Як Усть-Путильська ОТГ впроваджує інструменти прозорості

Велика історія маленької громади. Як Усть-Путильська об’єднана територіальна громада Чернівецької області впроваджувала антикорупційні інструменти у рамках проєкту ДІЄМО.У 2014 році Україна розпочала ...

УстьП
Як Усть-Путильська ОТГ впроваджує інструменти прозорості

Велика історія маленької громади. Як Усть-Путильська об’єднана територіальна громада Чернівецької області впроваджувала антикорупційні інструменти у рамках проєкту ДІЄМО.

У 2014 році Україна розпочала ряд суспільно важливих реформ.  Антикорупційна реформа та реформа децентралізації стали одними з ключових приорітетів в українській програмі нових реформ та важливих на шляху європейської інтеграції нашої країни.   Відповідно до дослідження, проведеного соціологічною групою «Рейтинг» на замовлення Міжнародного республіканського інституту у 2019 році, антикорупційна реформа, за думкою 62% населення, є першочерговою, навіть важливішою за медичну чи соціальну реформи. І особливо важливе місце антикорупційна реформа має для діяльності об’єднаних територіальних громад, які було створено в рамках реформи децентралізації.  Новостворені громади отримали більше фінансових ресурсів, прямі відносини з Державним бюджетом, та, одночасно, ширші повноваження та обов’язки. А разом із тим, зрослий  потенційні корупційні риски.

Тож що робити об’єднаним територіальним громадам, аби зменшити такі корупційні ризики та підвищити відкритість та прозорість місцевої влади? Особливо, якщо це невилика ОТГ.  

З 2019 року, проєкт ДІЄМО («Децентралізація приносить прозорість та ефективність в медицині та освіті»), співпрацює з 19 об’єднаними територіальними громадами з 13 областей. В проекті приймають участь як великі міські громади, так і невеликі селищні. Головним рішенням проєкту став підхід, що не варто множити додаткові структури, якіз більшують бюрократію, а краще інтегрувати антикорупційні інструменти до вже наявних. 

Саме таким шляхом пішла Усть-Путильська ОТГ Чернівецької області. Це невелика гірська громада, площею 92.06 км2  та населенням у 2231 осіб, яка об’єдналась у 2015 році.

Село Усть-Путила Чернівецької області

Село Усть-Путила Чернівецької області

Але, незважаючи на невеликий розмір та складне географічне розташування, керівництво громади та її активні мешканці завзято співпрацюють для покращення умов у своїй громаді. Проявляють креативність та оптимізують власні ресурси.

Так, в рамках проєкту ДІЄМО, громада обрала для себе низку антикорупційних інструментів, які вони запланували реалізувати у громаді.

Одним із таких інструментів було обрано створення Громадської антикорупційної ради – тимчасового консультативно-дорадчого органу, утвореного задля сприяння участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики, зокрема у сфері запобігання та протидії корупції. Однак, замість того, щоби створювати окрему Антикорупційну Раду, громада вирішила оптимізувати свої ресурси, та частину її функцій додали до вже затвердженої Громадської ради.

«Ми внесли відповідні зміни до положення про Громадську раду, додали декілька нових членів, – розповідає експертка проєкту ДІЄМО Олена Заворотченко. – Таким чином нам вдалося запустити процес втілення антикорупційних механізмів з найменшими зусиллями».

До речі, за пів року роботи нової Громадської ради (з липня 2019 по січень 2020 рр.), було подано три заяви про конфлікт інтересів. В основному – з питань протидії корупції. Громадська рада проводить активну інформаційну кампанію щодо обов’язковості декларування та правильного заповнення декларації для керівників комунальних підприємств, які є обов’язковими відповідно до діючого законодавства. Однак раніше громада через брак кадрів та ресурсів не завжди мала змогу надати консультації або провести інформаційні кампанії з цього питання. Оптимізація ресурсів через створення Громадської (антикорупційної) ради, дозволила громаді вирішити це питання з найменшими зусиллями та за короткий проміжок часу.

Іншим антикорупційним інструментом, який громада вирішила запровадити у себе, стала Антикорупційна програма – визначений комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності відповідного органу влади або юридичної особи.

За змістом антикорупційні програми спрямовані на реальне зменшення рівня корупції в усіх сферах діяльності держави через вжиття закріплених у ній тих чи інших заходів, які є оптимальними та найбільш очікуваними для суспільства.

«Так само довелося творчо підійти і до Антикорупційної програми, – ділиться враженнями експертка проєкту ДІЄМО Олена Заворотченко. – Ми розуміли, що не зможемо запустити одразу всі заплановані нами елементи. Довелося відмовитися від гарячої лінії. На даному етапі фінансуванні громади, це були б невиправдані витрати. Окреме положення про врегулювання конфлікту інтересів ми прописали у програмних антикорупційних заходах».

В рамках антикорупційної програми проводиться роз’яснення повноважень органів місцевої влади та самоврядування, інформаційна кампанія щодо конфлікту інтересів, процедури декларування майна та доходів, обов’язковості сплати податків, а також яким чином кошти розподіляються на потреби громади.

Замість гарячої лінії виділили окрему особу, спеціалістку з кадрів, яка веде спеціальний журнал консультацій із зазначенням, які запити та які роз’яснення були надані.

Крім того, за допомогою експертів Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» та проєкту ДІЄМО в ОТГ створюються Наглядові або Піклувальні ради при закладах освіти та Опікунські ради при закладах медицини, до складу яких можуть увійти всі охочі та небайдужі жителі громад.

Так, в Усть-Путильській громаді було створено Опікунську раду при Мареничівському КНП та Піклувальну ради при закладах освіти Усть-Путильської ОТГ. Крім того, у громаді ще й активно працює Поважна рада «Скарби мудрості», яка була утворена за прикладом наглядових рад, для забезпечення участі мешканців поважного віку Усть-Путильської громади в розбудові громади, налагодженні ефективної взаємодії з органами місцевого самоврядування, державними та комунальними установами, врахування громадської думки  в  прийняті та реалізації рішень.

Нагадаємо, що Наглядові ради при закладах освіти та медицини створюються для підвищення рівня прозорості та оптимізації діяльності таких закладів. А також допомагають підвищити довіру жителів до дій керівництва цих закладів.

Вже на першому ж засіданні Піклувальної ради при закладах освіти Усть-Путильської ОТГ директор школи передав на її розгляд запит жителів щодо вирішення питання виділення коштів для підвозу до школи учнів із сусідніх сел. Якщо б директор самостійно прийняв рішення щодо доцільності чи недоцільності виділення коштів з цього питання, громада могла б обуритись через рішення директора, яке він прийняв одноособово, звинувачуючи його у марнотратстві чи, навпаки, надмірній економії коштів за рахунок безпеки та комфорту учнів. Однак, оскільки таке рішення було прийнято Наглядовою радою, мешканці розуміють, що члени ради не мають особистого інтересу захищати недоцільні і взагалі корупційні рішення, а тому користується більшою довірою жителів. Тим більше в такій невеликій ОТГ, де всі знають одне одного.

Іншим важливим етапом діяльності громади у підвищенні прозорості є створення Бюджету для громадян – інноваційного інструменту бюджетної інформації та залучення громадян до бюджетного процесу.  Це новий для України формат пояснення складних бюджетних питань у зручних форматах: інфографіка, інтерактивні презентації, друковані видання з візуалізованими даними, які доносять інформацію про те, як і куди йдуть гроші громади.

«Бюджет для громадян дає розуміння того, як бюджет впливає на життя кожного мешканця. Віндопомагає не тільки краще сприйняти бюджетну інформацію, але й просувати підзвітність і прозорість управління коштами громади», — зазначає координатор громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Анатолій Бойко.

І навіть тут невелика громада проявила свою креативність та завзятість. Була ініційована спеціальна робоча група з фінансистів і представників громадськості. Кожен бюджет для громадян містить інформацію про основні доходи та пріоритетні напрямки фінансування громади, включно з витратами на школи, лікарні та зарплати апарату громади.

За наслідками плідної співпраці та під наставництвом експертів проєкту, громада вже другий рік поспіль розробила Бюджет для громадян у форматі настільної гри: є правила, питання і відповіді, а також мапа, за якою можна зіграти. Також детально пояснюються засади бюджетного процесу, бюджетний цикл, є інформація про видатки і доходи.

«Розробка бюджету для громадян у нашій громаді стала справжньою традицією. Адже це хороша можливість залучення мешканців громади до контролю за прозорістю руху бюджетних коштів та до обговорення їх цільового використання», – зазначила Наталія Фрей, голова Усть-Путильської об’єднаної територіальної громади. 

Креативний Бюджет для громадян Усть-Путильської ОТГ 2020

Креативний Бюджет для громадян Усть-Путильської ОТГ 2020

Усть-Путила БдГ 2020 2

 

Запровадження в громадах таких антикорупційних інструментів – одна з найважливіших складових не тільки антикорупційної реформи, але й реформи децентралізації. Ці дії націлені на те, аби покращити взаємодію місцевих органів і населення, мінімізувати корупцію, оптимізувати ресурси. Прозорість, відкритість, доступність – основні переваги спроможних громад. Проєкт ДІЄМО спрямовано на допомогу громадам, аби підвищити обізнаність громадян про корупційні ризики і прояви, ефективні механізми, що їм запобігають і підтримують прозорість та доброчесність місцевої влади. Також проєкт допомагає громадам запровадити інструменти підзвітності та громадського нагляду для запобігання корупції в освіті й медицині на місцевому рівні.

Виконавцем проєкту «Децентралізація приносить прозорість та ефективність в освіті та медицині» (ДІЄМО) є «Глобал Ком’юнітіз» разом із партнерами-виконавцями проєкту (Громадське партнерство «За прозорі місцеві бюджети!», CASE Ukraine), які співпрацюють з 20 ОТГ протягом 2 років: надаючи навчання та підтримку громадянам, засобам масової інформації та органам місцевого самоврядування, для залучення громадян до місцевого самоврядування, зміцнення громадянського та владного розуміння основ антикорупційної політики та підвищення прозорості та доброчесності місцевої влади.


Останні публікації цього розділу:

Проблема 21 травня. Легітимний президент чи стан interregnum*?

Напрями безбар’єрності в молодіжній роботі

Що не є форум-театром або культура поваги до авторських методик

Як громадським і благодійним організаціями покращити комунікацію?

Як зупиняти кризи в корені: три рекомендації для донорів

Де і як шукати ідеї для проєктів?