Запуск НАЗК у липні під загрозою зриву

Липень для Національного агентства з питань боротьби із корупцією розпочався із по справжньому чорного дня. За повідомленнями одного із його членів, Руслана Рябошапки, у п’ятницю, першого числа, було ...

630_360_1455191358-4934
Запуск НАЗК у липні під загрозою зриву

Липень для Національного агентства з питань боротьби із корупцією розпочався із по справжньому чорного дня. За повідомленнями одного із його членів, Руслана Рябошапки, у п’ятницю, першого числа, було прийнято ряд рішень, які надзвичайно потужно б’ють по репутації цього органу.

Зокрема, НАЗК провело засідання, на якому троє з чотирьох членів Агентства проголосували за те, щоб до завершення співбесід із кандидатами на посади в НАЗК не проводити засідання органу. А це фактично буде означати, що агентство майже на два тижні (співбесіди завершуються 11 липня) припинить свою роботу. Відповідно до Закону України “Про запобігання корупції” члени НАЗК повинні проводити засідання щонайменше один раз на тиждень. За цей час вони могли б прийняти сотні доленосних рішень для боротьби із корупцією. Проте вирішили знову відтермінувати свої обов’язки.

Та навіть такі вражаючі новини це ще не найгірше, що можна уявити. Не дивлячись на те, що під тиском громадськості НАЗК все ж запустило електронне декларування та затвердило форму звітування партіями про свій фінансовий стан, на цьому реальних справ за ним більше не спостерігається.

У плачевному стані залишається наповнення агентства кваліфікованим персоналом – штат з березня місяця укомплектований менше ніж на 30%. Інші необхідні відсотки мають добрати до 11 липня. І досить складно собі уявити цю спринтерську гонку. Виникають запитання: що робили в НАЗК усі попередні місяці та чи можна у такі короткі терміни відібрати якісний персонал? Відповідь ми зможемо дізнатися лише у вересні. Адже після того, як кандидатів оберуть, вони ще мають пройти місячну перевірку, і лише потім, восени, вони зможуть показати свої перші результати роботи. Або не зможуть.

Тож запуску НАЗК у липні, як анонсувалося раніше, не варто очікувати. Якщо ж запуск все-таки відбудеться в анонсований час – дуже сумнівною є можливість якісної реалізації повноважень НАЗК без достатньої кількості працівників. Наприклад, у Департаменті контролю та перевірки декларацій, моніторингу способу життя з 56 посад на сьогодні заповнено лише одну, і це при тому що система електронного декларування має запрацювати вже в серпні.

Виникають питання і до прозорості роботи НАЗК. Адже досі не сформована громадська рада при агентстві. А це означає, що відсутній контроль громадськості за прийняттям рішень. Так, перша співбесіда кандидатів відбулась без повідомлення представника громадськості – члена конкурсної комісії, представника ТІ Ярослава Юрчишина, без участі спостерігачів, аудіо- та відеозапису. Також не було публічного обговорення кандидатів. Тому є багато запитань за яким принципом їх обирали.

 НАЗК – орган, який має боротися із корупцією та подавати власний приклад відкритості та прозорості. Натомість сьогодні тут грюкають дверима перед носом суспільства, а про порушення всередині ми можемо дізнаватися лише від однієї людини – представника громадськості Руслана Рябошапки, якого з боєм вдалося висунути у члени Нацагентства, але якого, на жаль, позбавили можливості самостійно приймати будь-які рішення. Адже всі листи і документи має погоджувати керівник апарату і без візи керівника апарату вони просто не відправляються.

 

Гюнель Бабакішієва, експерт Центру “Ейдос”


Останні публікації цього розділу:

Проблема 21 травня. Легітимний президент чи стан interregnum*?

Напрями безбар’єрності в молодіжній роботі

Що не є форум-театром або культура поваги до авторських методик

Як громадським і благодійним організаціями покращити комунікацію?

Як зупиняти кризи в корені: три рекомендації для донорів

Де і як шукати ідеї для проєктів?