ProZorro vs Place: як закуповують в Україні та Франції?

З поширенням коронавірусу Україною, Верховна Рада внесла зміни до Закону України “Про публічні закупівлі”. Це  необхідно для спрощення та прискорення  закупівлі товарів і послуг, які допоможуть в ...

photo_2020-04-10_16-26-27
ProZorro vs Place: як закуповують в Україні та Франції?

З поширенням коронавірусу Україною, Верховна Рада внесла зміни до Закону України “Про публічні закупівлі”. Це  необхідно для спрощення та прискорення  закупівлі товарів і послуг, які допоможуть в боротьбі з поширенням COVID-19. Передбачаючи можливі порушення та зловживання на подібних закупівлях, громадська організація Антикорупційний штаб, за підтримки Міжнародного Фонду Відродження, розпочала моніторинг закупівель та вже оскаржила деякі з них. Наприклад: заміна вікон в Одесі на суму 138 000 грн, закупівля спортивного обладнання в с. Забороль Волинської області з очікуваною вартістю в 2,5 млн гривень (наразі договорів укладено на 64 тисячі гривень) або ж закупівля продовольчих товарів, техніки та одягу, яку провела Національна академія Держприкордонслужби на суму в майже 600 000 грн.

Якщо подібні зловживання на закупівлях є доволі розповсюдженою проблемою в Україні, то виникає питання: як проходять державні закупівлі в країнах Європи, що наразі потерпають від пандемії коронавірусу? Франція, що на 10 квітня нараховує 117 749  випадків захворювань на COVID-19, одна з з перших країн Європи, що почала розвивати електронні закупівлі. А з 2004 року директива ЄС щодо координації закупівельних процедур зобов’язала всі країни-члени, в тому числі й Францію, підпорядковуватися правилам Європейської коммуни коли закупівлі перевищують певний поріг. Отже, розглянемо детальніше, як саме французькі державні органи проводять закупівлі. 

Французькі замовники зобов’язані публікувати анонси своїх закупівель на платформі PLACE (Plateforme des achats de l’État), яка є таким собі аналогом українського Prozorro. На французькій PLACE можна переглянути об’єкт закупівлі, орган, що замовляє товари або послуги, технічну інформацію про закупівлю, а зареєстровані на платформі підприємства можуть подати свої документи та цінові пропозиції для участі в закупівлі. Також анонси про закупівлі та їх результати у детальному форматі публікуються на сайті Офіційного бюлетеня анонсів публічних закупівель BOAMP (Bulletin officiel des annonces des marchés publics). Таким чином, BOAMP забезпечує економічну та фінансову прозорість проведення закупівель у Франції. 

Існує три типи закупівельних процедур, визначених французьким законодавством, які розподіляються у відповідності до порогів:

  • Замовники, що закуповують товари або послуги на суму до 40 000 євро можуть провести процедуру без публікацій та конкуренції та навіть не зобов’язані складати письмовий контракт;
  • Від 40 000 євро та до порогів формалізованої процедури, закупівлі мають бути проведені у відповідності до адаптованої процедури. Вона надає замовникам можливість адаптувати процедуру під ціль закупівлі, адже така процедура є гнучкішою ніж процедура формалізована, але також підпорядковується деяким специфічним правилам.
  • Формалізована процедура –  це найвищий рівень можливої процедури. Замовник має дотримуватися цієї процедури, коли ціна контракту перевищує поріг, встановлений правилами ЄС. Зазвичай, цей поріг складає 130 000 євро для більшості видів товарів та послуг та 5 350 000 євро для контрактів з будівництва. Проте, ці суми регулярно переглядаються та змінюються. 

Тому  готуючись до вступу в Європейський Союз, Україна та вітчизняні підприємства мають бути готовими до того, що українське законодавство, яке  регулює публічні закупівлі, також буде гармонізовуватися з правилами Європейського Союзу. Ці правила включають: 

  • право участі в закупівлях в іншій країні-члені ЄС без дискримінації; 
  • право використовувати документи, що видані країною, в якій підприємство зареєстровано;
  • мати рівний доступ до інформації про проведення закупівель в країнах-членах ЄС (платформа TED (Tenders electronic daily) забезпечує рівність прав у доступі до цієї інформації);
  • використовувати процедури перегляду у відповідній країні, де проводились закупівлі.

А в кризових ситуаціях, як поширення у світі COVID-19, європейське законодавство надає замовникам в усіх країнах-членах ЄС декілька можливостей та гнучкостей у проведенні термінових закупівель. Наразі французькі державні установи можуть вести прямі переговори з потенційними підрядниками. Немає жодних вимог до публікації, немає строків, немає мінімальної кількості кандидатів, з якими необхідно консультуватись, або інших процедурних вимог. Жодні процедурні кроки не регулюються на рівні ЄС. На практиці це означає, що замовники можуть діяти так швидко, як це можливо –  тому процедура може фактично представляти собою пряме укладання договору.

Наразі Європейська комісія спрямовує €50 млн бюджетних коштів і власні сили на закупівлі індивідуальних засобів захисту, медичних препаратів та життєво необхідного обладнання в лікарні по всій Європі. У той час як деякі українські державні установи намагаються під виглядом боротьби з коронавірусом зробити ремонти та закупити телевізори. Тому зараз, навіть більше ніж зазвичай, контроль за діями державних органів з боку громадськості є надважливим для збереження коштів платників податків та використання бюджету країни на нагальні потреби.


Останні публікації цього розділу:

Проблема 21 травня. Легітимний президент чи стан interregnum*?

Напрями безбар’єрності в молодіжній роботі

Що не є форум-театром або культура поваги до авторських методик

Як громадським і благодійним організаціями покращити комунікацію?

Як зупиняти кризи в корені: три рекомендації для донорів

Де і як шукати ідеї для проєктів?