзія, що достатньо лише прописати цінності організації, але насправді маємо жити за цими цінностями, які сповідуємо, які ми прописали нашою командою. Коли ми готуємо освітній захід, то завжди починаємо з того, які цінності ми закладаємо в цей захід, і відповідно до цього ми формуємо концепцію заходу, і потім — плануємо весь захід, відштовхуючися від цінностей, які ми сповідуємо.  

Третій секрет — це баланс форми та змісту. Розуміючи, що у нас є дуже класний зміст, не варто забувати і про форму — як ми це подаємо. Для нашої організації це було викликом — бо ми є ґрунтовними фахівцями, у нас 20 років практичного досвіду у третьому секторі, але чомусь люди вибирають не наші тренінги, а інші — ті, де створюють так званий “вау-ефект”. Так, цей “вау-ефект” важливий. Плануючи наші заходи, ми завжди думаємо — а якою буде форма, якою буде обгортка, як це буде сприйматися нашими цільовими аудиторіями. Ми постійно самі вчимося та засвоюємо нові формати 

Як з’явилася “тренерська тусовка”? Тренінги для тренерів — це не нова форма роботи, і в Україні їх проводять багато організацій. Ми так само цього року почали проводити тренінги для тренерів, бо в громадах є величезна потреба в людях, які зможуть проводити освітні заходи. Цього року ми провели школу тренерів та підготували команду тренерів та тренерок з громад України. Однак ми вирішили на цьому не зупинятися та провести платний тренінг для тренерів (бо донора, який би хотів це підтримати, не виявилося, а потреба у людей є). Ми спробували набрати групу —  і група не набралася. Для нас це було сигналом — щось не те у нашому позиціонуванні чи у нашій пропозиції. Ми провели опитування і виявилося, що для когось це було багато щодо часу, а для когось — дорого. Ми зменшили кількість годин та вартість, і придумали нову назву. Школа тренерів перетворилася “тренерську тусовку”. Це приклад того, як важливо не зупинятися, і думати про зміст та форму. Якщо не спрацьовує щось одне, то пробувати щось інше.

Четвертий секрет — це гнучкість. Ми постійно думаємо, як ми можемо скомбінувати та бути гнучкими, відповідаючи на потреби наших цільових груп.  

П’ятий секрет — платні освітні послуги. Освітня пропозиція в Україні дуже широка, і є певне знецінення цієї роботи. Досить поширена практика, коли люди записуються на навчання, а потім не приходять, або приходять та йдуть з половини заходу. Є спокуса сказати, що це люди погані, але — ні. Насправді треба формувати усвідомлення цінності ось цих освітніх послуг. Тому ми зараз пробуємо запроваджувати платні освітні послуги. Для третього сектору це взагалі незвично платити за свою освіту, хоча нам з вами треба звикати до думки, що це не буде безкінечно безоплатна освіта. Ми розпочали формування цієї культури, коли людина вкладає свій ресурс у свою освіту. І це зовсім інший рівень мотивації, зовсім інший рівень ставлення до освіти, а для нас — це зовсім інший рівень відповідальності. 

 

Просування освітнього продукту не менш важлива справа, ніж його створення


 

75653260_460498281242959_7827775830527836160_n

  Галина Жовтко, координаторка проекту Європейський Простір 

 


В Україні вже є багато платформ, де можна безкоштовно пройти онлайн навчання. Наприклад, PrometheusEdEraВУМDesproCivicPortalКультура і креативністьPracticumофіційні курси Google‎ та інші. Серед них є EuProstir. Європейський простір як проєкт Громадського Простору існує вже близько 10 років, але у 2018 році спільно із Проектом ЄС для розвитку громадянського суспільства України ця платформа була оновлена та перезапущена з фокусом на навчання. Рік тому у нас з’явилися перші три онлайн курси і наразі їх уже сім. За цей час ми видали майже 2000 сертифікатів тим, хто пройшов ці курси.  

Європейський Простір – веб-платформа підтримки громадянського суспільства України, яка понад 10 років працює на підтримку проєвропейського поступу країни. 

В чому особливість курсів на Європейському Просторі? Їх можна пройти швидко, якщо не брати до уваги практичні завдання та додаткове опрацювання матеріалів. Автори цих курсів — відомі експерти у своїх сферах, які можуть навчити, як покращити дизайн, як писати ефективні тексти, історії, як підготувати інформаційну кампанію та як її запустити, як створити коаліцію, якщо у вас є група громадських організацій, які хочуть об’єднатися. Є навіть курс з фінансового менеджменту. Що включає кожен курс — відео, які можна переглянути приблизно за 30 хвилин, текст до курсу, аудіозапис курсу, завдання, велику базу ресурсів, якщо ви хочете більше дізнатися з цієї теми, та невеликий тест.  

Просування освітнього продукту не менш важлива справа, ніж його створення. Залучити потрібну аудиторію до проходження курсу — дійсно складно. Часто допомагає активна промоція у соцмережах, наприклад: “пройди три курси, отримай сертифікат та виграй книгу!” Ми багато часу присвячуємо саме подачі — форма для нас також важлива. Не всі курси однаково популярні — курси зі специфічної тематики, що направлені на вужчу аудиторію, відповідно проходить менше людей.   

Окрім онлайн курсів, для аудиторії Європейського простору було створено спецпроєкт InnovationsTogether — цікаві просвітницькі відеоролики. Ці відео допомагають розібратися, наприклад, що таке фінансування для громадських організацій, як отримати державне фінансування, що таке соціальні послуги та яка зараз ситуація в Україні, що таке поведінкова наука та як можна її використовувати, що таке Digital-комунікації.   

Наявність різних інструментів для роботи завжди буде важливим для громадських організацій. Не всі можуть дозволити собі дизайнера, але якісний віжуал потрібен щоденно, хороші тексти потрібні щодня. Саме тому ми через нашу платформу (розділи практики та навчання) розповідаємо про такі інструменти — де їх брати та як ними користуватися.  

 


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Олександра Матвійчук: громадяни, які усвідомлюють свою роль — величезна рушійна сила

Юлія Євпак: еліта — завжди актив, вона та, хто рятує країну, коли зле

Волонтер Михайло Шелеп: менші збори в меншому колі людей — ефективніші

Ініціативи Степаня: залучаємо можливості, які дають поштовх діяти та змінювати життя молоді на краще

Команда ГО "Креативний простір Креденц": молодь має бути дотична до відбудови

Інклюзивне мистецтво, польсько-українська співпраця та війна: історія двох організацій